Google+
Doel:€250.00
Donaties:€70.25

Per saldo:€-179.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat betekent digitaal voorbereid? door Fedor
Vandaag om 10:04:32
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:04:26
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door kŲnings
Vandaag om 10:04:15
BNLS-module: "Belgenland" door Walter Smit
Vandaag om 09:54:18
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:53:07
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:26
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door dh3201
Vandaag om 09:47:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:43:17
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door VAM65
Vandaag om 09:33:24
BrŲckenbahn door HeRo
Vandaag om 09:25:21
RoŖnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:21:19
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door decauville_nl
Vandaag om 09:20:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sobat Kras
Vandaag om 09:15:32
Qbuzz Qlink lijn 15 door Bus Collector
Vandaag om 09:05:20
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Juroen
Vandaag om 09:03:09
Tandwiel Fleischmann 4028 door Mechiel_
Vandaag om 07:51:24
Brawa 2018 door Leen Stolk
Vandaag om 06:59:55
Trix KŲf 22107 loopt niet door VAM65
Vandaag om 06:48:20
Storm door Menno
Vandaag om 02:13:06
Fremo haven: KNZ Hengelo door DJV
Vandaag om 00:50:15
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
19 januari 2018, 23:40:24
OstmŁhle, rangeerbaan in spoor 0 door MiHe
19 januari 2018, 23:15:55
Loks ombouwen naar digitaal, of nieuwe aanschaffen? door 1200blauw
19 januari 2018, 23:07:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÷BB N Spoor door Schachbrett
19 januari 2018, 23:04:12
Raadplaatje door chrvdv37402
19 januari 2018, 22:42:56
Bidib, wat is dat? door Martin Domburg
19 januari 2018, 22:40:11
Fleischmann 6166 en 6167 door Rondje_HO
19 januari 2018, 22:18:10
Tandwielen stoomloc eraf halen door Mechiel_
19 januari 2018, 22:06:51
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Bert van Gelder
19 januari 2018, 22:05:01
Wie helpt mij zoeken na diefstal. door phdirk
19 januari 2018, 21:43:59
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1079891 keer)

Super Chief

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: 19 Toen
« Reactie #3510 Gepost op: 08 december 2017, 16:24:04 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4189.0.html

Topic over de toenmalig (2007) nieuwe Jules en ultrasoonrijtuig van Kleinspoor, misschien handig om daar verder te kletsen  ::)

Google kleinspoor ultrasoon (Jules) en er komt foto als eerste hit.

« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 16:30:48 door Super Chief »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
    • Ipernity fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3511 Gepost op: 11 december 2017, 15:28:08 »
Terwijl het buiten guur is en het weeralarm je aanraadt niet naar buiten te gaan, is het tijd voor een lente plaatje.
Een dia van 27 april 1999.

Destijds reed er nog ouder materieel bij de Takamatsu Kotohira Electric Railway in Japan.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 19 Toen
« Reactie #3512 Gepost op: 13 december 2017, 23:32:45 »
Op het Duitse 'Drehscheibe online' staat een prachtige rapportage over Maastricht in 1979. (Waarschijnlijk moet je op die pagina nog een keer "ja, ik wil naar deze link" klikken; die website werkt wat vaag).

Blauwe 1300'en, 1100'en zonder botsneus, materieel 46... smul!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
Re: 19 Toen
« Reactie #3513 Gepost op: 14 december 2017, 00:26:36 »
Zo, dat is inderdaad een mooie reportage  :o  Ook een hele mooie kwaliteit foto's, zeker als je de tijd meerekent.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
    • industriŽle scenery
Re: 19 Toen
« Reactie #3514 Gepost op: 14 december 2017, 17:05:39 »
We gaan even terug naar Tokyo.
Minder spectaculair dan de Shinkansen, maar minstens zo belangrijk, zijn de stadsspoorlijnen in en rond Tokyo.
Omdat deze stad ruwweg 10 miljoen inwoners heeft, is het net zeer uitgebreid. Er zijn diverse spoorwegmaatschappijen actief.

De foto's zijn uit 1989 en tonen een aantal JR (Japanese Railways) treinen die Tokyo Station aandoen.

De treinen bestaan meestal uit 2 gekoppelde 8-wagenstellen.
Iedere lijn heeft zijn eigen kleur, welke terugkomt in de kleur van het materieel, de bebording en diverse zaken op de perrons.
Verder heeft iedere lijn zijn eigen, vaste perrons en spoorlijnen (zonder gelijkvloerse kruisingen met andere lijnen).

De dienstuitvoering is zeer frequent. In de spits op sommige lijnen zelfs 3 minuten.
Dan maakt het niet meer uit of je je trein mist...


De groene Yamanote-lijn is een ringlijn die een aantal belangrijke stadsdelen van Tokyo aandoet.
Je kunt linksom of rechtsom rijden. Een totaal rondje duurt ruim een uur.
Aangezien het grootste deel van deze lijn bovengronds loopt, heb je dan al een aardig beeld van Tokyo vanuit de trein.


De oranje Chuo-lijn begint op Tokyo Station, en rijdt van daaruit in westelijke richting.
Bij Shinjuku kruist hij haaks de Yamanote-lijn, die aldaar net halverwegen zijn rondje is.


De gele Sobu-lijn rijdt van oost naar west en kruist bij Akihabara en Shinjuku de Yamanote-lijn. Rijdt voor een deel parallel aan de Chuo-lijn.


De blauwe Keihin-Tohoku-lijn rijdt noord-zuid, en loopt daarmee voor een deel parallel aan de Shinkansen, en de gewone hoofdspoorlijn (de Tokaido-lijn).


Als toegift nog 2 opnamen van werkmaterieel. Dat is echt een beetje Japanse meuk, ik kon er niet goed uit halen waar het voor diende.
Maar Plasser+Theurer machines heb ik in Japan ook wel gezien.


Lijkt op een soort sneeuwploegen.
Deze machines staan in een loodsje, en kunnen zijdelings op het spoor worden gezet.


Lijkt een ballast profileermachine.


« Laatst bewerkt op: 14 december 2017, 19:23:08 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
    • industriŽle scenery
Re: 19 Toen
« Reactie #3515 Gepost op: 19 december 2017, 09:16:59 »
Omdat we ook dit jaar weer geen witte kerst hebben gaan we maar even naar Oostenrijk.

In februari 1991 kon ik, op weg naar de wintersport, deze 1044 vastleggen in Bregenz, in de vroege ochtend.
Let op de lichtvlek waar de stroomafnemer de draad raakt.
Het had die nacht geijzeld, en het knetterde behoorlijk...



« Laatst bewerkt op: 19 december 2017, 12:42:35 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
  • ÷BB tp V (1985-2000)
Re: 19 Toen
« Reactie #3516 Gepost op: 19 december 2017, 09:56:25 »
Fraai!  (y) (uiteraard... ;D)
Gr Marco.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
Re: 19 Toen
« Reactie #3517 Gepost op: 20 december 2017, 14:15:37 »
In reactie 1311 had ik al eens een plaatje van dit rangeerdeel met de 543 geplaatst bij vertrek uit de Rietlanden naar rangeerterrein Watergraafsmeer op 270982. Ik vind dit zelf ook een leuk plaatje met de 'Rouwbrief' en het vertakkingssein dat veilig voor afbuigend spoor aangeeft. Het geheel ging dus ongeremd (want een 500, dus alleen de loc remt) de baan op. Er zal vast wel een regel gekomen zijn dat dit niet meer mag.

Groet, Frank

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: 19 Toen
« Reactie #3518 Gepost op: 20 december 2017, 22:08:13 »
1960, de "olielijn" naar Pernis lag nog plat in de polder langs Rotterdam Zuid/Pendrecht.
Spelend op de spoordijk, in aanleg,  konden de passerende treinen op leuke hoogte bekeken worden. En zo is ook de hobby ontstaan.



2200 met lege olietrein weer retour naar Drenthe.
Deze spoordijk is inmiddels alweer passe en vervangen door de nieuwe havenspoorlijn op een verschoven locatie meer naar het zuiden.

gr

Brutus

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: 19 Toen
« Reactie #3519 Gepost op: 20 december 2017, 23:14:15 »
In reactie 1311 had ik al eens een plaatje van dit rangeerdeel met de 543 geplaatst bij vertrek uit de Rietlanden naar rangeerterrein Watergraafsmeer op 270982. Ik vind dit zelf ook een leuk plaatje met de 'Rouwbrief' en het vertakkingssein dat veilig voor afbuigend spoor aangeeft. Het geheel ging dus ongeremd (want een 500, dus alleen de loc remt) de baan op. Er zal vast wel een regel gekomen zijn dat dit niet meer mag.

Hoezo ongeremd? De 500 heeft toch gewoon een treinleiding?

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: 19 Toen
« Reactie #3520 Gepost op: 21 december 2017, 00:57:13 »
nee, een 500 heeft alleen een locrem, de serie 600 heeft een treinrem met een daarbij behorende 2e compressor. vandaar de serie 500 en 600

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: 19 Toen
« Reactie #3521 Gepost op: 22 december 2017, 20:21:54 »
Mei 1996 - Ligne de Cerdagne in de PyreneeŽn.

Lekker voorjaarsweer, maar ook nog wel met wat sneeuw.

De gele kanarie in Villefranche-de-Conflent


De brug van Cassagne




En nog een aantal fotoís van langs de lijn en onderweg vanuit de trein











Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
    • industriŽle scenery
Re: 19 Toen
« Reactie #3522 Gepost op: 25 december 2017, 16:41:23 »
Nu eens een uitstapje naar Frankrijk.

In de jaren '80 waren op de lijn Colmar - Metzeral nog de treinstellen X4300/XR8500 heer en meester.
Het heeft er in die tijd lang om gespannen of deze lijn open zou blijven. Echt veel vervoer was er niet. En anno nu nog steeds niet...


Deze stellen hadden als bijnaam "Caravelle."


Het stationsgebouw van Munster.


Seininstallatie op het perron in Munster.


Een Caravelle in Breitenbach.
Hier bracht ik in de jaren 80 bijna al mijn zomervakanties door...
« Laatst bewerkt op: 25 december 2017, 21:01:28 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
    • Ipernity fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3523 Gepost op: 04 januari 2018, 14:17:28 »
In dit draadje en ook in "20 Toen" zijn laatst foto's getoond van de spoorwegen in Japan.
Behalve interessante spoorlijnen zijn er in Japan ook flink wat trambedrijven.
Over het algemeen zijn het kleine stadsbedrijven met 1 of 2 lijntjes, waar begin 90-er jaren
niet veel ontwikkeling was op materieelgebied: nog veel vierassers met oudere techniek. Als er al gemoderniseerd werd,
dan gebeurde dit mondjesmaat met heel kleine series.
Het tramgebeuren in Hiroshima is een uitzondering op die regel: meerdere lijnen en het was destijds al
een modern bedrijf met gelede trams.

Een van de leukste bedrijven (in mijn ogen dan) was dat van Gifu. Was, want de tram reed daar op
31 maart 2005 voor het laatst. De exploitant, Meitetsu, afkorting van Nagoya Tetsudo, wilde de verliezen niet langer dragen.
Ik ben daar in 1995 en in 1999 geweest. Om het wat duidelijk te maken, eerst een ruwe schets van het tramnet.
De spoorwijdte is 1067 mm (kaapspoor).


Het was vooral een interlokaal trambedrijf met uitlopers naar Mino en Tanigumi met afstanden van 20 a 30 km vanuit het centrum van Gifu.
Er waren geen lijnnummers, maar de verschillende lijnen hadden namen. Helaas werden de bestemmingen in Gifu alleen in de Japanse lettertekens vermeld.
De tram naar Hon Ibi en Tanigumi werd de Ibi lijn genoemd. Op deze lijn heb ik 18 en 20 april 1995 de trams gefotografeerd. U ziet de plaatjes op de volgorde zoals ik
die gemaakt heb.


Bij de halte Chusetsu kwamen we mr. 512 en 513 tegen. Deze interurbans zijn uit 1926. Op de achtergrond is nog een vierasser van
het stadsnet te zien.


Het "normale" materieel op de Ibi lijn was veel forser dan de interurbans op de vorige foto. Dit vooral bredere materieel mocht ook niet verder
rijden dan de halte Chusetsu. Ik heb geen exacte gegevens over dit materieel, maar het is ook uit de jaren '20.


Stuurstand en kop van mr. 703.


Eindpunt Tanigumi.





Vier foto's gemaakt tussen Tanigumi en het splitsingsstation Kurono.


Station Kurono. Duidelijk is het verschil in breedte te zien. Het smalle materieel reed dus over de stadssporen naar het centrum van Gifu.


Bij Kurono was ook een kleine werkplaats voor het materieel.

Om dit bericht niet te lang te maken, ga ik straks verder met de foto's van 20 april 1995.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
    • Ipernity fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3524 Gepost op: 04 januari 2018, 15:33:55 »
Foto's van 20 april 1995, die gemaakt zijn tussen Kurono en Chusetsu op de Ibi lijn.


Mr. 512 en 513.


Spitsuur met een driewagentrein/tram.


De rest van de dag werd er met kleinere eenheden gereden.


Bruggen in Japan hebben vaak geen opstaande rand, wat wel gunstig is bij het fotograferen.


Zo nu en dan kwam er ander smaller materieel voorbij dan de al getoonde interurbans van de serie 510-514.
Dit is gelede wagen 774/775 een van de 5 trams, die in 1987/88 gebouwd is voor de Ibi lijn.







Jaren later heb ik een h0 model van zo'n Gifu interurban kunnen kopen van het merk Tomix (wel voor normaalspoor).


Er reed ook een vrolijk uitgedoste wagen op de Ibi lijn.

Tot slot nog 2 oudere dia's, die ik heb kunnen overnemen.


Station Kurono in waarschijnlijk 1977 met mr. 512 en 523.


Vermoedelijk station Chusetsu met vooraan mr. 526. Mogelijk is dit een nog oudere dia, aangezien de stadstram op de achtergrond nog
de groen/creme beschildering heeft.

Binnenkort verder met de andere lijnen in Gifu.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2018, 15:51:25 door Willem1951 »