Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:16:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Waar is de elco voor?  (gelezen 3153 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Waar is de elco voor?
« Gepost op: 07 februari 2009, 09:49:06 »
Dag allemaal,

Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van elco C2 in het schema op deze pagina: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus1.htm.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het eenmalig aansturen van het relais i.p.v. aansturen zolang de bezetmelder aktief is maar ik snap de werking niet helemaal.

Gr,V.

Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2009, 10:38:44 »
Mij lijkt dat C2 en R5 een filtertje vormen. De railspanning komt als een blokgolf uit de opto, met R5/C2 wordt van die blokspanning een gelijkspanning gemaakt. Hiermee voorkom je geklapper van het relais.

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2009, 10:45:09 »
Ah. Is dat bij het gebruik van deze detector ook nodig denk je? Hier wordt een AC opto gebruikt.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2009, 10:51:05 »
Vincent,

Waarom een andere detector gebruiken als die er al opzitten? Kun je nu niet beter je gewoon aan het schema houden? I.P.V. het wiel opnieuw uit te vinden!!

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2009, 10:58:39 »
Vincent, bij de detector die je laat zien heb je hetzelfde "probleem". Er komt een blokspaninng uit, die je moet filteren.
Bovendien ben ik niet zo enthousiast over die detector, het is niet voor niks dat ik er een aantal varianten voor heb verzonnen
.
Je kunt beter het advies van Wim volgen, gewoon het schema van Funky bouwen. Tenzij je zoveel verstand van elektronica hebt dat je echt iets beters kunt verzinnen.

PS: ik zie nu dat je link naar een ander schema wijst dan ik eerst dacht. Maar ook dan geldt: waarom moeilijk doen als je gewoon iets na kunt bouwen?
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2009, 11:10:41 door Klaas Zondervan. Reden: foute interpretatie »

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2009, 11:36:09 »
Wim, Klaas, er kunnen honderden redenen zijn om een andere detector te gebruiken. En zelf nadenken over schakelingen vind ik leuk en uitdagend.  "Moeilijk doen" kan uitdagend zijn. Ik neem doorgaans niets zomaar voor lief. Ik wil soms WETEN hoe en waarom iets werkt. Zo nu en dan heb ik dan vragen over iets en dan hoop ik dat mensen zoals Robert mij wat uitleggen. Dat waardeer ik erg :-)
De naam van dit forum is "electronica vraagbaak" volgens mij en mijns insziens past mijn vraag hier dan ook prima.

Opmerkingen als "Kun je nu niet beter je gewoon aan het schema houden" mag je wat mij betreft achterwege laten. Daar heeft niemand wat aan en het klinkt zelfs wat kleinerend. Niet iedereen is een "na-bouwer". Zo zijn jullie zelf vast ook niet aan je kennis gekomen.

Ik maak gescheiden detectors en keerlus modules omdat ik erg van een modulaire bouwstijl houd en dus niet alles op 1 print wil hebben. En zelfs al zou ik het volledige schema bouwen dan zou ik nog graag willen weten waar die elco voor is.

Mochten jullie alsnog een idee hebben waar de elco voor is dan hoor ik dat graag.

Gr,V.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2009, 12:12:07 »
Mochten jullie alsnog een idee hebben waar de elco voor is dan hoor ik dat graag.
Dat is toch al verteld? En als je het een uitdaging vind om zelf dingen te bedenken, goed idee, want ik bouw ook zelden iets zomaar na. Maar dan had ik eigenlijk wel verwacht dat je zelf had kunnen verzinnen wat die elco doet. Niet kleinerend bedoeld, maar ik ben wel verwonderd.

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2009, 12:13:49 »
Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van elco C2 in het schema op deze pagina: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus1.htm.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het eenmalig aansturen van het relais i.p.v. aansturen zolang de bezetmelder aktief is maar ik snap de werking niet helemaal.

Hoi Vincent,

Helemaal met je eens ....  ;)

Denk een beetje in dezelfde richting - lijkt me een R/C schakeling met als doel om de tijd wat te verlengen daar het relais wat meer tijd krijgt om te schakelen. De korte puls van de optocouplers (detectie) zou, lijkt mij, iets te kort kunnen zijn hiervoor.

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2009, 12:37:55 »
Theo, snap jij zelf wel hoe die schakeling werkt, is zomaar iets wat ik me even afvraag.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #9 Gepost op: 07 februari 2009, 13:05:16 »
Klaas, begrijp ik uit jouw bericht dat Robert het bij het rechte eind heeft? Net als Theo dus? Da's mooi, dan begrijp ik het al beter. Het idee dat ik in eerste instantie had was dat het diende om het relais slechts 1 keer te bekrachtigen. Maar ik begrijp dat het relais wordt bekrachtigd zolang er een trein in het blok staat maar dat het in ieder geval niet klapperd.

Dank jullie wel voor jullie hulp :-)
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2009, 13:10:04 »
Theo, snap jij zelf wel hoe die schakeling werkt, is zomaar iets wat ik me even afvraag.

Wim: Jij bent een van de electronica goeroes hier. Moet jij je nou echt bedienen van zulks soort uitlatingen? Ik geloof niet dat Theo deze vraag van iemand die zelf geen enkele nuttige bijdrage levert in deze draad hoeft te beantwoorden hoor, sorry.


Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2009, 13:56:33 »
Vincent, ji gaat toch niet bepalen hoe en waarop ik een reactie geef hoop ik toch werkelijk. Leg mij eens uit waarom ik nog moet reageren als het antwoord al gegeven is, en waaruit jouw reactie blijkt dat je er geen sikkepit van begrijpt.

Aan de ene kant zeg je dat je niet wil nabouwen, maar je gebruikt wel een stroomdetectie schakeling welke op een andere plaats wordt besproken. Spreekt dat elkaar niet een heel klein beetje tegen?

Maarre heel erg veel suc6 ermee, zal mijn tijd er verder niet aan verdoen.

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2009, 19:18:55 »
Klaas, begrijp ik uit jouw bericht dat Robert het bij het rechte eind heeft? Net als Theo dus?
Robert heeft meteen al het goede antwoord gegeven. Theo misschien ook wel, maar hij brengt het een beetje ingewikkeld onder woorden. Daardoor weet ik niet zeker of hij het wel echt snapt.

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Waar is de elco voor?
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2009, 22:46:56 »
Aan de ene kant zeg je dat je niet wil nabouwen, maar je gebruikt wel een stroomdetectie schakeling welke op een andere plaats wordt besproken. Spreekt dat elkaar niet een heel klein beetje tegen?

Nee. Want ik zeg nergens dat ik niet nabouw.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.