Vraag en antwoord > Ombouwen

wisselstroom wagonverlichting -> gelijkstroom

(1/1)

Remco vM:
Ik heb een vraag met betrekking tot de ombouw van de verlichting van wisselstroom naar gelijkstroom of voor de puristen van 3 rail naar 2rail.
De ombouw van de wagon is simpel dat is het wisselen van de wielen, maar nu betreft het bij een wagon om een stuurstand rijtuig en zou het toch wel leuk zijn als er werkende front/sluitseinen zouden zijn. Deze zitten er al in. Mijn vraag is nu, is het werkend maken hiervan, simpelweg de plus en de min weer aansluiten of moeten er nog andere dingen gedaan worden? Mogelijk een stuk electronica verwijderen of aanbrengen?
Het gaat om een silberling van roco welke wisselstroom omgebouwd is, maar het lijkt me ook een universele vraag.
mvrgr
Remco
 

Wim Donker:

--- Citaat van: Randstadrailer op 09 september 2006, 10:47:42 ---Ik heb een vraag met betrekking tot de ombouw van de verlichting van wisselstroom naar gelijkstroom of voor de puristen van 3 rail naar 2rail.

--- Einde van citaat ---

Remco,

dat onderscheid is in dit verband denk ik wel van belang.
Gaat het om een ombouw van 3-rail digitaal naar 2-rail digitaal of wil je daadwerkelijk van wisselstroom naar gelijkstroom?

In het eerste geval hoef je volgens mij weinig te doen (er van uit gaand dat de verlichting nu ook goed werkt). Wil je van wissel naar gelijkstroom dan zal er wat meer nodig zijn.


Groet, Wim

Remco vM:
Wil dus van het marklin systeem, naar het tweerailsysteem en dit alles analoog.

Remco

RoSoft:
Remco,

Hoe werkt het nu, bijvoorbeeld verandert de verlichting  als je de stuurstand de andere kant op rijdt? Dus met een schakelaartje op de assen van het wiel?

In dat geval hoef je niets te veranderen, je moet er alleen voor zorgen dat de stroomafname van de sleper nu van af de wielen gebeurd. Dus weer terug naar het originele model voor 2-rail.

Mvg
Wim.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie