Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 20:06:22
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:01:36
Line-up foto's van modellen door Rob Bennis
Vandaag om 19:46:02
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:41:13
Locatie van foto gezocht door Thom
Vandaag om 19:39:27
Petitie - Rail away moet blijven! door Pauldg
Vandaag om 19:00:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:51:13
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:18:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
Vandaag om 17:44:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 17:44:28
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
Vandaag om 17:42:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 17:38:58
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 16:42:23
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
Vandaag om 16:14:29
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
Vandaag om 15:55:05
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 15:51:40
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:18:30
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:40
Rail away door haes
Vandaag om 14:43:14
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
Vandaag om 14:22:16
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:05:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
  

Auteur Topic: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe  (gelezen 1849 keer)

Charles_

  • Beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • H0, 2-rail DC, analoog
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Gepost op: 03 December 2025, 12:22:17 »
Op 28 augustus 2024 botste een goederentrein op de overweg Zanddijk in Hooge Zwaluwe op een overstekende vrachtwagen.
Enkele citaten uit de gepubliceerde resultaten.
Citaat
ProRail, de gemeente Drimmelen en spoorwegonderneming DB Cargo wisten van de veiligheidsrisico’s bij de onbewaakte spoorwegovergang in Hooge Zwaluwe. Maar het bleef onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk was, daardoor greep niemand in.
Citaat
De Onderzoeksraad startte in oktober een onderzoek naar hoe het ongeval kon gebeuren. Hieruit blijkt dat verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de overweg, maar dat onduidelijk is wie precies waarvoor verantwoordelijk is.
Citaat
Lars bestuurde de trein radiografisch. Daardoor hoefde hij de trein niet vanuit de cabine te bedienen en kon dat op afstand. Op het moment van de aanrijding stond hij voor op de locomotief. Door onduidelijke instructies van de spoorwegonderneming DB Cargo dachten machinisten dat dit mocht.
Het volledige artikel is hier te lezen.
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2025, 12:52:12 »
Het nut van het plaatsen van deze citaten ontgaat me.
Dit is een hobby-forum.

Charles wil ook duit in zakje doen, lijkt me. :)
Vrindelijke groet.

R.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
    • Filmpjes op YouTube
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2025, 12:56:25 »
Voor zover het überhaupt nodig is telkens spoorse nieuwsberichten hier te verlinken (je kunt wel aan de gang blijven), let er dan wel op dat:

1) Bij ongeval/gebeurtenis datum daarvan in onderwerp draadje te zetten;
2) Op artikelen copyright berust. Je mag dus niet zomaar citeren.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nederlof.net
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2025, 11:37:48 »
Het nut van het plaatsen van deze citaten ontgaat me.
Dit is een hobby-forum.

Staat toch in het grootspoor hoekje? niet gek toch?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22745
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2025, 16:18:01 »
2) Op artikelen copyright berust. Je mag dus niet zomaar citeren.
Dat mag wel. Citaatrecht.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2025, 17:49:48 »
Citeren mag natuurlijk zeker, zolang je vemeld wat de bron is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
    • Filmpjes op YouTube
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2025, 18:05:57 »
Was die heisa paar jaar terug hier op het forum blijkbaar onnodig.  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:59:11 »
Uit het rapport, aanbeveling 1 op pagina 4:
"Neem maatregelen om de overwegen buiten het reizigersnet actief te beveiligen. Als bestaande maatregelen niet proportioneel zijn, denk dan aan alternatieve manieren voor de actieve beveiliging van overwegen. Als de actieve beveiliging van overwegen niet haalbaar blijkt, overweeg dan om de overweg of het baanvak op te heffen"
Dat de overweging zou moeten zijn om de overweg op te heffen, logisch. Maar meteen het hele baanvak? Lijkt mij een nogal drastische maatregel. Er wordt dan 'voor de veiligheid' voorbij gegaan aan andere klanten aan die spoorweg en de impact die een opheffing zou hebben op hun bedrijfsvoering. Bovendien lijkt het mij ook niet de taak van de Onderzoeksraad. Betere tekst zou zijn: "Als het echt niet mogelijk is om de overweg actief te beveiligen dan dient deze ten alle tijden te worden opgeheven". Punt. Je geeft anders zo ProRail wel een uitstekend handvat om maar allemaal van dit soort lijntjes op te heffen (Pon, Leusden; Delden, etc.). "Geen actieve goederenlijn is beter dan een onveilige".
 
Op pagina 5 nog een voor mij opvallende tekst:
"Deel deze risico’s en maatregelen met andere spoorwegondernemingen, bijvoorbeeld via het Directeurenoverleg Spoorwegveiligheid en de vereniging Historisch Railvervoer Nederland." Ik wist al dat HRN vaak in gesprek is met ProRail maar ook met ambtenaren in Den Haag. Goed om te zien dat zij in dit soort documenten genoemd worden. De aanrijding is er een die ook op museumspoorlijnen kan voorkomen, en met een mogelijk nog veel grotere impact. Daar werken vrijwilligers die zeker goed geïnformeerd dienen te worden over onveilige situaties op overwegen. Hopelijk wordt dit document dan ook bij alle museumspoorlijnen verspreid én (!) besproken.

Het bijschrift van figuur (foto) 12 op pagina 19 snap ik niet: "Fragment van baanvak waarover vier treinen per uur rijden (Arnhem – Apeldoorn, ter hoogte overweg Broeksweg, Loenen, juni 2005)" Er is geen baanvak Arnhem-Apeldoorn en vanwege het feit dat Loenen wordt vermeld, wordt waarschijnlijk de VSM-lijn bedoeld waar zeker geen 4 treinen per uur rijden. (ik ken de locatie van de foto niet). De foto voegt mijns inziens niet veel toe. Met de tekst "ter vergelijking hoe een overweg op een andere spoorlijn er uit ziet" had ik het nog begrepen maar dat wordt dus niet vermeld. Er wordt in de tekst ook niet naar deze foto verwezen.

Typisch dat het ongeval weer plaats vind terwijl er drie man op het bordes staan. De machinist heeft daar niets te zoeken maar stond daar waarschijnlijk vanwege het wegleren van de andere. Wegleren kan je ook vanuit de cabine doen (zeker met de korte kant voor zoals uit de ongevalsfoto blijkt) maar buiten is leuker, zeker met 25-30 graden en zon en ook handiger vanwege de lage snelheid op dit baanvak. De rangeerder heeft eigenlijk ook niets te zoeken op het bordes (men is niet op een emplacement aan het werk) maar heeft waarschijnlijk om dezelfde reden (mooi weer/lage snelheid) deze plek gekozen. Hadden ze allen in de cabine gezeten/gestaan, was de aanrijding met alleen blikschade afgelopen. De onoverzichtelijkheid van de overweg en het niet goed opletten van de chauffeur van de vrachtwagen (het juist en veilig oversteken van een onbewaakte (!) overweg is ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de chauffeur) zijn 'bijkomende' factoren die nu en in dit geval spelen. Met alleen blikschade had er niets aan de uitvoering van de overweg gedaan. Die conclusie in de aanbeveling om "dan maar een baanvak op te heffen" komt zo nog 'vreemder' over.

Ik ben ook wel benieuwd of dit nog steeds 'werkt': (pagina 16) "Bij nadering van de overweg passeert een weggebruiker het aankondigingsbord ‘overweg zonder slagbomen’25 (zie figuur 7), om het wegverkeer op een onbeveiligde overweg te attenderen." Het bedoelde bord is de rode driehoek met een stoomloc er in, J10:

(afbeelding overigens gevonden bij .... Bol.com! https://www.bol.com/nl/nl/p/verkeersbord-j10-bewaakte-spoorwegovergang-aluminium-dor-900-mm-klasse-2-10-jaar-garantie/9300000099444188/ )
Mensen met wegkennis en/of rijbewijs zullen dit bord hebben 'geleerd'. Maar of de weggebruikers met fiets, vaak jong, het ook zo interpreteren? Het zou mij niet verbazen als men nu eerder aan "U nadert een museumspoorlijn" denkt in plaats van een onbewaakte overweg. Het bord is grappig voor een spoorweghobbyist maar hopeloos achterhaald. Ik zou echter niet weten met wat voor afbeelding het zou moeten worden vervangen.

