Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Roco, 43495, 1600, H0, ontstoorspoelen kapot

(1/6) > >>

OskarKCS:
Hai,

Ik heb al 16 jaar een van de eerste roco 1600 loc's.
Ik weet dat het een oud beestje is maar ik wil toch kijken of ie
weer in ere hersteld kan worden.
De foto spreekt voor zich lijkt me.

http://home.zonnet.nl/oskark007/ROCO_43495_1600serie_.jpg

Volgens mij zijn het een soort van ontstoor- of smoorspoelen die in serie met de motor zijn geschakeld.
Als ik ze kortsluit loopt ie "gewoon" weer.
Weet iemand of deze onderdelen los te verkrijgen zijn, of vervangers, of word het een nieuwe print aanschaffen?

M.v.g. Oskar

Klaas Zondervan:
Oskar,

Sinds Reyne geen importeur meer is zal het heel lastig worden om zo'n onderdeel te pakken te krijgen.
Je kunt twee dingen doen: met een draadje overbruggen zoals je zelf zegt. Voor het functioneren van de loc maakt het niet uit of er een smoorspoel tussen zit.

Of repareren, dat is iets lastiger, maar wel te doen. Daarvoor heb je een stukje koperlakdraad nodig van 0,3 mm dik.
Soldeer de defecte smoorspoel uit de print. Soldeer het ene eind van de koperlakdraad aan een aansluitdraadje van de spoel. Wikkel de draad dan om de spoel heen, totdat je bij de andere aansluitdraad bent. Soldeer de koperlakdraad daar ook vast. Soldeer het geheel weer terug op de print.

henk:
Je kunt ze ook kopen bij de electronicaboer.
Wat zou de waarde van zo'n spoeltje zijn? 3,9 mH, zoiets.

Gert van den Berg:
Volgens Brekelmans Modelbouw zou de levering van Roco onderdelen nu juist sneller en gemakkelijker gaan, mits de betreffende leverancier regelmatig direct bij Roco in Oostenrijk besteld.
Ronald Brekemans meldde mij dat levering van onderdelen geen enkel probleem is.

Vriendelijke groeten,

Gert van den Berg

henk:
Wat ik me opeens afvraag. Hoe komen die dingen zo aangebakken?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie