Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:11:41
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 15:54:10
Esu 5 basis door beekemm
Vandaag om 15:40:05
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 15:39:13
De modeltreinen van Spoorijzer door 1200blauw
Vandaag om 15:38:58
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 12:27:27
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
Abdeck- und Umlenkkästen. door bellejt
Vandaag om 11:10:25
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:23
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:36:36

Auteur Topic: Ervaringen van een beginner  (gelezen 3161 keer)

frits959

• Offline Offline
Re: Ervaringen van een beginner
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2024, 05:02:30 »
Ik heb maar direct mijn woonplaats updated, dus als er iemand in de buurt is, je bent welcome in Down Under, met een lekker temperatuurtje vandaag, 29 graden (het is net voorjaar!!!), nog geen Hitteplan !!!! 8)

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2024, 09:19:42 »
Mijn profiel is redelijk anoniem omdat ik o.a. zakelijk en privé gescheiden wil houden en sowieso de policy heb zo min mogelijk persoonlijke info het internet op te gooien. Zo kan iedereen zijn redenen hebben een alternatieve naam te gebruiken of wel/niet zijn/haar woonplaats te vermelden.
Groet!
Michiel.

Cor--24

• Offline Offline
  • Vier het leven, het duurt maar even.
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2024, 10:38:57 »
Maar je kunt ze ook in een doosje kopen naast de knipperlichtvloeistof  ;)

Vreemd. ??? Ik dacht, dat ze naast de oliekniptangen en spijkerzeven lagen?  ??? ???
Mvg.

Cor

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2024, 10:47:42 »
Mijn profiel is redelijk anoniem omdat ik o.a. zakelijk en privé gescheiden wil houden en sowieso de policy heb zo min mogelijk persoonlijke info het internet op te gooien. Zo kan iedereen zijn redenen hebben een alternatieve naam te gebruiken of wel/niet zijn/haar woonplaats te vermelden.

Even een proef op de som gedaan met uitloggen en daarna klikken op iemands profiel en dan krijg je dit te zien:

-Alleen geregistreerde gebruikers hebben toegang tot dit gedeelte.
Log hieronder in of klik op deze link om jezelf te registreren op BeneluxSpoor.net forum.-

In mijn geval wens ik de "boeven" veel succes om uit te zoeken waar Ronald69, man van 55 in Zwolle woont.
Grt, Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2024, 17:15:31 »
 ;D ;D ;)

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2024, 18:05:22 »
Oei, ronald69 is anders beter bekend dan de bonte hond😁😁
Nee, ik weet niet waar hij woont ,maar wel dat hij tot het vaste behang van een bepaalde club hoort.😉😁😁😁

Groetjes Wim ( ook Zwols)
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #36 Gepost op: 01 September 2024, 15:47:51 »
Sjors, niet om het een of ander en zeker niet om iedereen over 1 kam te scheren, maar je legt (naar mijn mening) onterecht uit (en nadruk) op het feit dat je starter bent in het bedrijfsleven. Daar krijg ik, het spijt me dat ik dat zeg, enige 'hoogopgeleiden-jeuk' van: ik werk samen met ingenieurs op m'n huidige werk, terwijl ik zelf 'maar' een elektronicareparateur ben. Maar juist op m'n huidige werk heeft men echt lak aan die titels en ben je gewoon een persoon en kan ik geweldig diep in de materie waarvoor ik die personen moet spreken duiken: de ingenieur weet weer dingen die ik niet weet en andersom. Dat ik bepaalde beslissingen niet kan nemen die die ingenieurs wel kunnen, is een ander verhaal.

Dus: mij bekruipt een gevoel dat je hoogopgeleid bent. Dat is niet erg, maar het is wel een gegeven dat hoogopgeleiden vaker slachtoffer zijn van oplichting/belazerd worden, dus in dat opzicht denk ik dat je misschien een meer gekleurde mening hebt opgedaan.
Oplichting of belazerd worden kan overal (het verschil met oplichting vind ik dat je iets betaalt maar daarvoor niets krijgt (of iets totaal anders dan wel totaal disfunctioneels) en bij belazerd worden dat iets niet geheel voldoet aan de verwachting) en is mij ook wel met hele kleine bedragen gelukkig, overkomen.

Als je na 5 minuten al 'om' bent door een praatje van een verkoper, dan is het eerst zaak te beseffen dat een verkoper ook wat aan je wil verdienen maar ten tweede dat je dan misschien heel gevoelig bent voor verkooppraatjes. Zet wat zaken op papier waar je meer over wil weten en geef vooral voor jezelf aan: eerst oriënteren, daarna ga ik iets aanschaffen. Blijft een verkoper aandringen of aansturen dat je iets écht moet hebben: ga dan weg. Een goede verkoper zal je misschien wel in zijn richting sturen (logisch) maar je niets direct proberen te verkopen maar je misschien wat folders meegeven om te bestuderen en je daarna een hand geven en zeggen: 'Als u er uit bent, zie ik u graag terug en mocht u vervolg-vragen hebben, sta ik u graag nogmaals te woord!'

Uiteraard: wees dan wel zo netjes om uiteindelijk ook bij die winkelier iets aan te schaffen en ga het niet ergens elders (eventueel goedkoper) op internet kopen. Die winkelier heeft wel gratis tijd aan jou besteed.

Op bovenstaande manier voorkom je dat een verkoper je ompraat. En eerlijk is eerlijk: dat een verkoper dat zo snel gelukt is kan ook iets over die verkoper zeggen ;) Ik heb zelf een jaar in een elektronicazaak gestaan en mijn baas was heer en meester in bepaalde zaken verkopen aan mensen waarvan hij al wist dat ze dat niet moesten hebben. De koper wou per sé niet het duurdere model soldeerbout 'want te duur', maar mijn baas kon aan de hand van de beschrijvingen van de koper al ontcijferen dat het duurdere model 'm echt beter zou gaan bevallen. Dus verkocht 'ie 'm, geheel naar wens van de koper, het goedkope model, met daarbij 'Ik weet vrij zeker dat als jij gaat doen wat jij zegt dat je er mee gaat doen, jij hier morgen weer staat om die dure te kopen'.

En jawel hoor, 9 van de 10 keer kwam die klant binnen een week terug: 'Je had helemaal gelijk, doe mij die ene die je de vorige keer aanraadde maar'. Ik was daar minder goed in, maar zoiets kost ook wel een paar jaar denk ik.

Eigen ervaring:
Heel veel modellen die ik heb zijn tweedehands. Voordelen? De prijs en de voldoening van het eigenhandig opheffen van de nadelen. Wat zijn die nadelen dan? Wat de een niet schoon genoeg vindt, vind de verkoper schoon en wat de ene koper 'kleine mankementen' vind, kan een grote berg troep in de motor betekenen voor jou.

Voor mij is dat een deel van de lol: een model helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar waarna hij weer fantastisch werkt. Eventueel lampjes vervangen door LEDs, dat soort dingen.
Het is hetzelfde wat ik op m'n werk doe en waar ik ook de grootste voldoening kan halen uit het vervangen van 1 onderdeel waardoor een instrument weer volledig functioneel is.

Als dat je niet ligt, kun je beter wegblijven van tweedehands, want mijn ervaring is dat er eigenlijk altijd wel iets aan mankeert.
Maar een belangrijk deel, zoals al uitgelegd, is controle: als je het model niet kunt zien (rijden) vóór je 'm koopt, dan ga je op de gok een koop aan. Kan goed uitpakken (en op ernstige schade vooraf of door transport na gaat het vaak ook wel goed), maar je kan inderdaad een smerig model krijgen of gewoon belazerd worden.

Tip hierbij: vraag, als je het model niet kunt bezichtigen, vooral of de vorige eigenaar een roker is/was, want mijn ervaring is dat je sommige modellen dan beter geheel overnieuw kunt spuiten omdat de nicotine-aanslag echt heel diep doordringt in een model.

Op beurzen gewoon grondig kijken hoe het model er uit ziet en vooral niet overhaast beslissen. Twijfel je teveel: doe het dan niet of kijk of het model getest kan worden.

Je doet iets nieuws en daarbij hoort vallen en opstaan: dat is iets wat je vaak vergeet na een jaar of 20 rondlopen op deze aardbol, omdat het daarvoor allemaal zo vanzelf leek te gaan.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #37 Gepost op: 02 September 2024, 09:07:08 »
Tweedehands is zeker een risico. Met nieuw ook, maar vaak heb je dan makkelijker garantie etc. Overweeg dan dus ook of het verschil in prijs het risico waard is. Ik heb eens 2 Lima ICR rijtuigen voor een prikkie overgenomen. Dat spul reed voor geen meter, kwam geen enkele keer een fatsoenlijk rondje over mijn baan. Bleek toch ergens aan geknutseld te zijn. Uiteindelijk zelf verkocht (wel eerlijk geweest...) en nieuw spul gekocht wat wel goed reed.

Aan de andere kant, ik heb ook wel eens kruisingen gekocht van mijn zuur verdiende zakgeld, terwijl ik Engelse wissels nodig bleek te hebben! Dat was op de beurs in Houten. Uiteindelijk kon ik de beurs erop het spul gewoon terugbrengen, voor de originele prijs. Dat was nog eens service!  (y)

Kortom, het kan verkeren. Ik zou ook geen oldtimer kopen als ik er geen zak van weet. Met een 2e hands auto doe ik ook kennis op met elke aankoop. En zo leer je. Is het goed? Nee, maar het is niet altijd bewust belazeren. Wat de ene ziet al gloednieuw is voor een andere oude meuk. Kijk maar eens hoeveel Hema Lima setjes (de standaard startset met 1200, 2 Plan E's en een Duitse goederentrein) voor gouden prijzen op Marktplaats staan......

Groeten,
Rogier

_Sjors_

• Offline Offline
  • Open source is important.
« Reactie #38 Gepost op: 09 September 2024, 14:08:49 »
Super bedankt, Menno, hier kan ik wat mee. Ik had het inderdaad beter moeten controleren, maar ik moet misschien nog leren waar ik daadwerkelijk op moet letten en op beurzen misschien wat directer zijn en erop aandringen om het model te testen. Daarnaast ben ik zeker makkelijk beïnvloedbaar door verkopers, daarom vindt ik op internet bestellen ook meer iets voor mij, omdat ik dan lang de tijd heb om te onderzoeken of dit echt het gene is wat ik nodig heb. Echter vindt ik dat tot nu toe in deze hobby heel lastig. Want veel informatie is nou eenmaal slecht te vinden.

Wat betreft de "hoogopgeleiden-jeuk", het was niet mijn bedoeling om dat te veroorzaken, je stelling is ook niet geheel terecht, Ik vindt mezelf ook niet hoogopgeleid. Ik wilde alleen wat context geven om het verhaal in te leiden en laten blijken dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Groetjes,

Sjors

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 09 September 2024, 14:18:24 »
Ik heb eens 2 Lima ICR rijtuigen voor een prikkie overgenomen. Dat spul reed voor geen meter, kwam geen enkele keer een fatsoenlijk rondje over mijn baan. Bleek toch ergens aan geknutseld te zijn. Uiteindelijk zelf verkocht (wel eerlijk geweest...) en nieuw spul gekocht wat wel goed reed.

Hi Spoorijzer,

Persoonlijk vind ik het niet erg als treinen niet goed rijden. Ik repareer ze met alle liefde, dat houdt me van de straat :) . Het was alleen vervelend dat ze verkocht worden als "zo goed als nieuw", terwijl dat achteraf eigenlijk nooit het geval is (en de prijs er dan ook niet naar is). Ik heb al begrepen van mede-forumleden dat ik beter kan controleren/testen voordat ik een aankoop doe. Daar hebben ze natuurlijk helemaal gelijk in, en dat ga ik vanaf nu ook zeker doen. Ookal ga ik dat wel lastig vinden, vooral als de tegenpartij er moeilijk over doet.

Groetjes,

Sjors

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 September 2024, 14:22:32 »
Dat is ook lastig, maar je kan ook zonder te rijden wel e.e.a. aan een model zien. Hoe ziet de doos eruit? Is deze erg gebruikt, dan is het niet waarschijnlijk dat de loc er altijd in heeft gezeten. Hoe zien de wielen eruit, is er extra gesmeerd etc. zitten de losse onderdelen er nog los bij of zijn deze er (ruw) aangeplakt? Dat geeft ook (voor mijn idee) aan of iemand voorzichtig is geweest met een model, of het meer als speelgoed ziet.

En als je twijfelt, dan niet doen. Tenzij de schade te overzien is......

Groeten,
Rogier

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 September 2024, 15:25:51 »
Dat is ook lastig, maar je kan ook zonder te rijden wel e.e.a. aan een model zien. Hoe ziet de doos eruit? Is deze erg gebruikt, dan is het niet waarschijnlijk dat de loc er altijd in heeft gezeten. Hoe zien de wielen eruit, is er extra gesmeerd etc. zitten de losse onderdelen er nog los bij of zijn deze er (ruw) aangeplakt? Dat geeft ook (voor mijn idee) aan of iemand voorzichtig is geweest met een model, of het meer als speelgoed ziet.

Dankjewel, ik had nog niet aan de wielen gedacht om die te bekijken, dat is inderdaad een goede. Vooral als er van die antislipbandjes op zitten, dan kan je de slijtage goed zien.. Waarom had ik hier niet aan gedacht.

De doos en de kappen keek ik al naar en zonder doos koop ik ook nooit een model, ookal kreeg ik daar afgelopen beurs wel echt flink wat commentaar op van een duitser. Toen ik vroeg of ze er ook een doos bij had, want dat zou geen verschil maken.

De losse onderdelen probeer ik wel altijd, alleen ik koop vooral fleischmann treinen en de enige losse onderdelen daarbij zijn extra koppelingen en handleidingen. En ik kan mezelf voorstellen dat koppelingen niet meer erbij zitten. Als ik er een extra nodig heb haal ik deze ook gewoon uit een doos waarvan ik weet dat er nog een in zit. Overigens zijn handleidingen voor mij ook een must have net als de doos.

Hoe denk jij erover als bijvoorbeeld een koppeling mist in de doos? Is dat dan meteen een nee?

Groetjes Sjors

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 September 2024, 15:42:52 »

Hoe denk jij erover als bijvoorbeeld een koppeling mist in de doos? Is dat dan meteen een nee?

Tja,. dat is een lastige. Zelf plaats ik ze eigenlijk niet, maar ik wil ze wel graag zodat het geheel compleet is. Net zoals inderdaad de verpakking. Het is een kwestie van goede prijs denk ik. Geen OVP en geen onderdelen zijn wel reden om te twijfelen of iemand er wel zuinig op is geweest. Voor bv een loc vind ik dat wel erg, voor een (wat eenvoudige) wagon niet. Koppelingen vind ik nogal persoonlijk, ik heb dit jaar de keuze gemaakt om al mijn materieel van FLM profikoppelingen te voorzien. Het materieel zonder kk-mechanisme heb ik daarom verkocht (ombouwen vond ik te duur en lastig)

Groeten,
Rogier

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 September 2024, 16:09:51 »
Super bedankt voor de wijze informatie, je hebt inderdaad helemaal gelijk. Als ik iets verkoop dan zorg ik er altijd voor dat het geheel compleet is. Ookal heb ik ze zelf zonder deze koppelingen gekocht destijds bijvoorbeeld. Puur omdat ik dat netjes vindt om iets geheel compleet te verkopen. Want dit is ook hoe ik ze het liefste zou ontvangen/kopen.

Ik moet zeggen dat ik ook dacht dat ik een extreem was met voorzichting zijn en zaken compleet willen hebben. De eeste keer op een beurs was ik best wel verbaasd/geschocked hoe andere modelen vastpakken/behandelen. Nog steeds eigenlijk wel, vooral wagonnen waar ze deze gewoon terug gooien in een bak als het toch niet iets is wat ze zoeken.

Groeten,

Sjors

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2024, 21:52:05 »
Ligt er wel aan wat het is, als het zo’n rommelbak onder de tafel is dan ligt het er sowieso al niet om zuinig mee te zijn. Maar ik geef je wel gelijk dat sommige erg lomp zijn, maar ook met wat je soms op marktplaats ziet. Vrij nieuwe modellen zonder verpakking, dan denk ik, hoe raak je die kwijt? Ik zelf ben tegenwoordig wel alerter, ik heb ook wel eens foute aankopen gedaan. Op het einde van een beurs nog twee rongenwagens van roco gescoord, een daarvan had geen schacht om de koppeling te kunnen wisselen en de ander was een marklin wagen in een roco doosje. Tja voor een paar euro weer verkocht (met duidelijke omschrijving), maar ik was thuis minder blij natuurlijk. Leer je van. Ben nu wat strenger, ik vind het niet mooi als er allerlei details missen, dus ik koop het niet als niet alle losje deeltje erbij zitten of via internet er niet achter kom of dat het geval is. Maar goed het is net hoe je zelf de hobby beleefd.

Groeten Edwin.