Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 317889 keer)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #765 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:41:23 »
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk de foto's volgen en vind het er dan niet eens heel raar uitzien. Houd je ook voldoende ruimte over voor de inspectiepaden en fijne details zoals die waterput + slang naast die 1100.

Vergis je er verder niet in dat je nu kijkt naar kaal spoor. Met ballastbed erbij ziet het er in mijn beleving alweer anders uit. Misschien nog een idee om even wat los ballast in te strooien en te kijken hoe het dan oogt, of de breedte van de inspectiepaden dan nog overeenkomt met de foto's etc.? 

PS. goed te lezen dat die stationskaart een veilig thuis heeft gevonden :)

- Wieger

Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #766 Gepost op: 27 december 2018, 15:56:08 »
Kerstvakantie! Dat betekent met de top 2000 op de achtergrond lekker werken aan de baan.

Afgelopen tijd bezig geweest met de laatste tafels te maken en te plaatsen. De andere zijde van de ruimte is bijna compleet:



Op dit deel van de baan komt een fantasiebaan met een werkplaats en een klein station. Ik hoop dat ik daar sneller resultaat (scenery) ga krijgen dan op het Arnhemse deel.

En vandaag de ‘brug’ gemaakt die de twee helften van de kamer verbindt. Uutneembaar voor als ik de deur moet gebruiken, dus wat meer mm werk met hout dan ik gewend ben:






Ik ben niet ontevreden.

Morgen de laatste tafel maken en dan het hout leggen voor het schaduwstation. Rond rijden gaat dit jaar niet meer lukken, maar eens kijken of ik nog wat meters kan leggen.

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #767 Gepost op: 31 december 2018, 15:58:58 »
De afgelopen dagen lekker wat kunnen doen aan de baan waardoor ik de komende tijd ook in beperkte tijd weer wat stapjes kan zetten.

Allereerst heb ik de tafels van de Arnhemse zijde gereed gemaakt. Ook de dempende folie ligt al waardoor ik hier, na het schilderen van de dempende folie, rails kan gaan leggen:



Op bovenstaande foto ontbreekt overigens het laatste stuk van de blauwe folie nog. Deze ligt inmiddels ook.

Vervolgens heb ik het brugdeel gereed gemaakt. Aangezien er een deur achter zit, zoals jullie ongetwijfeld zien, heb ik het demontabel gemaakt. Nu zijn mijn timmerkunsten niet super, maar ik ben best tevreden met het resultaat:



En als ik het deel laat zakken:


Het past nog ook....

Bovenstaande foto’s zijn van het schaduwstation, maar ook de tweede verdieping is op soortgelijke wijze gedaan. Het geheel laat zich rdelijk eenvoudig demonteren, maar dat is geen klusje van vijf minuten. Maakt niet uit, is immers alleen voor noodgevallen. De deur gaat naar buiten open dus kan functioneel nog gewoon gebruikt worden.

Inmiddels liggen hier ook de blauwe platen op:





Dan de andere, de fantasie, zijde. Het grootste deel van het schaduwstation staat zoals in mijn post hietboven is te zien. Inmiddels ben ik de ondergrond voorhet vervolg ook aan het leggen. Hier gaat het schaduwstation meteen klimmen om het hellingspercentage niet te groot laten worden.

Helaas heb ik mijn eigen opgelegde doelstelling niet gehaald dit jaar: rond kunnen rijden. Maar deze vakantie wel een grote stap gezet om het mogelijk te maken. En: ik heb nog een week vrij!

Grtz,
Niels


Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #768 Gepost op: 06 januari 2019, 20:27:43 »
Helaas, vandaag is de laatste dag van de vakantie. Dat betekent dat er een eind komt aan een paar uur per dag aan de treinbaan werken. Vandaag heb ik de eerste tafel van het fictieve deel geplaatst. Op deze tafel komt de werkplaats. Al heel wat jaartjes geleden kocht ik een mooie locloods die nu eindelijk naar zijn definitieve plek gaat:



De plank van deze tafel ligt zes cm lager dan de andere tafels. Hierdoor kan ik de loods op isolatieplateb zetten en gaat he5 doorgaande spoor op een spoordijkje achter de loods voorbij.

Morgen dus weer werken, maar er liggen genoeg klusjes van een uurtje  werk, dus in de avonduren kan ik lekker verder werken.

