Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85578 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #45 Gepost op: 21 november 2020, 14:37:32 »
@Ronald; De strips heb ik samen met het rooster van Maquett besteld bij een bedrijf dat zowel het rooster als de strips in het assortiment had. Dat scheelde verzendkosten. De strips zijn op prima te lijmen, maar dat dat de hoeken licht afgerond zijn had ik graag gelezen in de omschrijving.

Voor het huisje van de tankplaats ga ik het doorzichtige plastic van een CD-hoesje gebruiken. Dat is stevig en 1 mm dik materiaal. De test om te zien of dit materiaal met plasticlijm aan elkaar te plakken is heeft het al succesvol doorlopen.

Een eerste versie van het hokje provisorisch in elkaar gezet. Ik vond het wat klein ogen en daarom maar eens een Preiser-mannetje ernaast gezet. Veel te klein dus. Daar gaat een grotere versie van in elkaar gezet worden.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 21 november 2020, 14:58:07 door martijnhaman »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #46 Gepost op: 21 november 2020, 16:32:09 »
dat ziet er netje uit Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #47 Gepost op: 21 november 2020, 16:50:19 »
De nieuwe versie van het hokje zier er al beter uit wat afmetingen betreft.



Al wat aan het nadenken over de manier waarop ik de apparatuur in het hokje wil gaan vormgeven. Daarbij is het voorbeeld van de tankplaats in de Waalhaven weer de inspiratiebron.



Waalhaven 2007 bedienzijde


Waalhaven 2007 andere zijde

Op de voorgrond van mijn eigen foto zijn al probeersels van de haspels te zien waarop de slagen zijn opgerold. Deze zijn gemaakt door met een perforator rondjes uit een dun plaatje styreen te ponsen. Daartussen is een klein stukje rond profiel geplakt.

Met stukjes styreen wil ik de grijze kast en de  kast met branddeken(?) namaken. Het geheel wordt om een stellage geplakt die uit metaaldraad wordt gefabriceerd. Dat moet er dan ongeveer zo uit gaan zien.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #48 Gepost op: 22 november 2020, 14:15:24 »
Het hokje is in elkaar gelijmd en de onderzijde is wit geschilderd. In een schoenendoos vond ik nog diverse potjes verf van Humbrol en Revell (wie wat bewaard ...). Dus de verf niet gespoten, maar gewoon met de kwast aangebracht.



Een van de potjes bevatte metallic verf in de kleur aluminium (Humbrol 55). Om te kijken of dat het goede effect geeft voor het frame van gegalvaniseerd metaal een deel van het oude hokje geschilderd. Nu maar eens zien hoe dat opdroogt.

Martijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #49 Gepost op: 22 november 2020, 14:23:21 »
Hoi,

Aardig aan de hobby zo  :) Ben benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #50 Gepost op: 27 november 2020, 17:37:54 »
De afgelopen week bezig geweest met het schilderen van de delen van het hokje die een metaalkleur moeten krijgen. Eerst geprobeerd alle ramen in een keer af te plakken, maar dat lukte niet goed door het kleine formaat van het huisje. Bovendien veroorzaakt het wegsnijden van de maskeertape een kras in het plastic.
Een tweede mogelijkheid die ik getest heb is het aanbrengen van de metaalkleur met een verfstift (Stabilo pen metallic 68). Als dat lukt dan zijn de dunne lijntje eenvoudig aan te brengen. De uitkomst was niet helemaal een verrassing: het aanbrengen van de metallic kleur gaat best aardig, maar het is later eenvoudig weg te vegen. Dit houdt dus niet goed op het gladde plastic materiaal.
Uiteindelijk in verschillende stappen steeds een paar lijnen afgeplakt en geschilderd met de eerdergenoemde Humbroll verf.


Ook bij de grondplaat van de tankplaats is wat voortgang bereikt. Het plaatje waarop het hokje komt te staan was te klein. Dat is inmiddels vergroot, op de juiste hoogte gebracht en van een opstaande rand voorzien.


samengevoegd is dit dan de stand van zaken:


Resteert nog het rooster op maat knippen voor plaatsing langs de rails, de apparatuur in het hokje maken en het nodige schilderwerk.

Martijn

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #51 Gepost op: 27 november 2020, 18:08:03 »
Dat ziet er mooi uit Martijn (y)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #52 Gepost op: 28 november 2020, 14:08:43 »
Even een tussendoorvraag over de railsymmetrie van Peco code 100 rails.

