Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:55:09
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 317893 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #780 Gepost op: 17 maart 2019, 20:20:05 »
Iets heel anders. Kunnen mensen met andere normen en waarden van iemands spullen makkelijk bij de keldertrap komen? Ik zou in die gevallen tenminste iets van blindering toepassen. Zelf zou ik kiezen in een vorm dat je kan openen en sluiten.
Groeten

Olav

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #781 Gepost op: 17 maart 2019, 21:16:58 »
Goed punt. De trap is redelijk makkelijk te bereiken, weliswaar achter mijn huis. Bl8ndering staat al een tijdje op de planning, maar is er nog niet van gekomen. Met de baan bezig zijn is toch leuker....  ::)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #782 Gepost op: 17 maart 2019, 22:52:34 »
Of een flinke Bouvier of Dobberman's nemen ;D

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #783 Gepost op: 22 maart 2019, 19:52:31 »
Afgelopen dagen eens bezig geweest met de Silhouette plotter. Vandaag het eerste stukje geplot waar ik redelijk tevreden mee ben. Helaas kan ik de lijnen niet dikker snijden, wellicht eens proberen met een wat zachter materiaal.



Morgen maar eens onder de luchtkwast hangen en een wash geven. Ik hoop dat de snijlijnen dan en beetje zichtbaar blijven.

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #784 Gepost op: 22 maart 2019, 22:24:44 »
Geen slecht resultaat.

Ter vergelijk lijkt dat materiaal van mij een slagje kleiner qua formaat.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #785 Gepost op: 14 april 2019, 18:53:19 »
Afgelopen vrijdag de langverwachte stap richting bouwmarkt gemaakt en de perronnen laten zagen. Vandaag eens de kop van de achterste twee perronnen in vorm gezaagd:



De koppen moeten nog worden bijgeschuurd zodat ze een hellingbaan vormen. Terwijl ik perron legde viel me weer iets op. De overloopwissel tussen spoor 7 en 8 ligt de verkeerde kant op. Nu had ik deze al een keer omgedraaid omdat ik dacht dat deze verkeerd lag op basis van een tekening dus tijd om eens uit te zoeken wat nu goed is. Wat blijkt: bij de ombouw ergens in de jaren ‘90 is de overloopwissel omgedraaid. Oude situatie:



Situatie na verbreden derde perron:


Aangezien ik de situatie bouw van voor de ombouw, moet ik de wissels dus omdraaien.

En zo zie ik steeds weer nieuwe dingen die het namaken zo leuk maakt.  (y)

Binnenkort ga ik beginnen met het op maat maken van de bestrating voor het perron.

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #786 Gepost op: 14 april 2019, 19:49:57 »
Hoi,

Je hebt me daar toch een mooie lengte aan sporen.
Zal mooi worden s de treinen er doorheen komen aanrijden.

Is het nog gelukt met de Cameo-plotter?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Gerco van Beelen

  • Online Online
  • Berichten: 1418
    • sleutelspoor
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #787 Gepost op: 23 april 2019, 16:53:20 »
Afgelopen dagen eens bezig geweest met de Silhouette plotter. Vandaag het eerste stukje geplot waar ik redelijk tevreden mee ben. Helaas kan ik de lijnen niet dikker snijden, wellicht eens proberen met een wat zachter materiaal.



Morgen maar eens onder de luchtkwast hangen en een wash geven. Ik hoop dat de snijlijnen dan en beetje zichtbaar blijven.

Grtz,
Niels

Als je snijdt krijg je een opstaande lijn. Alles schilderen en daarna licht het opstaande randje weg schuren dan komt de tegelvorm mooi te voorschijn met een perfecte voeg.
Hier nog een voorbeeld van een perron met de oude plotter nu gaat het veel verfijnder


Hier zie je een voorbeeld van het schuren met een muur waarna het metselpatroon keurig uitkomt

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #788 Gepost op: 17 september 2019, 16:04:12 »
Beetje late reactie, maar ik heb een tijdje wat andere prioriteiten gehad waardoor ik eigenlijk bijna niets aan de baan heb kunnen doen. Hopelijk wordt het weer wat rustiger waardoor ik wat meer tijd heb om aan de baan te werken.

@Gerco: dank voor de tip, ik heb jouw methode toegepast en dat ziet er inderdaad veel beter uit. Het komende seizoen ga ik eens proberen of het lukt een perron hiermee te voorzien.

Afgelopen weken in wat spaarzame tijd ook nog gewerkt aan de klimspiraal aan de andere zijde van de baan. Dat valt nog niet mee, want ik wil als maximale helling 2,5 % en het blijkt dat dit met het plan wat ik had niet ga halen omdat mijn schaduwstation behoorlijk wat lager ligt dan de baan zelf. Dit houdt in dat ik eerder met de helling moet gaan beginnen en dat ik dus weer op slopershoogte ben....

Maar ik zou toch graag eens mijn treinen een keer laten rondrijden en daar is dit klimspiraal een belangrijke voorwaarde voor. Bovendien ben ik al dat houtwerk zo langzamerhand wel een beetje zat aan het worden (en mijn vrouw met mij....) en wil ik met scenery gaan beginnen. Dus: dit jaar eens proberen om rond te kunnen rijden en een fatsoenlijke blokindeling maken waarbij ik de baan in drie secties ga opdelen en apart ga voorzien van een booster:
- sectie 1: emplacement Arnhem (rechterzijde ruimte)
- sectie 2: schaduwstation (rechterzijde ruimte)
- sectie 3: rest baan (linker- en kopzijde ruimte)
Op deze wijze hoop ik voldoende spanning te hebben op alle secties zodat het rijden met flink wat treinen mogelijk is. Vooral in het stationscomplex zullen regelmatig treinen stil staan waarbij toch stroom wordt verbruikt. Ik moet nog gaan uitrekenen of dit gaat lukken op één booster.

Kortom, nog genoeg te doen (maar te weinig tijd  ;D)

Grtz,
Niels

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #789 Gepost op: 17 september 2019, 20:42:10 »
Hallo Niels,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest maar het doet mij deugd weer nieuwe berichten over Arnhem te zien.

Kun jij me de instellingen van de plotter even sturen? Ik heb dezelfde maar ik ben niet echt gelukkig met het resultaat.

Waarvoor dank.

Richard

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #790 Gepost op: 17 september 2019, 20:44:51 »
En voor het blinderen van die ramen bij de trap, je kunt van die folie kopen die met water wordt opgebracht. Je kunt er niet doorheen kijken maar het licht komt er wel door.

Wordt op kantoren met glazen wanden veel als privacy folie gebruikt. Je moet wel even zoeken op Internet want ik weet niet hoe het heet, weet ook geen merknaam.

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #791 Gepost op: 17 september 2019, 21:22:09 »
Hoi Richard,

Het gaat zeker niet snel, maar beetje bij beetje kom ik verder.

Voor wat betreft de snijplotter gebruik ik de instellingen zoals door Olaf worden beschreven: https://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/. Ik heb zijn handleiding nog wel ergens liggen, stuur ik je wel even door.

De folie is een goed idee, dat heb ik ook op mijn badkamer laten aanbrengen en blijft goed zitten. Mooi klusje voor een druilerige zondagmiddag.  (y)

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #792 Gepost op: 12 november 2019, 20:39:56 »
Het is wederom even stil geweest maar achter de schermen ben ik druk bezig met het laatste grove houtwerk waarna het rails leggen kan gaan plaatsvinden.

De laatste hellingbaan is gelegd, nu nog de rails monteren:


Van het voorste punt uit komt de bocht waarna het spoor weer terug gaat. Dit is het fictieve deel van de baan.

Waar ik veel mee bezig ben geweest is met tekenen voor de snijplotter. Inmiddels zijn de eerste perrondelen geplot en kan ik het perron langzaamaan gaan aankleden. Ik wil werken vanuit de punt van het perron naar achteren, maar juist het eerste deel moet ik nog aftekenen. Zo komt het er dan uit te zien. Er komt nog een styreen strip als bovenrand tegenaan als alles vast zit.



Ik heb er dit weekend vier kunnen plotten, heb er nog een stuk of tien nodig voor dit perron.



Fijn om eindelijk met wat scenery te kunnen beginnen.

En oh ja, de folie voor op het raam ligt ook klaar.  (y)

Grtz,
Niels


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #793 Gepost op: 12 november 2019, 22:53:28 »
Cool dat Arnhem weer verder gaat, en leuk dat je nu ook een plotter hebt (y)

wat betreft je perrondelen, mist daar niet de strook met blindengeleidetegels ???

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #794 Gepost op: 13 november 2019, 18:51:31 »
De plotter stond al een tijdje stof te happen en maakt nu overuren...

Wat betreft de blindegeleidelijnen: die werden in Arnhem pas in de jaren '90 aangebracht.  Dus na mijn periode... In die tijd had je dus gewoon pech als je minder zag.

Grtz,
Niels