Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85440 keer)

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #255 Gepost op: 19 juli 2021, 06:11:20 »
Als je over de zwarte wanden nu een velletje alu folie plakt is de lichtopbrengst veel hoger.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #256 Gepost op: 19 juli 2021, 13:44:32 »
Zilverfolie is inderdaad een goede suggestie om de lichtopbrengst te verhogen. Ook kan ik me voorstellen dat zilverfolie schittert, wat wel eens onnatuurlijk kan overkomen. Door geprinte foto's te gebruiken wordt de lichtopbrengst verhoogd en de sugestie gewekt dat er iets gebeurd in het gebouw.

Martijn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #257 Gepost op: 20 juli 2021, 22:41:28 »
Potdikke, dat doet me ergens aan denken......



😉
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #258 Gepost op: 21 juli 2021, 08:29:58 »
Leuk Huup, inderdaad dezelfde Pola-bouwdoos.  (y)
Het is een eenvoudige bouwpakket, maar goed te gebruiken als basis voor een aanpassing.

Martijn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #259 Gepost op: 21 juli 2021, 08:47:42 »
Nou nee, niet helemaal. De loods is zelfbouw naar originele tekening, maar dr zitten geen liggies in, nog 😋
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 09:10:29 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #260 Gepost op: 22 juli 2021, 08:47:57 »
aha, en ik maar denken dat het om het gebouw zelf ging  :P

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #261 Gepost op: 24 juli 2021, 14:36:25 »
Het dak uit de Pola-bouwdoos is versneden zodat het voor de fabriek gebruikt kan worden. De nok van het schuine dak is afgedekt met een strip styreen. Vanwege de flauwe hoek is een L-profiel niet bruikbaar. In plaats daarvan is een dunne strip iets ingesneden en gebogen. Dat sluit dan mooi aan op de dakhoek. Tussen het schuine en het platte dakdeel is een U-profiel geplaatst dat een regengoot moet voorstellen.



De dakrand is uiteindelijk gemaakt van een combinatie van twee L-profielen. Eerst is aan de binnenzijde een L-profiel van 2 mm geplakt en daarna een L-profiel van 4 mm aan de binnenzijde. Op deze manier is de totale breedte van de muurplaten afgedekt en is de overgang naar de dakbedekking aan de binnenzijde afgewerkt.



In de tussentijd ook gezocht naar een seinhuis dat bruikbaar is op een plek tussen de doorgaande sporen en de sporen van de werkplaats. Dat lijkt me een logische plek omdat vanaf daar zicht is op de de verschillende wisselstraten. Eerder had ik al aangegeven dat het geen klassiek seinhuis maar een modernere variant zou gaan worden.

Op zoek naar informatie op internet kwam ik er achter dat CVL vanaf eind jaren '50 is ingevoerd. Vanaf dat moment zijn er grote posten gebouwd van waaruit een groot gebied bediend werd. Omdat ik naar een klein seinhuis op zoek ben, zal het dus in de periode daarvoor moeten zijn gebouwd. Dan kom ik uit op een seinhuis van het type dat bijvoorbeeld in Alkmaar staat: klik. Dit type heeft op diverse plaatsen in het land gestaan. In Utrecht heeft een versie van dit type met bruine bakstenen gestaan



Op basis van een grove inschattig van de afmetingen een kartinnen model gemaakt om te zien hoe dit op de modulebaan staat. Van dit type seinhuis heb ik nog geen tekening gevonden. Mocht iemand een tekening of informatie  over de afmetingen hebben, dan houd ik mee aanbevolen.



Martijn


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #263 Gepost op: 25 juli 2021, 11:32:37 »
Succes Martijn  :)

Het Utrechts Archief. Archiefstuk:  NL-UtHUA_A189691_000001.jpg
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #264 Gepost op: 25 juli 2021, 11:33:33 »
Dag Floris,

Dank voor de linkjes. Die had ik in mijn zoektocht al voorbij zien komen, maar geen tekening gevonden van het type waar ik naar op zoek ben.

