Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3625161 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13620 Gepost op: 17 maart 2018, 23:44:53 »
Uitzonderingen bevestigen ook hier weer de regel. Op mijn baan rijdt een oude Hornby Mallard uit 1947 trouw haar rondjes, met hulp van Hornby UK heeft deze een nieuw stel wielen gekregen en draait ze weer in de dienstregeling mee. Ook div. Roco loks doen hier trouwe dienst en zelfs een originele HEMA lok (omgebouwd tot diesel ivm. de vaste blikken stroomafnemers) doet het ook nog prima.  (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13621 Gepost op: 18 maart 2018, 15:06:23 »
Protest!

Ja, dat dacht ik wel ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13622 Gepost op: 18 maart 2018, 15:25:40 »
 

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13623 Gepost op: 19 maart 2018, 11:03:28 »
Helemaal met je eens: Flm doet het vrijwel altijd en goed. Des te sneuer dat Flm h0 gaat verdwijnen. Aan de andere kant: er zijn zoveel Flm-locs in de wereld dat je de komende dertig jaar nooit zonder hoeft te zitten. De echte oudjes zijn wel wat rumoerig, maar dat verschilt sterk per loc en soms maakte de ene van een bepaalde bouwreihe veel meer lawaai dan de andere.
Veel mensen vinden Roco mooier en beter, maar ik heb toch best wat Roco materieel met nukken en kuren. Het oude Rocospul is al helemaal niet betrouwbaar en bestand tegen langdurig en intensief gebruik.

Groet,
Ruud
De verschillen kunnen per exemplaar inderdaad ook bij Fleischmann behoorlijk groot zijn.
Mijn verzameling is heel beperkt van grootte en statistisch gezien al helemaal te klein is om dat hard te kunnen maken, maar niettemin....

De voornaamste reden dat ik indertijd een Fleischmann 78-er omgebouwd heb met Maxon van SB-Modellbau, was omdat de loc zeer luidruchtig liep. Bij de ombouw bleek ook het chassis niet helemaal recht te staan.
Ook nu nog, na de ombouw, loopt de loc niet geruisloos. De aandrijving produceert meer geluid dan je mag verwachten.

Anderzijds heb ik (gelukkig) ook Fleischmann-machines die wel mooi lopen, ook na jarenlang gebruik.
Verder vind ik dat Fleischmann over het geheel genomen mooiere en meer robuuste stoomlocs maakt dan Roco. Maar ja, dat is ook persoonlijk. Ja, en heel jammer dat de productie in H0 wordt stopgezet.

Groet, Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13624 Gepost op: 19 maart 2018, 11:52:06 »
Exact, de verschillen per exemplaar kunnen groot zijn. De 55, 65 en 78 zijn hierom berucht. Ik heb bijvoorbeeld een heel rumoerige 78'er en een behoorlijk stille. Idem voor de twee 55'ers in mijn collectie. Hetzelfde geldt voor drie 86'ers in mijn verzameling: er zijn stille bij, maar ook behoorlijk rumoerige. Dit verschijnsel gaat met name op de oudere locs met rondmotor. In het algemeen zijn de nieuwere locs van Flm (fluister)stil omdat de motoren anders zijn.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13625 Gepost op: 19 maart 2018, 11:54:46 »
En irritand aan roco
Alle losse delen vallen er spontaan af
en dan vind je na een poos ineens een buffer of lucht ketel
trappetjes en zelfs schroefjes
Dat is bij mijn fleischmann nog niet voorgekomen
En datgeluid bij een 78
uierzalf op de tandwielen
blijft soepel(er als vaseline)
en dempt 80% vh geluid

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13626 Gepost op: 19 maart 2018, 11:57:13 »
Ja, je kunt het geluid best behoorlijk beperken. Uierzalf en vasaline heb ik nog niet geprobeerd, maar smeervet van Trix en Roco wel en dat heeft effect.

Het verliezen van onderdelen is me bij Roco ook al vaker overkomen en bij Flm nooit.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 12:01:20 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13627 Gepost op: 19 maart 2018, 11:58:16 »
Eigenlijk is de vraag of het Roco of Fleischmann moet zijn (wat stoomloks betreft) volslagen irrelevant. In de meeste gevallen is er maar één keuze: BR 94? Heeft Roco niet, dus moet ik die van Fleischmann nemen. 50er? 44er? 01? 01.10? Die zijn alleen bij Roco te vinden. 41er? Die hebben (of hadden) beiden, maar Roco alleen de uitvoering met NeubauKessel (NK), Fleischmann de Altbau. Ietsje anders is het bij de 64er gelegen, ook die hebben (hadden) beide fabrikanten in hun assortiment. Daar is er wel echt sprake van een keus tussen twee gelijkwaardige alternatieven, en als ik het mag zeggen wordt het die van Roco, omdat van de GFN-64er de wielen niet deugen, maar daar mag je anders over denken.

Kortom, als ik uitga van de vraag: "Ik wil een stoomlok kopen, heb ik dan liever Fleischmann of Roco?" dan is er sprake van een keuzemogelijkheid, is de vraag daarentegen "Ik wil een xxx (welke Baureihe dan ook), waar moet ik terecht?" dan wordt het al een stukje eenvoudiger.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13628 Gepost op: 19 maart 2018, 12:05:58 »
Zeker, dat is een goede invalshoek. Overigens heeft Trix ook nog wel wat aardige stoomlocs in het assortiment, bijvoorbeeld de 94, de 50, de 44, de 01, de 03 en de 01.10. Met name de recentere versies zijn beter gedetailleerd dan de vroegere en ook niet zo rumoerig. Wel prijzig en soms alleen in de soundversie verkrijgbaar.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3784
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13629 Gepost op: 19 maart 2018, 12:54:08 »
...

