Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door R1954
Vandaag om 17:28:51
Zee. Land. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:51
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:12:36
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
  

Auteur Topic: PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.  (gelezen 737 keer)

Ronald A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Onlangs een mooi 2e hands Artitec PEC Postrijtuig kunnen kopen in perfecte staat met OVP en alle losse onderdelen, waaronder een set koppelingen om het rijtuig achter bijv. een Piko Mat ’54 te kunnen hangen.

Probleem ontstaat pas als je het rijtuig aan ander materieel wilt koppelen zonder Scharfenberg, want de PEC kent helaas geen NEM-schacht voor een ander soort koppeling.

Aangezien ik het rijtuig met een koppelwagen aan een rangeerloc wilde koppelen, had ik dus een probleem.
Immers, ik heb ook nog nooit een Scharfenberg koppeling gezien met NEM schacht, wat dit probleem zou kunnen oplossen. Ja, er bestaan wel sets Scharfenberg koppelingen met een NEM-schacht uiteinde (die er overigens vrij grof uitzien), maar die passen dus niet op de PEC omdat daar geen NEM-schacht in zit, dus heb je daar eigenlijk niets aan.


Standaard Scharfenbergkoppeling van Artitec.

Nu had ik ooit, heel lang geleden, een defect Oostduits VEB Spielwarenfabrik Bernburg [Dahmer] – Autotransportwagentje uit de jaren ’60.
De beugelkoppeling daarvan (bevestiging aan het wagentje eigenlijk) was deels defect vanwege een ontbrekende veerbeugel.
Dan kan je die koppeling weggooien, maar dat heb ik niet gedaan. Gewoon in een bakje met andere koppelingen en losse onderdelen gegooid in het kader van: wie weet kan ik het ooit nog eens ergens voor gebruiken.

En jawel, nu was blijkbaar het moment….
Eens even gekeken naar de constructie onder de PEC waar de koppeling mee aan het rijtuig zit.
Kijkend naar de oude jaren ’60 koppeling met een mooi metalen verbindingsstukje met een gat erin, had deze koppeling mogelijk potentie voor mijn doel.

De standaard Scharfenbergkoppeling verwijderd en eens even los proberen of dat heel misschien -toevallig- past…..
Zo op het eerste gezicht zou dat moeten kunnen, zo leek het.
Dus de verbindingsbeugel met het gat precies boven het schroefgatbusje van de PEC gebracht en vastgeschroefd, maar zonder het ringetje ertussen, dat paste dan weer net niet.


De oude metalen beugelkoppeling uit de DDR tijd...

En voilà, een goed zittende beugelkoppeling aan de PEC!! Metalen stripje ietsje omhoog gebogen, zodat ik het rijtuig op goede hoogte keurig aan een Piko koppelwagen kon koppelen en vervolgens zo achter de rangeerdiesel hangen. Werkt perfect. Heel blij mee!!


PEC met koppelwagen achter de Piko 652.

Natuurlijk zal niet iedereen beschikken over zo’n oud beugelkoppelingetje, maar het is misschien toch waardevolle informatie voor iemand.

In ieder geval hoef je niet aan de PEC zelf te gaan rommelen om iets pas te maken.
En je kunt de koppeling ook gewoon weer simpel verwijderen en wisselen met de standaard Scharfenbergkoppeling of de koppeling voor aan de Mat ’54.



timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2025, 20:49:47 »
Eigenlijk moet je een Scharfenberg aan de koppelwagen zetten en daar dan mee koppelen  :angel:

Ronald A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2025, 20:59:12 »
Dat klopt helemaal, maar ook dan heb je het probleem dat de PEC alleen maar een Scharfenbergkoppeling (en dan ook nog eens de Artitec specifieke versie) kan hebben, en die dan weer niet past op een losse NEM-schacht Scharfenberg koppeling uit het genoemde (grof uitziende) setje losse Scharfenberg koppelingen (Hornby of Rivarossi als ik mij niet vergis) die dan aan de koppelwagen zit.

Dus ja, het is misschien niet helemaal zoals het officieel zou moeten, maar het werkt (voor mij in ieder geval) wel.

Had mooier geweest als de PEC een NEM schacht zou hebben en dat er diverse (Scharfenberg) koppelingen waren, ook met NEM Schacht, zodat de PEC op de formele en juiste manier aan welk materieel dan ook gekoppeld zou kunnen worden....

Dus ik dacht, mijn 'oplossing' toch maar even posten, zodat iemand anders er misschien ook wat aan heeft, ook al is het dan niet helemaal 100% correct volgens de werkelijkheid....




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
    • Biesje.nl
Een NEM koppelingsschacht is veel te dik om een koppelboom van een scharfenberg na te bootsen. En zit een NEM scact op de goede oogte voor een scharfenberg? Ik kan me herinneren van wel. Het mooiste zou zijn om de koppeling die er bij zit voor de Piko hondekop, aan een koppelwagen te frotten. Een of ander oud wagentje zonder kortkoppelings schachten voorzien van symoba aan 1 kant, en de extra Artitec scharfenberg aan de andere kant.

Mvg,

Robert

Ronald A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Daarom zou het ook mooi zijn om de diverse Scharfenberg koppelbomen van een NEM schacht uiteinde te voorzien, volgens mij zou dat moeten kunnen, en dan op de PEC ook een NEM schacht ingang aanbrengen.

Maar omdat de PEC die niet heeft en ook niet gaat krijgen, zou het mooi zijn losse Scharfenbergkoppelingen/koppelbomen uit te brengen met NEM schacht uiteinde, zodat die dan inderdaad aan ander materieel gekoppeld kunnen worden en dan aansluiten op de standaard Artitec PEC Scharfenberg koppeling.

Voor nu ben ik voor mijzelf tevreden met mijn oplossing, al is die dan niet conform de werkelijkheid.

En heb dit dus alleen gepost voor mensen die ook op een dergelijke wijze iets zouden willen kopppelen, niet als een ultime en met grootbedrijf gelijkende oplossing.



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:29:33 door Ronald A. »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12556
    • sleutelspoor
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Dank Hans, voor deze mooie aanvullingen!  :)