De bijvangst van die zoektocht is wellicht wel interessant voor anderen. Wie een wat klassieker seinhuis wil bouwen, een moderne variant zoals het seinhuis van Van Ravesteyn in Utrecht of een post met paddenstoel op het dak à la Nijmegen, kan veel informatie en tekeningen vinden op de site van Het Utrechts Archief: klik en klik.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #265 Gepost op: 25 juli 2021, 11:37:58 »
ik kom net ook deze reactie tegen op het eigen BNLX-forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53769.msg3221368312#msg3221368312
Dit draadje start ook met een vraag naar tekeningen van het moderne seinhuis type Utrecht. In de reactie zijn globele tekeningen van de versie in Heerlen te vinden.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #266 Gepost op: 25 juli 2021, 11:53:13 »
Dag Eric, dank voor de tekening. Dit is toch net weer een ander type dan de versie in Utrecht.
Foto van deze versie op Rotterdam Noord is hier te vinden: https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kRtng_Ta.jpg

Martijn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #267 Gepost op: 25 juli 2021, 13:08:20 »
Graag gedaan Martijn.
Mocht je detailfoto's willen van het Alkmaarse exemplaar, dan geef je maar een gil, staat op een kwartiertje fietsen van mijn huis af. En is nog steeds redelijke goed te zien en te fotograferen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #268 Gepost op: 27 juli 2021, 13:19:49 »
Om te zien welk model seinhuis past binnen de bestaande ruimte heb ik van een aantal typen een simpel model gemaakt en dat tussen de sporen geplaatst.
Als eerste een restant van een oud Pola seinhuis (bouwdoos 560). De onderbouw heeft de afmetingen 2,8 x 4,9 cm wat gelijk staat met circa 245 x 430 cm in werkelijkheid. Dit gebouw past goed in de beschikbare ruimte.



De tweede is een kartonnen vorm gebaseerd op een grove inschatting van de afmetingen van de onderbouw van het seinhuis in Utrecht. Ik ben uitgegaan van 355 x 600 cm in werkelijkheid, wat 4,1 x 6,9 cm in schaal 1:87 is. Duidelijk is te zien dat het gebouw goed past binnen de beschikbare ruimte.



Van het sein-/relaishuis uit Bussum heb ik een tekening ontvangen met enkele maten. De onderbouw heeft als afmetingen 507 x 733 cm. De zijwanden heb ik op schaal 1:87 geprint en aan elkaar geplakt. De afmetingen zijn dan 5,8 x 8,4 cm. Het gebouw past niet goed past binnen de beschikbare ruimte, wat vooral komt de langste zijde van het gebouw dwars op het spoor staat.



De tekening van het seinhuis uit Heerlen bevat geen maatvoering. Door het tellen van de bakstenen van het seinhuis in Alkmaar ben ik tot de afmetingen 440 x 630 cm gekomen. Op schaal 1:87 is dat dan 5,1 x 7,3 cm. De tekening met deze afmetingen geprint en in elkaar gezet. Dit model past goed tussen de sporen, zeker wanneer bedacht wordt dat het nog iets verder van het hoofdspoor kan worden geplaatst.



Op basis van deze modellen lijkt een seinhuis van het type dat in Utrecht of Alkmaar heeft gestaan goed te passen. Daarbij heb ik wel een aanname gedaan voor de afmetingen van de onderbouw door bakstenen en voegen te tellen. De afmetingen van een baksteen zijn bepaald op basis van de deur in de zijwand in combinatie met het aantal bakstenen.

Om zeker te weten dat mijn aannames correct zijn is het nog wel handig om de precieze afmetingen van het seinhuis in Alkmaar te weten. Op basis daarvan kan ik dan defintief bepelen of het gebouw tussen de sporen past.
@Eric B: als je de afmetingen van de gebruikte baksteen, de voeg of de afmetingen van de onderbouw kunt nameten, dan zou dat erg handig zijn.

Martijn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #269 Gepost op: 27 juli 2021, 17:00:42 »
Fotograferen had ik het over Martijn  ;)
Fysiek opmeten is even andere koek aangezien het seinhuis achter een hek op Prorail terrein staat vlak naast de overweg in de Helderseweg. (Zie Google maps) maar ik zal zien wat ik voor je kan doen als het weer het even toelaat.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.