Vraag en antwoord > Algemeen

Kopen in de VS

(1/30) > >>

acela:
Kopen in de VS
Het lijkt me dienstig om over het importeren van modelbouwspulletjes uit de Verenigde Staten het één en ander recht te zetten. Behalve door Ewout en andere gestaalde VS-klanten wordt er zoveel onzin verkocht op dit forum dat nieuwe internet-kopers bij voorbaat de moed in de schoenen zal zakken en dat is helemaal niet nodig.

BTW EU en lokale belastingen VS
In de EU moeten de prijzen van consumenten-goederen altijd inclusief omzetbelasting (19% BTW) vermeld worden. In de VS daarentegen worden prijzen altijd vermeld zonder de lokale belastingen. Deze belastingen variëren van staat tot staat en liggen meestal ergens tussen de 5 en 8%. Alleen ingezetenen én bezoekers, dus ook toeristen van de staat waar iets gekocht wordt betalen deze lokale belastingen.

Bij internet-aankopen tussen staten onderling in de VS worden dus geen lokale belastingen geheven en dat geldt ook voor internet-aankopen tussen de EU en de VS.

Koop je als bezoeker zelf iets in de VS, in welke staat dan ook, dan betaal je de lokale belastingen. Deze lokale belastingen kan je overigens terugvorderen, maar dan wel bij de belastingdienst van de VS en niet die bij de belastingdienst van het EU-land waar je woont en waar je dus importeert. Koop je als internetter iets in de VS dan betaal je geen lokale belastingen (je bent immers geen ingezetene en geen bezoeker) en er valt dan ook niets terug te vorderen.

Invoerrechten bezoekers en internetters
Bij het importeren van de goederen betaal je in de EU volgens een tarief-tabel invoerrechten over de waarde van deze goederen en daar bovenop omzetbelasting over de totale som van de goederen + invoerrechten. De invoerrechten voor modelspoor-goederen is volgens de tarief-tabel van de douane 0%. Voor wie aan de grens of bij de inklaring problemen krijgt met zijn treinspulletjes; de tarief-code voor (zelfbouw)modellen, elektrische treinen, rails etc. is TARIC 9503 00 30. Hier kan je een lastige douane-man/vrouw of inklaarder mee om de oren slaan.

Blijft dus over de omzetbelasting. Er is een groot verschil tussen het zelf, als terugkerend bezoeker importeren en het als internetter importeren.

Omzetbelasting bezoekers
Als in de EU terugkerend bezoeker mag je per persoon 175 Euro per artikel of per aantal artikelen vrij van invoerrechten en omzetbelasting importeren. De kreet ‘per persoon’ is hierbij belangrijk, want je mag het bedrag van een locomotief van meer dan 175 Euro niet over jou en je mogelijke reisgenoot verdelen. Kom je onder of boven dit bedrag dan betaal je in ons geval altijd nog 0% invoerrechten. Per artikel of aantal artikelen onder de 175 Euro betaal je geen omzetbelasting en voor wat je meer bij je hebt dan 175 Euro betaal je wel omzetbelasting. Zorg bij je aankopen als bezoeker dus altijd voor een ‘knip’ van ergens onder de 175 Euro.

Er is nog een aanvullende regel voor teugkerende bezoekers. Voor vrijwel alle goederen van buiten de EU tot 350 Euro hoef je slechts een speciaal tarief van 3,5% aan invoerrechten te betalen en daar bovenop de omzetbelasting over de totale som van de goederen + invoerrechten. Omdat je toch al met een tarief zit van 0% en slechts de omzetbelasting hoeft te betalen, moet je hier nooit intrappen. Het is alleen interessant voor goederen met hogere invoerrechten. Sommige douane-beambten vinden het echter wel makkelijk zo (hoeven ze niet in de tabellen te duiken) en rekenen deze ‘flat rate’ van 3,5% voor alles dat ze tegenkomen tot 350 Euro. Eis in dat geval een 0%-tarifering conform TARIC 9503 00 30 en zie de goede man/vrouw dan lijkbleek wegtrekken.

Omzetbelasting internetters
Als in de EU wonend en in de VS kopend internetter is er slechts een vrijstelling tot 22 Euro. Daar kan je net een CD’tje of één wagonnetje voor kopen. Kom je onder of boven dit bedrag dan betaal je in ons geval nog altijd 0% invoerrechten Per artikel of aantal artikelen onder de 22 Euro betaal je geen omzetbelasting en indien je meer koopt dan 22 Euro betaal je wel omzetbelasting en wel over het gehele aankoopbedrag. Dit komt omdat de afzender in de VS één bedrag moet invullen op de ‘groene bon’ die hij aan de buitenzijde van het pakket meestuurt voor de douane. Heb je een artikel van 22 Euro of lager tussen je bestelde spulletjes zitten en staat dat ook op de ingesloten pakbon, dan zou je met een bezwaarschrift aan de belastingdienst de omzetbelasting van dat artikel terug kunnen vorderen, maar in de praktijk heb je het dan over een paar Euro. Niet doen dus.

Inklaring internetters
Pakketten komen aan in Amsterdam (Schiphol) of in Rotterdam (haven). Het hangt van je eigen keuze (airmail of surface-mail en de betrokken vervoerder in de VS – USPS, UPS, DHL enz.) af op welk van deze twee je pakket aanlandt. Vrijwel alle vervoerders hebben vaste contracten met inklaarders, maar hoe het werkelijk zit is nog nooit iemand duidelijk geworden. Theoretisch zou je zelf moeten kunnen bepalen bij wie het inklaren moet plaatsvinden, maar als je daar iets aan wilt veranderen wordt het vechten tegen de bierkaai. De meeste rekenen vaste tarieven van ergens tussen de 7 en 15 Euro. Geen heffing omzetbelasting betekent overigens ook geen kosten inklaring.

Bestellen internetters
Wees er bedacht op dat sommige zaken in de VS een systeem van back-orders erop na houdt dat vrij dwingend kan zijn. Bestel je iets ter goeder trouw omdat het in voorraad zou zijn en het blijkt prompt uitverkocht dan wordt je opdracht als back-order aangehouden tot het artikel weer leverbaar is (veelal met een limiet van enkele maanden). Indien je je creditcard-gegevens dan al gegeven hebt zit je er min of meer aan vast. Kom je later een andere zaak tegen die goedkoper is of die wel kan leveren dan kan dat knap vervelend zijn. Veel artikelen voor de Amerikaanse markt worden in batches gemaakt, wat simpelweg betekent dat ze ineens wekenlang leverbaar zijn en dan maandenlang niet.

Kosten transport internetters
Ga bij je aankopen altijd na wat de mogelijkheden tot verzending zijn en de kosten daarvan. De aanbieders voor verzending vanuit de VS zijn het publieke bedrijf USPS (United States Postal Services - de lokale PTT/TNT) en particuliere bedrijven als UPS en DHL. Vaak weten kleinere winkels (en ook de lokale postkantoren van USPS) absoluut geen raad met de verzendkosten naar het enge buitenland en rekenen voor de zekerheid maar de maximale USPS-prijzen of ze laten het over aan peperdure bedrijven als UPS, DHL enz.

Bij USPS kan gekozen worden uit airmail (vanaf elk internationaal vliegveld naar Amsterdam in 3 á 4 dagen) of surface-mail (met de trein naar New York/New Jersey en dan per boot naar Rotterdam in 3 á 4 weken). De kosten zijn doorgaans laag, maar hun track & trace systeem reikt niet verder dan de landsgrenzen (net zoals bij onze TNT). Een bijkomend voordeel is dat veel surface-mail die bij USPS wordt aangeboden toch per airmail gaat (er bestaat een soort van veiling van cargo-overcapaciteit op internationale vluchten waar de PTT's van deze wereld voor hun surface-mail gretig gebruik van maken).

Bij UPS, DHL enz. wordt alles domweg verzonden per eigen airmail en daar hangt dan ook, mede door hun internationale track & trace systeeem, een fors prijskaartje aan.

Overweeg wat je wilt, hoeveel haast je hebt en hou de keus aan jezelf. Laat je niet dwingen tot verzending via particuliere vervoerders, want dan kan je locomotiefje wel eens heel duur uitpakken, zeker als je dit niet van tevoren besproken hebt met je leverancier.

Het gebeurt vaak dat prijsbrekers, ongeacht de keuze van de vervoerder, hun winst terughalen met de verzendkosten en dat de winkels die min of meer de SRP (Suggested Retail Price) volgen duidelijk lagere kosten berekenen. Van de eersten is Factory Direct Trains een voorbeeld, van de laatsten Walthers.


Ewout (en ook anderen uiteraard), schiet er maar gaten in als iets niet juist is!

Veel succes iedereen, met de aankopen in de VS!

Peter

santerdam:
Voor zover ik weet, is het voor de bepaling van kosten van belang, dat verzendkosten vanuit USA expliciet apart wordt vermeld op de faktuur, die bij de verpakking gevoegd is (de 'groene bon'). Sommige verzenders doen dit niet automatisch.

acela:
Dat klopt Santerdam. Mijn ervaring is dat verreweg de meeste verzenders alleen de aankoopkosten vermelden, dat sommigen de aankoopkosten én verzendkosten, netjes van elkaar gescheiden, opvoeren en dat gelukkig maar heel weinigen het totaal van beide in één bedrag neerpennen.

Om het nog gekker te maken bestond hier ook bij de douane lange tijd veel verwarring over. De ene beambte zette gewoon alleen het aankoopbedrag op de factuur voor de omzetbelasting en de ander ging ook nog eens postzegels zitten tellen. Bij de laatste tien á twintig pakketjes uit de VS ben ik dit verschijnsel niet meer tegengekomen.

Dank voor je opmerking!

Peter

stig:
Verzendkosten moeten wel degelijk meegerekend worden voor de Douanewaarde waaover dan btw wordt geheven. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-24.html#P370_44933

--- Citaat van: douane site ---De btw bij invoer wordt berekend over de douanewaarde van de goederen. De douanewaarde bestaat doorgaans uit:
de vergoeding of transactiewaarde van de goederen; en
de bijkomende kosten van commissie, verpakking, vervoer en verzekering tot op de plaats van bestemming binnen de EU; en
de bij invoer verschuldigde belastingen (geen btw) en heffingen
--- Einde van citaat ---

De uitzondering is als de waarde exclusief verzendkosten, verzekering, enz. niet boven de 22 EUR komt.

Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat normaal gesproken de verzendkosten niet meegerekend worden, maar dat moet dus wel degelijk. Dat het soms niet gebeurd, is een ander verhaal en dan heb je mazzel. Het is mensenwerk, vergeet dat niet.

Over bagage (waar ik geen ervaring mee heb) zie: http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-06.html

--- Citaat van: douane site ---Voorbeeld
Een echtpaar koopt een camera van € 300. Zij moeten dus over het volledige bedrag belasting betalen.
Koopt u meerdere artikelen die samen boven de € 175 uitkomen, dan hoeft u soms belasting te betalen over slechts een deel van de artikelen.
Voorbeeld
U koopt een horloge van € 125 en een vulpen van € 55. Het totaalbedrag is € 180. U hoeft alleen belasting te betalen over de vulpen.
--- Einde van citaat ---

Het ligt er dus maar net aan of je een dure messing trein hebt gekocht, of meerdere plastic modellen. (voor samen dezelfde totaalprijs) Om het in treinentermen te zeggen.

MRP_Peter:
Die code is dan onlangs gewijzigd... ::)
De code was voorheen 95031000 00 en valt inderdaad onder het zogezegde ' tax-nil-tarief' .

Overigens, met betrekking tot de verzendkosten, indien op de verpakking en de documenten zelf vermeldt staan dat de zending verpakkings-en portokosten vrij is behoeft er geen extra heffing over dit betaald te worden, maar....indien er geen verpakkings/verzendkosten vermeldt staan en het is ook niet als verpakkings-en portokosten vrij aangegeven, wordt er een bijtelling verricht op basis van geschatte kosten volgens het nederlandse tarief voor volumetric (LxBxH) gewicht, of indien het eigenlijke gewicht meer is dan het volumetric gewicht, wordt datgene als gewicht aangehouden.
In beide gevallen wordt hierop een verpakkings/portokosten berekening uitgevoerd en als zodanig bij het te berekenen BTW tarief opgeteld.

In het geval van een 'van bedrijf tot bedrijf' levering, zijn de kosten voor transport, ook al is het portovrij, vanaf de nederlandse grens tot plaats van bestemming in Nederland aftrekbaar van de belasting.
Bovendien kan een nederlands bedrijf gebruik maken van de zogezegde ' verleggings-regeling' voor de te verrekenen BTW.

De regeling van belasting aftrek voor transportkosten van nederlandse grens tot plaats van bestemming is bij mijn beste weten niet van toepassing indien het een 'van bedrijf tot partikulier' levering betreft.

De partikulier is zowieso verplicht aangifte van te betalen BTW te doen indien het bedrijf van waaruit geleverd wordt geen BTW geheven heeft over het te betalen bedrag voor de goederen.
Meestal wordt dit al gedaan door de post of koerier en wordt dit doorberekend aan de ontvanger.

Het is zo dat wanneer er verzuimd wordt om BTW te betalen dat zowel de partikulier als bedrijf aansprakelijk zijn voor de te betalen BTW.
Hier heb ik in het recente verleden als bedrijf al een paar keer mee te maken gehad en is vervelend omdat het een hoop onnodig werk met zich meebrengt.

Afgezien van de te betalen BTW, kan er ook een zogezegde inklaringsheffing geheven worden, die kosten hangen geheel af van de grootte van het pakket en zo mogelijk ook de waarde ervan.

De pagina met Taric codes kun je via deze link vinden:
http://hbi.douane.nl/tarieven/aktueel/M/S20/C95/Chapter_95_1FS.htm

Met vriendelijke groet,

Peter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie