Overige spoorzaken > Grootspoor

Verschillen tussen ICR rijtuigen

(1/5) > >>

edwin1974:
Ik wilde weten wat de verschillen zijn tussen de ICR Buurland en Binneland
Ik heb op foto's gezien dat bij de binnenlandse ICR rijtuigen maar 1 kabel zit aan de rechterzijde van de wagenkop en bij de Buurland ICR rijtuigen zitten er links en rechts een kabel op de kopwand van de wagen.
Bij de aflevering van de  Buurland ICR rijtuigen zat er toch maar eentje ???.
Of is de tweede aan gebracht bij een CW actie van deze rijtuigen  ???.
Wie kan me hier meer over vertellen .

groetjes edwin

Bart spruitje:
Hoi,

Het verschil zit er al vanaf nieuwbouw van de rijtuigen. Op de kop van het rijtuig zit bij een binnenlandrijtuig alleen de UIC kabel (oa voor omroep). Bij de buurlandrijtuigen zit zowel de UIC kabel als mede twee stekers en twee chassisdelen (D en E bekabeling 18-polig) voor de communicatie tussen de loc reeks 11 van de NMBS en het stuurrijtuig. Door deze bekabeling gaan alle signalen om de loc aan te sturen. Deze bekabeling is redundant uitgevoerd, wat wil zeggen dat er maar 1 set van de twee gestoken hoeft te worden. Als de ene set dan kapot is kan de andere set worden gepakt. Echter hebben ze een aantal jaren geleden bepaald dat het voor de betrouwbaarheid het beter is om beide sets te steken. Hierdoor gaat de bedrijfszekerheid omhoog. Echter als je een storing in de bekabeling hebt heb je geen back up meer.

Verder hebben de buurlandrijtuigen een statische omzetter welke meerdere bedrijfsspanningen aankan (3000V= voor de Belgen en 1500V= voor in nederland en ik geloof nog een andere spanning). Deze schakeld automatisch om naar de juiste bedrijfsspanning door middel van een spanningskeuze apparaat in de statische omzetter.

Na de modernisering in ICRm is dit gebleven bij de nieuwe omzetter.

Verder is bij de modernisering een 61-polige kabel aangebracht op de kop van het rijtuig om zodoende met een loc en stuurrijtuig BDs te rijden. Later zijn er ook aanpassingen gedaan om mbv loc en stuurrijtiug in treinstelbedrijf te rijden (met centraal sluiten en groene lamp circuit)

Groeten Bart

timtrein:
Zit/zat die 18-polige kabel alleen op de Benelux-rijtuigen (ICR 3 en 4 geloof ik) of alle Buurland? Want er is ook een hele vracht van die dingen gebouwd voor diensten naar o.a. Duitsland.

Bart spruitje:
De 18-polige kabels zitten op (bijna) alle rijtuigen die buurland geschikt zijn. Er zijn een aantal Bf rijtuigen welke buurland geschikt zijn ontdaan van hun 18-polige kabels en chassisdelen. Deze zijn hergebruikt om de beneluxstammen te laten rijden met een aanpassingskabel naar de 61-polige kabel. De buurlandrijtuigen zijn volgens mij ook geschikt voor duistland maar dat zijn gewoon de buurlandrijtuigen (zowel bordaux rood als icr geel en blauw), er zijn er dus niet speciaal gebouwd.

bart


Rick:
De beneluxrijtuigen zijn dan wel wel geschikt voor verkeer in Belgiƫ maar de buurlandrijruigen zijn toch andere rijtuigen. Hoe het met de stekkers precies zit weet ik niet, maar de Beneluxrijtuigen zijn in ieder geval niet geschikt voor Duitsland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie