Algemeen > Op bezoek bij...
24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
OpBezoekBij:
Murmeltal in H0
Als tienjarig jongetje liep Jan al in zijn schoolpauzes naar het spoor in Eibergen om de goederentrein te kunnen zien. Enkele jaren later fietste hij 's ochtends vroeg naar Winterswijk om echte stoomtreinen te bekijken. Na verloop van tijd ging hij er zelfs toe over om de locomotieven en treinen op de gevoelige plaat vast te leggen. Hij was zich er toen nog niet van bewust dat hij hiermee de basis legde voor een draadje op het BNLS-forum met de toepasselijke naam "25 jaar geleden". Ook wist hij toen nog niet dat hij eens zijn eerste baanbesturingsprogramma zelf zou gaan programmeren...
Nieuwsgierig geworden? Lees dan met ons mee hoe het modelspoorvirus onvermijdelijk toesloeg bij Jan Bennink.
Land: Duitsland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal, Koploper
Tijdperk: III
Specialisatie: "Meester der eenvoud"
Website: http://www.murmeltal.nl
Foto Paul Gans
Foto Robert Kroon
Op 24 augustus jongstleden was uw OBB-team te gast bij Jan Bennink, die residentie houdt te Zutphen. Na hartelijk kennis te hebben gemaakt met Jan, werden wij voorzien van koffie en fris het domein van de heer des huizes binnengeloodst. Op de site van Jan had ik al kennis kunnen maken met zijn kleine (fotografische) meesterwerken. In zijn hobbykamer konden wij zien, hoe alle kleine details werkelijk schitterend opgingen in het grotere geheel.
Foto Robert Kroon
Foto Robert Kroon
Wat vooraf ging
Net als vele andere modelspoorders is Jan zijn carrière begonnen als een echte tapijtrijder. Zijn eerste baan was een Märklinovaal waarop een stoomlok met wat goederenwagons aan de haak figureerde.
Foto Jan Bennink
Na een flink aantal jaren besloot Jan de overstap te maken naar N-spoor. (Fleischmann Piccolo) Dit vanwege de extra mogelijkheden die deze schaalgrootte hem bood bij het gebruik van dezelfde ruimte. Echter, waar het Märklinmaterieel altijd maar bleef rijden, wilde het N-spoormaterieel nogal eens haperen. Dit vanwege de grotere gevoeligheid voor vervuiling op de baan.
Het vele schoonmaken van de rails en het rijdend materieel om een goede treinenloop te kunnen garanderen, ging Jan na verloop van tijd steeds meer vervelen. Dat, in samenhang met de steeds grotere verkrijgbaarheid van mooi Nederlands materieel in H0, deed Jan er na verloop van tijd toe besluiten om de N-baan op te doeken en te verkopen. Met het geld dat hij voor de verkoop kreeg, bouwde hij een nieuwe baan op met Nederlands materieel van Roco. Deze geschiedenis herhaalde zich nog een aantal malen totdat Jan begin 2002 - na het lezen van een artikel in een Duits modelspoormagazine - het idee kreeg om een baan naar Duits voorbeeld te gaan bouwen in tijdperk III. De ontwikkeling van een computerprogramma als Koploper, dat al veel meer kan dan het programma dat hij zelf geprogrammeerd had met MW-BASIC, bracht hem steeds meer in de verleiding om wat nieuws te gaan bouwen. De steeds grotere beschikbaarheid van digitaal materieel (met o.a. Loksound) en de steeds hogere mate van detaillering stonden uiteindelijk aan de basis van de geboorte van Murmeltal in H0.
De naam Murmeltal komt van het "Murmeltier" oftewel de bergmarmot, een beestje dat leeft in de (Zwitserse) Alpen. Eén van Jans banen uit het verleden was gebaseerd op de Rhätische Bahn, dus zodoende.
Een echt thema had Jan niet in gedachten. Ook een bepaald sporenplan had Jan niet op het oog. Voorop stond dat het model zo waarheidsgetrouw als mogelijk zou moeten zijn. Voor een optimale benutting van de ruimte, zou de opstelling van de oorspronkelijk modulaire baan langs de muren plaatsvinden. Centraal zou de DB staan in het tijdperk III waarbij er alleen met diesel- en stoommaterieel uit dat tijdperk gereden zou worden.
Foto Paul Gans
De basis van het sporenplan is gebaseerd op een eenvoudig standaard ontwerp. In dit geval van een enkelsporige baan met een centraal doorgangsstation. Dit ontwerp is later dubbelsporig gemaakt.
Foto Jan Bennink
Qua opzet moest ook het verdere ontwerp eenvoudig blijven, aldus Jan. Hoewel de opzet het principe van het "hondebot" doet vermoeden, blijkt het bij nadere beschouwing toch om een ovaal te gaan. Eenvoud stond voorop: het moest geen "mierennest" van langs, door en over elkaar heen rijdende treinen gaan worden. Een afwisselende treinenloop wordt gegarandeerd door voldoende oproepbare treinen in diverse treinsamenstellingen. De aansturing vindt plaats door het programma Koploper. Het merendeel van de treinen staat opgesteld in het schaduwstation, dat van twee kanten benaderbaar is en dient als vertrek- en eindpunt voor de treinen. De ruwbouw verliep volgens Jan vrij voorspoedig. Zo bouwde hij het (verborgen) schaduwstation en de zichtdelen in één winter. Het schaduwstation is goed vanaf de bovenzijde bereikbaar via panelen die los uit te nemen of te schuiven zijn. Andere delen zijn goed vanaf de onderzijde bereikbaar. Toch zegt Jan over zijn schaduwstation: "Bij een volgend project richt ik alle ruimte die ik beschikbaar heb in als schaduwstation. Op één of andere manier heb je altijd een tekort aan opstelruimte."
Foto Robert Kroon
Foto Robert Kroon
De treinenloop zou zo waarheidsgetrouw mogelijk moeten worden. Dit betekent onder meer dat er met schaalsnelheid wordt gereden en dat er, net als in het echt, sprake is van een dienstregeling. "Ik kan er helemaal tussen in zitten zonder dat ik wat hoef te doen" legt Jan vervolgens uit die liever niet zelf met zijn treinen rijdt. De besturing van de treinen, seinen en wissels wordt zoals al eerder aangegeven, door het programma Koploper verzorgd.
Foto Paul Gans
En inderdaad. Met een volledig automatische treinenloop gebeurt er van alles. Het ontwerp van de baan, hier langs de muren, staat daar ook garant voor. Voor je zie je van alles, achter je en opzij van je hoor je van alles. Als je je omdraait...dito. Zo hoor je, als je in het midden van de kamer plaatsneemt, heel in de verte het gestamp van een stomer (BR 50) die station Murmeltal nadert. Van de andere zijde nadert met gierende turbo's een TEE (BR 601). Deze trein is voorzien van 2 soundmodules in de koprijtuigen voor het effect. Zo lijkt het net echt! Aan de wegzijde van het stationsgebouw staat een bus te wachten om passagiers van verder vervoer te voorzien als zij straks de treinen hebben verlaten.
Foto Paul Gans
De chauffeur zit intussen, in afwachting van de treinen en hun passagiers, in de stations-restauratie een kopje koffie te drinken. Even later zijn beide treinen aangekomen in station Murmeltal.
Foto Robert Kroon
Passagiers stappen in- en uit de treinen en lopen gehaast het stationsgebouw door, op zoek naar vervolgtransport dat hen naar huis of verder brengt. Na een kort oponthoud op het station, vertrekken beide treinen vervolgens weer in een afzonderlijke richting. Slechts enkele auto's blijven achter.
Foto Paul Gans
Hun chauffeurs wachten op passagiers die nog gebracht moeten worden door de naderende en vertraagde Nahverkehrszug, getrokken door een V160.
Foto Paul Gans
Uiteindelijk daalt na het vertrek van deze trein de rust weer over station Murmeltal. Jan vertelt verder dat de treinen voor hem echt een winterhobby zijn. Vanaf maart, april, als het weer dat toelaat, zeilen Jan zijn vrouw Lies het liefst met hun motorsailer in de weekeinden en in de vakanties. Als het weer dan eind september weer slechter wordt, komen de treintjes weer aan bod. "Dus jij heb je verslaving goed onder controle", zeg ik met een grijns. Jan beaamt dit en zegt dat hij maandenlang, vooral in de herfst en winter, heel intensief aan zijn baan kan werken. Als het weer dan vervolgens omslaat in het voorjaar, laat ik de treinen vervolgens een half jaar voor wat ze zijn.
Foto Jan Bennink
Ook de opbouw van het landschap verliep de afgelopen jaren voorspoedig. Voor de komende winterperiode staat de verdere opbouw van landschap en scenery centraal. Het eerste project voor dit najaar wordt de boerderij en de directe omgeving daarvan.
Foto Robert Kroon
Foto Robert Kroon
Voor de begroeiing heb ik bijvoorbeeld eerst wat proefstukjes gemaakt. Uiteindelijk ga ik verder met de producten die voor mij het beste resultaat opleveren.
Foto Robert Kroon
Zo heb ik bijvoorbeeld alle bomen zelf gemaakt. "Of ik dat nog een keer doe weet ik niet", zegt Jan met een grijns. "Dat was echt monnikenwerk". Maar het resultaat mag er zeker wezen:
Foto Robert Kroon
Foto Robert Kroon
Aan de andere kant van de baan valt ons een vreemde eend in de bijt op: namelijk een verdwaalde E-lok. Bij een nadere beschouwing blijkt dat deze voor een "noodreparatie" in de lokloods deze kant op is gesleept. Een Köf rangeert de lok op een standplaats naast de loods.
Foto Paul Gans
Foto Paul Gans
Inmiddels vordert de middag gestaag en daalt de schemering over Murmeltal.In het laatste avondlicht haasten de Preisertjes van Murmeltal zich aan de avonddis. Ook voor uw OBB-team zit het er helaas op. De middag is werkelijk voorbijgevlogen. Na Jan hartelijk te hebben bedankt voor zijn uitleg, de gezelligheid en de gastvrijheid, vertrekken wij weer richting huis nog even heerlijk nabomend over deze mooie baan. Wij zijn benieuwd hoe deze baan er over pakweg één a twee jaar uitziet. U ook? Misschien gaan wij nog eens op herhalingsbezoek in de nabije toekomst.
Foto Paul Gans
Was getekend op 24 augustus 2008,
Robert Kroon (fotograaf)
Paul Gans (auteur en fotograaf)
Erik:
--- Citaat van: JaJo ---Er is weer een nieuw bezoek te bezichtigen. Prachtige foto's van een prachtige baan.
Groet Jaap
--- Einde van citaat ---
Dat is inderdaad weer een mooie reportage en wat zijn de foto's goed gelukt zeg .
Groet E.J (Erik-Jan)
marnix2000:
Fantastisch fraaie baan.
Geen volgepropte baan, en toch mooie rijlengte met landschappelijke sferen.
Net zijn website bezocht; hierop zijn nog meer foto's en het complete baanplan te vinden.
groet:Marnix
Lars Smelter:
Erg fraai! Leuk artikel ook :)
Jan Bennink:
Beste Beneluxspoorders,
Het OBB-team op bezoek: Een heel bijzondere ervaring. Het team, in dit geval Paul en Robert, doen het erg leuk. Mijn complimenten voor de benadering vooraf, het bezoek en het resutaat :D! Ik vind het geweldig om zoiets zo maar in je vrije tijd te willen doen.
Inmiddels is het weer oktober en wordt het hoog tijd om weer aan de baan te bouwen. Wordt vervolgd zeg ik dan maar weer .....
Met groet, Jan
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie