Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 196561 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #720 Gepost op: 05 mei 2018, 19:45:21 »
Hallo Robert,

Bedankt voor je reactie.

Heb je geen last van de hogere flenzen van de 3-rail wielen?

Ik heb alleen een test baantje (nog geen tijd voor een echte baan) en die heeft 2,5mm railhoogte. Daar heb ik geen last. De flenzen zijn overigens 1,2mm.



Inmiddels had ik gezien dat de gelijkstroomwielen ook leverbaar zijn en omdat ik nu toch bezig ben heb ik die er maar gelijk ingezet. Deze hebben flenzen van 0,95mm.

Wat is het merk en wat zijn de kosten? Nu Mashima zeldzaam is zijn velen op zoek naar alternatieven.

Het merk is made in China;D

Gr. Frits





Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #721 Gepost op: 06 mei 2018, 14:15:42 »
Dag Frits, jij ook bedankt voor de reactie (y).

Gelijkstroomwielen zijn idd een stuk makkelijker.

Motortje ziet er goed uit, heeft zelfs een getordeerd anker! Wellicht ook maar een paar bestellen.

Nog even verder gezocht op ebay maar kleinere motoren met 5 polig anker voor 12 volt is nog steeds lastig :(

Mvg,

Robert.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #722 Gepost op: 06 mei 2018, 20:00:54 »
Hoe lang waren de motoren onderweg?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #723 Gepost op: 06 mei 2018, 22:08:02 »
week of 4...........

Overigens als je een vervangingsmotor voor een aantal Rivarossi locomotieven zoekt deze motor heeft exact dezelfde afmetingen als bijvoorbeeld de (V)IRM. Dit motortje loopt erg mooi.

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Lima met Rivarossi draaistel
« Reactie #724 Gepost op: 27 mei 2018, 19:51:50 »
Bij het testen bleek het Ebay motortje van 12,5 mm hoogte prima te draaien. Echter doordat hij zo dun is moet hij verder naar achteren geplaatst worden dan de grote motor die Rivarossi monteerde anders wordt de hoek die de cardanas maakt te groot. De motor is met een stukje dubbelzijdig plakband op de bodem geplakt.



Hiervoor moest ik de Rivarossi cardanas verlengen. Echter was deze kunststof as nogal krom en met het verlengen werd het nog erger. Uiteindelijk na wat experimenteren van messing staf rond 3mm een cardan as gemaakt.


De vliegwielen zijn van GMS. Volgende keer zal ik eerst de draden aan de motor solderen en dan pas de motor plaatsen. Door de warmte van de soldeerbout is er een stukje chassis gesmolten. Gelukkig zie je dat straks niet meer.

E.e.a. loopt nu geruisloos en van heel langzaam tot snel.

Omdat ik moest wachten op het stafmateriaal voor de cardanas ondertussen het printje voor de sluitlichten en het omgekeerde L-sein gemaakt. Ik heb dit van een klein stukje strokenprint gemaakt.



Op deze print zit een rode smd led 0603 en een rood/wit duo led 0605. Tevens een witte led voor de cabine verlichting aangebracht.



Voor de duo led moest er een printbaantje onderbroken worden en de duo led moest op de juiste plaats gesoldeerd worden. Met een loupe en klein boutje is dat goed gelukt.



Vervolgens het printje met Kristal Klear op de originele lichtgeleider van Lima geplakt en het geheel (met afgeplakte lichtstaafjes) zwart gespoten.



De lichtgeleider heb ik ingezaagd om doorschijnen van het omgekeerde L-sein te voorkomen.



Van styreen een afdekking voor het aangedreven draaistel gemaakt. Echter bij het passen bleek deze 1mm boven het raam uit te komen en dat is echt geen gezicht (pietje precies)



Vervolgens de zaag er ingezet en de zijkanten schuin afgezaagd. E.e.a. weer dicht geplakt met bovenstaand resultaat.



En zo ziet het er dan uit met het interieur op zijn plaats. Een groot pakket in de bagage ruimte en omdat ik toch bezig was gelijk de ontbrekende bankjes van styreen nagemaakt. Er zit wel wat kleur verschil in maar dat zie je straks toch niet door de ramen.



Volgende stap is de elektronica inbouwen. Daarvoor gebruik ik o.a. dit zelfgemaakte adapterprintje. Hier worden de draden van de verlichting, motor en stroomafname aangesloten. De decoder wordt met een 8 polige connector aangesloten.

Wordt vervolgd,

gr. Frits




« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 20:54:32 door Fritsprt »
Groet Frits

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #725 Gepost op: 27 mei 2018, 21:43:29 »
Je maakt er wat van: complimenten!
Bedenk dat je bij het monteren van bijv. de motor je kunt werken met smeltlijm en een lijmpistool: zit erg stevig en is toch makkelijk weer los te peuteren zonder schade. Ook vastzetten van rondslingerende draden is met smeltlijm erg makkelijk.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #726 Gepost op: 28 mei 2018, 19:42:58 »
Hallo 008200, Dank voor je compliment en de tips. Ik gebruik juist dubbelzijdige schuimtape omdat het niet alleen makkelijk is maar ook gelijk het geluid van het motortje dempt. Daarnaast kan de motor nog een heel klein beetje bewegen wat een soepele rotatie mogelijk maakt. De draadjes bij het draaistel zijn gefixeerd met Kristal Klear. In mijn optiek is dat makkelijker dan een lijmpistool.

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Lima met Rivarossi draaistel
« Reactie #727 Gepost op: 22 juli 2018, 14:42:52 »
Ik heb de afgelopen tijd ook (zeer) rustig doorgebouwd aan mijn Lima Mat46. Hierbij een fotoverslag (voorzover ik er foto's van heb.)



Nu de motor met cardanas op zijn plaats ligt en super mooi draait (inclusief kruipsnelheid) werd het tijd om het interieur op zijn plaats te leggen. Ik kwam echter 1mm te kort op de plaats van de motor. Om die reden heb ik de bodem ter plaatse van de motor uitgezaagd en met styreen 0,25mm het gat weer dichtgemaakt. Op de foto is e.e.a. reeds geschilderd en vrijwel onzichtbaar. Tevens de ontbrekende tafels en banken met styreen nagemaakt.



Het interieur klikt precies op zijn plaats. Voor de passagiers gebruik ik op Ebay of Ali gekochte poppetjes in schaal 1:100. Mijn ervaring is dat die beter passen dan 1:87. Ik heb ze wel allemaal even een kwastje gegeven anders lijken ze wel erg op elkaar met hun rose, gele en oranje kleding....... ;D

Ik had nog wat verlichtingssetjes van Hufing en die komen nu goed van pas. Deze plaats ik met de LEDs naar boven zodat het licht zich egaal verspreidt in de ruimte. Met een beetje creativiteit heb ik onder de strip een elco van 1000uF gemonteerd.



De strip ligt op zijn plaats en de elco is aan het zicht ontnomen doordat deze precies in het gangetje zit. Op deze foto is ook reeds de connector in de vouwbalg te zien die de elektrische koppeling met de andere bak verzorgt.



De connector is 6 polig en heeft een rastermaat van 1,27mm. Om deze in de vouwbalg te plaatsen heb ik daar een gleufje van ongeveer 8mm in gemaakt.



Op de connector komen de volgende aansluitingen: Rails links (zwart) en rails rechts (rood), plus (blauw), front- en sluitlicht (geel en wit) en de interieurverlichting (paars)



Voor de stevigte en isolatie e.e.a. nog van krimpkousjes voorzien



En dan is dit het eindresultaat.



Het draaistel op zijn plaats en de draadjes aan het 8 polige adapterprintje gemonteerd. Het paarse draadje is nog los want die komt aan de verlichtingsprint. Op die manier is de verlichting in de motorloze bak ook op de bufferelco aangesloten. Er is namelijk geen plaats voor een elco in de motorloze bak.



Op deze foto zit vrijwel alle bedrading er in. Ook de bedrading voor de front en sluitverlichting ligt op zijn plaats. Aangezien de sluitverlichting (inclusief topsein van het omgekeerde L seinbeeld) aan de kap vast zit heb ik deze aansluiting demontabel gemaakt d.m.v. een connector die bovenop de lichtstrip gelijmd zit.



Hier is duidelijk zichtbaar hoe de sluitverlichting (nu nog niet vastgelijmd in de kap) aangesloten is.



Voor het idee de machinist even in de motorlozebak op de foto gezet maar straks gaat hij naar de motorwagen.
De volgende stap is een gele LED monteren voor de frontverlichting. Tevens ga ik de frontlichten van FRIE lampringen voorzien zoals reeds elders meerdere keren beschreven is.

Gr. Frits

Groet Frits

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #728 Gepost op: 22 juli 2018, 14:49:34 »
Netjes gedaan zo (y) 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #729 Gepost op: 22 juli 2018, 15:33:54 »
Dit soort dingen verdienen een eigen draadje....Ik ga het oog als handleiding gebruiken ooit.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #730 Gepost op: 22 juli 2018, 21:19:36 »
Hallo Martijn en MDK193 Martijn  ;D, dank voor jullie reacties.
 
Dit soort dingen verdienen een eigen draadje....

Het idee van de ombouw kreeg ik toen ik in dit draadje las dat een groot aantal onderdelen, w.o. het draaistel (AC) en de gelijkstroomwielen nog gewoon leverbaar zijn. Toen plaatste ik mijn eerste reactie hier niet wetende dat het een vrij uitgebreide ombouw ging worden..... ;D

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2018, 22:23:55 door Fritsprt »
Groet Frits

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #731 Gepost op: 22 juli 2018, 22:14:33 »
Nou

Ik ga eens kijken of ik al je bijdragen tot 1 document kan samenvoegen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #732 Gepost op: 02 augustus 2018, 22:26:10 »
Op dit moment is het te warm om te bouwen dus een mooi moment om een vraag over het door mij gebruikte adapterprintje te beantwoorden.


Deze print is de eerste die ik in China heb laten maken en ik eigenlijk heb gemaakt om ervaring op te doen met het ontwerpen van een print in Eagle en het genereren van Gerberfiles die je dan vervolgens naar de fabriek in China stuurt. Een paar weken later krijg je dan onderstaande printen in huis



Deze print heb ik bij Itead laten maken. Je betaalt daar voor vaste afmetingen. In dit geval bijvoorbeeld 50 x 100mm. Om die reden heb ik twee identieke panels op de print gemaakt. Ik blijf tenslotte een zuinige Hollander. De kosten voor de 20 printjes was zo'n € 20,=. Dan moet je ze nog wel even zelf doorzagen. In het draadje over de HUSA 1600 met ledverlichting beschrijf ik een PluX22 print. Deze heb ik laten maken bij PCBWay. Afgezien dat de prijs daar slechts zo'n € 10,= is kunnen zij ook gleuven frezen tussen de beide panels zodat je de printen gewoon van elkaar af kan breken.

De print is maximaal 100mm lang en kan afhankelijk van de toepassing en beschikbare ruimte ingekort worden tot zo'n 32mm. De breedte is 23mm. Er zitten voldoende montage gaatjes in. In de Mat'46 zet ik hem overigens vast met een stukje dubbelzijdige tape.



Op de print is plaats voor een 8-polige connector, zes 0603 SMD weerstanden en een aansluiting voor de paarse decoder draad (Aux2). Aan weerzijden zijn aansluitingen voor de verlichting (blauw, wit en geel) voor de stroomtoevoer (rood en zwart) en aan één zijde Aux1 (groen) en aan de andere zijde Aux2 (paars). De motoraansluitingen (oranje en grijs) zitten naast de connector.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 22:47:34 door Fritsprt »
Groet Frits

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #733 Gepost op: 03 augustus 2018, 09:09:46 »
Dat ziet er heel erg fraai uit, verzorgt, netjes  (y) (y) (y)

gr. Rob
Rob Moerkerken

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Lima Mat 46 met Rivarossi draaistel
« Reactie #734 Gepost op: 04 augustus 2018, 19:33:12 »
Dank je Rob.
Vroeger soldeerde ik gewoon de decoderdraadjes in de locomotief rechtstreeks aan de motor, stroomafnemers, en verlichting. Nadeel is dat als je de decorder wil wisselen je alles weer moet lossolderen. Voor een project als dit komt zo'n printje helemaal goed van pas.
Gr. Frits

Groet Frits