Elk ongeluk is er een teveel en zeker een met dodelijke afloop. Maar wel goed dat er onderzoek naar gedaan wordt en dat de resultaten openbaar gemaakt worden. Nu maar hopen dat het gelezen en begrepen wordt en naar gehandeld. Wie echter de hele kleine lettertjes bij punt 42 geheel onderaan pagina 39 leest, weet dat er niet altijd naar de Onderzoeksraad geluisterd wordt...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hatsune Miku

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:40:37 »
Typisch dat het ongeval weer plaats vind terwijl er drie man op het bordes staan. De machinist heeft daar niets te zoeken maar stond daar waarschijnlijk vanwege het wegleren van de andere. Wegleren kan je ook vanuit de cabine doen (zeker met de korte kant voor zoals uit de ongevalsfoto blijkt) maar buiten is leuker, zeker met 25-30 graden en zon en ook handiger vanwege de lage snelheid op dit baanvak. De rangeerder heeft eigenlijk ook niets te zoeken op het bordes (men is niet op een emplacement aan het werk) maar heeft waarschijnlijk om dezelfde reden (mooi weer/lage snelheid) deze plek gekozen. Hadden ze allen in de cabine gezeten/gestaan, was de aanrijding met alleen blikschade afgelopen. De onoverzichtelijkheid van de overweg en het niet goed opletten van de chauffeur van de vrachtwagen (het juist en veilig oversteken van een onbewaakte (!) overweg is ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de chauffeur) zijn 'bijkomende' factoren die nu en in dit geval spelen. Met alleen blikschade had er niets aan de uitvoering van de overweg gedaan. Die conclusie in de aanbeveling om "dan maar een baanvak op te heffen" komt zo nog 'vreemder' over.

Ik ben ook wel benieuwd of dit nog steeds 'werkt': (pagina 16) "Bij nadering van de overweg passeert een weggebruiker het aankondigingsbord ‘overweg zonder slagbomen’25 (zie figuur 7), om het wegverkeer op een onbeveiligde overweg te attenderen." Het bedoelde bord is de rode driehoek met een stoomloc er in, J10:

(afbeelding overigens gevonden bij .... Bol.com! https://www.bol.com/nl/nl/p/verkeersbord-j10-bewaakte-spoorwegovergang-aluminium-dor-900-mm-klasse-2-10-jaar-garantie/9300000099444188/ )
Mensen met wegkennis en/of rijbewijs zullen dit bord hebben 'geleerd'. Maar of de weggebruikers met fiets, vaak jong, het ook zo interpreteren? Het zou mij niet verbazen als men nu eerder aan "U nadert een museumspoorlijn" denkt in plaats van een onbewaakte overweg. Het bord is grappig voor een spoorweghobbyist maar hopeloos achterhaald. Ik zou echter niet weten met wat voor afbeelding het zou moeten worden vervangen.

Wat betreft het eerste deel, ben jij zelf machinist of bekend met de specifieke/lokale regelgeving?

Veel mensen snappen dat bord of zelfs de combinatie van schrikhekken en Andreaskruizen niet, of letten niet op en verstijven midden op de overweg als je met je lokje er al bijna op staat. Het is een chronisch probleem voor rangeerders/machinisten, kun je zo luid tyfoneren en stapvoets rijden als je wilt..

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 13:25:42 »
Ik ben geen machinist. Ik ken de spoorlijn en de overweg wel als hobbyist. Ik val niemand aan op zijn gedrag en snap zeker het handelen op die dag. Heb het erbij vermeld omdat er weer veel gaten van de Zwitserse kaas op een rijtje moesten vallen om tot dit ongeval te komen. Met "gewoon" handelen van alle partijen was het niet gebeurd. Er wordt in het rapport niet over het scenario "iedereen in de cabine" gesproken. Logisch, want het was niet zo. Maar er wordt wel veel nadruk gelegd op de overweg, zijn inrichting en het gebruik er van. Terwijl er, met gezond verstand, prima gebruik van gemaakt kan worden.

Ik blijf er wel bij dat een overweg zonder lichten en bellen, een erg onveilige overweg is. Er klinken echter ook geen bellen bij een gewone kruising en mensen stoppen toch voor rood licht (ook voetgangers en fietsers). Dus het zou ook zonder moeten kunnen. Maar anno 2025 zou ik elke onbeveiligde overweg voorzien van of opheffen. Ik weet echter ook dat er veel tijd verstrijkt voordát een overweg daadwerkelijk opgeheven kan worden. Deze bewuste overweg zou ik als mini-Ahob gaan uitvoeren (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mini-AHOB) En niet zeuren over de kosten. De overweg wordt druk gebruikt aldus het rapport. Het is er niet eentje tussen 2 weilanden voor 1 boer.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:27:47 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 14:22:16 »
Dat laatste vergelijk met een normale verkeersleiding met rode verkeerslichten voor wegverkeer gaat natuurlijk wat mank, daar vinden jaarlijks nog veel meer (dodelijke) ongelukken plaats dan op spoorwegovergangen.