Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
  

Auteur Topic: Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?  (gelezen 4821 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Gepost op: 18 juni 2011, 10:40:11 »
Ik heb een aantal ketelwagens van de voormalige Zinkwit fabriek te Eijsden.
De vraag is: Hoe kan ik ze inzetten.

-Welke lok kan ervoor?
-Hoeveel wagens?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2011, 10:51:58 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2011, 11:34:36 »
Welke variant, die van Liliput of die van Piko? Beide modellen kloppen niet, maar ik vind het Liliput model er wel aardig uitzien.

Deze wagens werden gebruikt voor het vervoer van waterglas tussen Eijsden en een paar locaties in Nederland. Tussen Eijsden en Maastricht reden ze met een diesellok, een 2200 of 2400. Treinen bestonden normaliter uit 5 - 10 wagens ongeveer. Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2011, 14:40:21 »
Ik heb de Piko wagens.
En welke 2400 kan er voor, ook de geel/grijze met laag A frontsein?

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2011, 17:12:34 »
Niemand meer info?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2011, 18:12:46 »
Moet wel kunnen, 2400 met laag frontsein waren primair voor binnenlands gebruik.

Staat er een revisiedatum op de ketelwagens? Dan kun je dat matchen met de inzetperiode van je 2400.

Vind je dat net als ik eigenlijk wat te ver gezocht? Dan gewoon doen wat je leuk vindt!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2011, 00:08:11 »
Inderdaad, eigenlijk kan ik wel doen wat ik leuk vind.  ;)
Maar ik vind het juist leuk om waarheidsgetrouwe stammetjes te rijden.
En ik vind het natuurlijk niet zo belangrijk wat de wagennummers zijn, ik ga toch niet met mijn neus op de baan liggen.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2011, 10:29:48 »
knip//Treinen bestonden normaliter uit 5 - 10 wagens ongeveer. Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
Heb jij of anderen er ooit foto`s van gezien. Ik niet namelijk, en ben zeer benieuwd.

greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6142
  • ***
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2011, 12:57:44 »
Heb jij of anderen er ooit foto`s van gezien. Ik niet namelijk, en ben zeer benieuwd.

Ik ook niet en heb gisteren toch een aardig tijdje zitten googlen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2011, 13:57:52 »
Ik ook, blijkt dus toch dat niet alles op google staat. Maar er zijn meer zoekmachines.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2011, 14:17:03 »
Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
Weet je wat de bestemming was??

Greetz,
Noppie.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2011, 14:30:57 door Noppie. »
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2011, 15:06:39 »
Vanaf Maastricht, naar alle waarschijnlijkheid met een E-loc, tot Susteren. Daar werden de bonte treinen weer uitgeheuveld en de wagens geplaatst in treinen met diverse bestemmingen in het land. Via Eindhoven meestal met E-locs, vaak afkomstig uit de werkplaats Maastricht alwaar zij onderhoud hadden gehad. Via Venlo altijd met DE-loc's, bij mijn weten in die tijd met 22/2300'en.

Groet, Dolf.
 

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2011, 16:55:42 »
Inderdaad, eigenlijk kan ik wel doen wat ik leuk vind.  ;)
Maar ik vind het juist leuk om waarheidsgetrouwe stammetjes te rijden.
En ik vind het natuurlijk niet zo belangrijk wat de wagennummers zijn, ik ga toch niet met mijn neus op de baan liggen.  ;D


Jos.

Ik noemde eigenlijk de revisiedatum, als die op de wagen staat weet je de periode. Doe je hetzelfde met je 2400 en komt dat aardig met elkaar overeen dan weet je dat het bij elkaar past of niet.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2011, 16:02:21 »
ik ga er straks even naar kijken.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #13 Gepost op: 09 juli 2023, 12:11:47 »
Even een oud, onvoltooid draadje ophalen. Want inmiddels heb ik zelf alle drie de verschillende ketelwagens en ben op zoek naar meer informatie hierover.

Het voormalige Zinkwit produceerde zeoliet dat o.a. per trein afgevoerd werd naar Mannheim. Tot de jaren ’80 deed een lichte eigen loc het werk omdat een 2400 er niet kon komen door slecht railonderhoud en een te krappe boog. In 1986 werd de aansluiting geheel vernieuwd. Kwam er rond 1990 nog bijna dagelijks een wagen, in 1993 was er geen officieel pad meer gereserveerd vanuit Maastricht. In 1996 kwam het vervoer geheel tot stilstand, tijdelijk, zoals men dan nog vermoedde. Er was zelfs nog een plan ook grondstoffen per trein aan te voeren. Enkele jaren later is het spoorvervoer definitief gestopt. Het bedrijf bestaat nog steeds, onder de naam Ineos Silicas
Bron = http://www.railgoed.nl/historie-13.html

Foto's van treinen met ketelwagens van Zinkwit/Crosfield heb ik nog niet veel gevonden op het www. Van de 2-assige wagens alleen deze: https://sleutelspoor.nl/projecten/wagens_2008/

Qua traktie in 1991 met Bakkie 665: bron = artikel Goederentreinen rond Sittard in RailMagazine nr 386, augustus 2021.
En eveneens in 1991 met de 2305: https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6159571087/in/album-72157646895937848/ en   https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6160146642/in/album-72157646895937848/

Over het bedrijf en het spoorvervoer vond ik ten slotte deze link: http://www.industriespoor.nl/Zinkwit.htm

Dan de modellen in volgorde van uitgave en de informatie erover die ik tot dusverre heb kunnen vinden:

Liliput 250 43 (1984) Ketelwagen type Zs voor vervoer van waterglas.
Nummer 21 84 753 0 587 P van Zinkwit Nederland B.V.
Inhoud 30.000 liter, gewicht 10.700 kg.
Tijdperk IV, lengte 100 mm
NB: geen opschriften op het onderstel, dus ook geen revisiedatum.



Voorbeeldfoto Liliput (scan uit Catalogus 1984)



Het model op mijn modelbaan. Het zwarte glanzende plastic heb ik zijdenmat overgschilderd.

Piko 95939 (2006) Ketelwagen type Zs 610 voor vervoer van waterglas
Nummer 21 84 072 8 398-3 P van Zinkwit Nederland B.V.
Inhoud 30.000 liter, 10.700 kg.
Tijdperk IV, revisiedatum 25-08-63, lengte 103 mm




Voorbeeldfoto Piko/Scaletrading



Het model op mijn eigen modelbaan

Piko 95532 (2007) Ketelwagen type Zs 610 voor vervoer van waterglas
Nummer 23 84 735 0 588-7 P van Crosfield Chemie B.V.
Tijdperk IV, Revisiedatum 08-08-86, lengte 103 mm



Voorbeeldfoto Piko/Scaletrading



Het model op mijn eigen modelbaan

En tenslotte als korte trein op mijn modelbaan. De verkeersleiding heeft de trein per ongeluk in Sittard naar Broeksittard-Tüddern gestuurd in plaats van naar Eijsden. De machinist en rangeerder nemen een pauze in het stationsgebouw van de Selfkantbahn voordat ze de loc laten omlopen en weer retour gaan  ::)



Qua modellen heb ik verder alleen kunnen vinden dat Efsi een tankwagen heeft gemaakt:   https://www.limburgsemodeltrucks.nl/zinkwit-eijsden-crosfield-chemie-roermond
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2023, 12:17:11 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526