Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 01:50:09
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 01:18:18
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 00:41:37
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 00:21:03
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:08:16
Roco railjet voorzien van een decoder door bask185
05 November 2024, 23:49:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
05 November 2024, 23:18:04
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
05 November 2024, 22:30:12
19 Toen door Benelux795
05 November 2024, 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
05 November 2024, 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
05 November 2024, 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
05 November 2024, 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
05 November 2024, 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
05 November 2024, 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
05 November 2024, 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
05 November 2024, 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
05 November 2024, 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
05 November 2024, 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
05 November 2024, 20:40:01
Zee. Land. door hervé
05 November 2024, 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
05 November 2024, 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
05 November 2024, 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
05 November 2024, 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
05 November 2024, 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 November 2024, 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
05 November 2024, 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
05 November 2024, 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
05 November 2024, 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
05 November 2024, 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
05 November 2024, 15:47:17
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 3333 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2024, 08:52:44 »
Ja, maar nu de DP4 nog !  ;)

jvanrutten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2024, 09:06:50 »
Oeps, iets met " verkeerde bril ofzo "

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 5273
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2024, 18:40:54 »
Zie nu net op facebook eerste melding van nederlandse website dat ze hem hebben. Net geen € 23,00 per stuk. Dus scheelt wel met uk en is dus € 8,00 meer dan de mp4.

Is dan vergelijkbaar met mp4 met losse decoder (passen er 8 op een decoder dus 64,00 voor de decoder.)
Voordeel is dus afhankelijk van aantal op je baan en of je lose decoder eventueel nog voor andere schakelingen kan gebruiken.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2024, 18:45:34 »
een gewone DCC decoder voor wissels kost toch geen 64 euro
Greetings,salutations,groetjes,


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 5273
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2024, 19:11:55 »
Een yamorc yd8116 zit wel degelijk in de prijsrange.

Zal best wat goedkopers op het www te vinden zijn maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken.

@ben daar zag ik ze inderdaad ook …

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6293
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2024, 19:18:41 »
Ah oké.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10403
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2024, 23:18:04 »
Citaat van: Frank
...maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken....

Dank Frank ! ;)

Grtzz,
Karst

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2024, 23:00:51 »
Ik heb inmiddels een DP4 en een DP10 binnen.
Gaan we de komende dagen eens testen.
Ik heb nog nooit eerder een wisselmotor van MTB gehad dus het hele concept is nieuw voor mij.

grt

HJ
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #24 Gepost op: 18 October 2024, 23:57:28 »
Een DP4 en een DP10 zijn feitelijk precies hetzelfde.

De DP10 heeft slechts dezelfde inbouwmaat als de tortoise en is ook de enige reden dat het ding misschien bestaansrecht zou kunnen hebben als vervanger van de tortoise.

Waar ik vooral benieuwd naar ben of het DCC verhaal, waarmee het zich onderscheidt van de MP serie, volstaat binnen het DCC concept, zonder hier commerciële belangen in mee te laten wegen.

Ik kijk uit naar je bevindingen HJ  (y)
Carpe Diem

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #25 Gepost op: 25 October 2024, 23:06:13 »
Hallo mensen,

Hierbij een korte update over mijn nieuwe MTB wisselmotoren DP4 en de DP10.
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met eerdere producten van MTB en kan dus niet zeggen waar de verschillen zitten.
Ik kan wel de DP4 en DP10 onderling vergelijken.

De motoren zijn behoorlijk compact uitgevoerd. Het idee van de eenvoudig verstelbare ruiter (zowel de uitslag als de posities links/rechts) vind ik slim gedaan.
Doordat er verder weinig speling in het aandrijfsysteem zit, heb ik volgens mij genoeg aan een uitslag van 3mm voor mijn peco H0 wissels. Dat betekent dat ze behoorlijk traag en gedecideerd de tongen omzetten. Ik vermoed dat ik het veertje in de peco wissels gewoon kan blijven zitten.

Als je de doosjes openmaakt ziet het er zo uit:



Rechts de DP4 en links de DP10.
Verbazend eenvoudig gebouwd. Een soort nokkenas wordt door het motortje aangedreven en deze bedient alle schakelaars en via een wiel het ruitertje met de verticale naald.

de DP4 en 10 verschillen onderling alleen in de overbrenging en de robuustheid van de draaiende onderdelen. Het lijkt erop dat de DP10 mechanisch wat zwaarder is uitgevoerd. De motortjes zijn volgens mij identiek.

Ik heb zelf de kunststof pin waarmee het wiel de ruiter aandrijft vervangen door een messing exemplaar. Gewoon een stukje messingdraad van 1,8mm op lengte gebracht, het gaatje in het wiel iets geruimd en daar ingeprikt.

Het programmeren gaat zeer eenvoudig via een enkeltoets bediening. Zet hem in de programmeerstand en stuur een wisselcommando via de centrale en bam, hij heeft zijn eigen adres. Ook de werking van het commando omkeren gaat op soortgelijke manier. Ik heb zelf beetje zitten emmeren met het invoeren van het adres omdat ik ook een nieuwe centrale heb.

De DP4 lijkt me lekker compact en goed te monteren op een H0-baan. De DP10 zou ik kunnen gebruiken ter vervanging van mijn Cobalts (spoornulbaan), hij heeft dezelfde footprint en is een stuk kleiner en lichter dan de Cobalts. Maar oftie ook hetzelfde vermogen kan leveren weet ik niet en zou ik nog moeten testen. Niet dat mijn spoornulwissels zo zwaar omlopen maar je hebt best een grote slag nodig en aardig wat aandrukkracht om de tongen goed in het railprofiel te krijgen. Die stalen veren van de Cobalts heb ik het niet zo op. Voordeel is wel dat de Cobalts een middenpositie kennen die de montage onder de baan iets vereenvoudigt.

Met deze DCC motoren zie ik geen noodzaak meer om aparte decoders voor wissels aan te schaffen en te monteren. Scheelt ook een hoop bedrading!

Zo pff, hierbij mijn eerste ervaringen.
Iemand vragen of aanvullingen?

grt

HJ





modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25900
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #26 Gepost op: 26 October 2024, 11:19:55 »
Een aanvulling: kenmerk van de MTB aandrijvingen is dat de nokkenas altijd dezelfde kant op draait. Na een halve slag drukt de nok een microswitch in waardoor de motor stopt en klaar is voor positie 2. Laat je hem naar positie 2 draaien, dan laat de nok de microswitch weer los, de motor stopt en hij is klaar voor positie 1.

Dit betekent dat je hem altijd de tijd moet geven om naar het omschakelpunt te draaien. Je kunt je niet halverwege bedenken en hem terug laten draaien, want dat lukt niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #27 Gepost op: 26 October 2024, 11:36:55 »
Bedankt voor je review HJ.
Het argument voor minder bedrading vind ik wel heel erg positief bijdragen om losse wisseldecoders te vermijden.
Ook de simpele manier van adresseren klinkt als muziek in de oren.
Carpe Diem