Het verliezen van onderdelen is me bij Roco ook al vaker overkomen en bij Flm nooit.

Groet,
Ruud

Herkenbaar helaas.
Net weer een losse drijfstang ontdekt bij een BR50 uit de laatste productie. De stangen zitten niet met schroefjes maar met kunststof insteekpennetjes geborgd aan de wielen. En ja, dat pennetje ligt nu ergens op de Modelbaan  >:( dus maar weer reserve onderdelen bestellen  :-[
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13630 Gepost op: 19 maart 2018, 12:57:43 »
Als we dan toch bezig zijn, kunnen we meteen modellen neerzetten, in dit geval stoomloks, die we graag willen blijven zien, bijvoorbeeld bij Roco al dan niet gemoderniseerd.

Voor mij gelden in ieder geval

- 03
- 39 / 22 (DR-versie)
- 41 (altbau)
- 43
- 5620-29
- 70
- 78 (met andere motor)
- 86 (komt volgend jaar van Roco)
- 89 (die T3 blijft mooi)
- 915-13 (die T93 is ook zeer mooi)

En ik denk dat we er nog wel meer kunnen bedenken. ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13631 Gepost op: 19 maart 2018, 13:34:49 »
Verloren onderdelen van Roco ken ik helaas ook. Toch maar vastzetten dus met een miniem drupje lijm.

Nu we dan toch met een wensenlijstje voor RoFl bezig zijn: ik zou als klant graag de mogelijkheid willen hebben RP25-wielen onder het materieel te kopen, desnoods als optie tegen geringe meerprijs.

Voor wagens, rijtuigen en draaistellocomotieven met  wielen van ca. 11 mm doorsnede is zo’n wielenwisseling naar RP25 goed te doen, maar voor stoomlocomotieven, diesels en elektrische loks is dat een stuk lastiger.

Maar misschien ben ik toch wat gehersenspoeld in mijn vroegere fine scale periode.

Wolter
Moins mais mieux.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13632 Gepost op: 19 maart 2018, 17:58:19 »
Exact, de verschillen per exemplaar kunnen groot zijn. De 55, 65 en 78 zijn hierom berucht. Ik heb bijvoorbeeld een heel rumoerige 78'er en een behoorlijk stille. Idem voor de twee 55'ers in mijn collectie. Hetzelfde geldt voor drie 86'ers in mijn verzameling: er zijn stille bij, maar ook behoorlijk rumoerige. Dit verschijnsel gaat met name op de oudere locs met rondmotor. In het algemeen zijn de nieuwere locs van Flm (fluister)stil omdat de motoren anders zijn.

Groet,
Ruud
Ik ben eigenlijk wel blij met deze opmerking. Eindelijk een bevestiging van mijn ervaringen en vermoedens. :)

Toen ik medio jaren '90 terugging naar de winkelier met mijn nieuw gekregen luidruchtige 78-er, vonden ze de gewoon loc oké.
Misschien was de loc inderdaad wel oké, in de zin van: binnen de grenzen van wat aanvaardbaar werd geacht.
Maar ik ben me er aan blijven storen.

Sommige andere Fleischmanns met rondmotor zijn bij mij ook luidruchtig (94, 86) maar het is aanvaardbaar. Zeker na een druppeltje olie op de motoras.
Maar ik heb gelukkig ook een 65-er die mooi stil is.
En over mijn 218 was ik aanvankelijk ook heel tevreden. Maar in de loop der jaren is die helaas minder stil geworden.

Groet, Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13633 Gepost op: 21 maart 2018, 17:29:49 »
In het kader van de discussie over de kwaliteiten van Fleischmann en Roco maar eens een oudere Flm op de baan gezet, een (geweatherde) Br 86, die door de vorige eigenaar is voorzien van een sounddecoder. Dit exemplaar is, ondanks de rondmotor, behoorlijk stil (uiteraard met uitgeschakelde sound), rijdt perfect, ook bij het langzaam rijden fijne rijeigenschappen. Stroomafname probleemloos. Het gaat hier om artnr. 85 4087, uitgekomen in 2005. De loc heeft bij mij heel wat meters gemaakt, ik weet niet hoe intensief zij in haar vorige leven is gebruikt. Ik heb niet voor niets voor deze loc gekozen omdat Roco dit jaar een Br 86 heeft aangekondigd. Wordt dat een geheel nieuwe of een bewerkte Fleischmannversie? We gaan het zien. Deze loc gaat voor mij in ieder geval fungeren als referentiepunt voor de nieuwe Roco, die te zijner tijd waarschijnlijk wel haar opwachting in Schwarzburg zal komen maken. Deze Flmloc is voor het eerst uitgekomen in 1993 en daarna niet wezenlijk veranderd. We hebben het dus over een loc die 25 jaar geleden is ontwikkeld.



Groet,
Ruud


« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 17:36:29 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13634 Gepost op: 21 maart 2018, 19:05:03 »
hoi Ruud, ik heb gisteren toevallig nog een 86er gekocht op MP. wel een afgebroken voorloopwiel maar ik heb nog een sloper liggen. Ik heb redelijk veel oude fleischmann loks liggen ,maar ik zet ze op de rail en ze rijden of doen een poging daartoe. Ik vind de 86er een mooie lok. ik heb er nu 3.

mvg aad