Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?  (gelezen 9591 keer)

Davy

  • Gast
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2006, 22:05:41 »
Er staat op de site van Kühn onder Hilfen wel een rubriek decoderinbouw met daar precies dezelfde plaatjes.
Vincent heeft verder wel een punt hoor. Ik ken alleen een handleiding in het Duits en die is duidelijk door een techneut geschreven zonder al te veel oog voor het feit dat een decoder ook door gewone hobbyïsten moet worden gebruikt.

Ik ben het zo ontzettend met je eens.
Dit is inderdaad een groot probleem. Veel handleidingen zijn voor de doorsnee hobbyisten hocus pocus. Ditmoet en kan beter fabrikanten.

En nu mag iedereen weer over mij heenvallen.

-Henk-

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • N-Spoor
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2006, 22:09:42 »
Hier iets over de Kuehn t125

http://www.aschulze.net/bahn/einbau.htm


Mvg
Henk
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2006, 22:13:07 »
@Dävy,

laat ik dan maar beginnen en eindigen:
Citaat
En nu mag iedereen weer over mij heenvallen.

Jammer, is niet nodig, je nodigd zo mensen uit om juist op jou te reageren terwijl ik je reactie hierboven goed vind.

@-Henk-
plaatje wat je vind in dielap tekst staat ook in de handleiding.
Tevens staat er 1 bijna hetzelfde alleen dan niet de retourleidingen aan massa maar aan de blauwe draad.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2006, 22:26:16 »
@Klaas,

Programmering met de Marklin “controle unit” 6021
De programmering van alle parameters is elektronische uitgevoerd zodat de locomotief niet geopend moet worden om instellingen te wijzigen (geen DIP-switches settings).
Ga als volgt te werk:
Vergewist U ervan dat enkel de locomotief die geprogrammeerd dient te worden op het spoor staat. Zet nu het bedieningsstation van Marklin aan en druk te gelijkertijd op de “Stop” en de “Go” toets in totdat een reset geactiveerd wordt.
Voer het adres in (Adres 80 als alternatief indien je het juiste adres niet kent), draai de snelheidscontroleknop uiterst links (verandering van richting) en houd deze gedurende 8 tot 10 seconden in deze stand. Hierdoor gaat de decoder in programmatiestand, welke weergegeven wordt door een knipperende verlichting van de loc. Laat de snelheidsknop los.
10
Geef nu het configuratie register in, welke je wenst te veranderen (bijv. “05” voor CV#5: maximum snelheid). Bevestig deze ingave door de snelheidscontroleknop zo ver mogelijk naar links te draaien (verandering van richting). De verlichting zal herhaaldelijk knipperen. Nu kan je de toegewezen waarde in het configuratieregister ingeven. Wanneer je de maximum snelheid van de locomotief wenst te beperken, geeft je bijvoorbeeld 48 als waarde in. Deze ingaven moet eveneens bevestigd worden door de knop zover mogelijk naar links te draaien, waarna deze waarde in het geheugen van de decoder bewaard wordt. De lichten van de loc zullen dan ongeveer een drietal seconden branden. De decoder klaar is nu voor de volgende ingave welke wordt aangeduid door het knipperen van de lichten.
Om de programmatie te verlaten, dien je het nummer 80 in te geven of op de “stop”-toets van het bedieningsstation te drukken.
Je kunt enkel de waarden 1 tot 64 ingeven in het configuratie register (en 80 voor het verlaten van de programmatie).
De waarden ingegeven voor de maximum en middelmatige snelheid (CV# 5 en CV# 6) moeten tussen 0 tot 63 liggen. Deze waarden worden in de decoder vermenigvuldigd met 4 om de correcte aangepaste waarden, gebruikt in DCC mode, op te slaan.
Om de waarde 0 in de decoder te kunnen schrijven moet je het adres 80 ingeven in de controle unit.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2006, 22:30:50 »
@ Allemaal die op zoek is naar de handleiding.

Die staat bij Viessmann op de site, Viessmann verkoopt namellijk de Kuehn decoders onder hun eigen naam.

http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5246-01-NL.pdf

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2006, 22:35:38 »
@Davy,

En als jij nu kunt vertellen hoe je een 60760 decoder met een MS kunt programmeren, dan is het misschien mogelijk om ook de Kuehn decoder op die manier te behandelen.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2006, 23:16:40 »
Dit is inderdaad een groot probleem. Veel handleidingen zijn voor de doorsnee hobbyisten hocus pocus. Ditmoet en kan beter fabrikanten.
En nu mag iedereen weer over mij heenvallen.
Ha die Davy. Zal ik eens over je heen vallen?
Kennelijk schaar jij je onder de doorsnee hobbyisten. ;D

Ik heb net de handleiding op de Viessmann site bekeken, en die is glashelder. Iemand die dit niet kan volgen raad ik af om aan een decoderinbouw te beginnen. Of anders alleen onder begeleiding.

Davy

  • Gast
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2006, 23:25:44 »
Of dit werkt met een Kuehn decoder geen flauw idee.

Digitale locs met extern programmeerbare decoders veranderen waarbij de opname in de databank dit niet mogelijk maakt.

Gebruik voor het instellen van de parameters de opname van een andere extern programmeerbare loc bijv. 37540, 55742. Ga daarvoor als volgt te werk.

1. Alleen de loc die gewijzigd moet worden mag op de rails staan.

2 Loc 37540 of 55742  oproepen uit de database en opnemen in het geheugen.

3. Naar het wijzig loc menu (via de escape knop, opengeslagen boek) en draaien aan de rode knop tot je wijzig menu ziet. Druk daarop via de rode knop en ga naar het adres. Bij 37540 staat dit op adres 55/56. Verander dit in het adres dat je wilt hebben druk op de rode knop en het mobiel station vraagt programeren. Ja druk nog een keer op de rode knop. Vaak knippert dan de verlichting tijdens het programeren.

Ga daarna weer terug naar wijzig loc en doe het zelfde proces dan ook voor max snelheid, optrekken en afremmen.


Verwijder daarna bijvoorbeeld de loc 37540 (serie 55 stoomloc met geluid) uit het geheugen van je mobiel station. En voer je loc handmatig in. Ga hiervoor weer naar de escap knop en kies voor nieuwe loc nu echter niet uit de database maar je kiest voor adres. Voer het juiste adres in en kies voor het juiste locsymbool. Daarna kan je via de escap knop en wijzig loc de juiste naam nog instellen van je loc.

De linkerknoppen zijn dan van boven naar beneden f1 t/m f4.

Of dit werkt voor een Kuehn decoder. Ik heb er geen ervaring mee wel voor een 60760 decoder van Marklin en esu decoders.

Ik hoop dat het werkt. Laat je het wel even weten hier.
Succes ermee.




Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2006, 23:34:19 »
@Davy,

Kijk aan zo'n antwoord heeft iemand wat, een antwoord zelfs zonder nare bij smaak, of een steek onder water, zie je wel dat je het kunt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2006, 10:05:59 »
Ik snap inweze wel dat een vraag "hoe sluit iok zo'n decoder aan?" een beetje klinkt als iemand die de moeite niet neemt om verder te kijken dan z'n neus lang is. Nu heb ik dat dus wel gedaan, en zoals ik al eerder schreef heb ik toch wel een uurtje de handleiding doorgekeken om voor mezelf alles duidelijk te maken. Het is de eerste keer dat ik zo'n decoder inbouw, het is in een lok die me erg dierbaar is (die 50'er met tender wil ik niet bepaald kwijt) en het hele setje heeft me toch wel wat geld gekost. Het mag dus niet mis gaan, want als jonge modelspoorgast is mijn zakgeld er niet naar om dan maar een nieuw setje te halen om het over te doen. In dit geval dus: 2 (of meerdere keren) meten en één keer zagen.
Maar mijn Duits is tot mijn grote spijt erg slecht en als je dan 3 schema's ziet en je probeert uit de tekst op te maken welk schema je moet gebruiken maar dat lukt je niet. Dan baal je daar wel van. Dan zie je in het laatste schema een rookgenerator staat, dan denk je dat je die moet hebben. Dan vergelijk je die met de andere 2 schema's. Dan zie je dat de kleuren draden die naar de functies gaan verschillend zijn en bedenk je je weer dat deze decoders ook geschikt zijn voor gelijkstroom dus dat er een groot verschil tussen zit!
Als iemand dan zegt wat de kleuren zijn dan ga je de schema's nog eens bekijken en dan vallen de puzzelstukjes op hun plek. Dan snap je dat in het eerste aansluitschema de blokjes met een D en een C erin mogelijke functies zijn en dat je onder die 2 de rookgenerator moet stoppen. Kon ik dat dan niet zelf ontdekken? Nou, nee, meer dan 16 mechanische omschakelrelais heb ik de afgelopen 5 jaar niet gezien en van functies heb ik wel gehoord maar weet ik veel hoe dat in zo'n schema aangegeven staat?
De decoder en 5-polige motor zijn ingebouwd. Ik heb hem met een Intellibox van een kennis geprogrammeerd (eigenlijk deed hij het). En de lok reed perfect en de rookgenerator deed het ook. I'm a happy boy.
Thuis was het een eitje, via de MS de lok per adres ingevoerd en even gezorgt dat er netjes 50 3143 kwam te staan. En op deze manier zijn 3 van mijn 15 locomotieven digitaal  :). Ben blij dat dit eerste ombouwproject goed geëindigd is!
Dank voor jullie hulp.  :D
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2006, 10:55:50 »
Vincent,

gefeliciteerd!
In eerste instantie reageerde we wat fel. door dat wat je zelf al aangaf in je eerste zin. Desondanks heb je je niet uit het veld laten slaan en de decoder ingebouwd.

Veel plezier.
bij een volgende keer gewoon weer vragen!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #26 Gepost op: 05 november 2006, 11:34:26 »
Ja bedankt  :)

Ik moet jou ook bedanken, want toen ik wist waarvoor de kleuren waren vielen de puzzelstukjes in elkaar.  :D

Maar ben er wel trots op dat het goed gelukt is, dus als ik weer het bedrag bij elkaar gespaard heb kan ik de volgende digitaal maken  :D.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #27 Gepost op: 05 november 2006, 12:35:56 »
@ Vincent

Welke rookgenerator heb je gebruiktvoor die BR50?
Deze rookt echt mooi vind ik.  :D

Mij is het nl niet duidelijk of je bij gebruik van Märklin digitaal een 22 V of 16 V generator moet gebruiken als je de rookgenerator op de decoder aansluit. Dus niet rechtstreeks op de rijsspanning.

De groeten van Rob

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hoe sluit ik een Kuehn decoder T125 und T145 aan?
« Reactie #28 Gepost op: 18 november 2006, 18:32:50 »
@Vincent

@ Vincent

Welke rookgenerator heb je gebruiktvoor die BR50?
Deze rookt echt mooi vind ik.  :D

Mij is het nl niet duidelijk of je bij gebruik van Märklin digitaal een 22 V of 16 V generator moet gebruiken als je de rookgenerator op de decoder aansluit. Dus niet rechtstreeks op de rijsspanning.


De groeten van Rob