Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318982 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #960 Gepost op: 17 juli 2022, 17:26:02 »
Hoi allemaal,

Het was (is) heel wat werk inderdaad, maar het is de moeite waard en er is geen deadline... Inmiddels ben ik begonnen met het elektrisch aansluiten en is er ook een begin aan de helix gemaakt.

Ook eindelijk in Arnhem gearriveerd, de Mat ‘54 intercity:



Nog niet echt mee kunnen rijden ivm de railwerkzaamheden, maar het is weer een fraai stel geworden. Blij mee.  (y) Alleen jammer dat het geel erg oranje is.

Tot slot heb ik verder gewerkt aan het VVV gebouw. Deze week eindelijk een flesje crystalclear kunnen kopen waardoor ik verder kon. Het begint er op te lijken:


Het gebouw kent aan de achterkant een trap naar beneden en zal daarom iets in de baan gaan zakken. De onderkant van de glazen pui is dan het maaiveld. Aan de linkerkant het trappenhuis in aanbouw en rechtsvoor de later aangebouwde uitbouw in wording. Nog wat werk te gaan, maar tot nu toe bevalt mijn nieuwe bouwmethode prima.

Nog een weekje werken en dan is er weer meer tijd voor de hobby. Lekker in het souterrain waar het nu net 23 graden is.  (y)

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #961 Gepost op: 19 augustus 2022, 14:21:14 »
Inmiddels is de vakantie waarvan ik in het vorige bericht melding maakte al weer zo’n beetje om. De vakantie liep wat anders dan gepland waardoor ik plotseling veel meer tijd voor de modelbaan had dan gedacht. Er is dan ook behoorlijk wat gedaan:

- de helix is gelegd en aangesloten
- het schaduwstation is voor 80% aangesloten
- de rails aan fictieve zijde is gereed gekomen, gelijmd en aangesloten.
- de achtergrondplaten zijn op maat gezaagd en geschilderd. Deze moeten alleen nog geplaatst worden.
- de rails van het stationsemplacement zijn opnieuw uitgericht en vastgezet.
- op diverse plekken zijn verbeteringen aangebracht met de geometrie zowel horizontaal als verticaal. Deze plekken kwamen naar voren tijdens het proefrijden dat nu steeds minder problemen oplevert.
- er is een begin gemaakt met het sluiten van de baan door een railplan te maken voor de Oosterbeekse zijde.





Best een puzzel, wamt hoe ga je een beetje geloofwaardig van 9 sporen terug naar 2.  ??? En dat ook nog in een bocht...

Dit is het grofweg geworden. Ik ga terug naar drie sporen waarbij het voorste spoor een servicespoor wordt. Er komt aansluitend nog een een overloopwissel te liggen waardoor bijna alle sporen vanaf beide richtingen te bereiken zijn. Bijna, vanuit de Oosterbeekse zijde is het laatste spoor niet te bereiken. Het is wat het is....

Daarnaast ook in de vakantie besloten om een deel van de baan vooralsnog te schrappen.  Aan de fictieve zijde was een werkplaats gepland met een draaischijf. De plank hiervoor lag al een tijdje. Ik merkte echter dat ik me steeds meer ging storen aan het feit dat mijn hele ruimte zo’n beetje volgebouwd werd en dat ik nauwelijks ruimte had om te werken. Kortom, ik wilde te veel. De tafel is inmiddels weg en een werkplek is daarvoor in de plaats gekomen. Ik laat het voorlopig eens bezinken of dit tijdelijk of definitief is,

Het servicespoor dat ik net noemde gaat daarom niet meer naar de werkplaats maar zal leiden naar een kade waarin een sikje lekker kan pruttelen met wat goederenwagens..

Tot zover!

Grtz,
Niels

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #962 Gepost op: 19 augustus 2022, 14:38:03 »
Best een puzzel, wamt hoe ga je een beetje geloofwaardig van 9 sporen terug naar 2.  ??? En dat ook nog in een bocht...

Welk railmateriaal gebruik je? Kunnen we ff meedenken.. :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #963 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:38:25 »
Ik gebruik Roco line met af en toe een verdwaalde Peco wissel....

Ik denk dat ik het inmiddels redelijk heb liggen maar sta natuurlijk open voor goede suggesties.

Grt,
Niels

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #964 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:41:00 »
Zo te zien 10 graden wissels..? Aan het eind ontkom je wellicht niet aan ruime boogwissels?

EDIT: hoeveel ruimte heb je...?  ;D Onder een opzetje,maar wellicht kan je ook het origineel 1:1 gebruiken..?


« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2022, 15:57:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #965 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:56:32 »
Klopt, daar liggen er ook twee van.

Ik heb overigens maar ca 1,5 meter beschikbaar. Het goede nieuws is dat er vanaf dat punt nog maar 7  6 sporen zijn...

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2022, 16:07:12 door Niels B »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #966 Gepost op: 19 augustus 2022, 16:03:54 »
@Niels B,

Ik had ook het idee dat het geel van de Hondekop meer oranje was als stel 769. Even bij elkaar gezet en dan valt het verschil heel erg mee.





Ze zullen wel net overgeschilderd zijn in een werkplaats als de kleuren nog zo helder zijn  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.




Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #967 Gepost op: 19 augustus 2022, 16:13:05 »
Ik heb overigens maar ca 1,5 meter beschikbaar. Het goede nieuws is dat er vanaf dat punt nog maar 7  6 sporen zijn...

Valt mij mee.. Voor het origineel in rocoline heb je maar zeg 2,5m nodig :) welke sporen zijn komen te vervallen dan?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #968 Gepost op: 19 augustus 2022, 16:20:21 »
Spoor 8 is al samen met spoor 7,  spor 6 en 5 zijn samen en spoor 1 loopt dood en is mijn programmeerspoor. Ik probeer het originele sporenplan van Arnhem een beetje aan te houden en daar komt dit mee overeen (met enige dichterlijke vrijheid  ;D)

@Ruud: klopt wat je zegt, die 768 is ook te oranje.... Ik heb bovendien kleurverschil tussen mijn bakken. Nu stoor ik me daar niet aan, maar een beetje vreemd is het wel.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 801
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #969 Gepost op: 19 augustus 2022, 19:06:20 »
Anderhalve meter voor zes sporen? Dat moet kunnen!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #970 Gepost op: 19 augustus 2022, 19:15:41 »
Blijft wel Arnhem,  hè... geen Kijfhoek ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #971 Gepost op: 19 augustus 2022, 22:04:01 »
Dat is wel een heel mooi busje Richard  (y) Van welk materiaal heb je dat gemaakt?

Hallo Niels,

Dat is een model van Limocars. Dat zijn de bekende bus bouwpakketjes. Ik heb jaren geleden 10 tallen van die kitjes aangeschaft, werden verkocht door een Aziatisch uitziende dame die kennelijk niet precies wist wat ze verkocht. Heb er toen 2,50 per stuk voor betaald. Die kits liggen op voorraad en als ik tijd heb dan ga ik weer even aan het bouwen.

Op de foto staat de bus in de grondverf, inmiddels is de eindkleur al aangebracht. Als de verf erop zit schuur ik de bussen met heel fijn schuurpapier, eigenlijk polijstpapier. Dat levert een heel fraaie uitstraling op en een mooie gladde afwerking. Ik gebruik de airbrush voor het aanbrengen van de grond- en laklagen.

Het plan was om een GSM bus te maken maar ik had over het hoofd gezien dat de GSM  de achter deuren helemaal achterin heeft zitten. Deze bus heeft een midden uitstap. Het wordt dus een andere maatschappij, de transfers heb ik besteld bij Modelbus maar ik ben vergeten voor welke maatschappij. Ik denk dat het iets voor de regio Den Haag is geworden.

Ik moet de transfers even ophalen samen met nog twee GSM bussen. Onder andere de MB200 in oude GTW livrei. Nooit geweten dat die uitvoering in de regio rond heeft gereden, maar het is wel een leuke uitvoering.

Succes met de verdere bouw van Arnhem.

Richard


Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #972 Gepost op: 20 augustus 2022, 11:10:14 »
Hoi Richard,

Van die Limocars/Mastica heb ik er ook een aantal liggen. Die zien er echter minder strak uit dan die op jouw foto.  (y)

Klopt dat GSM vooral achteruitstappers had, maar dat geldt ook voor de GTW. Ooit is er iemand bij het uitstappen in Arnhem onder de achterwielen terecht gekomen, reden voor GTW (en later GSM) en GVA om alleen maar achteruitstappers aan te schaffen.

De GSM had overigens wel middenuitstappers in de 9600 serie. Uit die serie ben ik bezig om de fusiebus na te maken; geel van voren, blauw van achteren. Typische bus en heel herkenbaar.



Toevallig afgelopen week weer eens uitgezocht waar ik ook al weer mee bezig was en de busjes wil ik ook weer oppakken. En ik was weer met veel bezig (en niet afgemaakt....) :-X

Grtz,
Niels

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #973 Gepost op: 20 augustus 2022, 12:07:43 »
Hoi Niels, jij bent lekker bezig. Met veel bezig zeg jij en niets afgemaakt. Maar je weet toch dat een treintafel nooit af is. Dat maakt deze hobby juist interessant. Ik heb de draad ook weer opgepakt na de lastige jaren die achter mij liggen. Kwa ruimte een stuk minder maar voor mij nu beter te behappen. Groot Bruntendijk is nu klein Bruntendijk geworden en het bevalt mij prima. Jij bent bezig met een fusiebus. Hoe breng je de gele en blauwe kleuren aan met name het in elkaar overlopende gedeelte? Dat gaat jou vast lukken.



Met vriendelijke groet,  Kees.
 
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #974 Gepost op: 20 augustus 2022, 19:31:16 »
Ik kan je zeggen dat het je zal bevallen om een werkplek nabij de baan in huis te hebben.
Tenzij je ook wel is op de begane grond gezien wilt worden ;D.
Maar sowieso handig voor reparaties ed een permante hoek naast de baan is handig.

Tip, miss neemt een lijn werkplaats minder ruimte in beslag en kan die bij het huidige plan ingevoegd worden

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#