Grtz,
Niels

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #769 Gepost op: 07 januari 2019, 21:48:41 »
houd moed, het gaat de goede kant op!  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #770 Gepost op: 16 maart 2019, 18:20:18 »
Vanochtend een klein schrikmoment: water in de kelder. De trouwe volgers weten dat ik ik in het begin van de opbouw van de baan behoorlijk wat vochtproblemen heb gehad in mijn kelder. Het leek opgelost, tot vanmorgen. Wat bleek, het putje buiten was verstopt geraakt met bladeren waardoor er zo’n 7 cm water in het trappengat stond. Tja, dat lekt wel door. Nu ja, de vloer kan er tegen en het is een mooie gelegenheid om de zooi weer eens op te ruimen.

Inmiddels ben ik gestart met het vastschroeven van het stationscomplex. Zo kan ik checken of de geometrie klopt en het bedradingsplan in kaart brengen.





Het is vooral lastig om alles recht te leggen merk ik. Mijn stalen lat helpt daar enorm bij.

Ook heb ik enige tijd geleden nog een DDM 2e klas kunnen scoren waardoor deze stam nu zes bakken heeft:



Mooie lengte!

Komende week ga ik perrons laten zagen zodat de verhoudingen beter zichtbaar worden. En dan eens denken hoe ik de tegels ga maken.... Iemand suggesties?

Ondertussen kan ik nog wel even verder met rails leggen. Lekker rustgevend werk is dat, ben helemaal zen...

Grtz,
Niels

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #771 Gepost op: 16 maart 2019, 20:36:28 »
Wat een monsterproject is dat zeg  :o  Dat zal wel fantastisch zijn als de treinen straks rijden  (y)

Ronald1974

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #772 Gepost op: 16 maart 2019, 20:54:27 »
Het is vooral lastig om alles recht te leggen merk ik. Mijn stalen lat helpt daar enorm bij.

Niels met zulke lange rechte sporen is het werken met een laser een uitkomst bij het leggen van de rails.
Verder heel indrukwekkend die lange lengte die je beschikbaar hebt  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #773 Gepost op: 17 maart 2019, 11:36:02 »
Hoi Ronald, een laser zou inderdaad handig zijn, alleen heb ik die niet...  ;D

Ik ga ook om deze reden binnenkort de perrons laten zagen, dat is een mooie referentielijn.

Grtz,
Niels

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #774 Gepost op: 17 maart 2019, 12:17:55 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #775 Gepost op: 17 maart 2019, 12:28:41 »
Bij GM&S hebben ze platen styreen met stoeptegelprint in groot formaat, ongeveer 9 euro per vel.
Dun en makkelijk verwerkbaar.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #776 Gepost op: 17 maart 2019, 17:42:35 »
Dat is inderdaad een te overwegen investering VAM65, heb je er ervaring mee?

Ik ga Piet eens bellen, ik zie dat hij platen heeft van 27 bij 37 cm. Ik zou ze eigenlijk nog wel groter willen hebben. Van dit formaat gaan er tien in een perron....

Grtz,
Niels

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #777 Gepost op: 17 maart 2019, 18:14:47 »
Ik ben van plan (als ik eindelijk zover ben) om een proef te gaan doen met het tekenen van de perrons in de computer. Als ik dan het gehele perron in kleur en met tegelmotief uitteken, en vervolgens laat afdrukken op van dat architecten-spul, dan zou ik als ik het goed doe de perrons zo uit kunnen snijden en op de baan kunnen plakken. Met dat architecten-spul bedoel ik van die schuimplaat die ze voor bv. presentaties gebruiken en die je aan één kant kunt laten bedrukken bij een repro.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #778 Gepost op: 17 maart 2019, 18:29:36 »
Ik denk dat een 3d printer of cameo plotter zich wel loont voor de verdere bouw van jouw baan Niels.

Jij bouwt toch sowieso al veel zelf, dan kun je dat apparaat ook daarvoor gebruiken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #779 Gepost op: 17 maart 2019, 19:53:38 »
Ik heb zo’n Silhouette plotter en daar kun je inderdaad heel behoorlijke dingen mee doen. Ding staat ergens stof te happen, maar het wordt tijd om hem weer eens tevoorschijn te halen. Eens experimenteren of daar een beetje fatsoenlijke perrons mee zijn te fabriceren. Dom dat ik daar zelf niet aan dacht...