Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 143686 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #315 Gepost op: 26 november 2020, 00:57:45 »
Ook bij Van Heezik is men voor de deur bezig...

https://images.beneluxspoor.net/bnls/D8B769B6-A2E3-48B0-9DBA-F8C164A982FF.jpeg

Klik Hier het e.e.a aan uitleg wat er zoal gaande is.
Groeten Joop, machinist Lls

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #316 Gepost op: 26 november 2020, 14:56:35 »
Ik ben gisteren ook even langs Lage Weide gereden en wat ze aan het doen zijn, doen ze best grondig. Helaas was er niemand meer aan het werk, daarvoor was het te laat. 



Het uitgegraven ballastbed.


De uitgegraven wissel richting de Hema. Goed te zien dat de wissel inmiddels is verwijderd en het achtergelaten gat is dicht is gegooid met grond. Hier rest dus alleen nog maar de herinnering.


Toch een hele hoop oude rotzooi die er ligt


De nieuwe spoorstukken lijken wel voorzien van plastic bielzen. Wie zegt dat k-rails niet realistisch is? Zonder dollen, er lag nog niet veel nieuw spoor behalve een aantal kant en klare wissel stukken.


Het materieel


En dan nog een foto van dat speciale apparaat. Rupsbanden, spoorwielen en een draaibaar deel.



Groet Dennis

Groeten Dennis

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #317 Gepost op: 26 november 2020, 16:21:39 »
Als het moet, legt men zo een spoor voor je deur ;D (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #318 Gepost op: 26 november 2020, 17:04:20 »
Even gevraagd aan de moderatoren of ze de links in orde willen maken.  :angel:

Dank Jeroen, uitgevoerd door R en B-mods...  (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #319 Gepost op: 26 november 2020, 17:27:29 »
Heren R en B Bedankt!  (y)
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #320 Gepost op: 26 november 2020, 18:45:46 »

De nieuwe spoorstukken lijken wel voorzien van plastic bielzen.


Dat zou best kunnen. In de eerdere link die Joop L gaf, werd al aangegeven dat de nieuwe wissels kunststof dwarsliggers hebben.

Wie zegt dat k-rails niet realistisch is?

Ik, onder andere. Maar daar zullen we verder maar niet over uitweiden  :angel:
Reinier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #321 Gepost op: 27 november 2020, 15:25:25 »
Vandaag maar weer eens een dagje naar kantoor, kon ik meteen even kijken bij het spoor. Dat rijmt ook nog, kun je nagaan. Het wordt inderdaad stevig aangepakt.
Loop even met me mee vanaf de sporenbundel naar het einde van het raccordement Lageweide:

Gezien vanaf de overweg bij de Uraniumweg, terugkijkend in de richting van het emplacement, in noordwestelijke richting:



Hier wordt het spoor compleet vernieuwd.
We draaien ons nu om en gaan verder in zuidoostelijke richting. Het recent nog vernieuwde wissel naar het terrein van Van Heezik, een klein stukje verderop, is blijven liggen:



De aftakking naar Van Heezik gezien vanaf de andere kant, met rechts de spoorpoort waar in 2015 voor het laatst een trein doorheen is gegaan:



De nieuwe rails liggen al klaar.
Weer een stukje verder vinden we de 'overweg' naar het Van Heezik-terrein:



(de aftakking ligt achter het huis rechts)

Hier zien we het uithaalspoor, we kijken hier in noordwestelijke richting terug richting de sporenbundel. Rechts staat een nieuw stootjuk al klaar, waarmee de weer iets verder ingekorte stamlijn net voor de Neutronweg zal worden afgesloten:



De overweg van de Neutronweg komt daarmee dus te vervallen.

En dit stuk komt dus niet meer terug:



Hier lag tot deze week het wissel waar de stamlijn zich oorspronkelijk weer vertakte, met rechtdoor het spoor richting de PEGUS-centrale die je op de achtergrond ziet (daarover is meer te vinden in een eerdere post in dit draadje) en rechts het spoor richting de overkant van de Atoomweg waar verschillende bedrijven, waaronder het Gasbedrijf en AGAM/Mercedes-Benz, een aansluiting hadden. Dit spoor, waarvan hier en daar nog wel resten te vinden zijn (hele stukken liggen ook gewoon nog onder het gras), liep vroeger bijna helemaal door tot aan de spoorlijn Utrecht-Gouda.

Leuk om zoveel activiteit te zien. Hele stukken spoor worden compleet vernieuwd. En dat laatste stukje dat nu verdwijnt, ach, daar missen we niet zoveel aan. Ik weet dat dit onderhoud niet hoeft te betekenen dat er weer veel treinen naar Lage Weide gaan komen, maar het is toch goed dat er zoveel geïnvesteerd wordt. Een paar jaar geleden was ik nog bang dat de hele boel elk moment opgebroken kon worden.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 16:16:46 door Vislijn »

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #322 Gepost op: 27 november 2020, 18:48:50 »
Helaas had ik geen tijd om vandaag overdag te gaan kijken om eventueel wat update foto’s te maken. Gelukkig hebben we daar Vislijn voor. Ik vraag me eigenlijk af waarom het stuk uithaalspoor na van Heezik nog terug komt. In mijn opinie zou je het wissel daar ook nog kunnen verwijderen en gewoon rechtstreeks vanaf de sporenbundel het terrein op gaan... ( even voor de goede orde, ik vind het ook nog leuk dat er wat reuring op Lage Weide is...) 😉
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 18:50:49 door Jos_1972 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #323 Gepost op: 27 november 2020, 19:39:01 »
De treinen met oude ballast die bij de losweg van Pouw worden behandeld zijn vaak behoorlijk lang. Ze worden daarom in twee delen gelost. De loc moet een flink stuk voorbij de wissels aan deze kant doorrijden om de trein ongeveer halverwege te kunnen splitsen en vervolgens de  achterste helft op één van de andere sporen van de bundel terug te duwen, waarna kan worden begonnen met het lossen van de voorste helft. Omdat de trein de Pouw-losweg dus een flink stuk moet kunnen voorbijrijden, is dit uithaalspoor wel nodig.

In dat onderzoeksrapport uit 2014, waarin werd gekeken naar de mogelijkheden en kansen voor een railterminal (een link naar dit rapport is eerder in dit draadje al eens voorbijgekomen, achterhaald maar niettemin nog steeds heel interessant) was er nog sprake van dat Van Heezik, naast hun eigen spooraansluiting op eigen terrein, ook dit stuk uithaalspoor langs hun gebouw in de toekomst wilde gaan gebruiken. Geen idee of het bedrijf overweegt om in de toekomst nog eens de trein te gaan gebruiken.

Overigens, op dit moment concentreren de werkzaamheden zich op het laatste stuk van de sporenbundel en het stuk daarachter. Zou de rest van de bundel ook nog worden aangepakt? Zeker de twee middelste sporen van de bundel golven behoorlijk. Het eerste stuk vanaf de hoofdlijn, dat met een slinger langs de Isotopenweg loopt, tot aan het emplacement aan de Atoomweg is rond 2010 al omgelegd en vernieuwd, dat ziet er nog prima uit.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 19:42:24 door Vislijn »

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #324 Gepost op: 27 november 2020, 20:46:56 »
Dank voor je reaktie Vislijn. De beredenering over het splitsen, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ze zijn toch langs geweest met een stopmachine? Zouden ze alleen het spoor aan de Pouw losweg gedaan hebben? Ook raar trouwens dat ze eerst gestopt hebben om daarna een stuk compleet opnieuw te bouwen...

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #325 Gepost op: 30 november 2020, 12:58:36 »
2+3 dec worden er in totaal 3 wissels gelegd met die machine.
Op 7 en 8 dec werkt de nieuwe wisselstopmachine van Strukton daar.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #326 Gepost op: 01 december 2020, 14:02:36 »
Even een update van vandaag: op een aantal plekken ligt het nieuwe spoor er al, maar nog zonder ballast. Opvallend is dat de dwarsliggers (of moet ik 'de biels' zeggen?) tweedehands zijn.
Nou ja, die kunnen met het niet al te intensieve verkeer op Lage Weide vast nog heel lang mee. 



↑ Gezien vanaf de overweg Uraniumweg, richting de sporenbundel.



↑ Bij de aftakking van Van Heezik



↑ Bij de aftakking van Van Heezik, recht voor de spoorpoort



Een 'rupskrol' (nooit van gehoord) staat klaar om ook dit laatste stuk van spoor te voorzien.
Overigens moet er op de sporenbundel Atoomweg nog veel gebeuren, de nieuwe wissels moeten nog op hun plek worden gelegd. Tot nu toe nog geen werkzaamheden gezien aan de andere kant van het emplacement, dichter bij de hoofdlijn. Hier en daar ligt het spoor schots en scheef. Misschien komt dat stuk ook nog aan bod.

En nu maar hopen dat het druk bereden gaat worden!
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 14:07:20 door Vislijn »

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #327 Gepost op: 01 december 2020, 19:03:50 »
Ik ben tijdens mijn pauze vanmiddag ook heel even gaan kijken bij de werkzaamheden maar mijn foto’s voegen niets meer toe. Het zijn dezelfde als die van Vislijn.

@Vislijn: je had het over de wissels die oa naar de overkant van de Atoomweg gingen
Quote: Hier lag tot deze week het wissel waar de stamlijn zich oorspronkelijk weer vertakte, met rechtdoor het spoor richting de PEGUS-centrale die je op de achtergrond ziet.

Maar lagen die niet na de knik in de Atoomweg?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #328 Gepost op: 01 december 2020, 21:07:11 »
Een 'rupskrol' (nooit van gehoord) staat klaar om ook dit laatste stuk van spoor te voorzien.

Een 'krol' is een 'KRaan Op Lorries'. oftewel een spoorkraan. Meestal zijn dat wielkranen, maar ze zijn er ook met rupsbanden.
Reinier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #329 Gepost op: 01 december 2020, 21:22:14 »
Er wordt tegenwoordig (veel) vaker gebruik gemaakt van tweedehands materialen, met name dit soort lijnen zijn er prima geschikt voor.