Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85455 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #225 Gepost op: 16 juni 2021, 20:55:50 »
@Floris: of meer water echt help weet ik niet. Vandaag de restende delen van de modulebak van aarde en zand voorzien en ingedruppeld met verdunde houtlijm. Daarbij alles goed natgemaakt en ook tussentijds nog te behandelen delen met water steeds opnieuw natgemaakt. Ook na het indruppelen met lijm delen nog eens met water besproeid. Het 'wegdrijf' effect blijft echter terugkomen.
Nu is alles goed aan het drogen. Slechte plekken kan ik altijd nog van wat extra zand of aarde voorzien of verbergen met een graspol.

De volgende stap is het aanbrengen van gras. Al een tijd geleden heb ik via aliexpress een simpele begrasser aangeschaft. Ik wist na het lezen van diverse ervaringen dat het resultaat niet perfect is, maar de hoeveelheid gras op mijn baan is beperkt en dan is dit een goedkoop alternatief voor de 'echte' begrassers.



Bij de begrasser zat ook een zakje glimmende gele grasvezels, dus dat is mooi materiaal om eens uit te proberen hoe het werkt. Ik heb namelijk niet eerder een dergelijk apparaat gebruikt.



Te zien is het eerste resultaat op een plankje met een stuk afgesmeerd pipeschuim waar houtlijm op is gesmeerd. Op het zakje stond de lengte van de vezels niet vermeld, maar ik denk dat ze 8 mm lang zijn.
Inmiddels al vezels van Noch aangeschaft in diverse lengtes (2,5 / 4 / 8 mm) waar ik de baan mee ga begrassen. Dat gaat een klusje worden waaraan ik na het weekend ga beginnen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2021, 20:34:17 door martijnhaman »

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #226 Gepost op: 17 juni 2021, 19:32:41 »
@Floris: of meer water echt help weet ik niet.

Ipv met water vooraf met IPA alcohol inspuiten, dan gaat het beter.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #227 Gepost op: 17 juni 2021, 20:47:53 »
Dank voor de tip. Dat ga ik de volgende keer eens proberen.

Martijn

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #228 Gepost op: 17 juni 2021, 21:17:40 »
Ik had ook dat het ging drijven,toen goed gesproeid met pure glassex en daarna verdunde houtlijm.....werkt perfect

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #229 Gepost op: 22 juni 2021, 08:46:44 »
Op de delen van de module waar groen gaat komen eerst een basislaag van 2,5mm grasvezels (Noch 50190 Streugras "Sommerwiese") aangebracht. Dit zorgt al voor een heel ander beeld en geeft mij beter zicht waar ik het groen verder wil gaan detailleren.





Vervolgens op verschillende plekken een tweede laag van 4mm vezels (Noch 08361 Streugras "Wiese") aangebracht. Daarmee staan de grasvezels al wat meer rechtop, al blijven het betrekkelijk korte vezels.



Bij de pijlers van het viaduct wil ik langer gras in een andere kleur groen aanbrengen. Hier heb ik als proef wat 6mm vezels (Noch 07106 Wildgrass dunkelgrün) aangebracht. Op dee plekken bij de pijlers wil ik ook nog een klimplant aanbrengen die tegen het beton aan groeit.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #230 Gepost op: 23 juni 2021, 22:29:21 »
Het achterste lage talud waarop de tweede laag met 4mm vezels is aangebracht. Deels bestaat dit uit de eerder genoemde Noch 08361 Streugras "Wiese". Andere delen zijn ook begrast met een mix van Noch 08361 Streugras Wiese, 08363 Streugras hellgrün en 08362 Streugras beige.



Tegen de pijlers is her en der wat begroeing geplaatst waarbij ik zowel Noch Struktur-Flock als Laub gebruikt heb. Zelf vind ik voor deze toepassing het Struktur-Flock beter ogen dan het Laub, maar voor de variatie is verder prima.



Het eerste stootjuk is op de rails geplaatst. De exemplaren op de achtergrond zijn los neergezet voor het beeld. Met het plaatsen van dit soort details begint het langzamerhand meer te leven.



Een volgende stap is het plaatsen van diverse struiken die ik voor een deel al gemaakt heb (zie reactie #198). Verder wil ik nog wat bomen tegen de achterwand plaatsen. De beschikbare ruimte is beperkt, maar het past wanneer de bomen een halve kroon hebben en dicht tegen de achterwand staan.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #231 Gepost op: 26 juni 2021, 12:05:38 »
Een tussendoor klusje: mijn oude Roco 2200 was voorzien van de standaard beugelkoppeling zonder NEN schacht. Omdat al mijn rijtuigen voorzien wordt van kortkoppelingen is een aanpassing noodzakelijk. Twee koppelingen met NEN-schacht (Roco 100829) besteld en gemonteerd. Daarmee kan de loc weer ingezet worden met het overige materieel.





In de toekomst nog een nog eens een setje nummer- en fabrieksplaten van Phildie bestellen om de loc verder te verfraaien.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #232 Gepost op: 27 juni 2021, 17:38:00 »
Op de linker modulebak zullen nog bovenleidingportalen en gazen ramen (Markenburg) op het viaduct ter afscherming van de bovenleiding komen. De bovenleidingportalen wil ik pas later gaan plaatsen, zodat ik in de tussentijd overal nog goed bij kan komen.

Hoewel de linker modulebak dus nog niet gereed is, ben ik al wel aan het nadenken welke zaken ik op de middelste modulebak wil plaatsen. Een aantal zaken ligt voor de hand:
- de vierde lantaarnpaal tussen de opstelsporen
- vrijbalken en wisselmotoren
- een bovengrondse dielseltank bij tankplaat
- bovenleidingportalen bij de doorgaande sporen en het voorste opstelspoor
- twee lichtseinen langs de doorgaande sporen ter beveiliging van het blok met de wisselstraat op de rechtermodule

Tegen een deel van de achtergrond wil ik de gevel van een loods in halfreliëf plaatsen. De ruimte is wel beperkt, maar een gevel zonder deuren zou goed moeten gaan. Onderstaande afbeeldingen van GoogleMaps laten twee heel verschillende opties zien.





Maar voor het overige zit ik nog vooral na te denken hoe ik het middelste en voorste deel van deze modulebak interessant kan maken. Een invulling met groen of toch iets anders? Heeft iemand een suggestie voor de verdere invulling van de middelste modulebak?

Voor het overzicht hieronder nog een wat oudere tekening met het totale sporenplan en een foto van de middelste module. Op die laatste foto zijn de hierboven genoemde elementen al 'geplakt'.





Martijn

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #233 Gepost op: 28 juni 2021, 18:05:30 »
Ik weet niet precies hoeveel ruimte je hebt tussen de sporen, maar misschien zou een (oud en vervallen) seinhuis een optie kunnen zijn?

Groetjes, Tim/Damngrazy

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #234 Gepost op: 28 juni 2021, 21:46:40 »
@Tim: de spoorse bouwwerken die ik tot nu toe heb (tankplaat, werkplaats) hebben een betrekkelijk moderne vormgeving. Ik weet niet of een seinhuis er dan qua periode bij past. Maar ik houd het idee op de shortlist. Had zelf niet aan een seinhuis gedacht.

Bij het doorzoeken van de schoenendozen met oude onderdelen kwam ik twee bouwdozen tegen die ik in een ver verleden eens had aangeschaft.



Allereerst een locomotiefloods van Pola (artikelnummer 1020) die een prima basis is voor de gevel van een fabriek in halfreliëf. Het is dan een minder modern gebouw dan ik op het oog had, maar dat is op zicht geen probleem. Twee zijwanden en een achterwand zijn samen ongeveer 76 cm lang. De voorzijde van de lokloods met de twee deuren kan dan gebruikt worden als basis voor de korte zijwanden. Verder zal ik er zelf een alternatief (plat) dak op moeten maken.

Verder vond ik een electriciteitshuisje van Artitec (artikelnummer 10.186) in halfgebouwde staat. Daar is vast wel ergens op een van de modules een plekje voor te vinden.

Martijn

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 926
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #235 Gepost op: 29 juni 2021, 19:20:14 »
Martijn,
Vanmiddag zag ik dit draadje langskomen, en ‘s helemaal terug gelezen.
2 zaken springen er voor mij uit:
De bouw van de modulebak waarbij je alles bij een online houtbedrijf hebt besteld ( wat kost dat voor 1 module ?)
En de geballaste opstelsporen, dat kan ik zelf straks ook in gaan passen , evt met een viaduct er over voor het zicht.
Vraag, heb je voor het bestellen van het hout voor de module een lijst uitgedraaid van de wiki of is dat anders gegaan ?
Ik wil zelf ook modules gaan toepassen om de boel verhuisbaar te maken, maar zonder ombouw.
Graag advies.
De groeten van Rob

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #236 Gepost op: 29 juni 2021, 21:04:00 »
Dag Rob,

Voor een complete modulebak volgens de lijst van beneluxspoor.net was ik ongeveer 150 euro kwijt voor het hout. Daar komen nog de kosten voor het ijzerwerk bij, maar dat heb ik elders gekocht.
Tip: je betaald bij http://www.houtopmaatgezaagd.nl voor elk stuk hout minimaal 1,99 euro. Met slim kiezen kan je best wat geld besparen. Wanneer je het hout voor de module laat zagen, dan heb je voor elke bak 8 blokjes van 50 x 50 mm nodig. Dat kost bijna 16 euro. Als je een plaat van 50 x 400 mm laat zagen kost het maar 1,99 euro. Je kunt het dan zelf in stukken van 50 mm inkorten. Die blokjes zijn niet zo kritisch wat afmetingen betreft.
Op die manier heb ik voor het hout van de twee later bestelde modulebakken 28 euro bespaard.

Wanneer je alleen de tafel en het onderstel besteld, dan zal je aanzienlijk goedkoper uit zijn voor het hout. Ik schat in dat je dan ongeveer 50 euro per bak kwijt bent.

Zoals gezegd heb ik de lijst van beleuxspoor.net  gebruikt als basis. Daar bleken wel twee foutjes in te zitten. Zie deze post waar ik uitleg om welke fout het gaat en wat de juiste maten zijn.

Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Martijn

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 926
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #237 Gepost op: 29 juni 2021, 22:06:38 »
Martijn, bedankt voor je uiteenzetting.
Ik ga ‘s kijken wat ik ga toepassen.
De groeten van Rob

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #238 Gepost op: 30 juni 2021, 21:41:19 »
Een tussendoor plaatje van een Lima-rijtuig dat niet past binnen mijn collectie en volstrekt niet meer voldoet aan de eisen van tegenwoordig. Maar het is al zo lang in mijn bezit, dat ik het ook niet weg doe :)



Als ik het me goed herinner is het begin jaren '80 met tankzegels bij de BP aangeschaft. In mijn herinnering waren daar verschillende Lima modellen te krijgen. Zeker weten doe ik het niet, maar waarschijnlijk is ook mijn stammetje Lima plan E-rijtuigen met deze spaarzegels verkegen.

Martijn

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #239 Gepost op: 30 juni 2021, 22:00:33 »
Mooi rijtuig,niks mis mee