Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe Assen er met een gloednieuw treinstation voor wil zorgen....... door Jan-Peter
Vandaag om 01:23:20
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Sikje248
Vandaag om 00:22:22
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
27 juli 2021, 23:38:45
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
27 juli 2021, 23:02:53
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
27 juli 2021, 22:49:38
Raadplaatje door HIJ
27 juli 2021, 22:44:36
Harzwald Hafen Bahn door Aford
27 juli 2021, 22:44:05
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
27 juli 2021, 22:33:02
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door 1200blauw
27 juli 2021, 22:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
27 juli 2021, 22:08:44
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
27 juli 2021, 22:06:41
Videoserie: Rocrail voor beginners door Arnold
27 juli 2021, 21:54:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2021, 21:46:17
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Marcel112
27 juli 2021, 21:31:37
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door MRdirect
27 juli 2021, 21:25:07
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 juli 2021, 21:22:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
27 juli 2021, 21:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
27 juli 2021, 21:16:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
27 juli 2021, 21:07:58
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door MOVisser
27 juli 2021, 20:43:49
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
27 juli 2021, 20:24:54
Great Australian Railways: The Ghan door Jeronimos
27 juli 2021, 20:12:12
GVBA 396 messing model door hrp
27 juli 2021, 19:48:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Niels B
27 juli 2021, 19:29:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
27 juli 2021, 19:18:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
27 juli 2021, 19:04:22
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
27 juli 2021, 18:31:08
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:29:41
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door PeterNS
27 juli 2021, 17:54:29
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 111147 keer)

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 70

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9873
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #496 Gepost op: 16 januari 2018, 13:35:20 »
Studie nr zoveel.
Ik persoonlijk kan daar nu niet warm van worden,er zijn al tal van studies geweest maar verder dan het stukje op geknapte lijn wat nu word gebruikt, zijn ze nog nooit gekomen.
1st maar is zien of het er ooit van gaat komen dat de lijn verder word hersteld,dan pas is het tijd om wellicht warm te worden  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19843
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #497 Gepost op: 16 januari 2018, 14:25:04 »
Nee, dit is concreter. Die studie is een jaar of twee geleden begonnen in opdracht van de drie landen. De opdracht was om de voor- en nadelen van alle opties in kaart te brengen. Inmiddels heeft Duitsland het aantal opties teruggebracht tot één - over Venlo - en laat nou die optie als beste uit de bus komen en voor het gemak al verder uitgewerkt.  ;D

Als België het spoorverkeer van Budel tot Roermond wil hervatten, moet Nederland meewerken binnen de grenzen die de Raad van State daaraan heeft gesteld. Nederland wil graag de grensovergang bij Venlo verbeteren en in Venlo willen ze wel van de wachtbundel in de stad af.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #498 Gepost op: 16 januari 2018, 14:27:53 »
Maar dan zullen er (uiteindelijk?) twee bogen aangelegd moeten worden. Tot die tijd zullen de locs moeten omlopen.

Ook zul je dan moeten denken aan spoorverdubbeling over de hele lijn tussen Roermond en Venlo. Dus dit kan nog even duren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #499 Gepost op: 16 januari 2018, 15:39:12 »
De eerste politieke reactie staat er op hetzelfde medium.
https://www.1limburg.nl/mackus-heropening-ijzeren-rijn-nog-altijd-ver-weg?context=section-1

Maar voordat we hier de standpunten en meningen van vorig jaar en nog eerder gaan herhalen, waar is dat rapport online in te zien?
Die link zetten ze er natuurlijk niet bij.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #500 Gepost op: 16 januari 2018, 16:01:56 »
http://www.roermond.nl/?id=137757
Een wat meer inhoudelijk reactie.

