Materieel > Materieeltests

Trix DB V90, h0

(1/3) > >>

Materieeltest:
Trix V 90 DB, h0
door: Ruud Kraaijeveld

Het voorbeeld

Geschiedenis
Voor de zware rangeerdienst bleek aan het begin van de zestiger jaren de V 60 te zwak. Er moest dus een zwaarder type komen. Dat werd de V 90, ontwikkeld door BZA München en MaK in Kiel. De eerste 20 locs van de V 90-serie werden in 1964 door MaK geleverd.
Het voorbeeld was de V 100, die vanaf 1958 werd geproduceerd. De V 90 had echter een hoger gewicht en was twee meter langer dan de V 100. De motor kwam uit de V 100. Bij proeven hield de V 90 zich goed en er werden tussen 1966 en 1974 nog 387 exemplaren geproduceerd.


De BR90 in BR 290-uitvoering (vanaf 1968)

Het model
De algemene indruk: een mooi model, dat een realitische weergave van de werkelijke loc geeft. De loc is uitstekend op schaal en de kleuren zijn goed getroffen, de details ogen goed, zoals de lampenpartij aan de voor- en achterzijde. De draaistellen zijn overeenstemming met het origineel. De opschriften zijn ragfijn, loepzuiver en goed leesbaar. De loc heeft met rijrichting wisselende verlichting wit/rood d.m.v. leds, die fel branden. Het model is bestemd voor tijdperk III en hoort thuis in Noord-Duitsland. BD Essen, Bw Gels.-Bismarck, AW Bremen. De revisiedatum is 6-12-66. Het model van de V90 is voor het eerst uitgekomen in 2008. De fabrikant levert ook een versie voor tijdperk IV: BR 290 (catnr. 22206, verscheen in 2006, € 179,95 ) en een tijdperk IV-uitvoering met Telex-koppeling (catnr. 22203, verscheen in 2008, € 249,95) om digitaal te ontkoppelen.





Eigenschappen
De loc heeft een platte en vrij kleine, centraal geplaatste klokankermotor met cardanaandrijving naar de beide wielstellen. De motor zit onder de printplaat. Het vliegwiel is groot.




Detail motor met vliegwiel

Het model rijdt digitaal soepel en stil (dat is bij Trix-loks nog wel eens anders). De lok kan uiterst langzaam rijden ("kruipen") en laat zich fijn en direct besturen. De uitloopsnelheid is behoorlijk. De stroomafname is uitstekend, ook op wisselstraten en bij kruiswissels (Fleischmann model- en profirail). Het rijgedrag is voortreffelijk: de loc ontspoort ook in ongunstige omstandigheden niet. Het model rijdt ook door krappe bogen (R2 van Fleischmann 356 mm) zonder snelheidsverlies. Er zijn in totaal twee anti-slipbandjes, kruislings aangebracht op één wielstel. De trekkracht is goed op vlak terrein. Een zeer steile heuvel op (meer dan 4%) met meer dan tien zware goederenwagons kost wat moeite, zowel trekkend als duwend. De wielen hebben dan de neiging door te draaien.


Het voorste wielstel met twee anti-slip-bandjes en stroomcontactstrips

Decoder
Op de printplaat zit een aansluting voor een 21-polige decoder, die goed toegankelijk is. Direct na het verwijderen van de kap komt de decoderstekker in zicht. Er is voldoende ruimte voor het plaatsen van de decoder. De kap laat zich probleemloos terugplaatsen. Ik heb de lok getest met een digitale decoder van Esu (LokPilot V3.0, 21-polig, artnr. 52614) en daarbij de standaardinstellingen van de decoder gebruikt. Daarmee functioneerde de lok uitstekend; geen problemen met verlichting of iets dergelijks.


De Esu-decoder op de printplaat geplaatst

Verzorging
De loc zit in een plastic vouwbare verpakking met beschermpapier voor neus en kont. Die plastic verpakking gaat in een binnendoos, waar piepschuim aan de zijkanten zit om schuiven te voorkomen. Daaromheen zit een schuifbare omdoos.



Los bijgeleverd zijn twee trapjes die in het frame onder het kabinehuis geduwd moeten worden. Dat gaat nog even lastig, want de gaatjes zijn vrij krap. Verder zijn er geen losse onderdelen om zelf te monteren. De kap laat zich eenvoudig verwijderen d.m.v. het losdraaien van twee schroefjes aan de onderzijde van het frame. De gebruiksaanwijzing laat een duidelijke tekening voor het verwijderen van de kap zien..



Conclusie
Een prachtige loc die plezierig en probleemloos rijdt.

De Details:

Algemeen
Merk: Trix
Type: V 90
Schaal: h0
Tijdperk: III
Catalogusnrs: 22212, 2ra en 2rd

Frame: metaal
Opbouw: deels metaal
Gewicht: 260 gram
Min. Radius: 356 mm
Koppeling: beugel in normschacht
Prijs: 189,95

Testuitvoering: 22212
Stroomafname: met lipjes vanaf vier wielen
Motor: middenmotor
Verlichting: wisselend met rijrichting, rood/wit
Decoder: niet standaard; op testmodel is gebruikt Esu LokPilot V3.0, 21-polig, artnr. 52614
Krachtoverbrenging: cardanassen en tandwielen; aandrijving op 4 assen

Vliegwiel: ja
Trekkracht: goed

Demontage: schroefverbinding
Zelf aan te brengen onderdelen: 2 trapjes

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 14.320; 164,5; 164

Rijeigenschappen
Vmax: (te) hoog (meer dan 125 km/h)
V voorbeeld: 80 km/h
Vmin: kruipen en stapsvoets rijden is mogelijk

Tijdperk indeling volgens NEM 800
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
Thomas Estler, Das grosse Loktypenbuch, Transpress Verlag, 2004.
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_90

Fotoverantwoording:
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_90
http://www.bundeswehrloks.de
Dietmar Stresow c 1985

Lokpaint:
Hoi.

Ik heb de oceaanblauw/beige variant van deze lok. Een superlok, behalve de verlichting.

Trix had hier best witte (i.p.v. gele) leds in mogen bouwen. Bovendien zou het ook mooi geweest zijn om dubbel A te kunnen schakelen, het is immers een rangeerlok.

De trekkracht had ook wel iets meer mogen zijn, vind ik.

Nog iets raars tot slot..

Met een Zimo MX64D vertikt de lok het om de verlichting te laten branden, andere merken decoders doen het wel probleemloos.
Bij een LOPI de verlichting helemaal dimmen is aanbevolen i.v.m. de felheid ervan.

bart

Ruud K:
Hoi Lokpaint,

In het exemplaar dat ik heb getest zitten wel witte leds. Ze branden inderdaad heel fel, zoals ik in de test schreef, maar dimmen is natuurlijk geen probleem.
Het is inderdaad jammer dat dubbel A niet te schakelen is en ook de sluitverlichting niet apart is te schakelen.
Verder: de trekkracht is op steile hellingen inderdaad niet supergroot, zoals ik met een voorbeeld in de test duidelijk heb gemaakt, maar mijns inziens toch wel aanvaardbaar.

Groet,

Ruud

stig:
Kan je met functionmapping niet beide zijden apart schakelen en dus 2xA tonen?

Ruud K:
Hoi Stig,

Dat weet ik niet. Daarvoor is mijn digitale kennis te beperkt ;D. Anderen, zoals Wim, zullen die vraag ongetwijfeld wel kunnen beantwoorden.

Groet,

Ruud

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie