Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0  (gelezen 6882 keer)

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Gepost op: 10 februari 2009, 16:36:14 »
Hallo,

Sinds afgelopen donderdag ben ik bezig geweest met de bouw van een mat´54 treinstel in spoor 0
Het wordt een "asbest tweetje". Dat wil zeggen dat het een 2- delig treinstel wordt met draairamen en gestroomlijnde kano's onder de pantograven.

Let wel, dit is de eerste keer dat ik iets in Spoor 0 bouw. Ik zou het ook erg waarderen wanneer jullie mij (opbouwende) kritiek geven want hier kan ik alleen maar van leren.

Omdat ik mij in H0 al bezig houd met materieel uit begin jaren 50 tot de deklassering wilde ik dat in spoor 0 niet, anders wordt alles zo monotoon hier  :P
Ik wil dus een groen treinstel met zandgele biezen, reclame banen en witte vishaken.
Naar aanleiding van Franks informatie(waarvoor dank) heb ik een treinstelnummer bepaald. Het aantal treinstellen mat '54 in het groen met reclame banen is namelijk niet zo groot. Van de tweetjes uit de deelseries Plan F en M waren maar 6 treinstellen uitgedost in deze beschildering, dit waren de: 325, 330, 360, 361, 362 en 365. Waarschijnlijk hadden alle zes geen derde pit terwijl ze groen waren, dat komt goed uit, want ik vind een  derde pit niet mooi op een hondekop ;D. Van deze nummers vind ik de 362 het lekkerst klinken. Deze wordt het dus.

Ik ben begonnen met de Bk. Naar aanleiding van tekeningen met maten die ik op internet gevonden heb, kon ik de maten omrekenen naar schaal 1:45. Als eerste heb ik een strook styreen met een dikte van 0,5 mm op maat gesneden. Ik heb bewust voor deze dikte gekozen omdat het dan niet zo opvalt als ik de ramen erachter plaats. In totaal bestaat elke zijwand uit 3 lagen van 0,5 mm en 1 laag van 1 mm. De deuren liggen uiteraard verdiept in de wand. Nadat de eerste zijwand klaar was heb ik op de juiste plekken simpele tussenschotten geplaatst, bij de afwerking van het interieur zal ik de nodige details hierop wel aanbrengen, ook heb ik hulp plafonds aangebracht om de stevigheid van eht treinstel te vergroten. Nu komen dan ook de eerste foto's in het bouwverslag op hun plaats:



Toen dit eenmaal op zijn plaats zat, ben ik de andere zijwand gaan maken. Dit heeft aanzienlijk minder tijd gekost dan de eerste zijwand, omdat ik alle maten al had en niet wéér alles hoefde om te rekenen. Deze zijwand is op dezelfde manier opgebouwd, hetzij iets netter aan de binnenzijde.



Op bovenstaande foto is te zien dat de andere zijwand een kromming heeft, blijkbaar is de zijwand verschoven tijdens het inlijmen van de deuren, die uit een extra laagje 0,5 mm styreen bestaan. Aan de deuren zelf kon ik niet of nauwelijks een afwijking ontdekken, ik heb toen maar het mes ter hande genomen en de wand op de plaats van de afwijking doorgesneden. Hierna heb ik de wand op de goede(rechte) manier weer ingelijmd.

Nu deze zijwanden op zijn plaats ziten kon ik verder gaan met de neus van het treinstel. Dit is wat mij betreft het lastigste aan het treinstel. Als de neus niet de goede vorm heeft is de hele sfeer uit het treinstel weg. Ik zal ook niet eerder de airbrush ter hand nemen dan wanneer ik vind dat de neus goed is. Anyway ik vond ergens op internet(Het spijt me, ik weet niet meer waar, als iemand het weet mag die het zeggen ;D) deze foto:


Hier is duidelijk de opbouw van de neus te zien. Ik heb dan ook maar bedacht dat ik die bouwwijze van werkspoor in spoor 0 min of meer ook wel toe kon passen.
Op de foto hierboven is te zien dat het onderste deel van de neus een rechte "band" is die om de hele neus van het treinstel loopt, in spoor 0 is deze band ongeveer 19 mm hoog. Zo ben ik dan ook met de neus verder gegaan, ik heb een vorm malletje gesneden en aan de rijtuigbak bevestigd. Op dit plaatje heb ik een soort skelet geplakt van stukjes styreen van 1 mm dikte. Toen dit op zijn plaats zat heb ik de stroken van 19 mm hoog om dit skelet gevouwen en vastgelijmd.
Zie de volgende 3 foto's:




Van bovenaf vind ik de vorm van de neus er al vrij goed inzitten, ik hoop dan ook dat dit zo blijft naarmate het "plaatwerk" op de neus vordert. De plaats waar de cabine ramen komen heb ik ook alvast ingelijmd, achteraf blijken deze 2 plaatjes hevig in de weg te zitten, toch heb ik ze niet verwijdert..

Als dan de strookjes styreen aan de bovenkant van de neus erop gelijmd zitten, ziet dat er zo uit:



Nou dit was het dan weer even. Ik wil proberen voor de 22ste van februari het dak erop te hebben, dan wil ik een paar foto's maken in de 386 die die dag onder andere zal rijden vanuit het spoorwegmuseum tijdens ontraXS(althans dat heb ik begrepen uit hun nieuwsbrief dus ik neem aan dat dat doorgaat).

Ik hoop dat jullie het wat vinden, ik heb in ieder geval plezier in het bouwen van het ding en nogmaals, het is de eerste keer dat ik in deze schaal bouw, dus het kan nog hélémaal mislukken  ;D Hebben jullie nog tips en trucs voor mij, dan hoor ik deze ook graag.

Groet, Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5011
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2009, 16:41:47 »
Gaaf project! Er stond de laatste keer op de grootspoor stand in Rijswijk (waar ook Märklin  livesteam activiteit was) een oudere man die spoor 1 stellen geheel van Messing bouwt, misschien kun je die ook eens bekijken. Hoewel bouwen met messing niet met styreen te vergelijken is...


Succes met bouwen! Ik ben benieuwd naar de voortgang, ik heb nog een naar 1:25 vertaalde tekening voor een G-spoor sprinter in de kast liggen waar ik ooit aan wil beginnen.....

Bessel
RETROBAHN A.G.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2009, 16:57:44 »
Netjes hoor Wesley :D
Ziet er goed uit zo als ik het nu zie.

groetjes edwin

veetikhet

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2009, 17:39:18 »
hoi wesley (lekker origineel hè, zo  ;D )

leuk project hoor, ik vind het maar mooi, kan ik niet dusse ......

mvg, jordi

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2009, 19:34:44 »
Hee Wesley,,

Mooi man, leuk dat je zoon onderneming doet,, ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden, want die andere modellen die je ombouwt zien er ook goed uit!

Veel succes! met de mat 54

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2009, 20:23:36 »
Ik wist al dat je met 't tweetje bezig, maar 't ziet er echt veelbelovend uit!
Mooi dat je het verslag hier nu plaats. 8)

Houd ons wel op de hoogte he! ;)

Bart

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2009, 20:27:30 »
Ik ben erg nieuwsgierig naar deze methode. Het ziet er goed uit in ieder geval.
Zal het blijven volgen.

Groeten Frits

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2009, 20:31:02 »
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! :D

Citaat
Houd ons wel op de hoogte he!

uiteraard, uiteraard :P
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2009, 23:45:08 »
Voordat ik verder kan met de bakopbouw van de Bk, moet ik eerst nog wat spullen binnen krijgen, ik verwacht het morgen of vrijdag bezorgd te krijgen.

Ondertussen heb ik een begin gemaakt met een loopdraaistel zijkant.

Modelbouw is een interpretatie van de werkelijkheid, dwz. dat dingen soms op gevoel gemaakt moeten worden. deze draaistelzijkant(is het deze of dit draaistelzijkant? :-[ ) zal hoogstwaarschijnlijk niet helemaal op de goede manier gebouwd worden, maar ik probeer hem zo goed mogelijk op het origineel te laten lijken. Morgen ga ik verder aan de zijkant, en wil ik de aspotten plaatsen. Voor het maken van de aspotten moet ik nog even een goede manier bedenken.

Ik wil jullie toch vragen om, als jullie zien van nou dat klopt écht niet, het te zeggen :P



Gr, Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2009, 19:41:59 »
Vandaag kon ik verder met de neus van het stel. Of deze methode uiteindelijk succesvol blijkt weet ik nog niet. Ik heb met DAS klei de laatste kromme vormen in de neus geboetseerd, tevens heb ik een paar deuken in de neus geplamuurd, dit was nodig omdat ik...te lui was...om lijm te halen die minder agressief is als deze.

Hier 2 foto's


Behalve dit heb ik ook de eerste 3 dakspanten geplaatst, hier komt een uit 2 lagen van 0,5 mm dik styreenplaat bestaand dak overheen.



Gr, wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2009, 21:26:39 »
netjes, netjes! ;D

Weet je inmiddels al hoe je de ramen gaat maken?

Bart

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw van mat´54 twee in spoor 0
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2009, 21:32:50 »
Hoi,

Jawel, enigzins. Ik heb de buitenste zijwand express met 0,5 mm dikte gemaakt, dus als ik het glas hier gewoon achter plaats, dan komt dat dus op 0,5 x 45 = 22,5 mm in het echt, daar kan ik wel mee leven.... en de raamspijl zal gewoon uit een stukje evergreen gemaakt worden. De raamlijsten worden ook van strips evergreen. Er zit dan in het raam wel geen diepteverschil zoals in't echt met die draairamen, maar dat neem ik voor lief...althans op dit moment, misschien dat ik het uiteindelijk uitgebreider doe.

Of dit gaat lukken op de manier zoals ik wil weet ik niet, maar ik kloo...ehh probeer wel wat uit. :)
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.