Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Schwarzburg-Neuffen-Bahn

(1/3052) > >>

Ruud K:
Al een tijdje ben ik in m'n spaarzame vrije tijd bezig met het bouwen van m'n Schwarzburg-Neuffen-Bahn in h0. Het leek me wel aardig op deze site verslag te doen van m'n bouwactiviteiten. Eerst maar eens een kennismaking met wat er tot nu toe is gebouwd.

De baan heeft een n-vorm en bestaat uit drie niveaus.

Het baanplan van het nul-niveau:



Het baanplan op niveau 1 en 2:



Er is een enkelsporige hoofdbaan en een enkelsporig zijlijntje.

Centraal op de baan ligt station Schwarzburg, het station van een middelgrote Duitse stad met lokaal en interlokaal verkeer. Het station heeft drie perronsporen en twee doorgangssporen.

Rechts bovenaan op niveau 2 ligt het dorpsstation Neuffen. Het verkeer van en naar dit stationnetje wordt onderhouden door railbussen en lokaaltreintjes.

Het tijdperk van de baan is: tijdperk III.

Er wordt met DB-materieel gereden van voornamelijk Fleischmann, Roco, Trix en Brawa.

Een paar foto's om een indruk te krijgen van het geheel.

De linker zijde van de baan:



Het midden ziet er zo uit:



Rechts van het midden:



Het rechter deel van de baan:



Uiterst rechts op de poot bevindt zich de lokverzorgingsplaats en de lokloods:



Uit de foto's blijkt duidelijk dat er nog van alles aan de baan moet gebeuren, inclusief de nodige reconstructiewerkzaamheden. Daar hoop ik het komend jaar lekker mee aan de slag te kunnen gaan.

JaJo:
Ziet er goed uit Ruud ondanks dat je weinig tijd hebt om te bouwen.
Gelukkig weer iemand die o.a. op 'stoom en kolen' rijdt. :)
Wie weet zien we nog detailfoto's in de toekomst.

Groet Jaap

dibbetje:
idd ziet er goed uit, die gordijn dat je gebruikt om die draden onder de tafel te verbergen heeft iets weg van rotsen.

Ruud K:
Op het lokdepot hoort een voorziening voor het verwijderen van de slakken.

Deze bouwdoos van Vollmer leek me wel sfeervol:



Toen hij in elkaar gebouwd was, zag hij er zo uit:



Na wat verfwerk en het toevoegen van Preisertjes, was dit het resultaat op m'n baan:



Aan de andere zijde van het spoor vond de waterkraan (Faller) een plekje:



Voor de slakkenlift en de waterkraan staat de zandtoren over twee sporen:



Natuurlijk moeten er kolen worden ingenomen. Bij grote kolenbunker wordt een BR 64 (Roco) van kolen voorzien:





Ruud K:
In station Schwarzburg is op spoor 3 zojuist een BR 57 binnengelopen (Roco neuheit 2008; loopt schitterend rustig; een van mijn favoriete aankopen in 2008):



De loc trekt in de vroege jaren vijftig een lokaaltrein bestaande uit coupé-rijtuigen en een postwagon:



De postwagen, natuurlijk direct achter de loc, is van Roco:



Twee van de drie coupé-rijtuigen zijn van Fleischmann en vallen op door de prachtige detaillering:



Op het brugseinhuis bij het uitrijspoor aan de rechter zijde van het station wordt goed in de gaten gehouden wat er zich op de stationssporen afspeelt:


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie