Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544107 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1335 Gepost op: 12 november 2020, 21:11:32 »
Dönsdorf   –   Baubericht 243


Het eerste deel van het dak van de Oberwankler Lokschuppen is op de loods gelijmd. Ik laat de lijm een paar dagen uitharden en plak dan het tweede deel erop. Ga ik verveeld voor me uit zitten staren of trek ik een ander project uit de kast? Aan de modelbaan is nog genoeg te doen. De draaischijf jengelt om onderhoud, evenals enkele locomotieven. Ik kan een raccordement aanleggen of tijd steken in het schaduwstation. Toch kies ik voor iets anders.


De achterkant van hét gebouw – 1

In Bw Dönsdorf staat een gebouw met aristocratische uitstraling.


752   Die Verwaltung.

Dit pand bouwde ik als halfreliëf en staat achter de ringloods tegen een spiegel aan. Zo ontstaat de illusie van een compleet gebouw. De overgebleven delen gingen terug in de doos.


753   De voorkant van hét gebouw.

Voor het nog te bouwen testbaantje ‘Oberwankl’ ben ik van plan een achtergrond te maken met industrieel karakter. Een gebouw met kantoorallures past hier goed bij, zeker als het met de achtergevel naar de sporen staat gericht. Zo ontstaat een nieuw bouwproject: De achterkant van hét gebouw.


754   Los gestort bouwmateriaal.

Om het wiel niet opnieuw uit te moeten vinden, bladerde ik in dit topic en vond al snel de bouwverslagen terug van de Verwaltung, de voorkant van hét gebouw. Mocht je geïnteresseerd zijn: Bauberichte 87, 98, 99, 101, 102, 103, 104 en 105. De achterkant zet ik grofweg op dezelfde manier in elkaar.
Waar is de lijmpot?


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1336 Gepost op: 16 november 2020, 20:16:39 »
Dönsdorf   –   Baubericht 244


De achterkant van hét gebouw – 2

De lijm is opgespoord en een gevel staat inmiddels overeind.


755   Buitenzijde.

Aan de rechter deur wordt nog gewerkt. Het is de bedoeling deze in geopende stand aan te brengen.


756   Binnenzijde. ‘Ik heb wel eens beter schilderwerk van je gezien, Leonardo.’

Het is tijd om de plaatselijke gordijngoeroe of woontextielmagnaat te laten opdraven. Luxaflex? Nee, toch maar niet. Daarmee ademt het pand al snel de sfeer van een Polizeipräsidium, hoofdbureau van politie. Zo een waarin Stoever en Brockmöller druk bezig zijn een moord op te lossen.


757   Rechts Paul Stoever (Manfred Krug) en links Peter Brockmöller (Charles Brauer).
Foto: Tatort, ARD.

Op bovenstaande afbeelding onderzoeken die Herrschaften de dood van de Hamburgse projectontwikkelaar, die in het provinciale Dönsdorf driftig lobbyde voor een megalomane meubelboulevard.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 14:31:45 door Reinout van Rees. Reden: Stukje op verzoek cursief gemaakt »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1337 Gepost op: 16 november 2020, 21:46:05 »
Geweldig ! Een heuse Dönsdorfer-Krimi in een “Kult-Krimireihe” uit de zeventiger jaren. Draait dit uit op een raamvertelling ? Ik ga er vast voor zitten. Dat houdt mij weer even van de straat.

Ook leuk om de monumentale trap terug te zien ! Ben benieuwd wat je van de achterkant gaat maken.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1338 Gepost op: 25 november 2020, 20:30:14 »
Dönsdorf   –   Baubericht 245
De achterkant van hét gebouw – 3   

Door gevels aan elkaar te lijmen promoveert het kantoor van 2D naar 3D.


758   Kantoor.

Ook dit gebouw wordt van binnenverlichting voorzien. Tijdens de bouw let ik op mogelijke lichtlekkage, die de nog in te bouwen binnenverlichting zou kunnen veroorzaken. Om lekkage tegen te gaan, plak ik in de hoeken zwart papier. Hardnekkige plekken, zoals in hoeken, kunnen behandeld worden met dikke zwarte verf.


759   Hal in constructie.

Achter de openstaande buitendeur komt een kleine hal met tochtdeur. De wanden maak ik van 1 millimeter dik styreen. Leuk spul, maar absoluut niet lichtdicht. De hal wordt dus ingepakt met zwart papier. Ter hoogte van de bruine tochtdeur breng ik een lichtdoorlatende koker aan (zie Baubericht 58).
In het styrenen plafond van de hal lijm ik een led. Het is de bedoeling dat de led een lichtpunt wordt in de hal. Helaas maakt het styreen er een lichtvlek van. Door ook aan de onderkant van het plafond zwart papier te lijmen, wordt dit verhinderd. Dit stukje papier verf ik wit, zodat het weer beter bij de rest van de hal past. Het stuk van de led dat boven het plafond uitsteekt wordt met zwarte verf ingesmeerd.


760   Hal gereed.

Ik werk nu aan de verlichting van de rest van het gebouw. Dat wordt op dezelfde aangebracht als in de voorkant van hét gebouw (zie Baubericht 103).
Zal ik de verlichting in de hal apart schakelbaar maken?


Met vriendelijke groet,
Bas

   NB. Dit topic viert vandaag zijn 12e verjaardag!
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 20:53:37 door Basilicum »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1339 Gepost op: 26 november 2020, 16:49:47 »
Of je het apart schakelbaar maakt is net wat je zelf wil,je bent baas/heer en meester over je eigen creaties  ;)
Als je het de moeite waard vind,vooral doen,de gene die er het meeste van zal zien (of niet) ben je immers zelf  :angel:
In elk geval van harte met het "jubileum" (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1340 Gepost op: 26 november 2020, 19:52:47 »
Dank je, Floris.
Apart of niet schakelen is kwestie van 1 extra elektrische aansluiting. Die leg ik er gewoon in. Mocht ik later apart schakelen niet nodig vinden, koppel ik de verbindingen vrolijk aan elkaar.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1341 Gepost op: 30 november 2020, 21:00:07 »
Dönsdorf   –   Baubericht 246


De achterkant van hét gebouw – 4

Van een reeds lang geleden afgerond project is een keldertrap overgebleven (zie Baubericht 73).


306 (herhaling)   Auhagen 11389.

Ik dub al langer om deze trap toch eens ergens te gebruiken. Zou dat bij het lopende project kunnen? Het geeft wel een uitdaging. De trap steekt natuurgetrouw door het maaiveld. Er moet dus een gat in het hout gezaagd worden. Voorwaarde is wel dat bekend is waar het gebouw precies komt te staan, want een gat verschuiven heeft iets meer impact dan het verzetten van een eenvoudig schuurtje, om maar iets te noemen. Ook de Oberwankler Lokschuppen kent dit probleem, want daarin zal een inspectiekuil worden aangebracht. Deze twee gebouwen komen op een kleine testbaan te staan. Het ontwerp van deze baan stel ik bewust uit. Zo kan met de bebouwing nog rekening gehouden kan worden.
De breedte van De achterkant van hét gebouw blijkt precies voldoende te zijn voor de beschikbare onderdelen van de keldertrap en -deur. Ik snijd van een zijgevel aan de onderkant een paar lagen metselwerk af. Het onderdeel met de kelderdeur hoeft alleen maar rechts van de deur ingekort te worden. De trap heeft een trede te veel. Ik haal de onderste eraf.


761   Buiteningang van de kelder.

De omringende muren bij de trap steken omgerekend 50 centimeter boven het maaiveld uit. Voor een volwassene is dat voldoende om er behoorlijk over te kunnen struikelen en vervolgens onderin het trapgat een doodsmak te maken. Er moet dus een hek op. Auhagen levert er een heel filigraan hekje bij. De mijne is dusdanig krom en scheluw dat ik betwijfel of die nog wel bruikbaar is. Ik heb nog wel zulk hekwerk van Kibri in de voorraad, maar dat is veel dikker uitgevoerd. Ik besluit om toch het Auhagen-hek te gebruiken. Als dat niet lukt, maak ik zelf wel iets van messingdraad. Op de kop van de muur boor ik gaten en steek daar het hek in. Tot mijn verbazing trekt alles vrijwel recht. Van messing maak ik nog een trapleuning en steek dan het geheel in een ijzerkleurig verfje.


762   Keldertrap.

Ik ben helemaal niet ontevreden. Misschien nog wel wat vuil en roest erop. Herfstblaadjes onderaan de trap? Nee, daar is net geveegd.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 09:54:52 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1342 Gepost op: 01 december 2020, 11:21:46 »
Ik ben ook tevreden  :D. Het is weer een zeer doordacht projectje geworden dat met zorg en aandacht voor detail is uitgevoerd ! De trap naar het souterrain vind ik een vondst. Het geeft een zekere architectonische balans nu de voorname voorkant door jouw ingrijpen is voorzien van een monumentale trap.

Voor het vervolg van plaatje 757 moet ik zeker naar Deining ?


Peter

« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 15:26:52 door charp. Reden: fout nummer »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1343 Gepost op: 01 december 2020, 16:42:28 »
Als er geveegd is,zal de trap regelmatig gebruikt worden
Dan is vuil en roest niet aannemelijk

adrievanst

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1344 Gepost op: 01 december 2020, 17:49:22 »
In post 1338 heb je het over niet lichtdicht zijn van styreen(ik neem aan dat je de witte bedoeld)
Er bestaat ook zwart styreen, te verkrijgen bij oa Top f products.
gebruik ik ook voor deze toepassingen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1345 Gepost op: 01 december 2020, 20:13:07 »
@ Peter:
Zeer juist. Afbeelding 752 komt uit Deining 106. Ook afbeelding 753 is niet nieuw, want die toonde ik eerder in Deining 374.
Sousterrain is een beter passende benaming. Ik heb me helemaal suf gefocust op het Duitse Keller, kelder, zoals het ook in de hierboven getoonde Bauanleitung staat.

