Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:47:51
Ermehuizen anno 1974 door eichddraig
Vandaag om 21:45:36
Roco # 70250, Stoomloc serie 023, materieelbespreking. door Dwergsein
Vandaag om 21:45:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 21:40:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 21:39:49
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:31:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
Vandaag om 21:15:54
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door ramdani
Vandaag om 21:11:34
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 20:49:16
Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:39:34
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
Vandaag om 19:57:56
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door R v/d Hoven
Vandaag om 19:52:24
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
Vandaag om 19:49:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 19:00:38
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 18:59:08
Zonnedael H0 jaren 50 door Marij Stoffels
Vandaag om 18:09:34
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
Vandaag om 17:58:28
Brits N: Project tailchaser door Scratchbuilt
Vandaag om 17:48:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 17:46:32
Martin Welberg Scenic Studios op de Jijbuis door Martin Welberg
Vandaag om 17:33:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
Vandaag om 17:27:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Zoedelaar
Vandaag om 16:59:37
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
Vandaag om 16:53:21
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 16:33:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 15:38:47
Cobalt probleem door HJ
Vandaag om 15:31:34
Beugel op stoomverwarmingswagen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:30:56
Roco onderdelenservice - Verkeerde informatie op ET-bladen door Quinzeedied
Vandaag om 15:29:59
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:33:36
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 29652 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #165 Gepost op: 04 april 2021, 10:28:33 »
Daar staan inderdaad enkele leuke masten bij, gelijk een paar besteld  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #166 Gepost op: 10 april 2021, 18:48:35 »
Vanochtend werd het bestelde Peco railmateriaal bezorgd: een stapel flexrail, raillasjes en enkele wissels. Mooi zo aan het begin van het weekend. Vandaag dan ook begonnen met het leggen van de rails. Daarbij begonnen met het spoor waar het rijtuig op staat en dan vanuit de wisselstraat de overige opstelsporen aan het uitleggen.



Mijn ervaringen tot nu toe: de Peco flexrail is prettig om mee te werken, maar het plaatsen van de raillasjes kost behoorlijk wat kracht. Tot op heden slechts een raillas dusdanig verbogen is dat deze niet meer bruikbaar is.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #167 Gepost op: 12 april 2021, 21:05:41 »
Met het leggen van de sporen merk ik dat de linker modulebak wel erg vol met rails komt te liggen. Bovendien is de plek van de tankplaat niet optimaal. Een weg naar de tankplaat voor bevoorrading is lastig te realiseren zonder deze dicht langs de sporen te leggen. Vandaar een kleine wijziging in de plannen.



De tankplaat verhuisd naar de middelste module en komt op de plek te staan waar aanvankelijk een wasstraat bedacht was. Hier is meer ruimte waardoor een bevoorradingsweg aangelegd kan worden. Bovendien is er ruimte voor een bovengrondse tank met de dieselvoorraad.
Het oorspronkelijke spoor van de tankplaat kan dan iets naar achteren opschuiven, en komt dichter tegen de opstelsporen aan te liggen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen de doorgaande sporen en het opstelterrein. Dit gebied kan een groene invulling krijgen waardoor ik hier hopelijk meer een gevoel van diepte kan creëren.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #168 Gepost op: 17 april 2021, 15:17:49 »
Door het verplaatsen van de tankplaat moet een deel van de al aangebrachte kurkstrook weer verwijderd worden. De tankplaat is namelijk op een plaatje van 2 mm styreen gebouwd. Wanneer de kurkstrook verwijderd is, dan vult dat styreenplaatje precies de hoogte van het kurk op op en ligt de rails vlak. Met een hamer en beitel heb ik de kurklaag eenvoudig kunnen verwijderen.





Verder gestaag doorgegaan met het leggen van de rails. Ik was in mijn enthousiasme vergeten isolatielasjes aan te brengen in de wisselstraat. Dus een deel van de wisselstraat weer losgemaakt en na het aanbrengen van de isolatielasjes weer teruggelegd. De stand van zaken is nu dat twee van de drie bakken van rails zijn voorzien.



Bij de overgang van de middelste bak naar de rechterbak loop ik tegen het punt aan de dat er bij drie sporen een kleine ruimte resteert tussen twee wissels en het einde van de modulebak. Ik zit nu te bedenken hoe ik hier het beste de rails kan leggen. Iemand een goed idee hoe ik dit het beste kan oplossen?



