Overige spoorzaken > Treinsamenstellingen

CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160

(1/347) > >>

Peter Korsten:
Vreemd genoeg bestaat hier nog geen apart draadje over - of ik moet slecht gezocht hebben.

Toen we laatst in Nederland waren, kwam er zomaar een CityNightLine uit de richting Amsterdam binnenrijden in Utrecht. Dat ding had ik nog nooit gezien en dat was dus reuze-interessant.

Voorop stond een zwarte 189 (vermoedelijk, ik kan net met moeite een BR 103 van een BR 01 onderscheiden, laat staan dat nieuwerwetse spul) met CityNightLine opschrift. Daarachter hing een bonte stoet rijtuigen die bij elkaar geraapt leken: dubbeldekkers, Tjechisch, Duits, Nederlands, de hele mikmak.

Nou is de vraag: wat is nou een typische samenstelling? Of hangt dat weer van de bestemming af? En wat is er ondertussen in 1:87 verkrijgbaar? Ik meen gelezen te hebben dat die loc er aan staat te komen, Heris en/of LSM hebben een aantal CNL rijtuigen, maar zoals al gezegd, de informatie hierover is een beetje verspreid.

- Peter

Edit: schaal 1:160 aan onderwerp toegevoegd

henk:
Er is al vrij veel over bericht, maar nogal verspreid en dus lastig te vinden. Dit is denk ik het duidelijkste antwoord. Wat jij gezien hebt, zal wel de tweede trein uit het antwoord zijn.
Het is de laatste tijd in Nederland een stuk interessanter geworden met internationale treinen. In 1:87 is het vooralsnog puzzelen geblazen met bestaande en aangekondigde rijtuigen van meerdere fabrikanten. De zwarte 189 is dacht ik door Roco aangekondigd, maar je kunt er dus ook een Railion 1600 voor zetten.

Arnold:
LSM heeft de website geupdate. Binnenkort zijn de rijtuigen beschikbaar.

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het heerlijk slapen is in het dubbeldeksrijtuig. maar dan wel boven met  de luxe van een eigen douche en WC. Mijn echtgenote en ik hebben zo wel eens de trein naar Zwitserland genomen. Helaas is nu  het (uitgebreide) ontbijt vervangen door een eenvoudig doosje met inhoud. En daar word je niet vrolijk van.

Ook heb ik wel eens op het onderdek gelegen. Beetje claustrofobische gevoelens krijg je daar wel van. 

Wil je echt nachttreinen dan is er een kaart bij DB Nachtzug te koop voor 5 nachten achter elkaar door heel Europa. 's nachts reizen, de volgende dag een stad bezoeken.  Ga dat nog wel eens doen.

Maar eerst de rijtuigen van LSM aanschaffen.

Joost.:
Kijk ook Bij Sachenmodelle die hebben ook H.E.E.A

Peter Korsten:
Kijk eens aan. Dank jullie wel!

- Peter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie