Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 21:38:51
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
Vandaag om 21:29:07
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 21:22:33
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 21:14:46
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 21:14:05
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Biesje
Vandaag om 21:03:39
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:46:19
Show je werkplek door Tomasso
Vandaag om 20:44:21
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Tomasso
Vandaag om 20:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:03
Line-up foto's van modellen door ceuleer
Vandaag om 19:28:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 19:22:44
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R v/d Hoven
Vandaag om 19:05:21
GVBA 396 messing model door skiptram
Vandaag om 18:17:07
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Bert_Apd
Vandaag om 17:25:24
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Dave.......
Vandaag om 17:22:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Eric B
Vandaag om 17:07:03
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door VictorPM
Vandaag om 16:53:48
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 16:24:39
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
Vandaag om 16:04:41
Modeltreinverzameling en waterschade door bosje77
Vandaag om 15:59:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:17:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 14:50:53
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 14:42:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:36:25
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 12:39:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:44:57
Wie is Hans Reints door BartvD
Vandaag om 09:46:12
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door BrightonBelle
Vandaag om 09:44:30
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 111051 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7007
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #510 Gepost op: 18 juni 2021, 09:41:02 »
Ben benieuwd wat voor tracé ze dan nu gaan bedenken. Want het oude tracé zal echt niet meer in gebruik komen. De nieuwbouwhuizen staan zowat op de railbedding in Roermond.
En via andere routes kom je ook natuurgebieden tegen.
Gr.
Eric

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19839
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #511 Gepost op: 18 juni 2021, 10:11:42 »
Het oude tracé wordt niet meer in gebruik genomen, omdat Duitsland dat niet wil en België de meerkosten van de afgesproken aanpassingen niet wil betalen. Als Duitsland en België anders hadden besloten, had Nederland niets te kiezen gehad.

Nu weer studie. Vooral benieuwd of de situatie anders is. Duitsland staat er niet om bekend enthousiast mee te werken aan grensoverschrijdende goederenverbindingen. En er kunnen geen afspraken voor een ander tracé worden gemaakt zonder dat België flink meebetaalt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9865
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #512 Gepost op: 19 juni 2021, 14:28:42 »
Henk,

Daarom ben ik van mening dat het slimmer is om 1st de vinger op de zere plek te leggen en dat opschrift te zetten en te laten ondertekenen.

Als Duitsland in z'n geheel niet wil mee betalen aan een nieuw trace en eventuele meerkosten,en de Belgen willen evtwel meebetalen maar ook niet voor meerkosten,dan kan je de stekker eruit laten.
Het geluk voor NL is i.d.d. dat alle voorwaarden,regels en afspraken van het oude verdrag nu de prullenbak in kunnen als men definitief het oude trace met rust laat en wil gluren voor een nieuw trace.
Daar zijn immers oude verdragen en de daarin staande afspraken niet op van toepassing.

Ofwel,nog voor men studie zoveel gaat doen(a zoveel euro's per uur) ,leg vast wat door wie betaald gaat worden,hoeveel zullen D,NL en B er voor over hebben.
Daar komt vast een bedrag uit,en als dat op voorhand al ontoereikend blijkt voor een nieuw trace,dan bespaar je een slepend duur onderzoek nr zoveel in elk geval uit.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7702
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #513 Gepost op: 19 juni 2021, 16:02:20 »
Is dat vaste bedrag realistisch? Als men iets voor zeg 10 miljoen afspreekt, weet je dat daar 12 miljoen uit komt.


(bedragen= fictief)
Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9865
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #514 Gepost op: 20 juni 2021, 12:59:19 »
Het is realistisch in de zin van,je weet wat er maximaal beschikbaar voor is/voor word gereserveerd.
Als dat het uitgangspunt zou zijn,dan is het simpel,gaat de prognose daar al overheen,dan moet je er niet aan beginnen.
Zo moeilijk lijkt me dat niet  ;)
Anders verzand je dus weer in de lang slepende discussie ,wie gaat die meer kosten betalen.
En tot zover was geen van de 3 landen van plan dat op te pakken bij het plan voor herstel van het oude trace,en zal niemand dat dus gaan doen voor een nieuw trace  ;)
Ook dat lijkt me zo ingewikkeld niet om te begrijpen  :angel:
Als men die werkwijze hanteert,dan bespaar je op voorhand al een hoop onkosten zoals bv studie en onderzoeks kosten,en dan hebben we het nog niet over vergunning,bouwplannen,grond bouw gereedmaken,en de daad werkelijke aanleg en evt juridische kosten om uit te laten zoeken wie de portemonnee nog is mag trekken voor eventuele meerkosten als het potje toch te klein was  :police:
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #515 Gepost op: 20 juni 2021, 13:21:38 »
Als er drie landen bij betrokken zijn dan kun je toch van Europees belang spreken? Met ergens een subsidiepot?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #516 Gepost op: 20 juni 2021, 21:37:31 »
Er is gewoon veel te lang gewacht met in ere herstellen van deze verbinding. Als de hele lijn in exploitatie was gebleven, had niemand een probleem gemaakt van de route door de Meinweg.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #517 Gepost op: 20 juni 2021, 23:37:45 »
Helemaal mee eens. Duurt allemaal te lang, op zich niet vreemd als er drie landen en andere belanghebbenden het eens moeten worden. Overigens bestaat er al een alternatief tracé sinds 1917, lijn 24, de Montzen route via Tongeren naar Aken West en zo wordt het "vervelende Nederland" maar mooi omzeilt ;D
Groeten,
Richard

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19839
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #518 Gepost op: 21 juni 2021, 07:20:35 »
Ter herinnering, het was België dat geen treinen meer stuurde en in de jaren negentig liet weten dat de boel wel kon worden opgebroken. In plaats daarvan werd het traject voorbij Roermond gesloten. In 2006 lag er een door drie landen ondersteund plan om de boel aan te passen, maar daaraan wilde België niet meebetalen. Hoofdreden: ondanks alle grote woorden was het allemaal niet zo belangrijk.

Mogelijk wil de EU meefinancieren, maar ik denk niet voor een enkelsporig diesellijntje.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2021, 07:22:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 994
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #519 Gepost op: 24 juni 2021, 11:02:03 »
De overweg bij station Hamont:









De volgende en tevens laatste overweg op Belgisch grondgebied. De bovenleiding loopt tot aan de NL grens.








Mvg

Sander.




Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!