Overige spoorzaken > Treinsamenstellingen

Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995

(1/25) > >>

fbezembinder:
Hallo allemaal,

Na jaren van denken, kijken naar foto's in boeken/filmpjes op youtube heb ik besloten om een baan te gaan maken met als thema NS tussen 1990 - 1995. Nu wil ik de Eurocity naar Keulen gaan samenstellen in de correcte schaal 1:87 en wil nu graag weten welke rijtuigen daar allemaal voor in omloop zijn en welke ik precies nodig heb. Globaal zaten de volgende rijtuigen in de betreffende treinen: Avmz, Apmz, ARmz, Bvm, Bpm en de Bpmb. Het voordeel is dat er in die periode verschillende kleuren combinaties mogenlijk zijn dus ben niet afhankelijk van 1 kleur.

MVG. Frank

mDDM:
Dit zijn toch de zogenaamde "Kurz-EC's"?
Heb ik ook geprobeerd in model te maken, alles in de rode kleurstelling uit die tijd met roze band onder de ramen).
Ben met (grotendeels 2e hands) Roco een heel eind gekomen:

45257: Bvmz
45249: Bpmbz (met drukdichte overgangen; in deze EC's reden Bpmz met gewone overgang)
45258: Bpmdz (idem, met fietscompartiment; reed niet in dez EC's)
45255: Armz (niet correct, zie onder)
44790: Avmz

Alleen het restauratierijtuig, dat speciaal voor deze treinen omgebouwd was (met een omzetter of zoiets op het dak i.p.v. een stroomafnemer) is in model niet te vinden. Ook het interieur en de keuken was helemaal gewijzigd t.b.v. eenmensbediening.

Märklin 1600 ervoor en rijden maar. Mooi gezicht!!

Jeroen Water:
In deze treinen reden net als in de EC's naar Zwitserland toch ook gewoon de DB WRmh132 restauratierijtuigen mee?

Die is er van Lima, het het draadje over Restauratierijtuigen in EC 105 / 105.

Jeroen

mDDM:
Inderdaad reden in de EC's naar Zwitserland meestal Wrmh132. Overigens maakt Roco sinds kort een 1:87 model, echter voorlopig alleen nog in oorspronkelijke rode uitvoering (45810). Komt vast ook wel een keer in kleuren begin jaren '90. Dit rijtuig was in het echt met 27,5m een stuk langer dan de gewone rijtuigen met 26,4m standaardlengte. Dus ook het model is langer dan de standaard 303mm!!!

Voor de Kurz-EC's tussen Amsterdam en Keulen, waren er dus speciale hiervoor omgebouwde restauratierijtuigen. Ik weet niet waaruit ze omgebouwd zijn. Ik dacht dat ze ook nog een paar afdelingen eerste klas hadden. Dus misschien was het oorspronkelijk wel een ARm... of zoiets, maar dan wel met een stroomafnemer. Het zal best wel eens voorgekomen zijn dat een Wrmh132 is ingezet. Overigens heeft het wel enige tijd geduurd voordat de treinen helemaal zo samengesteld waren als de bedoeling was. In het begin reden er nog vaak niet-geklimatiseerde rijtuigen mee. Ook de kleurstelling was niet meteen vanaf het begin uniform.

Heeft iemand misschien nog goede foto's? Zou ook fijn als er foto's zijn waarop de opschriften leesbaar zijn.

fbezembinder:
Sorry voor de late reactie ivm met drukte en werk... Maar bedankt voor de info! ik weet nu welke rijtuigen ik moet gaan zoeken!

MVG. Frank

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie