Vraag en antwoord > Ombouwen

Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)

(1/4) > >>

Sven Kerkvliet:
Hallo,

Al sinds geruime tijd was het mijn wens om mooie fraaie DB accumulatorenrijtuig ETA150 op minn DC H0 baan in te kunnen zetten.
Vanwege de uitvoering in de 1:87 ook qua lengte en de mooie detaillering viel de keuze op een exemplaar van de firma Kato die in opdracht van de firma Lemke dit model vervaardigde.
Vanwege mijn keuze voor tijdperk IV werd het een BR515, maar dan nog wel in de rode kleurstelling. Behalve natuurlijk de gewijzigde opschriften is te opzichte van de rode tijdperk III versie het dak bij mijn 515 donkergrijs (umbragrau?) i.p.v. zilvergrijs en zijn er Zugbahnfunk-antennes op motor- en stuurstandwagen aangebracht.

Na het plaatsen van een ESU Lokpilot eenmaal in bedrijf op de modelbaan viel het allemaal nogal tegen:

De rij-eigenschappen waren eigenlijk ronduit beroerd:
Allereerst bleek de stroomafname uiterst slecht; de motorwagen hortte en stootte over de baan dat het een lieve lust was. De motorwagen voelde ook wel heel erg licht aan, dat kon ook nooit goed gaan. Het geheel bestaat uit een kunsstof kap welke op een -eveneens uit kunsstof opgetrokken- frame is geplaatst. Voor een stuurstandwagen op zich prima, maar voor een motorwagen funest.  Er komt op deze wijze nauwelijks asdruk op het spoor tot stand. Misschien toch maar de stuurstandwagen (BR815) in de stroomafname betrekken? Wel jammer, dan kun je nooit "solo" rijden.
Een ander bijkomend nadeel van een dergelijke holle plastik constructie is de enorm hoge geluidsproductie mede door klankkastwerking van de grote holle ruimten binnenin de trein.

In het echt is de lichtbron bij tijdperk DB tijdperk IV front- en sluitseinen afkomstig nog uit de onvervaste "peertjes". De frontseinen behoren dus een warmwit te tonen en niet het NS gele frontlicht.

De detaillering van het Kato treinstel staat echter op een dusdanig hoog peil dat er voor mij geen weg terug meer was. Voor mij een echt hebbeding.
Om het stel zonder ergenis (om de 5 cm. een duwtje geven of op de rand van de baan gaan slaan) in te kunnen zetten was er dus werk aan de winkel: werk dat achteraf trouwens hardstikke meeviel.

Allereerst werd de originele Kato motor vervangen door een Faulhaber exemplaar van de firma SB Modellbau. Het is geen koopje maar wat moet je dan; je mooie treinstel uit ellende maar laten staan? Liefhebbers van Lima NS-modellen weten waarschijnlijk wel hoe het voelt...
Goed, de motor is echt alleen een kwestie van vervangen. Kind kan de was doen; geen frezen en andere dingen dit keer, lekker makkelijk.
Er word nog een massief stuk messing door SB meegeleverd wat zodanig op maat is gemaakt dat het een flink deel van de bodem opvult zodat de motorwagen meteen flink in gewicht toeneemt, hetgeen de rij-eigenschappen (lees dus: stroomafname) enorm verbetert.
Want wederom dezelfde Lokpilot erin en testen maar.
Wow! Rijdt ie nou? Ja, daar gaat ie, alleen ik hoor niets. O jawel, klakkerdeklak van de wielen daar waar de spoorstaven in elkaar overgaan, verder niets. Niks meer slechte stroomafname. Rijdt nu absoluut stottervrij zonder ook maar iets aan de stroomafname te hebben aangepast. Fantastisch!
De 515 kan nu weldegelijk ook "solo" rijden. De 815 hoeft niet in de stroomafname te worden betrokken, da's mooi meegenomen want dat brengt meer mogelijkheden met zich mee en da's ook van belang voor de aansluiting van de verlichting.
Allereerst moeten de gele leds die de frontseinen middels lichtgeleiders verlichten worden vervangen door warmwitte exemplaren (3mm, 60 gr. 1500 mcd) evenals de bijbehorende weerstanden.
De bedrading van de decoder wordt niet aan de 8-polige NEM stekker "ingeplugd", maar direct aan de elektirische componenten gesoldeerd. Hierbij wordt het licht in de motorwagen als volgt aangesloten:
witte en gele draad aan de beiden rode LED's voor de achterlichten die nu via F0 worden geschakeld.
de beiden witte LED's krijgen de groene, resp. de paarse draad en worden afzondelijk via F1 en F2 geschakeld. Voordeel van deze schakeling ten opzichte van het originele principe:
Bij de DB reed men in tijdperk IV overdag vaak alleen met sluitlichten op het railvoertuig, hetgeen nu ook bij het model tot de mogelijkheden behoort. Bovendien kan, wanneer de motorwagen in combinatie met de stuurstandwagen rijdt, de duwende 515 alleen rood aan het einde tonen, maar aan de zijde van de gekoppelde stuurstanden dus "niets" hetgeen conform de werkelijkheid is (loc met aan rijtuigzijde rode lichten "aan" is ook geen gezicht).
De extra schakeling 3xwit/3xwit; dus aan beide zijden van de trein wit licht (= DB rangeerverlichting) is eveneens mogelijk. Het treinstel moest in het echt regelmatig naar het Bahnbetriebswerk om aan de "lader" bij te tanken.
De Stuurstandwagen heeft slechts aan één zijde een stuurstand en daarom ook maar aan dié zijde functionele seinen. De twee sluitseinen aan de stuurstandloze zijde zijn niet functioneel. De stuurstandwagen heeft een lichtschakeling welke werkt op een sleepschakelaar in één van de draaistellen; werkt voor mij prima zo... niets aan gedaan verder.

Als laatste wordt er nog een machinist op maat gevijld en geplaats, het toiletraampje aan de binnezijde nog even wit gemaakt en als laatste de trein met airbrush van wat gebruikssporen voorzien.

Bijgaand nog wat fotootjes van het model van de BR515 en de BR815, dat imiddels al weer een paar dagen naar mijn volle tevredenheid dienst doet op mijn baan.
Het grote voorbeeld reed trouwens ook ooit nog een tijdje in Zuid-Limburg (Maastricht-Aachen Hbf ?)
Misschien heeft een aantal Beneluxspoorders een exemplaar "live" nog meegemaakt. In Bochum-Dahlhausen staat er tijdens de Museumstage ook veelal een exemplaar op het terrein.




kedegedeng-kedegedeng, lekker boemelen over de hoofdbaan... Frontlicht "aan" werd ten tijde van de Bundesbahn overdag vaak niet gedaan (minder vaak peertjes hoeven vervangen de reden?)


Concentreren op hetgeen er in de verte gebeurt en handje op de remkraan; je weet immers maar nooit...
Heuveltje op? Neen, fotootje scheef genomen...


Hier de 515 (links) en de 815 in gekoppelde toestand. Op veler verzoek heeft Kato het gemis aan een kortkoppeling(-s-mechaniek) proberen te verhelpen met een vreemdsoortig geval van een vereenvoudigde Scharfenberg-achtige koppeling... De bufferafstand blijft ook ondanks dát aan de ruime kant, jammer...
De detaillering en opschriften van combinatie zijn echter wel een lust voor het oog.


De 515 643-5 met de warmwitte frontseinen hier dan toch maar ontstoken.
De gele seinen waren echt geen gezicht!
De opschriften "vorsichtig verschieben" en de "Vmax van 100 Km/h" prijken eveneens gestoken scherp op de fronten.
De buffers kregen nog even een kledder "smeer" uit de verfdoos.

Groet,

Sven   


Edit: volgorde verlichtingsverhaaltje + wat schrijffoutjes gecorrigeerd (was laat...)
 

en_voyage:
Leuk verhaal, zo zie je maar weer dat ook een best gerenommeerde fabrikant als Kato wel eens een steekje kan laten vallen. Tenminste, dan neem ik aan dat Kato ook verantwoordelijk is voor het technische ontwerp van dit model.

Die BR515 heeft wel iets van een Schienenbus op steroïden: duidelijk meer capaciteit en waarschijnlijk ook iets betere loopeigenschappen in het echt door de draaistellen, maar qua uitstraling is het net zo'n Uerdinger VT98. Gaaf, hoor.

Groeten, Geoffrey

stadlerGTW(Remco):
Is een heel mooi "treintje" heb zelf een BR 515 van marklin, hij straalt wel wat bijzonders uit vind ik. Een echt boemeltje.

Hans Kl:
Mooi dingetje.
Vroeger regelmatig gezien inderdaad in limburg, vanuit het vakantiepark Schin op Geul (80er jaren). Vaker de o/b versie dan de rode volgens mij.

Mispoes:
Dank voor je uitgebreide verslag Sven, scheelt mij een hoop vragen waarvan ik mij afvroeg of er wel antwoorden op zouden komen. Ik heb zelf ook zo'n rood setje maar dan met tijdperk-3 opschriften. Deze wordt vroeg tijdperk-4 (1975) gemaakt met opschriften van Lokpaint. De set krijgt nummers en opschriften van het Bw Rheine, zoals ze reden van Münster naar Enschede en vice versa. De tijdperk-4 uitvoering van Kato was voor mij minder goed bruikbaar vanwege de grote 1e klasse-afdeling. In 1975 reden er nog 515/815 met gele band en zilverkleurig dak. Ze kwamen via Glanerbrug (Münster-Enschede), Groesbeek (Kleve-Nijmegen) en Simpelveld (Aachen-Masstricht) ons land binnen. Naar Enschede 515+815, de overige bestemmingen solo 515.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie