Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85441 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #360 Gepost op: 30 november 2021, 15:34:15 »
Ik weet niet vanaf wanneer en vanaf welke spanning,maar voor (hoog)spanning kabels gebruikt men in elke geval de afgelopen jaren ,sinds de jaren 90 in elk geval,rode dikke kabels,althans de mantel van die dingen is rood.
Geen idee of dat dit voor jouw periode al opgaat,maar ik dacht ik meld m wel even  ;)
(kun je wellicht nog optijd de rode verf erbij pakken  :angel: )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #361 Gepost op: 30 november 2021, 15:49:16 »
En die rode mantel heeft forse ribbels.... ;)

Edit: nee, fout van mij. Dat zijn de kabels van ProRail langs het spoor. Martijn gaat 'gewone' elektriciteitskabels leggen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2021, 09:08:44 door spoorzeven. Reden: Fout herstellen »
Groet, Frank

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #362 Gepost op: 30 november 2021, 16:28:36 »
Buitenzijde glad,binnenzijde dat is een ander verhaal.
Al spreek ik dan over 15 en 25 Kv kabels die ik zelf in de hand heb gehad en gelegd ( met hulp) op de maasvlakte o.a.
Na het leggen,redelijk dikke rode kunstof afdekplaten erop leggen voor afdekken met zand en geen gaten er tussen,wand dan kon dr later wel is onverhoopt iets scherps juist die open plek vinden  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #363 Gepost op: 30 november 2021, 16:33:44 »
Geen paniek ;)  Dit was ook maar een proefpassing met twee stukjes draad die ik voor handen had. Nu liggen er ook maar twee kabels en dat moeten er natuurlijk nog drie worden. Gezien de omvang van het elektriciteitshuisje ga ik denk ik maar uit van middenspanning kabels op 10 kV.
Voor zover ik weet worden die normaal gesproken niet in mantelbuizen gelegd. Alleen bij het kruisen van bijvoorbeeld een weg is daar sprake van. Wat betreft de kleur van de kabels: ik zie zowel rood als zwart voorbij komen. Dat zal wel te maken hebben met de producent.

Martijn
Die niet technisch onderlegd is, maar beroepshalve wel veel met hoogspanning te maken heeft.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #364 Gepost op: 30 november 2021, 22:03:41 »
Vandaag lagen de stelconplaten van Markenburg in de brievenbus. Het zijn mooie platen en de kleur komt natuurlijk over. Alleen het karton is veel dunner dan ik had verwacht. Daardoor is het lastig de beide delen van de stelconplaat (plaat en rand) goed te monteren als de ondergrond niet vlak is. Bijvoorbeeld bij het plaatsen tussen de rails. Bovendien ligt de plaat dan onnatuurlijk laag tussen de spoorstaven.





Daarom een exemplaar op een stukje styreen van 1mm dik geplakt om te zien hoe dat overkomt. De randen van het stukje styreen heb ik in een roestkleur geschilderd. Deze proef wat mij betreft geslaagd, maar de volgende keer gebruik ik wat dunner styreen. Dan komt het geheel net wat fijner over.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #365 Gepost op: 04 december 2021, 13:54:33 »
In een paar foto's een verslagje van het maken van de scene om de mini kraan.
Van een restant plamuur een berg aarde gemaakt die in de basiskleur bruin is geverfd. Onder de baan wordt een stukje hout geplaatst wat de bodem van het gegraven gat gaat vormt. Dat blokje is wat bewerkt zodat het niet te glad is. Vervolgens zijn er stukjes draad met wat houtlijm op gelijmd.



Met gezeefde aarde uit de tuin is de berg en het gegraven gat bestrooid. Dat gat is behoorlijk vol gegooid, maar op die manier blijft de aarde goed tegen de zijkanten plakken. De overtollige aarde wordt na het drogen weggezogen.



Een proefpassing van het elektriciteitshuisje, de stoeptegels voor de deur en de mini kraan.



Op de plek van het huisje heb ik een stukje styreen van dezelfde afmetingen met een dotje houtlijm geplakt. Omdat er geen huisje staat kan ik deze hoek eenvoudig begrassen. Na het begrassen het plaatje weer verwijderd. Op deze manier past het huisje precies in het vrij gebleven oppervlak en sluit het gras mooi aan op het huisje.

Tenslotte twee plaatjes die laten zien hoe het geworden is. Er gaat nog een Preisser toevoegen en langs het spoor komen hekken.





Martijn

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #366 Gepost op: 05 december 2021, 00:13:46 »
De werkers zitten in de keet denk ik..
Mooie scene (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #367 Gepost op: 07 december 2021, 18:06:02 »
Het eerste hekwerk dat de fysieke afscherming vormt tussen de werklocatie en het spoor is gebouwd. Zo'n hekwerk bestaat uit houten palen waarop rode en witte planken zijn bevestigd. Gelukkig is op internet een tekening met afmetingen van dit type hek te vinden: https://www.railalert.nl/download/type/document/id/420

Styreenstrips zijn rood geverfd:


Andere styreenstrips worden op stukjes messing draad gelijmd:


Het hekwerk wordt wit gespoten en de paaltjes bruin geschilderd:


Stukje van de rood geverfde strip worden op de witte strips geplakt:


Het resultaat op de modulebaan:


Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #368 Gepost op: 07 december 2021, 18:15:46 »
Fraai Martijn!
Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #369 Gepost op: 08 december 2021, 08:49:23 »
Dank  :)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #370 Gepost op: 12 december 2021, 19:33:43 »
Het Gebouwde hekwerk had tot nu toe aan een kant planken met een rode kleur gekregen. Zag pas dat deze hekken ook aan de spoorzijde dezelfde kleuren hebben. Op zich wel logisch, maar ik het het me niet gerealiseerd. Dat gaat dus aangepast worden bij de modelversie.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #371 Gepost op: 21 december 2021, 21:45:56 »
Enige rijd geleden had ik een probleem met de hoofdseinen van Digikeijs. Bij het handmatig schakelen met een tuimelschakelaar kon ik niet alle kleuren leds schakelen en soms branden er twee leds tegelijkerijd. Een onverklaarbaar fenomeel dat opeens was verdwenen. Wat de oorzaak nu was is me nooit duidelijk geworden.



Omdat de leds wel erg fel branden een extra weerstand toegevoegd. Na deze aanpassing waren de problemen met de leds plotsklaps weer terug. Bij toeval gevonden waardoor dit fenomeel veroorzaakt wordt.
De beide seinen staan nog los op de baan. Om te voorkomen dat ze omvallen hangt er onder de baan een kleine lijmklem aan de lakdraden. Hoewel de klem niet erg zwaar is, is het voldoende om te zorgen dat de seinen recht blijven staan.



Blijkbaar zijn de lakdraden niet goed geïsoleerd en zorgt de lijmklem dat draden contact maken. Als ik de lijmklem vervang door een wasknijper die minder knijpkracht heeft, dan is het probleem verdwenen.

Martijn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #372 Gepost op: 21 december 2021, 22:33:46 »
Geweldig. Dat zijn van die oorzaken waar je je jaren op kunt stukbijten 🙃
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #373 Gepost op: 04 januari 2022, 18:03:49 »
De afgelopen tijd niet veel gepost, maar dat komt omdat ik de laatste weken vooral gewerkt heb aan de bedrading, het programmeren van de servo's en het ballasten van de wisselstraat. Dat zijn niet echt werkzaamheden die aanleiding zijn voor een foto of een berichtje.


Een deel van de geballaste wisselstraat waar de boven de rails uitstekende pinnen van verenstaal zijn verdwenen.

Op het forum had ik al eens gelezen dat bij een digitaal aangestuurde baan ook heel wat draden getrokken moeten worden. Dat wetende had ik toch niet verwacht dat er zo'n grote hoeveelheid draad doorheen zou gaan. Op dit moment heb ik inmiddels zeker 100 meter draad geïnstalleerd voor het aansluiten van de rails, wissels, bedieningspanelen en verlichting. Mijn baan bestaat uit drie modules en bevat 14 wissels en -op dit moment- vijf verlichtingsgroepen en drie seinen.
Het werkplaatsgebouw op de rechter module moet nog aangesloten worden. Dit gebouw krijgt verlichting en de roldeuren worden bedienbaar. Nog heel wat meters draad te gaan dus.

Het is eigenlijk de eerste keer dat ik een modelbaan bouw. Mijn vorige poging was meer dan 30 jaar geleden en bestond uit een ovaal met station op een spaanplaat van 1 x 2,5 meter. Bij deze baan was de transformator simpelweg met een stekker aangesloten op de rails en werden de paar wissels handbediend. Dat telt dus niet echt ;-)


Bedieningspaneel middelste module met aangesloten leds.

Maar met de ervaring tot nu toe heb ik toch al wat verbeteringen voor een volgende keer:
- Voor het ordenen van de bedrading zijn inbindringen van 12 mm gebruikt. Dat systeem werkt goed, maar volgende keer zou ik inbindringen met een grotere diameter gebruiken. De hoeveelheid draden zorgt dat ze snel vol zitten en er een tweede inbindring nodig is om alle draden te kunnen ordenen.
- In de dwarsschotten heb ik gaten van 10 mm geboord om de bedrading onder de module door te voeren. Deze gaten zou ik een volgende keer groter maken om te zorgen dat er wat meer ruimte is en ze minder snel vol zitten.


Dradenspaghetti onder de middelste modulebak.

Ik moet er wel bij zeggen dat de drie modules zoveel mogelijk zelfstandig zijn opgezet. Zo heeft elke module een eigen 12V voeding, een eigen bedieningspaneel en schakelaars voor de verlichting op de betreffende module. De rails is aangesloten op een centrale kabel die per module kan worden losgekoppeld.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 18:06:17 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #374 Gepost op: 06 januari 2022, 21:24:34 »
Het messing rooster tussen de rails bij de tankplaat bleek te breed te zijn. Het analoog proefrijden met een andere lokomotief leverde geen probleem op, maar de passage van de Piko TRAXX levert een kortsluiting met vonkenregen op. De via het rroster en de wielen maakten de beide railzen blijkbaar contact met elkaar. Het rooster verwijderd en iets versmalt. Bij het proefrijden gaat alles nu zonder problemen.




modulebak178

Martijn