Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:43:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 23:12:29
IBII-neo, hoe softwaere updaten door saskia
Vandaag om 23:10:11
Kleur ex USATC wagens bij NS door grossraumwagen
Vandaag om 22:51:53
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 22:51:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 22:41:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:39:19
7 en 8 september terug naar toen door MaraNCS
Vandaag om 22:29:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MaraNCS
Vandaag om 22:24:38
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
Vandaag om 22:11:25
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
Vandaag om 22:09:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:01:49
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Bert_Apd
Vandaag om 21:55:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:50:55
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
Vandaag om 21:40:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:35:43
Haandrecht zolderdam H0 door gdh
Vandaag om 21:30:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:12:13
Mijn verzameling door Niels B
Vandaag om 21:02:21
Welke kwastjes zijn nou niet ruk? door p-kokkie
Vandaag om 20:36:29
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:32:26
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
Vandaag om 20:28:07
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 19:01:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ex-DR V100
Vandaag om 18:53:12
Overstap naar HTM? door Hollandserhbfan
Vandaag om 18:15:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 17:24:50
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door AlbertG
Vandaag om 17:00:49
Marklin/Trix koploper door DutchModelRailroads
Vandaag om 16:29:37
Minol, een micro baantje in TT door aad52
Vandaag om 15:23:42
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61 door Gerard
Vandaag om 15:20:58
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 323210 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1574
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1050 Gepost op: 05 September 2024, 19:31:00 »
Hey Jeroen, een gezellige straat heb jij gemaakt met de 30er jaren woningen. Een erg leuk detail zijn de openstaande ramen. Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.






Vriendelijke groet  klein Bruntendijk  Friesland.
                           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5239
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1051 Gepost op: 06 September 2024, 10:01:58 »
Of is de Roco 3-rail versie op 2 assen aangedreven ivm de sleper?

Hoi Rogier,

De Roco AC 1100 heeft drie aangedreven assen in plaats van vier. De loc kwam een heel eind de helling op, maar net het laatste stukje begon hij te slippen. Het vreemde is dat de Märklin 1100 maar twee aangedreven assen heeft en geen moeite heeft met de helling. Na de ombouw kwam ik er ook achter dat de winkelier waar ik deze VAM-wagens heb gekocht verkeerde AC assen had toegepast, waardoor de wagens minder soepel reden. Na plaatsing van iets kortere asjes, reden de wagens meteen wat lichter, dus wellicht dat de Roco 1100 de helling nu wel zou halen. Maar de loc is dus al verbouwd en:


Inderdaad hebben de Piko 1100's meer trekkracht dan die van Roco, dat is ook mijn ervaring. Kun je die RoMa nog terugbouwen naar Roco? Dan worden de rijeigenschappen wat subtieler. Volgens mij kan die dan perfect je Plan D Intercity trekken, want die is niet zo zwaar als een trein met VAM-wagens.

Dat ga ik niet doen. Ik heb om de Roco kap op het Märklin onderstel passend te maken, aan de binnenzijde van de kap styreen strips gelijmd. en de kliknokjes weggesneden. Met een andere Roco 1100 heb ik ervaren dat de kap in de loop van de jaren bros wordt, doordat de weekmakers uit het kunststof zijn getrokken. Toen ik bij onderhoud van die loc de kap terugplaatste op het onderstel scheurde de kap van onder tot boven toen de nokjes van de kap over de nokjes van het frame schoven. Als ik nu met enig geweld die styreen strips uit de kap van de Roma moet halen, dan ben ik bang dat er niet veel overblijft van de kap.....

Het scheuren van de Roco kap van die andere 1100 was overigens ook de reden dat ik toen de blauwe Piko 1157 heb gekocht.

Wel grappig dat je 1157 òòk NS-vignetten heeft gekregen, net als de mijne. Op die manier is 'ie opeens inzetbaar begin jaren '70.


Precies! Ideaal die Kleinspoor transfers! Soms is het lang wachten op een loc met N S vignetten, maar zonder A-sein, dus dan creëer ik ze zelf wel  ;D ;D ;D

Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.

Ik snap je gedachte, Kees. En vaak is het inderdaad ook zo. Echter, mijn straatje is de doorgaande weg vanuit de binnenstad naar het station. Daarom zie je ook dat de bus in deze straat komt. Omdat het een doorgaande weg is, leek mij asfalteren logischer (en dat zie je in praktijk ook vaak). Ik wil in mijn binnenstad wel klinkers toe gaan passen. Zijn deze klinkers op kunststofplaat te koop, want kartonproducten ben ik niet heel erg happig op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1836
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1052 Gepost op: 06 September 2024, 10:11:46 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ik vind het straatje erg leuk worden met mooie details. Wat ik me wel afvroeg is hoe je het spoor gaat verwerken bij die huizen en de straat. Het lijkt er namelijk erg kort op te liggen en ook wat hoger.

Grt,
Niels

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16276
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1053 Gepost op: 06 September 2024, 11:59:25 »
Kunnen Kadee's ook in bogen koppelen, wanneer het materieel voorzien is van kortkoppelmechanismes en de koppelingen in een boog dus scheef tegenover elkaar staan?


Het antwoord is even simpel als kort; nee  ;)