Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
Vandaag om 19:24:20
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:24:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:16:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:15:53
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 19:08:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 18:55:59
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Christoph
Vandaag om 18:39:25
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
Vandaag om 18:28:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 18:26:54
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 18:09:58
Zelf bouwen. door Wisselwachter
Vandaag om 17:58:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 17:33:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:26:02
COB LED strips: egale (binnen)verlichting door bellejt
Vandaag om 17:19:47
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 17:17:40
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:07:41
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 16:42:47
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 16:39:20
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Niels81
Vandaag om 16:07:34
Laag vermogen ledstrip door Fritsprt
Vandaag om 15:20:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:17:57
Uit en Thuis, de bouw door Menno
Vandaag om 14:46:45
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
Vandaag om 14:44:41
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:41:42
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door RikM
Vandaag om 14:23:18
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 14:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tijgernootje
Vandaag om 13:56:51
Van Swarzach naar Swarzburg door tijgernootje
Vandaag om 13:39:07
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 454331 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1455 Gepost op: 23 juni 2021, 20:25:38 »
Soms zijn wij modelspoorders roomser dan de paus. In onze ogen vreemde, onmogelijke of nooit voorgekomen treincombinaties kunnen zich best wel eens ergens voorgedaan hebben. Alleen willen wij daarvan graag fotografisch bewijs hebben en dat is er niet altijd beschikbaar of bestaat helemaal niet. De gedachte om de op stapel staande Whitcomb voor rijtuigen Plan D te zetten, zal in werkelijkheid wel hebben plaatsgevonden. Al was het, zoals Freek en Richard aangeven, vermoedelijk voor rangeerwerk met leeg materieel.


814   NS 2019 bij de VSM, september 2018.
Foto: gelinkt van Treinposities.nl.

Ik ben benieuwd naar mijn eerste ‘echte’ Amerikaan, die tevens mijn eerste locomotief van Piko zal worden.

Groet,
Bas

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1456 Gepost op: 23 juni 2021, 23:47:52 »
Je hebt helemaal gelijk Bas. Puristen willen graag bewijs van treinsamenstellingen zien. Daar is uiteraard niets mis mee. Helaas komt die Loc in dienst vlak na de oorlog en het reizigersmaterieel moet nog opgebouwd worden. Ergens huist nog een draadje met materieel wat destijds op Emmen reed, "tuinhuisjes" o.a. Uiteraard weer niet met een foto van een 600 met die combinatie.
Niet zo verwonderlijk. Fotograferen was destijds niet echt goedkoop en werkdagen van 8 uur met WTV was er niet bij.
Wat er destijds rondreed was een allegaartje. Uiteraard zal men getracht hebben om op hoofdlijnen structureel bepaalde rijtuige/treinstellen in te zetten, Maar dat valt zo te bezien buiten het bereik van de 600/2000.
We moeten het dus doen met wat we wel weten en dat is dat de loc niet geschikt was voor rangeren en zware treinen. Dan blijft dus over buurt goederen treinen en reizigersverkeer.
Met als thuiswerkplaats Watergraafsmeer zou dat kunnen zijn het ophalen van wagens van de de diverse punten van overslag in en rond Amsterdam. Maar ook al genoemd het voorrijden/afvoeren van reizigersmaterieel.

Veel succes met je (toekomstige) toch ook wel bijzondere Loc. Hij past m.i. prima in je plannen.

Freek

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1457 Gepost op: 24 juni 2021, 09:43:36 »
Mooie lok, Bas. Benieuwd naar je ervaringen. Momenteel heb ik er geen emplooi voor, dus zegt mijn verstand: niet kopen. Maar het kriebelt wel. Van een 600/2000 voor goederentreinen rond Amsterdam zijn er in ieder geval een paar foto’s van Albers. Een inzet Nieuwersluis - A’dam (met achteraan de trein een sleep houten personenwagens voor sloop bij Koek in Mijdrecht) en op het lijntje naar de Zuiderdel (Broekerveiling) in Alkmaar. Het eerste voorbeeld laat mooi zien dat er in het echie ook van alles gebeurde.

Groeten,
Gerard

Super Chief

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1458 Gepost op: 24 juni 2021, 10:18:48 »
Bas en andere, ik heb ook wel een struggle gekend in “is dit wel verantwoord” en dan op zoek naar foto’s voor bewijs.
Sinds kort pas ik “omgekeerd bewijs” toe, bewijs maar dat het niet kan  ;)
Ik moet zeggen dat voelt goed, gewoon lekker genieten van mooie model combinaties  (y)

Groetjes,
Ries.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1459 Gepost op: 25 juni 2021, 21:16:50 »
Omgekeerde bewijslast is een bruikbare gedachte.   ;D
Dan is alles goed, totdat het tegendeel bewezen wordt.

Groet,
Bas