ProRail, de gemeente Drimmelen en spoorwegonderneming DB Cargo wisten van de veiligheidsrisico’s bij de onbewaakte spoorwegovergang in Hooge Zwaluwe. Maar het bleef onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk was, daardoor greep niemand in.
De Onderzoeksraad startte in oktober een onderzoek naar hoe het ongeval kon gebeuren. Hieruit blijkt dat verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de overweg, maar dat onduidelijk is wie precies waarvoor verantwoordelijk is.
Lars bestuurde de trein radiografisch. Daardoor hoefde hij de trein niet vanuit de cabine te bedienen en kon dat op afstand. Op het moment van de aanrijding stond hij voor op de locomotief. Door onduidelijke instructies van de spoorwegonderneming DB Cargo dachten machinisten dat dit mocht.
Het nut van het plaatsen van deze citaten ontgaat me.Dit is een hobby-forum.
2) Op artikelen copyright berust. Je mag dus niet zomaar citeren.
Typisch dat het ongeval weer plaats vind terwijl er drie man op het bordes staan. De machinist heeft daar niets te zoeken maar stond daar waarschijnlijk vanwege het wegleren van de andere. Wegleren kan je ook vanuit de cabine doen (zeker met de korte kant voor zoals uit de ongevalsfoto blijkt) maar buiten is leuker, zeker met 25-30 graden en zon en ook handiger vanwege de lage snelheid op dit baanvak. De rangeerder heeft eigenlijk ook niets te zoeken op het bordes (men is niet op een emplacement aan het werk) maar heeft waarschijnlijk om dezelfde reden (mooi weer/lage snelheid) deze plek gekozen. Hadden ze allen in de cabine gezeten/gestaan, was de aanrijding met alleen blikschade afgelopen. De onoverzichtelijkheid van de overweg en het niet goed opletten van de chauffeur van de vrachtwagen (het juist en veilig oversteken van een onbewaakte (!) overweg is ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de chauffeur) zijn 'bijkomende' factoren die nu en in dit geval spelen. Met alleen blikschade had er niets aan de uitvoering van de overweg gedaan. Die conclusie in de aanbeveling om "dan maar een baanvak op te heffen" komt zo nog 'vreemder' over.Ik ben ook wel benieuwd of dit nog steeds 'werkt': (pagina 16) "Bij nadering van de overweg passeert een weggebruiker het aankondigingsbord ‘overweg zonder slagbomen’25 (zie figuur 7), om het wegverkeer op een onbeveiligde overweg te attenderen." Het bedoelde bord is de rode driehoek met een stoomloc er in, J10: (afbeelding overigens gevonden bij .... Bol.com! https://www.bol.com/nl/nl/p/verkeersbord-j10-bewaakte-spoorwegovergang-aluminium-dor-900-mm-klasse-2-10-jaar-garantie/9300000099444188/ )Mensen met wegkennis en/of rijbewijs zullen dit bord hebben 'geleerd'. Maar of de weggebruikers met fiets, vaak jong, het ook zo interpreteren? Het zou mij niet verbazen als men nu eerder aan "U nadert een museumspoorlijn" denkt in plaats van een onbewaakte overweg. Het bord is grappig voor een spoorweghobbyist maar hopeloos achterhaald. Ik zou echter niet weten met wat voor afbeelding het zou moeten worden vervangen.