Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door EddyK
Vandaag om 03:37:27
Beneluxforum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 02:22:36
Roco ETA 515, materieelbespreking door arnout
Vandaag om 01:33:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 01:32:22
Laag-Baarlo door Machinist Johan
Vandaag om 00:35:18
Projekt 083-338 door 44
07 augustus 2020, 23:32:57
Roco NS 1601 valt stil door Ronald Brandt
07 augustus 2020, 23:25:51
Reichsbahn tijdperk II door AndréDev
07 augustus 2020, 23:16:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
07 augustus 2020, 23:14:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
07 augustus 2020, 23:08:47
Automatische koppeling door laurent
07 augustus 2020, 22:38:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 augustus 2020, 21:31:30
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door FHJ Seller
07 augustus 2020, 20:48:54
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
07 augustus 2020, 20:41:34
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
07 augustus 2020, 20:22:20
Onshape cursus door Hans van de Burgt
07 augustus 2020, 20:19:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
07 augustus 2020, 20:03:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
07 augustus 2020, 19:20:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 augustus 2020, 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
07 augustus 2020, 19:06:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
07 augustus 2020, 18:01:26
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
07 augustus 2020, 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
07 augustus 2020, 14:55:24
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
07 augustus 2020, 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
07 augustus 2020, 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
07 augustus 2020, 13:49:07
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
07 augustus 2020, 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
07 augustus 2020, 11:52:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 augustus 2020, 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 augustus 2020, 11:10:15
  

Auteur Topic: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80  (gelezen 212857 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3172
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #795 Gepost op: 13 november 2019, 19:31:33 »
en jij geluk dat scheelt in tekenen 8)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #796 Gepost op: 20 november 2019, 20:12:03 »
Dat klopt Joke  ;D

Inmiddels heb ik het plan iets gewijzigd en ben ik gestart met het plakken van de platen vanaf het einde van het perron. Het perron bestaat uit twee MDF stroken welke achter elkaar liggen. Ze liggen op hun plek door middel van een aantal duvels.



Het voorste plaatje ligt op een andere strook dan het tweede plaatje. Het sluit mooi aan. Ook de zijkanten heb ik vastgeplakt:



Nu moet er nog een stripje aan de bovenzijde geplaatst worden en dan staat de basis. Helaas heeft lokale treinenboer geen styreen meer dus moet ik even wachten op een nieuwe levering. Hopelijk komt dat morgen binnen zodat ik weer kan gaan plotten.

Wordt vervolgd!

Grt,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #797 Gepost op: 28 december 2019, 20:22:47 »
Deze Kerstvakantie moest het maar eens gebeuren: het grote soldeerwerk onder de baan. Inmiddels zijn de eerste blokken en bezetmelders aangesloten en werken ze correct. Nu nog een manier vinden om de dradenzooi wat te fatsoeneren... Solderen, niet mijn hobby....






Testen met 10 locs daarentegen is dan wel weer leuk.  ;D


Morgen nog een dagje. Dan staat de andere zijde op de planning,

Grtz,
Niels


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #798 Gepost op: 28 december 2019, 22:42:14 »
Wel overzichtelijk 
gr. Ed

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6148
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #799 Gepost op: 28 december 2019, 23:05:39 »
Hoi,

Af en toe bovenop kijken wat er gebeurd maakt het wel draaglijk, ja. :D

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #800 Gepost op: 29 december 2019, 10:00:56 »
Wel overzichtelijk 

Nee, nog niet echt. Er zit wel systeem in, maar het ziet er inderdaad nogal als een zooi uit. Ik sta open voor suggesties om het te verbeteren.

Grtz,
Niels

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #801 Gepost op: 29 december 2019, 12:18:58 »
Tja iets meer structuur kan geen kwaad. Wat Erik bij mijn baan gedaan heeft: eerst  alles onder verdelen in hoofd- en zijkanalen. Alles zit in een hoofdkanaal samen, maar per categorie (voeding wisselmotoren, bezetmelders, de min, voeding hartstuk?) is misschien nog mooier. De kanalen hang je dan op met tie-wraps, die weer aan van die plastic oogjes met voetje met dubbelzijdig plakband hangen. Tie-wrap niet te strak trekken! De hoofdkanalen hangen meestal paralel aan het spoor, de zijkanalen staan daar haaks op en zijn zo kort mogeliljk. Gaffer tape om de zij-kanalen tegen het "plafond" te plakken.
Bij bijvoorbeeld de min-kabel: eerst bepalen en opmeten waar de zijkanalen komen, dan op die plekken de isolatie lospeuteren en zijkanaal eraan solderen. Als de hele "boom" klaar is, eronder hangen. Soldeerverbindingen (mits ze goed zijn...) zijn veel duurzamer dan kroonstenen. Om ze van de buitenwereld te isoleren: krimpkousjes ipv plakband, ook veel duurzamer.

Heb je daar post-its gebruikt voor de labeling? Had ik ook, ooit. Op gegeven moment lagen ze allemaal op de vloer! Verschillende kleuren gaffer tape zou handig zijn, kan je ook op schrijven.

Nou, voilá. Tot zover de theorie... sterkte. Maar het wórdt wel wat!
gr, Diederik

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #802 Gepost op: 29 december 2019, 13:35:31 »
Hoi Diederik,

Dank voor je toelichting.  (y) Wat bedoel je met hoofd en zijkanalen? Heb je hier wat foto’s van?

Ik heb zelf nu een ringleiding aangebracht waarbij de kroonsteentjes de verbinding vormen. Overigens niet voor de zwarte draad want die loopt er dwars doorheen.

Oveigens is dit wel het meest chaotische stuk waar een tien bezetmelders zitten, desalniettemin ben ik ook nog niet zo tevreden net het eindresultaat. ‘Gelukkig’ ben ik pas op de helft dus kan de andere zijde jouw tips opvolgen en dan later dit aanpassen.

De codering is overigens niet met post its maar met  stevige tape gedaan.

Ben wel zoekende hoe ik dit handiger kan doen.....

Grtz,
Niels

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #803 Gepost op: 29 december 2019, 13:42:23 »
Je zou ook kabelgoten kunnen gebruiken om de bedrading netjes weg te werken.

Zoiets dus:
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 13:43:57 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2800
    • Mijn van-alles website
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #804 Gepost op: 29 december 2019, 14:06:35 »
Heb je daar post-its gebruikt voor de labeling? Had ik ook, ooit. Op gegeven moment lagen ze allemaal op de vloer! Verschillende kleuren gaffer tape zou handig zijn, kan je ook op schrijven.
Geloof me, wil je ook niet. Verhard op den duur en de lijm blijft op de kabel achter in onverwijderbare aangekoekte gelige troep.
Tie-wraps met aangegoten label om op te schrijven heb ik goede (professionele) ervaring mee.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #805 Gepost op: 29 december 2019, 22:06:39 »
Hallo Niels,

Inderdaad een lastig probleem. Ik denk dat de tie-wraps met aangegoten label een goede oplossing is. Wat je ook kan gebruiken is tape die je om de kabelader heen kan wikkelen met daarop een nummer geprint. Even uitleggen, je hebt strookjes met alleen het getal 0, 1, 2, 3 enz. Door je kabels te coderen met een strookje met het cijfer 0 en 2 (bijvoorbeeld) dan heeft die kabel de code 02. En zo verder.

Dit systeem wordt in de vliegtuig industrie gebruikt en de strookjes zijn van een soort zelfklevend lint achtige sticker gemaakt. Maar papier werkt ook en is natuurlijk prima zelf te produceren.

Ik werkte altijd wel met kabel bomen, dus van de diverse aansluitingen kwamen alle kabels op de hoofdkabelboom uit en verlieten deze weer op de plek waar dat nodig was. Die kabelboom begon dan dun, werd steeds dikker en nam op een gegeven moment weer af in diameter.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #806 Gepost op: 09 februari 2020, 19:45:22 »
Alweer een tijdje in huis, maar ik had hem nog niet laten zien:



Een mooie GSM semi tour van HB models. Ik had hem al weer een paar jaar geleden gezien en toen niet gekocht, altijd spijt gehad dat ik dat niet had gedaan. Onlangs in Houten toch maar gekocht. Misstaat niet op het Stationsplein West.

Ondertussen ook maar eens een nieuw bouwprojectje opgestart (omdat al mijn andere gebouwen natuurlijk al helemaal klaar zijn  :P). Rara, welk gebouw gaat dit worden?


Overigens zijn nog niet alle onderdelen gereed.

Gebouwen vind ik toch leuker dan dat gesoldeer....

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #807 Gepost op: 09 februari 2020, 19:46:35 »
Overigens Richard: jouw verhaal is duidelijk, daar had ik nog niet op gereageerd. Dank voor je uitleg, ik ben er mee bezig.  (y)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2135
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #808 Gepost op: 10 februari 2020, 15:16:55 »
De Verkeersleiding wordt dus niet superCentraal, maar gaat netjes plaatsvinden vanuit het seinpaleis? (Of noemden we dat toen nog gewoon Post T)

(Overigens, als die semitour je tóch niet bevalt wil ik hem wel een veilige garage bieden... :angel:)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #809 Gepost op: 13 februari 2020, 20:07:23 »
Helaas Frans, de semi tour heeft het hier prima naar zijn zin...  ;D

Het wordt inderdaad de VL. Er zit inmiddels meer vorm in en ik heb hem even op ongeveer de juiste plek gezet:





Het gebouw neemt aardig het zicht weg op de scherpe bocht. Dit weekend wil ik de onderrand afmaken en airbrushen waarna ik langzaam naar boven ga werken met baksteenplaat. Ook ben ik bezig met de opbouw waar de daadwerkelijke VL staat.

Grtz,
Niels