Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
Vandaag om 20:00:49
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:51:28
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 19:41:31
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Jan-Peter
Vandaag om 19:34:37
TEE Rheingold nostalgie tour door Jan-Peter
Vandaag om 19:32:43
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 19:31:42
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:22:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Wim Vink
Vandaag om 17:39:21
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Casmir
Vandaag om 17:24:59
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Perron HO print ontwerp door robert77
Vandaag om 15:39:25
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 14:34:46
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:07:30
Mijn LEGO modellen. door Pduyn
Vandaag om 12:30:31
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 11:18:45
Ratelende wielen, wat nu? door Fritsprt
Vandaag om 11:12:19
Ermehuizen anno 1974 door voertaal
Vandaag om 09:45:23
Small yard door GD
Vandaag om 09:24:36
benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 07:39:40
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 9526 keer)

Rolandrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Rolandrail
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #45 Gepost op: 31 maart 2019, 13:37:07 »
De opleving in 2015 was helaas geen lang leven beschoren, het vervoer is al na een paar weken weer gestopt. Kennelijk is het Van Heezik niet goed bevallen. Jammer.
Die proef in 2015 werd gehouden en erg verstoord door een staking bij DB Cargo in Duitsland. Die proef slaagde alleen daardoor niet, DBC verloor door die staking 10% van hun klanten.
Bij Durail lijkt het intussen ook nog steeds ' business as usual' te zijn, deze laatste dagen. Ik heb er alleen nog nooit een DBC lok gezien, normaliter is het meestal een V100 van Volker of soms een 6400-achtige van Strukton. We houden het in de gaten 😊
Bij grotere projecten wordt ook DBC ingehuurd, een 6400 is daardoor geen uitzondering bij Durail. Strukton = G1206.

De werktrein die vuile ballast aanvoerde naar de Pouw-losweg afgelopen donderdagavond was een duo RRF V100 + 10 MFS'n.

Een selectie van mijn foto's op de Lage Weide vind je hier: https://www.flickr.com/photos/44293295@N02/albums/72157624112855250
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2019, 13:45:44 door Rolandrail »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #46 Gepost op: 01 april 2019, 14:41:32 »
Die proef in 2015 werd gehouden en erg verstoord door een staking bij DB Cargo in Duitsland. Die proef slaagde alleen daardoor niet, DBC verloor door die staking 10% van hun klanten

Dat wist ik niet, thnx! Die staking kwam dus wel bijzonder slecht uit in dit verband. Als ze bij Van Heezik, afgezien van die staking dan, verder niet ontevreden waren, dan geven ze het in de toekomst misschien nog eens een kans. Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat er gauw weer eens op die schaal gestaakt wordt. Het bedrijfsterrein van Van Heezik aan de Atoomweg is de laatste tijd één grote chaos met vrachtwagens, er is nauwelijks nog laad- en loscapaciteit over. Veel vrachtwagens moeten achterwaarts het terrein verlaten omdat er op het terrein geen plek meer is om te draaien. Aan de ene kant kan dat natuurlijk een goed argument zijn om de trein te gebruiken (de capaciteit van een trein is immers gelijk aan die van vele vrachtwagens), aan de andere kant wordt het er niet overzichtelijker op als er ook nog een goederentrein tussen de manoeuvrerende vrachtwagens door moet.

Een selectie van mijn foto's op de Lage Weide vind je hier: https://www.flickr.com/photos/44293295@N02/albums/72157624112855250

Zo, dat zijn er een heleboel! Er zijn erg mooie en interessante bij, erg leuk om te zien.
Bij goed weer en zeker als de bomen in het blad staan kan het best een sfeervol stukje spoor zijn, daar op Lage Weide.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2019, 16:20:07 door Vislijn »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #47 Gepost op: 01 april 2019, 16:19:15 »
Inderdaad leuke foto's  (y)  Grappig ook om te zien dat er nog wel eens wat gerepareerd moet worden daar. Je zou niet verwachten dat ze onderdelen aan draaistellen en zo ook ter plekke zouden kunnen vervangen.

Rolandrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Rolandrail
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #48 Gepost op: 11 april 2019, 10:49:24 »
Gisterenavond (woensdag) kwam RRF 24 + Res met 2 materiaalcontainers + kettinghormachine RM 95-700 + 10 MFS'n (allemaal van Duitse aannemer MGW) + RRF 18 rond 23u45 aan op de Lage Weide vanuit Leiden. Na omlopen van de RRF 24 werd de trein richting Heezik geduwd een stukje over overwegheen die daarvoor werd beveiligd door twee verkeersregelaars en werden de 10 MFS'n in een klein uur per twee leeggedraaid op de Pouw-losweg waar een kraantje de bergen oude ballast wat wegschepte zonodig. 2 uur na aankomst vertrok de hele trein weer naar Bentheim e.v.
Overigens was de nieuwe ballast van laatst ook oude ballast denk ik, een kettinghormachine graaft veel dieper de ballast weg dan bij spoorvernieuwing waarbij alleen de bovenlaag wordt afgeschept. De diepere ballast ziet er nog best schoon uit maar is te gruizig geworden door de jaren heen om nog een stabiel ballastbed te kunnen vormen. Wat gisterenavond uit de MFS'n kwam was nog behoorlijk grijs i.p.v. bruin & grijs.
Een aanwezige Prorail-werknemer vertelde dat lossen bij Pouw in de toekomst wel vaker kan gaan gebeuren door het sluiten van Durail. Wat mij betreft dan graag overdag, er is savonds erg weinig licht. Foto's van gisterenavond/afgelopen nacht komen eerdaags op m'n Flickr-pagina.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #49 Gepost op: 12 april 2019, 21:45:46 »
Leuk om te lezen dat er weer een trein is geweest. Ik kijk uit naar de foto's.
Maar wat een tijd, je zult het wel koud hebben gehad  ;D

Overigens was de nieuwe ballast van laatst ook oude ballast denk ik, een kettinghormachine graaft veel dieper de ballast weg dan bij spoorvernieuwing waarbij alleen de bovenlaag wordt afgeschept. De diepere ballast ziet er nog best schoon uit maar is te gruizig geworden door de jaren heen om nog een stabiel ballastbed te kunnen vormen. Wat gisterenavond uit de MFS'n kwam was nog behoorlijk grijs i.p.v. bruin & grijs [...] Wat mij betreft dan graag overdag, er is savonds erg weinig licht.

Als die grijze ballast van laatst inderdaad oude ballast was (hij was wel lichtgrijs maar zag er inderdaad gruizig uit), dan was die overdag gelost, tussen 13 en 17 uur. Die trein heb ik helaas ook gemist, mijn kantoor kijkt niet direct uit op het emplacement en ik kijk ook wel eens op mijn beeldscherm  ;)

Rolandrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Rolandrail
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #50 Gepost op: 14 april 2019, 13:17:17 »
Het was erg koud inderdaad... Een serie van 9 foto's heb ik zojuist geupload incl. hopelijk lezenswaardige bijschriften. Ik zeg er alvast maar dat het nogal donker is op de spoorbundel op de Lage Weide snachts. https://www.flickr.com/photos/44293295@N02/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #51 Gepost op: 16 april 2019, 13:30:50 »
Dank voor de foto's! Ondanks de duisternis ter plekke zijn ze erg mooi en interessant geworden. Top dat je de moeite hebt genomen om daar op die tijd en met dat koude weer heen te gaan om alles vast te leggen. Ook de bijschriften zijn zeker lezenswaardig. Leuk dat er weer eens wat gebeurt op Utilw (nu alleen ook nog 'ns overdag!), maar aan de andere kant (letterlijk en figuurlijk) erg jammer dat Durail ermee ophoudt. Het laden en lossen van ballast daar is ook altijd een mooi schouwspel. Er liggen daar nu nog vier sporen van 600 meter elk op het terrein, jammer dat dat allemaal weg moet.