Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door spoorzeven
Vandaag om 16:58:41
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door Duikeend
Vandaag om 16:54:22
Ermehuizen anno 1974 door Eric B
Vandaag om 16:48:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 16:45:05
Tussen Vlaamse velden... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:41:35
ESU LokProgrammer, hoe andere decoders uitlezen? door DelticPower
Vandaag om 16:37:45
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:31:27
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 16:29:02
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 16:28:21
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Wim Vink
Vandaag om 16:27:43
Online presentatie tramlijn Alkmaar - Amsterdam door Pauldg
Vandaag om 16:12:28
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Zermatt
Vandaag om 16:09:38
VERPLAATST: Adventskalender, uit welke religie? door Bert van Gelder
Vandaag om 15:57:41
VERPLAATST: Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:44:05
VERPLAATST: Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:42:54
Mauritsburg (H0) door cor_b
Vandaag om 15:41:29
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door arnout
Vandaag om 15:34:52
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Rob E.
Vandaag om 15:34:41
Piekstroom bij inschakelen servo's? door Goosie
Vandaag om 15:23:46
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:14:31
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
Vandaag om 15:07:24
Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door bernardrood
Vandaag om 15:05:16
ET-30 Koppeling en Pantograaf door Quinzeedied
Vandaag om 15:00:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Kronefan
Vandaag om 14:58:22
BNLS-modulebaan: de module tekeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:22:19
Depot + vervolg Vlieringen-2 door HRP
Vandaag om 14:05:23
BNLS werkspoor - NS 3908 door meino
Vandaag om 14:04:56
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door dh3201
Vandaag om 13:39:18
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door TonM
Vandaag om 12:31:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:45:47
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1372702 keer)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10222
    • Mijn fotoarchief
Re: 19 Toen
« Reactie #4095 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:19:32 »

Waarschijnlijk een van de weinige keren dat NS stoom een TEE tegen kon komen.
Hier bij het eind van de carrière van de DE 1000en en het begin van een nieuw leven van de 3737 tijdens een NVBS excusie.
NS 3737 en NS DE1003,
Dordrecht,
23 mei 1974.


17 jaar eerder, op 28 juni 1957, maakte Van de Meene een opname van een TEE stel en twee 4400'en. De TEE stellen reden met ingang van de zomerdienst 1957. Apart ook dat de TEE stellen het eigenlijk maar kort volgehouden hebben.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: 19 Toen
« Reactie #4096 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:24:43 »
Mooie foto's van die DEIV'en  (y)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4097 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:01:08 »
DE NS DEIV/SBB Ram deel 2.
In 1976 kwam dan eindelijk het bericht dat de TEE’s allemaal waren verkocht. De koper was een financieringsmaatschappij in Canada die de stellen doorverhuurde/leasde aan de Ontario Northern RR.
ONR zou de stellen in gaan zetten in de dagelijkse trein Toronto-Northbay en verder naar Timmins, dik 800km verder.
De stellen zouden eerst nog gereviseerd worden, de motorwagens in Nederland en de rijtuigen in Zwitserland.
Begin maart 1977 zou met het eerst gereviseerde stel een overdrachtsrit voor de directie ONR worden gereden naar Aachen.
Een aantal spoorvrienden uit de haagse regio hoorde van een spoorvriend die op het Hgb werkte dat deze rit op 03 maart zou worden gereden, we kregen de rijtijden erbij.
Al gauw was besloten dat we deze rit zouden narijden en een paar fotopunten werden uitgezocht.
Dit werden uit praktische overwegingen een paar stations waar ook langer werd stilgestaan door de ex TEE.
Al vroeg werd naar Utrecht vertrokken waar de overdrachtsrit zou beginnen.
Eerst nog een paar plaatjes van normaal materieel;
770303 51-06a 1225 Utrecht CS by Gerard van Vliet, on Flickr
NS 1225 met trein Maastricht -Zandvoort,
Utrecht CS,
03 maart 1977.

Uiteindelijk kwam de ex TEE binnen, dat was even wat anders geworden als de rood/beige uitvoering,
maar het geluid van de motoren was nog als vanouds.
770303 51-07a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

Het treinstel ONR 1900 bestond uit motorwagen NS 1001 en rijtuigen SBB Ram 502.
770303 51-08a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-10a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 tijdens afnamerit directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.