Martijn
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 17:27:23 door martijnhaman »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #169 Gepost op: 17 april 2021, 20:53:14 »
stukjes spoor met raillasjes monteren aan je wissels en dan solderen. Na het leggen kan je de sporen dan door slijpen en als je wil de voeg kleiner maken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #170 Gepost op: 17 april 2021, 22:14:34 »
Als je het heel robuust wilt hebben, zou je de BNLS overgangsbiels kunnen overwegen. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89892.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #171 Gepost op: 18 april 2021, 08:49:08 »
@Frans: begrijp ik het goed dat in je voorgestelde oplossing de rails dan vooral door de raillasje op hun plaats worden gehouden? Zeker bij het tweede spoor van rechts gaat het om een klein stukje en is er namelijk maar ruimte voor een biels. Daar hebben de spoorstaven dan nauwelijks houvast aan zo vrees ik. De lengte van de spoorstaven varieert van 4-14 mm. Anderzijds bij zo'n klein stukje misschien weinig kans op zijdelingse beweging doordat de rail vrijwel geheel in de raillas zit.

@Hennink: dat is inderdaad wel een robuuste oplossing. Ik ben mezelf momenteel aan het leren netjes te solderen. Dit is bedoeld ter voorbereiding van het solderen van draden aan alle railsecties, maar dat is ook een mooie voorbereiding voor gebruik van de BNLS overgangsbiels.

Ik ga eerst de optie van Frans eens uitproberen op het spoor met de kleinste lengte (tweede van rechts). Mocht me dat niet bevallen, dan word het denk ik de BNLS overgangsbiels. Dank voor jullie reacties.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 13:40:31 door martijnhaman »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #172 Gepost op: 18 april 2021, 10:27:18 »
Ik zou op de overgang een messing platkopschroef in het hout draaien. precies onder de spoorstaven.
Dan rails leggen, spoorstaaf vast solderen op de messing schroef, en dan de sporen doorslijpen.
Door de schroef blijft het kleine stukje spoor goed liggen, ook als je de bakken los neemt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #173 Gepost op: 18 april 2021, 13:14:46 »
Als je de boel van ballast hebt voorzien ligt het ook helemaal vast.

En zoals je ondertussen ook al kan lezen, leiden er meer wegen naar Rome.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #174 Gepost op: 20 april 2021, 17:38:33 »
Misschien nog wel aardig om te vermelden dat ik 3 vellen kurk van 60x90 cm had besteld. Met het leggen van vrijwel alle sporen heb ik nog een vel over. Ik heb het kurk nu alleen onder de sporen gebruikt.
Voor anderen wellicht een goede indicatie hoeveel kurk je nodig hebt voor een baan.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #175 Gepost op: 22 april 2021, 19:55:40 »
Diverse YouTube-filmpjes over solderen bekeken en geoefend om draden aan oude stukjes rail te solderen. Toen maar begonnen met solderen van draden aan de diverse spoorsecties. Gestart met het solderen van de draden op de zijkant van de spoorstaaf op een plek die later voor een groot deel uit het zicht verdwijnt.



Dat vond ik toch niet mooi (ook door mijn beperkte soldeerkunsten) en daarom overgeschakeld naar het solderen van de draden op de onderzijde van de rails of raillas.



Het begint onder de baan al snel een aardige verzameling draden te worden :)



Martijn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #176 Gepost op: 23 april 2021, 01:54:48 »
Hoi Martijn

Als ik zo het soldeerwerk zie, lijkt het of het soldeer niet mooi is uitgevloeid.
Zelf vertin ik de draden eerst voor ( dus bout tegen de draad, dan soldeer erbij zodat je draad mooi vertind is)
Hetzelfde bij de rail.
Dan draad bij rail en hoppa, zit het mooi vast.

Hopelijk kan je hier wat mee.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #177 Gepost op: 23 april 2021, 12:26:23 »
@Dave: De eerste soldeeracties waren inderdaad nog niet heel erg goed. Ik heb het idee dat ik het solderen wel steeds beter onder de knie heb. Nu vertin ik de draad, zorg voor een 'druppel' soldeertin op de onderzijde van de rails en dan is het eenvoudig aan elkaar te solderen door de bout er tegenaan te houden.

Alle aansluitingen voor de twee doorgaande sporen zijn gereed. De draden van de verschillende modulebakken aan elkaar geknoopt om een filmpje te kunnen maken van een trein die over de drie modulebakken rijd (foto aanklikken).

modulebaan01

Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #178 Gepost op: 23 april 2021, 12:41:19 »
Leuk Martijn! Het ene rijtuig lijkt mij een BAOR rijtuig en het andere van de Amerikanen?
Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #179 Gepost op: 23 april 2021, 12:58:03 »
Goed gezien! Zijn deel van mijn miniverzameling geallieerde rijtuigen (BAOR, USATC en TMFB).

Martijn