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #501 Gepost op: 16 januari 2018, 16:36:48 »
Begrijp ik het nou goed dat de voorstanders (Vlaams gewest) een rooskleurig rapport hebben geproduceerd en de tegenstanders (zeg maar Nederlands Limburg) een rapport waarin staat dat het geen stuiver oplevert? Of gaat het over hetzelfde rapport?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19843
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #502 Gepost op: 16 januari 2018, 16:56:29 »
Hetzelfde rapport. De opdracht was neutraal. De opties moesten alleen worden uitgewerkt en vergeleken. De verschillende commentaren benadrukken alleen verschillende aspecten denk ik zo. Geen idee of het hem gaat worden. Maar het is denk ik of dit of verder niks na Roermond.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 16:58:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #503 Gepost op: 16 januari 2018, 17:01:37 »
Tja, voor zover de paywall het toeliet, was Het Belang van Limburg (zomaar een Vlaamse krant) nogal positief over hoe Vlaanderen (lees: de N-VA) deze knoop zou hebben ontward.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19843
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #504 Gepost op: 16 januari 2018, 17:16:11 »
Nou ja, als België wil betalen.
De wortel die Nederland wordt voorgehouden, is het opwaarderen van de grensovergang bij Venlo. Daar ging het begin vorig jaar al over. Het komt ook aan Duitse zijde niet uit de lucht vallen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/duitsland-wil-toch-snelle-trein-naar-eindhoven-7962071-a1553326
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 17:20:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #505 Gepost op: 18 januari 2018, 19:05:25 »
"Vraagtekens bij goederenvervoer"

Publicatie vandaag op Weerter nieuws website "Weert de Gekste"; https://www.weertdegekste.nl/2018/01/vraagtekens-goederenvervoer-ijzeren-rijn/

De tekst;

Budel – Het college van burgemeester en wethouders in Cranendonck is medio december geconfronteerd met het bericht dat vervoerder Lineas, in samenwerking met lokale industriële spelers, gaat starten met structureel goederenvervoer op het traject tussen Hamont-Budel-Schoot-Weert. De gemeente heeft geen zeggenschap over het gebruik van het spoor. Dit is een verantwoordelijkheid van Prorail en dit is wettelijk bepaald.

In 2013 heeft het college met aanwonenden en het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn bezwaar ingediend tegen goederenvervoer op dit spoor. Toen zijn het Samenwerkingsverband en de gemeente door de rechter niet in het gelijk gesteld. Er zijn wel voorwaarden aangegeven waar Prorail (en dus ook de vervoerder) zich aan moet houden. Deze voorwaarden richten zich op het aantal treinen en hoe vaak ze mogen rijden. Dit betekent nu dat als zich er een vervoerder meldt bij Prorail, deze binnen de door de rechter aangegeven voorwaarden mag gaan rijden. De gemeente kan dit dus niet voorkomen.

Spoorvervoerder Lineas benadrukt dat een uitgebreide risicoanalyse is uitgevoerd, met positieve uitslag. Het gaat om samengestelde treinen, die lege en volle wagons met verschillende soorten goederen transporteren, voor een aantal verschillende opdrachtgevers gevestigd op het Chemelot terrein. Lineas geeft aan te werken volgens de wettelijke veiligheidseisen.

Open informatie en veiligheid
De gemeente Cranendonck heeft ProRail en de vervoerder vanaf het begin verzocht omwonenden zorgvuldig en op een open wijze te informeren. De communicatie heeft ProRail ingevuld door de omwonenden begin januari een brief te sturen. De gemeente merkt dat er bij de omwonenden toch nog vragen zijn. Daarom hebben ze ProRail en de vervoerder gevraagd om een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren.

Daarnaast dringt de gemeente bij ProRail aan op het borgen van de veiligheid en het organiseren van veilige spoorwegovergangen. Aanvullend op de veiligheidsmaatregelen van ProRail, heeft de gemeente waarschuwingsborden besteld en gaat deze binnenkort plaatsen bij de onbewaakte overgang bij de Heuvel in Budel-Schoot. Deze week vindt er een bestuurlijk overleg plaats tussen Prorail en gemeente om goede afspraken te maken.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #506 Gepost op: 16 juni 2021, 12:40:36 »
https://www.1limburg.nl/nieuw-onderzoek-naar-nieuwe-ijzeren-rijn

Nederland werkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe treinverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied.

Dat schrijven verschillende Belgische media (https://www.gva.be/cnt/dmf20210615_97578442)


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19843
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #507 Gepost op: 16 juni 2021, 13:32:20 »
Onderzoek is altijd goed.
Wel apart dat de schuld toch weer bij Nederland wordt gelegd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #508 Gepost op: 16 juni 2021, 15:08:21 »
Tja, het is dan ook gewoon de schuld van Nederland, niks verbazingwekkends aan. :police:
Mvg Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9873
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #509 Gepost op: 17 juni 2021, 18:12:43 »
Ook NL media lijken het (al dan niet lokaal) op te pikken.
Afwachten maar of en wat t word dan omdat men ook over evt nieuwe versie ijzeren rijn spreekt.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0