@ Jerry:
Goed punt. Dat scheelt me weer werk.

@ Adrie:
Dank voor de tip! Zwart styreen kan zeker een oplossing zijn.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1346 Gepost op: 01 december 2020, 21:17:44 »
Ja, door die raampjes in de ondergevel deed mij die "Keller" uit de "Bauanleitung" meer aan een souterrain denken.

Overigens vroeg ik eigenlijk naar het vervolg van de door jou aangekondigde raamvertelling  via dit plaatje,...

Dönsdorf   –   Baubericht 244


757   Rechts Paul Stoever (Manfred Krug) en links Peter Brockmöller (Charles Brauer).
Foto: Tatort, ARD.

...., in combinatie met de enigszins omineuze mededeling en ik citeer: "Op bovenstaande afbeelding onderzoeken die Herrschaften de dood van de Hamburgse projectontwikkelaar, die in het provinciale Dönsdorf driftig lobbyde voor een megalomane meubelboulevard".


Dit vraagt natuurlijk om een vervolg. Het ligt nogal gevoelig, omdat de laatste keer dat ik op een vervolg wachtte het jaren duurde voordat dat kwam. Het ging toen om het jou welbekende deel 33. Daar heb ik nu het geduld niet meer voor  ;) !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1347 Gepost op: 02 december 2020, 12:20:16 »
Deel 33, ja. Voltooiing daarvan duurde destijds wel even. Niet de originele schrijver rondde het af, maar een ander. Het doet me trouwens denken aan productietijden van kleinseriefabrikanten in de spoor 1-wereld. Zucht.

Het onderzoek naar de moord op de Hamburgse projectontwikkelaar is nog in volle gang. Hangende het onderzoek worden maar beperkt mededelingen gedaan. Het Dönsdorfer Abendblatt weet wel te melden dat wethouder Regelmann van Stadsontwikkeling van de stad Dönsdorf en verschillende leden van de plaatselijke aannemerij door de politie ondervraagd worden.


763   Polizisten in Oberwankl.

In een ander artikel valt te lezen dat de lokale middenstand in Dönsdorf en omstreken voorzichtig opgelucht ademhaalt. Men verwacht namelijk dat in de nabije toekomst toch geen exorbitant grote winkels voor woninginrichting aan de rand van de stad geopend zullen worden. Iets met dood en brood…

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 13:26:54 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1348 Gepost op: 02 december 2020, 16:28:21 »
Hangende het onderzoek worden maar beperkt mededelingen gedaan.

Geniaal ! Het heeft dus voorlopig geen zin om naar de verdere voortgang te vragen. Heb jij weer de tijd om,....te wachten op je bestellingen, terwijl je ondertussen de brug tussen Dönsdorf en Oberwankl hebt geslagen,....

...en nu weer terug naar "Bauberichte".

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1349 Gepost op: 15 december 2020, 20:02:22 »
Dönsdorf   –   Baubericht 247


De achterkant van hét gebouw – 5

Zoals ik al schreef, wordt de verlichting op dezelfde wijze ingebouwd als in de Verwaltung van Bw Dönsdorf (zie Baubericht 103), aangevuld met een lichtpunt in de hal bij de openstaande deur.


406 (herhaling)   Achterwand met binnenverlichting van de Verwaltung.

Over de kleur van het ledlicht ben ik nog niet tevreden. In de hal achter de openstaande deur valt het mee, maar de rest bevalt me maar matig. Ik zal nog andere leds proberen, voordat de achterwand aan het pand gemonteerd wordt.
De hal blijft elektrisch gescheiden van de rest van het gebouw. Het is makkelijker om dit nu apart te houden, dan later de boel weer open te moeten maken. Bovendien gaat het maar om 1 elektrische verbinding extra.
De aansluiting aan het GEB is met een korte soldeerstrook onder de trap naar het souterrain aangebracht. Het voordeel hiervan is dat aan het gebouw geen losse snoeren bungelen, terwijl het ergens staat opgesteld in afwachting van de definitieve plek op de nog te bouwen testbaan.


764   Elektrische aansluiting onder de trap.

Op bovenstaande foto is te zien dat naast de trap een kartonnen doos is aangebracht. Deze zorgt voor de illusie van ruimte achter de ramen van het souterrain onder aan de trap (zie afbeelding 761). Het los liggende snoer wordt nog verbonden met de leds aan de achterwand.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 16 december 2020, 06:45:25 door Basilicum »