Algemeen > Karst Drenth

Enkelvoudige Servodecoder met puntstuk polarisatie

<< < (3/31) > >>

Karst Drenth:
Eigenlijk wel ;)

Delftinhetklein:
Dan nog meer interesse. Is er iets van een rollout date?

Grt Erwin

Karst Drenth:
Hoi,

@Erwin,

Nee nog niets definitiefs :(


Volgende even uit een ander draadje gekopieerd:


--- Citaat van: Bert van Gelder op 22 oktober 2009, 14:36:04 ---Waarom zijn veel (en die van jou) servodecoders enkelvoudig? Heeft dit te maken met de spanning die naar 5 volt moet worden teruggebracht? Het zou toch goedkoper moeten zijn meerdere servo's op één print aan te kunnen sluiten?

--- Einde van citaat ---

Inderdaad, onder andere vanwege het simpel houden van de 5V voeding. Maar ook het feit, dat de lengte van de servokabel ( tussen decoder en servo ) niet te lang mag worden. Door hem enkelvoudig uit te voeren, kun je ook 'dat-ene-losse-wissel-ergens-op-een-module' zonder veel problemen ( lees lange bedrading )aansluiten. Ik geef direct toe, dat het in stations situaties economischer is om meerdere kanalen op 1 decoder te zetten.


--- Citaat van: Bert van Gelder op 22 oktober 2009, 14:36:04 ---Kun je, net zoals bij veel wisseldecoders, de spanning van een andere bron aansluiten, in plaats van DCC-track te gebruiken?

--- Einde van citaat ---

Kort en simpel: Ja ! van 10 - 18 V gelijk-,  wissel- of 'digitale-' spanning.


--- Citaat van: Bert van Gelder op 22 oktober 2009, 14:36:04 ---Verder vraag je nog hoe het programmeren van de eindposities het beste zou kunnen. Zou dit ook kunnen als een percentage van de maximale uitslag (van center gerekend)? Als je dan elke keer dezelfde servo gebruikt, kun je éénmalig de juiste uitslag bepalen, om vervolgens alle servo's heel snel te programmeren.

--- Einde van citaat ---

Het programmeren van de eindposities gaat met deze decoder heel simpel:

Decoder in programmeermode brengen. Rijregelaar op adres 9999 instellen, aan de knop draaien tot de gewenste stand is bereikt, F1 indrukken, aan de knop draaien ( evt. richting omkeren ) tot de andere eindstand bereikt is en op F2 drukken. Klaar is Klara ;)


--- Citaat van: Bert van Gelder op 22 oktober 2009, 14:36:04 ---Zit er ook een 'snelcentering' op? Misschien leg ik het onhandig uit, maar ik bedoel een input die de servo automatisch in de middenstand brengt.

--- Einde van citaat ---

Niet middels een input signaal, wel met de programmeermode: Zet de rijregelaar op '0' en schakel de programmeermode in. De servo loopt nu naar de middenstand.

Voor meer info, klik hier waar onderaan de pagina de instel en programmeerbeschrijving staat.


Grtzz,

Karst

Bert van Gelder:
Hallo Karst,

Bedankt voor je bericht. Ik had dit draadje even gemist..

Nog 2 vraagjes (waarvan er 1 al eerder is gesteld):
- wat is dan de maximale afstand van de servo bekabeling, en
- komt er in de toekomst ook een 4-6-8 voudige print, voor de 'stationssituatie', die we misschien zelf kunnen voeden met een externe 5V voeding? Misschien vanuit een oude PC voeding? Waarbij er op de print wel een stabilisatie-deel zit?

Groeten,

Bert

Jeroen van Tol:
Hoi Karst,

Leuk om te zien dat je servodecoder (eindelijk :P) beschikbaar begint te komen!  (y)
Ik had al plannen om zelf te gaan rommelen maar voor die prijs?!?

Ik heb ongeveer 15 zichtbare wissels, plus wat reserve voor eventuele uitbreidingen, dus schrijf me maar op voor 20 stuks.

Nu durf ik het bijna niet te vragen, maar komen de seinenprintjes ook binnenkort beschikbaar?

Groet,
Jeroen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie