Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:34:58
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545693 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1380 Gepost op: 19 februari 2021, 20:51:32 »
Dönsdorf   –   Baubericht 257


Oberwankler Lokschuppen – 23

Na wat geëxperimenteer met aantallen led’s ben ik weer terug bij het oorspronkelijke plan om 2 keer 3 lichtpunten in de loods aan te brengen. Als de boel in elkaar is gesoldeerd, worden de leidingen grijs geschilderd.


781   Gemonteerde verlichting.


782   En toen was er licht.


783   Bw-Vorsteher Waldstein komt een kijkje nemen.

Langzaam maar zeker nadert dit project toch zijn einde. Dat mag ook wel na al die jaren…

Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 20:07:49 door Basilicum »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1381 Gepost op: 24 februari 2021, 18:54:01 »
Netjes gedaan, hoor.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1382 Gepost op: 07 maart 2021, 19:54:02 »
Dönsdorf   –   Baubericht 258


Oberwankler Lokschuppen – 24

Van het gangbare folie om ramen van ‘glas’ te voorzien, snijd ik ruiten en plak ze met transparante verf aan de achterzijde van de loodsdeuren. Me afvragend hoe verf tussen de delen kan drogen, hang ik de deuren in de sponningen. Dan is de hemelwaterafvoer aan de beurt: regengoten en –pijpen krijgen een verfje en worden gemonteerd. Als het dak is voorzien van een smerig verfje, blijft nog een klus over: de loopkat, bovenloopkraan.


784   Oberwankler Lokschuppen.


785   Met open zijwand.

Bij de keuze van het materiaal voor de hijskabel in model komt weer een oud probleem bovendrijven: de te beperkte massa van de takel, waardoor de kabel niet strak komt te staan. Een natuurkundige wetmatigheid. Bij mijn takel is dat probleem nog groter, doordat de kabel in 3 lussen wordt aangebracht. Het toch al beperkte gewicht van de takel verdeelt zich dus nog eens in vieren. Er zijn wel foefjes voor. Eentje daarvan is dun garen dopen in verdunde houtlijm en dan vlotjes aanbrengen. Ik zie het al voor me… De kans is groot dat het een bende wordt met garen dat liever aan mijn vingers blijft kleven dan op enigszins gewenste manier aan de loopkat of takel. Om over mijn mogelijke getier maar te zwijgen. Een andere mogelijkheid is de takel te verzwaren met lood, zoals vissers het gebruiken. Toen ik met de bedrading van de verlichting bezig was, kwam ik op een idee. Mijn bovenloopkraan hoeft niet functioneel te zijn, dus zou een dunne metalen draad ook kunnen voldoen. Dat blijft vanzelf tamelijk recht en pluist niet. Ik strip een stuk snoer en heb even later een bos draadjes met 0,2mm doorsnee in mijn hand. Dunner heb ik ook nog wel, maar dit lijkt me in orde. De eerste poging om daarmee de takel een beetje overtuigend aan de loopkat te hangen is niet bevredigend. De tweede keer gaat beter. Voorlopig laat ik het zo. Ik kan het later altijd nog eens met nog dunnere draad proberen.


786   De loopkat hangt.

De loopkat kan met de hand in elke windrichting verschoven worden en dus overal in de loods hijswerk verrichten.


787   Het effect van het Oberlicht in beeld.

Op bovenstaande foto’s ontdek ik enkele punten die nog aandacht vragen. Als ze verbeterd zijn, rond ik de bouw van de Oberwankler Lokschuppen af. Verdere inrichting van de loods en spoorrails volgen later als de loods zijn definitieve plaats krijgt.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 20:13:15 door Basilicum »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1383 Gepost op: 07 maart 2021, 20:23:25 »
Erg mooi Bas.

Je mag er trots op zijn. (y)
Je kan natuurlijk ook iets aan de loopkat hangen, dan blijft je draadje misschien wel strak. ;)

Kees.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1384 Gepost op: 08 maart 2021, 10:39:24 »
Ziet er goed uit Bas (y)

Grt. Ric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1385 Gepost op: 08 maart 2021, 20:13:45 »
Dank voor de complimenten. :)

@ Kees: De loopkat wordt niet steeds gebruikt, dus leek het mij wel aardig om hem bij tijd en wijle zonder last werkloos in een hoek van de loods te kunnen hangen.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1386 Gepost op: 08 maart 2021, 22:44:25 »
Fraaie foto's van een geweldig gebouw. Ik vind die uitneembare gevel nog steeds een briljant idee ! Als ik mij goed herinner is dit je tweede loopkat. Je hebt de smaak aardig te pakken. Plannen voor een nestje :D ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1387 Gepost op: 09 maart 2021, 07:46:12 »
Fraais stukje huisvlijt Bas! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1388 Gepost op: 09 maart 2021, 21:16:29 »
:)   Wederom Dank.
Ik zal nog wel eens een loopkat toepassen. Geinig detail.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1389 Gepost op: 13 maart 2021, 20:40:02 »
Dönsdorf   –   Baubericht 259


Machinefabriek – 1

Voor de achtergrond van het stuk baan, waar de pas afgeronde locomotiefloods op komt te staan, zal een beperkte reeks bedrijfsgebouwen als halfreliëf gebouwd worden. Een is al klaar. Dat is het kantoorpand De achterkant van het gebouw. Voor de rij panden heb ik ruim twee strekkende meter beschikbaar. De gebouwen krijgen een diepte van een centimeter of vijf, uitzonderingen daargelaten. Tijdens de bouw van de Oberwankler Lokschuppen inspireerde het Baukastensystem van Auhagen me behoorlijk om daarmee meer te doen. Bladerend door diverse boeken en catalogi, bouwfilmpjes en afbeeldingen bekijkend op internet borrelen steeds meer en steeds wildere ideeën bij me op. Kortom: aan inspiratie is voorlopig geen gebrek. De basis zal dus worden gevormd door dit systeem. Om eventuele eentonigheid te vermijden, zullen verschillende kleuren toegepast worden, zij het in beperkte mate, en krijgt het ene pand meer frivool metselwerk dan de andere. Variatie in vorm en kleur van kozijnen is ook mogelijk.

Naast het reeds afgeronde kantoorpand komt een deel van een machinefabriek. Het is de bedoeling dat de grootte van dit gebouw de omvang van het kantoor zal rechtvaardigen. Voor de grootte moet ik natuurlijk een blik illusie opentrekken, want mijn beschikbare ruimte is beperkt. De machinefabriek krijgt een zo eenvoudig mogelijk uiterlijk: veel repeterende wanddelen in één kleur, op de begane grond geen ramen en overal ongecompliceerd metselwerk. Rechthoekige ramen zouden beter in dit concept passen dan ramen onder gebogen rollagen. Wanden met rechthoekige ramen heeft Auhagen ook in het assortiment, maar de keuze hierin is me helaas te beperkt.


788   Geveldelen los op tafel naast het kantoor.

De gevel op bovenstaande afbeelding heeft wel wat, maar is toch niet helemaal wat ik zoek. Hij is me niet repeterend genoeg. Ik vermaak me nog wel wat uurtjes met schuiven van geveldelen.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2021, 20:46:00 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1390 Gepost op: 19 maart 2021, 21:10:08 »
Dönsdorf   –   Baubericht 260


Machinefabriek – 2

De basis voor de machinefabriek is Auhagens set 11422 Werkhalle. Deze bouwdoos kwam ik in Houten tegen en kon hem voor een vriendelijk prijsje mee naar huis nemen. Een bouwwerk van Winfried Frey op het Stummiforum inspireerde me om delen uit deze doos te gebruiken.


789   Een fabriek aan de rand van een modelbaan.
Afbeelding: Winfried Frey.

Vooral de sprong in de gevellijn met daarin deuren heeft wel wat. Als ik die deuren een maatje groter maak, zou een goederenwagen naar binnen kunnen rijden. Na danig geschuif met geveldelen kwam ik tot een geschikte indeling en de conclusie dat een nieuwe bestelling de deur uit moet, want ik kom delen te kort.


790   Kaartenhuis.


791   Verschillende gevels plat op tafel.

De onderste gevel op afbeelding 791 komt dicht bij het plan dat ik voor ogen heb. Toch heb het gevoel me een beetje blind gestaard te hebben, dus als er alternatieve ideeën zijn, zie ik ze graag voorbij komen. Ik ben intussen begonnen met voegen van het metselwerk. Vaak doe ik dat met een lichtgrijze kleur. Om er wat variatie te brengen, gebruik ik deze keer een meer donkere grijstint. Gezien het aantal delen ben ik wel een tijdje onder de pannen.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 08:23:48 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1391 Gepost op: 19 maart 2021, 21:54:39 »
Mijn ervaring is dat de creatieve processen in Basilicum 's brein beter niet verstoord kunnen worden. Rustig laten rijpen, net als een betere whisky.

Het is dus met enige schroom dat ik in dit stadium een kleine kanttekening maak. Uitgaande van het plan om de deur in de voorgenomen sprong der gevel geschikt te maken voor de doorgang van een goederenwagen, zal er mijns inziens iets moeten veranderen aan de plaatsing van die groene deur. Daar komt in dat geval immers een spoor voor te liggen. Ik zeg maar wat; omhoog brengen ? Smal laadplatform ervoor ? Dan moet de sprong in de gevel wel iets groter, maar zoiets zweefde je toch al voor de geest i.v.m. de vergrote toegangsdeur.

Peter
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2021, 22:01:00 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1392 Gepost op: 20 maart 2021, 12:19:32 »
Als i.d.d. het plan is om een wagon je gebouw in te kunnen rijden,dan moet ik Peter gelijk geven.
Anders kom je in elk geval met je groene deuren te laag uit omdat er een spoor voorlangs komt te lopen,en gaan je loods deuren niet open.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1393 Gepost op: 20 maart 2021, 21:54:52 »
Anders dan de grote deuren in de sprong van de gevel, zijn de groene deuren in eerste instantie niet bedoeld om goederen te ontvangen of verzenden. De rails zal als straatspoor worden uitgevoerd. Dat geeft meer vrijheid om spoor- en wegverkeer door elkaar heen te laten laveren. De onderkant van de deuren komt enkele model-centimeters hoger dan bovenkant spoorstaaf. Als de groene deuren openstaan, hangen ze waarschijnlijk binnen PVR (profiel vrije ruimte) en kunnen voor vrolijke consternatie zorgen. Deining voorgeprogrammeerd.  ;)  Hoewel... De groene deuren worden niet functioneel.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1394 Gepost op: 20 maart 2021, 23:16:12 »
Dat straatspoor verandert de kwestie inderdaad. Toch blijft er bij mij iets knagen. Als die groene deuren niet bedoeld zijn om goederen te ontvangen of te verzenden, waar zijn ze dan wèl voor ? Voor de sier ? De breedte doet vermoeden dat het niet gaat om het verlenen van doorgang aan personeel.

Ach, wat. Waar bemoei ik mij eigenlijk mee. Laat die deuren nog maar wat rijpen.

Peter
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 23:32:25 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB