Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club door janw
Vandaag om 02:13:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door daan2353
Vandaag om 00:28:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 00:15:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 november 2018, 23:49:03
Raadplaatje door Wouter W
13 november 2018, 23:23:14
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Reinout van Rees
13 november 2018, 23:14:03
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
13 november 2018, 23:00:13
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
13 november 2018, 22:43:16
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door damngrazy
13 november 2018, 22:36:52
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Whis
13 november 2018, 22:31:00
Projekt 083-338 door 44
13 november 2018, 22:18:10
NS 4300 (in spoor 0) door Rondje_HO
13 november 2018, 22:07:24
Eurospoor 2018 door NS8714
13 november 2018, 22:02:38
Roßnitz door Dennis.
13 november 2018, 21:53:12
NS 2801 van MK modelbouwstudio door ruudns
13 november 2018, 21:41:00
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frans Peeters
13 november 2018, 21:37:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
13 november 2018, 21:33:53
Consist adress op piko smart decoder 4.1 door Kaptein Koek
13 november 2018, 21:23:00
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door Klaas Zondervan
13 november 2018, 21:16:45
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Bahn-AG
13 november 2018, 21:12:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Stootjuk
13 november 2018, 20:51:59
De Rondreizende Goederenwagen, Sweet Home Chicago door nighttrain1
13 november 2018, 20:15:11
  

Auteur Topic: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80  (gelezen 179502 keer)

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5020
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #750 Gepost op: 16 augustus 2018, 08:35:08 »
Volgens mij is er ooit een Nissan Blue Bird uitgebracht, kun je doen alsof het een Toyota is.

Hoe staat het met de trolleybussen, zie dat Rietze wat in het nieuwe program heeft.

Gr Koen.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #751 Gepost op: 19 augustus 2018, 22:14:06 »
@Frans: geen probleem hoor. Ik vind het juist zo leuk van het draadje dat het bij iedereen herinneringen opwekt.  (y) Zo gaat voor mij Arnhem echt leven.

@René: heerlijk filmpje is dat toch. Hij is hier wel eens eerder voorbij gekomen, maar toen was hij een stuk korter.

@Koen: de trolleybussen zijn helaas Solarissen, die hebben nooit in Arnhem gereden. Helaas.... Verder staat de bussenmakerij even op een laag pitje. Ik ben vooral met het stationsgebouw en de elektronica bezig.

Inmiddels zijn de SMD led’s met draad gearriveerd van de LED barron. Hij was zelfs zo vriendlijk om er tien extra bij te geven. Dus ik kan binnenkort weer verder met knutselen. Helaas is de vakantie weer om, dus de vrije tijd is weer beperkt....


Grtz,
Niels

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #752 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:17:19 »
Ik weet niet of je deze afbeeldingen van Arnhem al kent, komen uit dit boek:






closeup
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2018, 09:43:19 door Bert van Gelder »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #753 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:33:43 »
Hoi Simone, die kende ik nog niet.  (y)

Hoewel ik de plattegrond natuurlijk al vaker heb gezien geeft deze door de inkleuring me weer wat meer informatie. En ik zie nu pas dat de oostelijke ontsluiting bij hotel Twente breder is dan ter hoogte van het Stationsplein....  Dank voor het delen!

Soms ben je op het juiste moment op de juiste plaats. Ik was al enige tijd op ziek naar een goede kruiswissel die ik nodig heb als overgang tussen spoor 5 en 6 (te zien op de zojuist aangehaalde plattegrond). Helaas is die niet verkrijgbaar in Rocoline. Op zoek dus naar alternatieven. Loop ik gisteren even bij Wentink binnen staat deze plank midden in de winkel:



Mijn eerste indruk was dat het Rocoline was, maar het bleek Rivarossi te zijn. Ik wist niet eens dat Rivarossi rails maakten. Blijkbaar hadden meer mensen daar last van, want de productie is inmiddels gestopt. De plank was de verkoopopstelling en daar wilden ze nu vanaf. Enfin, voor €99,- ben ik weer een hoop mooie wissels rijker en kan ik het stationsemplacement gaan uitleggen!

Nu nog even tijd vinden....

Grtz,
Niels

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
  • "Ik heb een reputatie van gezelligheid."
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #754 Gepost op: 29 augustus 2018, 23:30:26 »
Mooie vondst!

Enne, zie ik daar nou nog een NPC stationskaart? Leuk dat ie nog ergens rondzwerft ;)

Groet, Wieger

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #755 Gepost op: 30 augustus 2018, 07:45:50 »
Is de hart op hart afstand van die Rivarossi-rails gelijk aan die van Rocoline?


Steyn

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #756 Gepost op: 30 augustus 2018, 20:50:57 »
Bekend plankje. Hing jaren in het schap direct tegenover de kassa.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #757 Gepost op: 30 augustus 2018, 23:26:36 »
Dat lijkt op het Lima Nova railprogramma.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #758 Gepost op: 31 augustus 2018, 00:08:42 »
Heb je het al geprobeerd? Ik vraag me af of een trein daar ook echt over heen kan rijden... met al dat plastic
gr, Diederik

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #759 Gepost op: 31 augustus 2018, 18:05:07 »
Enne, zie ik daar nou nog een NPC stationskaart? Leuk dat ie nog ergens rondzwerft ;)
Groet, Wieger

Hey Wieger, jij ook hier  ;D Klopt, de NPC stationskaart heb ik gered bij de verhuizing van ons kantoor een paar jaar geleden. Hij lag al bijna in de container, dat vond ik zonde en heb hem lekker mee naar huis genomen. En ook hier was hij met onze verhuizing bijna in de container verdwenen maar ik heb hem wederom gered.


Is de hart op hart afstand van die Rivarossi-rails gelijk aan die van Rocoline?

De hart op hart afstand is inderdaad anders, maar omdat ik vrij lange perrons heb denk ik dat het niet op gaat vallen, anders heb ik nog een tweede plek waar ik ook een dergelijke kruiswissel nodig heb en daar is het zo'n spaghetti dat het helemaal niet opvalt.

Heb je het al geprobeerd? Ik vraag me af of een trein daar ook echt over heen kan rijden... met al dat plastic

Je maakte me een beetje zenuwachtig Diederik.... Ik heb het getest, rechtdoor gaat prima. De afslaande beweging is niet zo fraai als Roco Line, maar het valt me niet tegen. Eens kijken of ik er nog iets kan tussenprutsen.
Als iemand suggesties heeft voor een betere oplossing houd ik me aanbevolen. Ik heb zelf nog een paar Roco kruiswissels liggen, maar die zijn van messing.

Groeten,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #760 Gepost op: 15 oktober 2018, 19:09:54 »
Mijn updates zijn vaak niet heel spannend. Ik maak kleine stapjes en doe daar vaak heel erg lang over.. De afgelopen maand heb ik voornamelijk gewerkt aan de proefpassing van de Velpse zijde van het stationsemplacement. Dat was meer werk dan ik had gedacht. Vandaag denk ik dat ik kan zegen dat het goed is zo:

Zicht op de wisselstraat:


Zicht richting Oosterbeek:


Zicht richting Velp:


De perrons hebben een breedte van 9 en 11 centimeter, volgens mij is dat de goede maat voor Arnhem.

Ik twijfel nog of ik de kruiswissel daar ga toepassen, want vind eigenlijk de h-o-h afstand wat klein.

Wat vinden jullie? Suggesties voor verbeteringen? Zo niet dan ga ik het aansluiten en de blokken indelen.

Grtz,
Niels

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #761 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:12:44 »
h.o.h.-afstand tussen de sporen te klein ??  Ik vind hem zeer royaal.

De h.o.h.-afstand in een station is groter dan in vrije baan, maar zoals het er nu ligt vindt ik te groot, maar ik heb dan ook geen plan of dergelijke.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #762 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:22:25 »
Mee eens. Als ik de sporen zo op de foto's zie en vergelijk met het voorbeeld, liggen ze naar mijn idee te ver uit elkaar. Tussen de twee sporen past (of de foto's moeten heel erg vertekenen) met gemak nog een modeltrein. In het 1:1-voorbeeld lijken de sporen toch echt een stuk dichter naast elkaar te liggen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
    • De Hoekselijn
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #763 Gepost op: 16 oktober 2018, 08:03:22 »
Ik meen dat de NEM-Norm voor de hart op hart afstand 5 centimeter is, zelf hou ik deze altijd aan.

Groet Dennis

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #764 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:11:30 »
Ik kom tot mijn conclusie nav foto’s van Gerard helemaal aan het begin van dit draadje.

Niels,

Ik moest vroeger vaak overstappen in Arnhem. En later werkte ik daar ook vlak in de buurt. Vandaar dat ik enkele foto's nog heb van ver voor de huidige verbouwingsellende.


Arnhem, oktober 1977.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, augustus 1982.

Maar de huizenrijen heb ik vaak naar zitten kijken, de meeste aandacht ging uit naar het materieel zelf.
Gerard

Ik zie overigens wel dat de drie sporen tussen spoor 4 en 6 wat korter op elkaar liggen.

Tja, wat is wijsheid...

Grtz,
Niels