Vraag en antwoord > Ombouwen

BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma

<< < (2/135) > >>

henk:
Deze kleur doet sterk denken aan de THS-kleur. Ik heb daar ook wel eens spuitbusjes dieselbruin en dieselrood van gehad.

Ik begrijp overigens dat de werkgroep 1501 restanten turkooise heeft teruggevonden en die kleur heeft laten mengen voor hun 1200. Lijkt toch behoorlijk op de kleur die Philotrain gebruikte. Philotrain heeft nitrolak, maar dat gaat prima op die metalen Fleischmann.

Spoors:
Klaas,
Zoal Henk aangeeft heeft Werkgroep 1501 inderdaad restanten teruggevonden en het laten analyseren. Begrijp dat het NCS S 5010-G10Y betreft. Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.

Groet,

Jeroen

P.S. I: Als iemand ook nog wil weten wat de kleuren van de onderstellen waren, dan hoor ik dat ook graag ... en nee, het is niet dat vage groenige grijs.
P.S. II: NCS staat voor Natural Color System

henk:

--- Citaat van: Spoors op 16 juli 2008, 13:57:33 ---P.S. I: Als iemand ook nog wil weten wat de kleuren van de onderstellen waren, dan hoor ik dat ook graag ... en nee, het is niet dat vage groenige grijs.

--- Einde van citaat ---

Graag, leuke info, want dan kan je even zoeken.

Ik weet dat beeldschermkleuren nooit helemaal correct kunnen zijn, maar het geeft toch een goede indruk.

http://www.resopal.de/kollektionen/dekor/451/17

Lijken Philotrain en Roco er toch niet ver naast te zitten.
Philotrain verf is tegenwoordig bij Phildie te koop.

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: Spoors op 16 juli 2008, 13:57:33 ---Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.
--- Einde van citaat ---
Met dit laatste ben ik het niet eens. Ik weet dat een kleur op een model donkerder lijkt dan in het echt. En ik denk ook dat fabrikanten daarop vaak corrigeren door een tint lichter te nemen. Maar dan krijg je weer interpretatieverschillen. Hoeveel lichter moet het dan zijn? Elke fabrikant zal daar zijn eigen invulling aan geven, en dan krijg je in de modelwereld ook weer verschillen tussen het ene en het andere merk.
Dus mijn opvatting is dat iedereen gewoon de originele kleur moet gebruiken. Dat die dan iets te donker lijkt, daar wennen we met zijn allen wel aan.

Spoors:
Henk,
De originele NCS gids geeft een beter beeld en dan zit Roco er wel naast. Ook zijn er van Histor (meen ik ... kan ook Flexa zijn) verfstrookjes bij de Gamma te halen waar de NCS kleuren op staan.

Klaas,
Denk dat ieder zo van mening verschilt. Ik maak de boel altijd net iets lichter omdat het mijns inziens meer waarheidsgetrouw overkomt.

Groet,

Jeroen

PS: En het grijs is achaatgrijs, en is recentelijk op een Plan D reserve draaistel gevonden. De NS gebruikt geen RAL maar noemde de kleur achaatgrijs.  Als je er vanuit gaat dat het achaatgrijs van de NS gelijk is aan RAL achaatgrijs,dan komt het overeen met RAL 7038. Na korte tijd werd deze kleur echter vervangen door een donkerdere kleur ongeveer basaltgrijs (RAL7012), wegens de snelle vervuiling. De lichte kleur werd eerst ook op de 1100 geprobeerd, maar werd daar al redelijk snel vervangen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie