Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Karst Drenth
Vandaag om 15:01:25
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 14:54:24
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door henk
Vandaag om 14:51:20
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door onmogelijkhier
Vandaag om 14:50:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:30:55
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door mamory
Vandaag om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Keska
Vandaag om 12:57:50
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3625257 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14100 Gepost op: 15 januari 2019, 22:08:33 »
Vandaag de nieuwigheden van Roco bekeken. Voor mij als DB tp III-rijder een zeer teleurstellend aanbod. Er is gewoon niets nieuws te bespeuren of het zou de Br 86 moeten zijn, maar het is nog maar af te wachten of dit niet gewoon de Br 86 van Fleischmann zal zijn. We gaan het zien.
Zoals verwacht veel bekend Fleischmannmaterieel nu onder de merknaam Roco.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14101 Gepost op: 15 januari 2019, 23:54:30 »
Dag Ruud, je hebt al zoveel.. ;D. Maar ik kwam iets tegen dat ik eerlijk gezegd ook niet kende; art 76300, een kolenwagentje, volgens het bijschrift type OM, met een redelijk aparte opbouw van de bak. Ik kan erbgeen foto van plaatsen, zo handig ben ik niet, sorry. Misschien heb je die al, maar ik vond die toch niet echt alledaags.

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14102 Gepost op: 16 januari 2019, 00:34:54 »
De 515 accutriebwagen? Die had roco toch niet in z'n assortiment? Karakteristiek dingetje. Dat kwam op mij als een echt nieuw model over.
De 86 ben ik benieuwd wat dat gaat worden. "Standaard Fleischmann" kan het ook nog worden, ja.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14103 Gepost op: 16 januari 2019, 09:20:45 »
Dat kolenwagentje 76300 komt uit het Fleischmann-assortiment en is voor tp II. Er is ook een tp III-variant bij Flm verschenen en die heb ik al. De accutriebwagen is inderdaad een nieuwigheid en bovendien een heel interessante, maar helaas in tp IV-uitvoering. Ik hoop dat die ook voor tp III komt. Is alleen een kwestie van een andere bedrukking.

Ik zie trouwens dat Marklin van dit model met een tp III-uitvoering (ETA 150) komt:

Zie: https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/30760/
Het is de heruitgave van een heel oud model en navenante matige detaillering, dus die is voor mij niet zo interessant.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 09:33:43 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14104 Gepost op: 16 januari 2019, 10:06:14 »
Het model van de Akkutriebwagen 515 is inderdaad zeer interessant. Nu het eerder door KATO geproduceerde (overigens uitstekende) model al geruime tijd niet meer leverbaar is, werd het zo langzamerhand wel tijd dat "een fabrikant" er weer eens wat aandacht aan zou geven.
Ook ik had liever gezien dat Roco eerst met een EpIII-model op de proppen was gekomen, maar dat tijdperk lijkt een beetje in het verdomhoekje te zitten. Niettemin denk ik dat het best eens zou kunnen dat Roco later dit jaar (Sommer-, Herbst- of Winterneuheiten) het model alsnog in EpIII-livrei aankondigt.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14105 Gepost op: 16 januari 2019, 11:30:47 »
Ik heb al tijden geleden de aanschaf van dit model van Kato overwogen, maar dat werd me toch van diverse kanten afgeraden. Zelfs door m'n winkelier. Bovendien was er, meen ik, iets met krappe boogstralen waar dat model niet doorheen kon. De Roco kan dat in ieder geval wel, volgens de catalogusinformatie: R2 = 360 mm.

Ik wacht wel even op het tp III-model, maar misschien koop ik later toch het ding voor tp IV, want mijn richtjaren zijn 1966-1968 en toen reed er al het nodige materieel met computernummers.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14106 Gepost op: 16 januari 2019, 12:03:16 »
Bij mij rijdt de Kato door Piko R2, dat gaat wel prima, maar R1 zou wel eens lastig kunnen worden inderdaad.
Overigens is op Ebay de aankondiging van Roco ook al zichtbaar, staan in korte tijd meerdere tijdperk 3 sets te koop voor vrij bieden  ;)

Grote nadelen van de Kato zijn de weinige diepte in het interieur en de gebrekkige aandrijving. Dat laatste is met een SB-setje wel op te lossen, maar maakt je model wel 2x zo duur.

Ik vermoed dat de Roco 86'er een volledig nieuw model gaat worden, bij alle overgenomen modellen staat in de folder expliciet genoemd dat het een voormalig Fleischmann-model betreft. En dan hadden ze mijn inziens ook geen CAD-tekening hoeven tonen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14107 Gepost op: 16 januari 2019, 12:12:00 »
Het model van KATO doet bij mij al jaren naar volle tevredenheid dienst. Dat er enkele nadelen aan het model kleven, kan ik wel beamen. Zo beschikt het model niet over kortkoppelingsmechanismen en is er, ondanks een vrije doorkijk, sprake van een vrij rudimentair interieur. Het is echter vrij eenvoudig om het model alsnog van KKM's te voorzien, die van Fleischmann (6574) passen er prima onder. Aan het interieur is niet zoveel te veranderen vanwege de zich daaronder bevindende elementen als aandrijving en lichtgeleiders, maar wat (gehalveerde) pupkes en wat verf kunnen het leed al een heel eind heen verzachten.
De rijeigenschappen zijn prima (hoe het staat met het nemen van bochten R=360 weet ik niet, die zijn er niet op mijn baan) en ook de detaillering laat m.i. niet veel te wensen over.

Maar goed, dat is eigenlijk allemaal irrelevant omdat het ding niet meer leverbaar is, maar ik ben desondanks wel nieuwsgierig naar de reden(en) waarom het model afgeraden werd 

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14108 Gepost op: 16 januari 2019, 13:57:02 »
De aandrijving werd als negatief beschreven, het lastige inregelen van de decoder en als gevolg daarvan, het onregelmatig rijden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14109 Gepost op: 16 januari 2019, 14:07:28 »
In 2010 al heb ik mijn draadje over treinverkeer in Schwarzburg (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28905.msg490741#msg490741) over dit accuvoertuig geschreven en de hoop uitgesproken dat er eens een nieuwe versie van komt. Soms wordt een verzoek (min of meer) gehonoreerd (want liever tp III). Als je de link aanklikt, zie je een mooie foto uit de werkelijkheid van dit voertuig.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14110 Gepost op: 16 januari 2019, 14:32:56 »
De aandrijving werd als negatief beschreven, het lastige inregelen van de decoder en als gevolg daarvan, het onregelmatig rijden.

Onregelmatig rijden klopt, kwam bij mij vooral door de gebrekkige stroomafname. Beide draaistellen hebben netjes aan beide zijden puntlagering, alleen zijn die niet vast bedraad aan de print, maar drukken deze per zijde met een uitstekende pin van onderaf tegen een koperstrip die los in het onderstel ligt. De print drukt vervolgens in het midden van de bak van bovenaf met 2 lipjes weer tegen beide koperstrips.

Dat is een oplossing die bij mij gevoelig bleek voor storingen, met name in bochten. Oplossing was het inkorting van de 2 losse koperstrips en een draad te solderen van de pinnen naar de koperstrip. Met digitaliseren heb ik de zwarte en rode draad van de decoder ook maar meteen vastgesoldeerd aan de koperstrips, voor een volledig vaste verbinding.

Stroomafnameprobleem opgelost, maar de matige rij-eigenschappen en een ontzettende bak aan herrie (onderstel met veel loze ruimte functioneert als klankkast) nog niet. Daar was toch echt een SB-setje voor nodig...

Bij de later uitgekomen ETA176 schijnt Kato het veel beter aangepakt te hebben, al doende leert men blijkbaar  :)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14111 Gepost op: 16 januari 2019, 15:00:14 »
Dank je wel voor deze toelichting, die het advies van mijn winkelier goed ondersteunt.

Op YouTube kwam ik een (lange) film tegen over accuvoertuigen, waaronder de ETA 150 / Br 515 (vanaf 1968): https://www.youtube.com/watch?v=11wBZHpr9vQ. In veel opzichten verhelderend.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 15:02:21 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14112 Gepost op: 16 januari 2019, 15:31:40 »
Hm, dat haalt natuurlijk mijn betoog aardig onderuit.  ;D
Toch blijf ik er bij dat mijn exemplaar voor de digitalisering al over prima rijeigenschappen beschikte en ook daarna, zonder veel decoderinstellingen te hoeven veranderen, was (en is) het model prima te regelen.
Nog een drietal opmerkingen: Ten behoeve van de stroomafname heb ik ook, net als Quinzeedied, het een en ander aan bedrading gesoldeerd omdat de lipjes/strips-overbrenging ook in mijn ogen niet erg betrouwbaar leek te zijn.
Verder is het geluidsniveau inderdaad wat aan de hoge kant, hoewel dit voor mijn gevoel toch nog binnen redelijke grenzen blijft. Om althans een enigszins vage indruk te krijgen: klik hier.
Ik kan me ook niet herinneren dat er ten tijde van het verschijnen van KATO's ETA150/515 in "de pers" negatief over geschreven werd, maar, dat gezegd hebbende, kan ik me ook niet herinneren dat er positief over geschreven werd. Misschien dat ik, als ik tijd heb en als daarvoor interesse bestaat, dat nog eens terug kan gaan zoeken.

Misschien heb ik het gewoon goed getroffen met mijn exemplaar...  :)


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14113 Gepost op: 16 januari 2019, 15:32:03 »
Even iets anders. Ik zag vandaag tot mijn genoegen dat de veerbootwagen van Modellbahn Union nu ook in tp III-uitvoering verkrijgbaar is:



Meteen maar even besteld.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14114 Gepost op: 16 januari 2019, 16:42:18 »
Het opladen van de accuvoertuigen was nogal eens een lastig probleem (gaan we ook meemaken met de elektrische auto's). Omdat oplaadinrichtingen niet overal voor handen waren, werd een verrijdbaar oplaadstation bedacht. Ik had zoiets nog nooit gezien, en daarom wil ik jullie een foto ervan niet onthouden:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus