Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen  (gelezen 439168 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen
« Gepost op: 05 september 2008, 21:11:03 »
Nou eindelijk is het dan zo ver, de bouw van mijn nieuwe baan is begonnen, na een lange draad vol geschreven te hebben over wat ik dan zou gaan bouwen is het volgende baanplan er gekomen ( En ik citeer mezelf uit die draad ):

Ik ben inmiddels druk bezig gebleven met tekenen en bedenken. En meten, en daarbij ontdekte ik dat ik me had vermeten, en niet 3x3 had maar 3x2.6  :-|

Dus weer verder gegaan met bedenken en tekenen en bedenken wat haalbaar zou zijn met mijn en ruimte en mogelijkheden :)

Nu ben ik er uit:

Het word een ovaal met aan de ene rechte zijde het volgende station:



en aan de andere zijde, uit het zicht dus een 3 sporig schaduwstation ( Wat op termijn uitgebreid kan worden om meer treinen te herbergen ) Je zou het kunnen zien als een groot diorama waarbij er treinenloop word gegenereerd via een schaduwstation.

Even uitleg bij het plaatje, het station ligt lager dan de weg, op het weg niveau komt een rij halve huisjes als achtergrond, een taxistandplaats, een bushalte en natuurlijk de ingang naar het station.

De perrons zijn te bereiken via een brug met trappen naar de perrons toe. De wegen links + rechts maskeren de overgang van 2 naar 1 rail.

Het stations deel maak ik als 1 module van 2meter70 lang en +- 80 cm breed. Het grote eilandperron word bijna 15 cm breed, het onderste perron 8 cm. De perrons worden 1meter50 lang. Voldoende dus om mijn langste stammetje van 4 x ICR + 1200 te herbergen ( Deze doet 1meter40 )

Het idee is een klein stedelijk voorstation voor het centrale station. Toen ik dit bedacht had kwam ik tijdens het internetten dit station tegen wat er wel wat van weg heeft.

Ik heb nu eenmaal geen zeeen van ruimte terwijl ik toch in een behoorlijk huis woon  :-X maar met het oog op de toekomst maak ik dus het station als module, dan kan ik het altijd nog ergens bij inbouwen. Bijna alle rails is binnen, het laatste is besteld. En dan als de S88XPressNetLI binnen is testen of de blokken die ik bedacht heb uitkomen en dan bouwen ;D

Gr. Remco.


Nog even het complete plan er bij geplaatst:



En ik wil het zo bouwen omdat ik het dan nog realistisch kan laten overkomen, alles wat ik meer bouw maakt het te druk en teveel op te klein oppervlak.


Vandaag dus druk bezig geweest met de bouw van de tafel, hij is modulair, 2 lange stukken van 2meter70 en 2 bochtdelen, een paar schroeven los uit de wand en ik kan hem zo inpakken mocht dit onverhoopt nodig zijn.

Maar goed foto's zeggen meer als 1000 woorden dus daar gaat ie dan:

De stationsmodule:

Het begin:



In elkaar en klaar voor een likje verf:



Geverfd:



Schaduwstation module:



1 vd bocht modules:



Haken waar de rechte modules invallen:



De schaduwmodules staan/hangen:





En tot slot de parade module/stationsmodule erin gehangen:



Morgen bedding halen en dan de rails leggen en gaten boren voor de wisselmotoren, ik ben er nog niet helemaal uit maar vrijwel zeker gewoon de conrad wisselmotoren, zijn lekker goedkoop en ik ga die wissels echt niet maximaal belasten ;D

Nou dat is het voor nu even.

Oh ja de brug ligt even stil omdat dit voorrang heeft met bouwen :) maar ik wil hem echt afmaken :)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2008, 23:25:32 door Peter Korsten. Reden: Onderwerp op verzoek aangepast. »

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2008, 21:47:35 »
Lekker bezig Remco! Van het weekend weer nieuwe bouwupdates?

Verf je alleen de module van het station? En wat ga je nu met je brug doen nu 'ie niet in je baan komt?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2008, 21:49:38 »
Hoi Hookies dank je :) ,

Ja alleen het station word geverfd, Ik begrens het station met 2 bruggen en daar binnen gebeurt het. Je kunt eigenlijk spreken van een groot diorama waarbij er dmv het schaduwstation een treinenloop word gerealiseerd.

De brug maak ik af en ik denk dat ik er gewoon een diorama van maak :)

En ja het is wel de bedoeling dat ik dit weekend de rails neer leg, alle rails is er, ik moet alleen nog even bedding kopen.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2008, 21:51:16 door Remco »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2008, 22:43:03 »
Waarom gebruik je geen bochtwissels zodat het net lijkt of het gewoon dubbelsporig is en zeg maar dat ze buiten het zichtbare gedeelte de sporen bij elkaar komen.

mvg,

Matthijs

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2008, 22:51:49 »
Hey Mathijs!

Nou daar heb ik een goede reden voor :) De bochtmodules zitten er puur in omdat het moet vanwege ruimtegebrek, maar mocht ik in de toekomst meer ruimte krijgen en ik wil het station behouden en verwerken in een grotere baan dan kan ik het nu gewoon in een recht traject er tussen stoppen omdat alle bijzonderheden op de stationsmodule zitten en niet op de bochttrajecten, snap je ?

En wat ook nog meespeelt want ik heb er wel naar gekeken, ik rij Piko A-Rails en daarbij heb je maar 1 bochtwissel en die radius is niet heel groot. Nu heb ik R3 piko liggen dat is ongeveer R4 Rocoline dus dat zijn redelijk ruime bochten en de wissels zijn R2/R3 en dat heb ik dan weer liever niet.

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2008, 20:47:22 »
Alvast even een kleine update van het werk ;D

Spoor 1 & 2 liggen er compleet met bezetmelding. Nu alleen nog de wisselmotoren + decoders plaatsen.

Van rechts:



Van links:



Preiserniveau:



En de electronica wand :) Je kan zeggen: "Hm behoorlijk groot en lomp opgezet Remco" dan zeg ik: Ja dat klopt maar ik doe het exact zoals Karst en Wim het zeggen en gebruik het plaatje van Wim en heb de kleuren overgenomen. Dan gaat er ook niks mis want het werkt ;D



Gr. Remco

Die weer aan het bouwen gaat ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2008, 22:13:08 »
Goed bezig Remco!

Alleen zou ik die groene patch kabel iets korter maken ;) Hoe bevalt die isolatieplaat eigenlijk?
Tijd dat ik vakantie krijg, kan ik ook eindelijk gaan bouwen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2008, 22:17:28 »
Hoi Jan Albert,

Ja die plaat bevalt goed moet ik zeggen, erg eenvoudig te bewerken, je moet er alleen niet op steunen, dan deukt het en het veert niet meer terug :)

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2008, 17:03:54 »
En weer een update:





Ik ga vanavond het kopspoor voor het station leggen is het plan en dan alleen nog spoor 3 in het schaduwstation leggen en dan is de rails klaar. Alleen voor dat spoor moet ik even 2 R9's hebben, die had ik op papier wel maar toen ik de plastic verpakking open maakte bleek het R2 te zijn, dus als er iemand is die 6 nieuwe  R2's wil hebben en mij daarvoor 2 R9's wil geven en misschien een kort stukje recht dan ben ik blij :) ( Ik zet het ook even in EHBO )

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2008, 17:09:05 door Remco »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2008, 12:40:07 »
En weer een update:

Spoor 3 ligt er ook, moet alleen nog even draad extra halen want de ruim 30 meter die ik had was niet voldoende ;D



Ik zag ook nog kans om een stukje scenery alvast te bouwen ;D

Uit een Fleischmann stootblok een NL blok gemaakt:



En als ik draad gehaald heb ga ik weer verder met aansluiten. Nog even de R2's ruilen tegen R9's en anders even R9's bestellen en dan kan de hele baan afgemaakt worden. Ondertussen rijd een 2400 veel rondjes om de baan te testen maar eigenlijk gaat alles goed, geen storingen en hij glijd lekker over de rails :)

Gr. Remco.


Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2008, 13:53:30 »
Het draadje van je vorige baan heb ik met veel interesse gevolgd. Vooral de bouw van het VAM station, jammer dat daar nu geen vervolg meer op komt...

Dit draadje zal ik ook zeker blijven volgen! En die Nederlandse stootjukken zijn ook erg mooi; zelf heb ik ze ook gemaakt (zie Nederlandse baan in opbouw). Je bent er maar even mee bezig, maar het resultaat is geweldig.

Succes met de bouw van deze baan!

Maurice

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2008, 23:29:46 »
Hoi Maurice,

Dank je! Ja ach die andere baan was gewoon niet wat ik voor ogen had met realistisch maar ja daar heb ik enorm veel van geleerd :)

En dat hoop ik op deze baan tot uiting te laten komen :)

Jouw baan had ik al vaker bekeken, erg leuk gedaan inderdaad, vervelend dat dat die brug even tegenwerkt, hoop dat je het wel kan oplossen anders is het wel zonde.

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2008, 20:52:34 »
Zo even een kleine update:

Ik ben druk bezig geweest, voornamelijk met testen. Uiteindelijk ben ik hierdoor tot de conclusie gekomen dat de blokken er iets anders uit moeten gaan zien.

Ik had namelijk 1 rechte rail als bezetmelding dan een stuk flex en dan weer 1 rechte rail met bezetmelding. Maar ik ontdekte dat als ik de flex opdeelde en aansloot bij de bezetmeldingsdelen dat ik heel precies een trein kan positioneren in het blok, dus zo gezegd zo gedaan, alle bezetmeldingen tegen elkaar aangelegd zonder loos stuk ertussen. Nu kan ik straks de trein precies laten stoppen naast het perron ;D

Verder heb ik alle stukken waar rail gekoppeld is en dus geen biels zat, voorzien van een biels. Er zijn dus geen open plekken in de rails over.

Verder heb ik het voor elkaar om mijn kopspoor netjes in te rijden en weer te verlaten achteruit.

Nu word het echt tijd om de wisselmotoren + decoders te bestellen om verder te testen. Mijn handen jeuken om verder te gaan, ik moet mijzelf echt even inhouden om de rails niet een lik verf te geven en te gaan ballasten want ik wil eerst de wissels testen met de decoders.

Verder heb ik alle loc's geijkt, ook wel zo prettig :) dan rijden ze echt soepel :)

De S88XpressNetLI doet het trouwens ook zonder falen! alles werkt feilloos :)

Gr. Remco.


Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2008, 15:49:42 »
En weer een update:

Al testend word de baan steeds beter en beter, geen enkele serieuze storing eigenlijk gehad sinds de bouw dus dat is mooi, het materieel loopt fluisterstil door het 'station' heen :)

Ik heb vanmiddag uit de isolatieplaten het station gesneden, dwz. hoe het eruit komt te zien, nu wil ik daar seinen in gaan plannen maar daar heb ik sowieso wat vraagjes over.

Eerst het overzicht:





Naast het kopspoor komt een muur maar nu zit ik met de vraag, moet ik het perron tegen de muur aan laten lopen ( eigenlijk zoals nu ) of het perron eerder stoppen ? Wat is jullie idee ?

Ik wil ook seinen plaatsen, maar staan er grote seinen zo dicht bij een station ? Of alleen dwergseinen ?

En ik wil deze seinen eigenlijk op de volgende plekken ( De rode vierkantjes ) plaatsen:



Klopt dat dan qua locatie ?

Als mensen nog tips hebben over wat er rond de rails aan bordjes oid geplaatst moet worden, laat het weten, het moet namelijk gewoon realistisch gebouwd worden!

Bedankt alvast voor tips,

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2008, 19:10:16 »
****** En weer een update erbij ******


Ik heb van de isolatieplaten de muur voorgebouwd die er straks moet gaan komen om te kijken of alles past en klopt.
Dit is erg eenvoudig te bouwen, tubetje 2 secondenlijm en snijen en plakken maar.

Op links:



Op rechts:



En overzicht:



Het totaal geeft in ieder geval een goede indicatie hoe het gaat worden. Ik ga nu proberen de trap in elkaar te flansen :)

U hoort van mij :)

Gr. Remco


******* En jawel de loopbrug :) *********





En nu dan de vraag, komt de brug in het midden of achteraan zoals hij nu staat, iemand ideeen erover, mijn eerste insteek is zoals hij nu staat.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 19:57:06 door Remco »