Dankzij de spoorvriend van het Hgb was het mogelijk ook op andere plekken te fotograferen als vanaf het perron, daar hebben we dan ook dapper gebruik van gemaakt.
770303 51-09a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

Op het stuurstandrijtuig was provisorisch een logo geplakt van ONR, nog net zichtbaar op deze foto;
770303 51-11a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

We hadden uitgeknobbeld dat als we uit Utrecht met de trein naar Heerlen zouden vertrekken we net voor de afnamerit uit zouden rijden en we net genoeg tijd hadden om over te stappen.
Vanuit het laatste rijtuig van de trein naar Heerlen (Plan E) zagen we bij vertrek uit ’s-Hertogenbosch het ONRstel nog net het station in rijden.
770303 51-12a 's-Hertogenbosch by Gerard van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk kwamen we ruim op tijd in Simpelveld aan, hier zou de afnamerit kop maken en vertrekken naar Aachen.
Simpelveld was nog gewoon in dienst aan de miljoenenlijn en vol met klassieke beveiliging. Leuke achtergrond voor een Canadees in Nederland
Na een tijdje wachten kwam de ex TEE binnen.
770303 51-13a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-14a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-15a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-16a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-17a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-18a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Na kopmaken vertrok het stel richting Aachen, toch wel handig die armseinen.
770303 51-19a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-20a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-21a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Zelf vertrokken wij naar Maastricht waar het ex TEEstel nog een keer zou kopmaken.
770303 51-22a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Na aankomst in Maastricht was er nog tijd om een plaatje te maken van het DB accustel uit de dienst van/naar Aachen samen met NS mat’46.
770303 51-23a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Binnenkomst in Maastricht van de ONR 1900
770303 51-25a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-26a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Ook hier was het mogelijk van het perron af te gaan zonder teruggefloten te worden.
770303 51-27a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Het provisorische logo van ONR Northlander was inmiddels tijdens de rit zo goed als verdwenen.
770303 51-30a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Technische gegevens waren ook provisorisch aangebracht.
770303 51-31a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Na enige tijd werd uit Maastricht vertrokken wat ook hier een leuk plaatje opleverde met seinhuis en klassieke beveiliging.
770303 51-32a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr
Ex TEE 502 voor ONR, tijdens afnamerit, vertrekt uit Maastricht,
03 maart 1977.

Met de eerstvolgende trein weer teruggegaan naar Utrecht. Hopelijk konden we het stel nog fotograferen voor het donker inviel. Dat lukte.
770303 51-33a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-34a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 (ex Ram 502) na afnamerit door directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.

Voor de laatste keer konden we, bij vertrek van het stel, de karakteristieke motoren horen van de TEE-stellen, een tijdperk in Europa was nu echt afgesloten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148*hier
109* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re: 19 Toen
« Reactie #4098 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:28:21 »
Mooie kleurstelling dat geel blauw grijs

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 3479
Re: 19 Toen
« Reactie #4099 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:31:25 »
En op 29 september 1977 stond ik in Toronto Union Station en fotografeerde dit:

Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1416
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #4100 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:35:12 »
Bedankt voor het mooie verslag!  (y)

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: 19 Toen
« Reactie #4101 Gepost op: 01 november 2020, 15:58:35 »
Wat een mooie foto serie, bedankt voor het tonen (y)

Groet, Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4102 Gepost op: 01 november 2020, 18:19:02 »
Graag gedaan  :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148*hier
109* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Modelspoor is emotie...
Re: 19 Toen
« Reactie #4103 Gepost op: 01 november 2020, 20:07:32 »
Mooie serie, leuk dat je dit hebt willen delen met ons (y). Dank hiervoor.

Rob
Gewoon een keer beginnen....

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: 19 Toen
« Reactie #4104 Gepost op: 01 november 2020, 22:04:44 »
Bedankt voor die bijzondere foto's, Gerard!

Verder niet belangrijk, maar leuk dat ze zijn gemaakt door een mede-Rèswèkah! Ik ging daar met een vriendje wel eens treinen kijken op de trappen naast het toenmalige viaduct Generaal Spoorlaan, en heb toen ook een TEE-stel voorbij zien komen. Nostalgie!

Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: 19 Toen
« Reactie #4105 Gepost op: 01 november 2020, 22:19:43 »
Inderdaad een prachtige reportage! En foei, het beklimmen van vakwerkportalen...😂
Groeten,
Richard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: 19 Toen
« Reactie #4106 Gepost op: 01 november 2020, 22:36:28 »
Prachtig inderdaad! En die foto van Spoorzeven in Toronto maakt het af.

Grappig om te zien hoe dat Northlander jasje lijkt op hedendaags huisstijl, met dat donkergrijze vlak voorop doet het mij wat denken aan de ICNG wesp.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: 19 Toen
« Reactie #4107 Gepost op: 02 november 2020, 09:49:14 »
Heel mooi verslag van de Northlander!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • The perfect is the enemy of the good
Re: 19 Toen
« Reactie #4108 Gepost op: 03 november 2020, 11:11:23 »
Altijd weer genieten van je foto's, Gerard!  (y) Goed nieuws ook voor mensen met een Miljoenenlijn-modelbaan, die nog een smoes zochten om deze variant aan te schaffen.
gr, Diederik

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: 19 Toen
« Reactie #4109 Gepost op: 03 november 2020, 11:19:38 »
Suggestie: een baantje met twee BNLS modulebakken: eentje met een stukje miljoenenlijn, de andere Canadees. En dan die Nortlander heen- en weer laten pendelen  :)
Boomshanka!