Wellicht ga ik na het gereedkomen van de tankplaats beginnen aan de bouw van de werkplaats. Daarvoor is het om te weten wat de standaard afstand is tussen twee sporen in het railsysteem van Peco. Met wat zoeken op internet kom ik daar niet achter.

Als ik twee wissels (SL-E91) tegen elkaar leg om te zien wat dat voor afstand oplevert, dan lijkt dan uit te komen op 52 mm. Iemand een idee of dat ook de standaardafstand uit het railsysteem is?

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #53 Gepost op: 29 november 2020, 16:51:11 »
Verder gegaan met de apparatuur in het hokje. Een eerste poging om het frame van metaal te maken gestopt en verder gegaan met styreen strips. Op het frame de beide slanghaspels gemonteerd en een stukje styreen wat een grijze kast moet gaan voorstellen. De kast met de branddeken is komen te vervallen. Als ik die toevoeg dan wordt het naar mijn idee te vol.



Na het schilderen van het frame bleek het (oude) blikje rode verf uitgedroogd. Het schilderen van de haspels moet dus even wachten op een nieuw blikje.
Voor de brandstofslang wil ik een dun elektriciteitsdraadje gebruiken. De dunste exemplaren die ik in de eigen rommel doos kon vinden hebben een diameter van 1 mm (een een kern van 0,5 mm2). Helaas heb ik dit type draad alleen in geel, blauw en rood. Nog eens zoeken hoe ik aan een zwart exemplaar kom.

Martijn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #54 Gepost op: 29 november 2020, 17:12:37 »
Ik ben even voor je in de papieren Peco catalogus gedoken voor je Martijn, maar daar staat het ook niet expliciet genoemd.
Wel lees ik op het web vaak 2" als maat, dus die 52mm klopt wel aardig.
Aan de andere kant, wie doet je wat als je een andere, meer op het grootbedrijf geënte afstand kiest?
Standaard railstukjes zijn in mijn ogen slechts een verdienmodel, zelf knippen, zagen of slijpen uit een langer stuk is voordeliger en je bepaalt zelf de geometrie :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #55 Gepost op: 29 november 2020, 17:54:14 »
Voor de brandstofslang wil ik een dun elektriciteitsdraadje gebruiken. De dunste exemplaren die ik in de eigen rommel doos kon vinden hebben een diameter van 1 mm (een een kern van 0,5 mm2). Helaas heb ik dit type draad alleen in geel, blauw en rood. Nog eens zoeken hoe ik aan een zwart exemplaar kom.

Ik heb hier zwart 0,05mm2 liggen. Decoderdraad. Dat is minder dan een 1mm2 dik. Mocht je stukje willen. Stuur mij een PB  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #56 Gepost op: 29 november 2020, 20:01:04 »
@Eric B: dank voor het nakijken. Kon zelf alleen de afstand tussen de sporen vinden bij de verschillende boogstralen van het Peco railsysteem. Daar is sprak van een radius van 37,1 cm, 43,8 cm en 50,4 cm. Daarbij is de onderlinge afstand dan 6,6/6,7 cm. Maar dat is in een boog en dus wat groter dan bij recht spoor zo blijkt.
Overigens komt 52 mm komt aardig overeen met een afstand van 4,5 meter. Bij ouder spoor is een afstand van 4 meter dan ongeveer 4,6 cm.
Bron: https://matenkaartje.railcenter.nl/algemeen/spoor-en-dwarsliggerafstanden/

@Ronald: u heeft een PB

Martijn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #57 Gepost op: 30 november 2020, 18:29:02 »
Ik heb hier zwart 0,05mm2 liggen. Decoderdraad. Dat is minder dan een 1mm2 dik. Mocht je stukje willen. Stuur mij een PB  :)
Is dat draad waar je b.v. planten mee kan samenbinden (komt op een rol en is groen) niet nog wat dunner ?
Anders een vuilniszak bindertje kaal maken,da's heel dun  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #58 Gepost op: 30 november 2020, 21:57:30 »
@Floris / Tijgernootje: Kijk even in mijn bouwdraadje ... Dit bericht bijvoorbeeld. Dan weet je welk draad het is  ;)

@Martijn: Het komt jouw kant op.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #59 Gepost op: 02 december 2020, 22:05:49 »


In afwachting van de post en bestellingen een sfeerplaatje van een dieselloc op de tankplaats. Alles ligt en staat nog los en delen moeten nog geverfd worden.

Martijn