Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:11:41
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 15:54:10
Esu 5 basis door beekemm
Vandaag om 15:40:05
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 15:39:13
De modeltreinen van Spoorijzer door 1200blauw
Vandaag om 15:38:58
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 12:27:27
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
Abdeck- und Umlenkkästen. door bellejt
Vandaag om 11:10:25
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:23
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:36:36

Auteur Topic: De verbinding Amsterdam-Brussel  (gelezen 2717 keer)

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2024, 09:20:28 »
Charleroi is geen specifieke reden. Op Brussel Zuid kan je netjes aan de kant op Bundel Gent of in Vorst. ;)
Een ander punt om niet door te rijden. Hoeveel treinstellen heb je meer nodig om daarheen te rijden? Er komen maar twintig ICNG-B's.
Het is natuurlijk  duidelijk dat langere rijtijden zou betekenen meer materieel.
Voor de rest geloof ik niet dat je die TTB nota echt gelezen hebt, want dat gaat over het door integratie vrijmaken van rijpaden en niet over waar kop gemaakt moet worden. Het is iig out of the box denken, daar staan treinvervoerders en infra beheerders niet echt om bekend.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2024, 09:56:27 »
Het kopmaken was als reactie op jou en niet op het TTB stuk. Wilde aangeven dat kopmaken op Brussel Zuid heel mooi mogelijk is en dat is niet mogelijk aan de andere kant in Amsterdam. Vandaar dat de trein daar verder gaat rijden.

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2024, 12:58:39 »
Als zeer sporadisch Belgie rijder (alleen als er een modelshow ergens is:)) begrijp ik het niet zo goed.
We hebben binnenlandse treinen (zowel in NL als B) en internationale treinen (tussen Breda en Antwerpen)of zo u wilt tussen Amsterdam en Brussel en verder evt naar Parijs en Londen.
De hogesnelheidstreinen hebben in beide landen een beperkt stuk eigen baan, in Brussel doen ze de luchthaven aan (anders dan de oude Beneluxtreinen, die over bestaand spoor tussen Asd en Brussel zuid reden). Mijn ervaring is dat die laatst genoemde treinen behoorlijk bezet waren, op het laatst zelfs geregeld overvol waren.
In het kader van minder luchtverkeer op kortere afstanden (Amsterdam-Brussel) is de HSL aangelegd. Dat is dus een nieuwe doelgroep, los van de bestaande reizigers. Het viel me de laatste keer op dat je al moet weten dat er een andere trein dan de HSL rijdt, op de NS-site was dat niet/moeilijk te vinden. Die vervanger van de Beneluxtrein reed ook over Breda en daarmee over de HSL-lijn. Het oude pad van de internationale trein is dus blijkbaar opgeheven.
Hoe kan het zijn dat je een nieuwe verbinding bouwt (toch nog geen 30 jaar oud?) en dat de capaciteit nu al niet voldoende is? Ik weet niet wat de frequentie op die lijn is. De binnenlandse lijn over Essen zou toch gewoon de binnenlandse treinen aan moeten kunnen, want op z'n minst de oude beneluxtrein niet meer.
Als de HSL is aangelegd om vliegverkeer op de relatie Brussel - Amsterdam te vervangen, hoeveel vliegtuigen minder heeft dat opgeleverd. Is die doelstelling dan wel gehaald? Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein. KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Capaciteit is niet alleen de hoeveelheid rails of perronlengte maar vooral de mogelijkheid om aan het eindpunt te keren (op welke manier dan ook)
Politiek is keuzes maken, maar het geheugen is vaak bijzonder kort.
Blijkbaar als ik de discussie in dit draadje begrijp is die keuze nu gevallen op hogesnelheidsverkeer ten koste van de kwaliteit voor bestaande binnenlandse reizigers. Dat kan, maar wees daar eerlijk over. Zeg dan gewoon we gaan voor de gelikte nieuwe treinen en de zgn milieudoelstellingen en "vergeten" de huidige reizigers, want niet van belang.
Dat gebeurt in Nederland ook, Soest heeft in de daluren en in het weekend al een tijd een uurdienst. Voor de verbinding Utrecht - Baarn wordt je dan over Amersfoort of Hilversum gestuurd. Als je mobiel bent en makkelijk een trap oploopt is dat een alternatief maar het is vooral bedacht achter de tekentafel.
Overigens bij het checken op de reisplanner net leek de halfuurdienst op zondag en de avonduren hersteld. Ik ben benieuwd.
Station Baarn HIJSM

BrightonBelle

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2024, 22:25:49 »
Hoi Mara,

Je veegt een heleboel zaken bij elkaar, en ook over een lange periode.
Daarbij ga je uit van de aanwezigheid van een geïntegreerde visie op internationaal vervoer.
Maar die is er niet en is er ook nooit geweest.
Maar ik ben het dus met je eens dat afwegingen transparant moeten zijn.

Groetjes Gerard

(ik hoor trouwens net dat mijn vrouw weer gestrand is, dit keer in Antwerpen..... >:()

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2024, 23:21:09 »
Was een trein met een defectje wat te resetten was dus als het goed is kon je vrouw met wat vertraging weer door gelukkig.

BrightonBelle

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2024, 00:07:43 »
Meestal is dat idd de oorzaak Chris, itt wat sommige collega's van je denken, maar volgens de omroep was het echt dit keer helaas een springer.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #21 Gepost op: 06 September 2024, 00:24:05 »
Oei, dat is minder voor alle betrokkenen. Zie het nu in een Belgische app. Dacht door je bericht dat het verkeer op de verbinding van dit draadje was...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 06 September 2024, 20:39:44 »
Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein.
Klopt, dat was om de opening van de Westtak in 1986 luister bij te zetten.

Citaat
KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Niet zo vreemd, de samenwerking tussen de NS en KLM in HSA is in 2015 beëindigd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2024, 09:19:03 »
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.

Maar volgens mij gaat het hier over het traject Antwerpen-Brussel. Daar is geen HSL gebouwd. Als ik het goed begrijo wordt een keer per uur een binnenlandse IC vervangen door een internationale trein. Die trein zal flink bezet zijn door internationale reizigers. Dan blijft er toch minder capaciteit over voor binnenlandse reizigers die ook willen instappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ploeger

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 September 2024, 10:33:06 »
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2024, 10:51:08 »
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2024, 11:11:50 »
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.
Je vergeet nog de onbegrijpelijke omreis via station Breda. Dat kost bijna twintig minuten. De stop bij Zaventem helpt ook niet echt mee...
Dat binnenlands vervoer is er nu ook nog steeds hoor.

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #27 Gepost op: 07 September 2024, 11:12:28 »
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?
Niet alleen in de spits, de stoptreinen maken er nog steeds gebruik van waaronder de trein van Antwerpen naar Nijvel.