Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinenmuziek door N-Sven
Vandaag om 12:54:02
46210 draai zwenk dak wagen door saskia
Vandaag om 12:50:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 12:49:02
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 12:47:57
Witmoosdorf door MaraNCS
Vandaag om 12:47:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:44:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door MaraNCS
Vandaag om 12:39:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Bert55
Vandaag om 12:37:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 12:36:07
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:34:10
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:22:40
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:17:22
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 12:16:35
Kleur achtergrond door gdh
Vandaag om 12:07:31
N-Spoor Rheinland-Pfalz door Milan
Vandaag om 12:07:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:59:40
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:47:40
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 11:30:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 11:25:33
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:39:42
Mini baantje `` De visafslag`` door Ben
Vandaag om 10:34:49
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:06:06
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 07:06:25
Onderstation Vlissingen door WimM
12 October 2024, 23:13:56
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Ferdinand Bogman
12 October 2024, 23:11:28
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Bert55
12 October 2024, 22:50:48
13 oktober open dag Gooische Spoor Groep door Seinhuis
12 October 2024, 22:22:23
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
12 October 2024, 22:10:46
Een tram voor de kikker door Rob Ellerman
12 October 2024, 21:47:14
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door R.C.Grootveld
12 October 2024, 21:21:10
  

Auteur Topic: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw  (gelezen 7200 keer)

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4083
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #30 Gepost op: 19 August 2024, 11:41:46 »
Elke keer bij dit soort projecten denk ik:
Dave gaat tp 1/2 rijden hahaha

Maar nee, heb te veel in tp 6

Dan maar genieten van dit soort mooie draadjes
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1658
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #31 Gepost op: 19 August 2024, 11:52:52 »
In tijdperk 6 (of ander ) kan je toch ook met museummaterieel rijden .  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #32 Gepost op: 20 August 2024, 19:57:10 »
De tender opbouw is redelijk rechttoe rechtaan, maar er zijn een paar aanpassingen nodig. Het meest geheimzinnige onderdeel is de onderbouw vooraan:



Het gaat om het onderdeel bovenaan in de foto. Daar zitten een heleboel vouwlijnen in. De meeste vouwlijnen komen aan de binnenkant, behalve de vouwlijnen van de bakken naast de kolenopening in het front. Dit onderdeel vormt de voorkant van de tender en aan de bovenkant worden 2 lange delen naar achteren gebogen en de zijkanten naar beneden. Aan het eind steken er pennen uit en die passen in het chassisdeel van de bovenkant. Aan de voorkant worden de 2 kleine gereedschapskisten vierkant om gezet. Een en ander is op de volgende foto wel te zien:



Een kist is gevouwen en de ander steekt uit naar voren. Bovenop zoe je de 2 lange kasten die volgens mij ook voor het opbergen van gereedschap zijn bedoeld. Zorg dat de pennen/wigjes aan de zijkanten van het etsdeel goed diep in de zijkanten van het opbouwframe steken, want als je dat niet doet wordt de opbouw te breed aan de voorkant en dan krijg je de veerpakketten aan de zijkanten voor niet meer in de voetplaat van de tender.



Hier de topplaat op het frame gelegd, maar dit past dus niet. Het enige dat je hiermee kan doen is deze plaat afsnijden op de plaats waar de lange gereedschapskisten eindigen en later na het spuiten een berg kolen leggen op de plek waar eigenlijk een diepe kolenbunker zit.



Hier zijn de zijplaten en achterplaat al op het frame gesoldeerd en zie je de veerpakketten op de voetplaat. Die soldeer je van onderen vast.



Deze 2 platen passen dus niet, maar zoals gezegd bijsnijden of zagen levert de gewenste afdekking. Op de etsplaat zitten ook deksels voor op de kleine kasten voor.



En zo zit alles weer keurig bij elkaar. Zoals je hebt kunnen zien in een vorige post ben ik inmiddels alweer wat verder.



Volgende probleem is de bufferbalk achter. Ik verwacht een afwerkplaat, maar die heb ik niet gevonden op de etsplaat. Daarbij passen de meegeleverde buffers als gietdelen eigenlijk niet.

Komt wel een oplossing voor.



mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1658
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #33 Gepost op: 20 August 2024, 22:02:27 »
Is die detail plaat die jij voor op de loc heb zitten niet bedoeld voor op de bufferbalk achter op de tender ?
Als ik foto’s en op de tekening kijk dan is de bufferbalk voor op de loc een houten balk zonder veel details .
Maar dat kan natuurlijk anders zijn per tijdperk
( zie nu op een andere foto wel details )
« Laatst bewerkt op: 20 August 2024, 22:10:40 door ronald1956. Reden: Aanvulling »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #34 Gepost op: 20 August 2024, 22:35:24 »
Er zitten ook haast geen details op. Alleen een paar bouten waarmee de bufferbalk aan het chassis is vastgezet. En deze sierplaat heeft precies de juiste afmetingen voor de bufferbalk op de lok. De bufferbalk van de tender is smaller en minder hoog.

En Erwin bevestigde mijn keus  ;).

Weet niet of de NS 700 in het NSM in de staat is gebracht met houten buffers. Anders zal ik daar eens kijken welk detail er op die tender zit.

mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1658
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #35 Gepost op: 20 August 2024, 22:44:46 »
Ik zie op de etsplaat bij de tekst NS500 de voorzijde detailplaat en waar is die detailplaat die in 1 van de voorzijdes van het machinisten huis zit dan voor ?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #36 Gepost op: 21 August 2024, 13:58:13 »
Ronald, zou het Erwin vragen. Ik heb deze niet gebruikt, want het detail zit al op de brilplaat zelf.

De achterkant heb ik wel gebruikt en dat is degene die aan de onderkant recht is.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #37 Gepost op: 21 August 2024, 19:50:19 »
Nog wat details op de tender. De tenderbel en de handrem zit er nu op:



De bel is een mooi gietdeel, alleen zat er bij mijn exemplaar een lelijke naad over de bel doordat de mal blijkbaar niet goed zat. Is inmiddels redelijk weggevijld en gepolijst. De handrem bestaat uit verschillende delen. Boven de voetplaat is het een gietdeel dat niet past vanwege het feit dat de staanders aan de onderkant een randje hebben waarop het op de voetplaat zou moeten staan, maar dan past het bovenaan weer niet. Ik twijfel of ik dit onderdeel zelf ga maken, want de lange staanders buigen makkelijk om als je het aanraakt en met draad is het waarschijnlijk strakker te houden.

Dan onder de voetplaat zit er een ander gietdeel met een verlenging van de remstang die vervolgens aan een hefboom vast zit die een as draait. aan dezelfde as zitten met stangen links en rechts een verbinding met de horizontale remstangen langs het frame, waarmee de rem kan worden vastgezet.

Nu nog puzzelen of en welke seinijzers nog moeten worden geplaatst.

En de buffers passen niet lekker onder de voetplaat van de tender:

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #38 Gepost op: 25 August 2024, 21:24:50 »
Hoewel de bouw al verder gevorderd is en er al regelmatig foto's verschenen van een gevorderde lok zal ik toch de bouw vanaf het begin laten zien.

Het chassis van deze lok is weer opgebouwd zoals we inmiddels van Werps zijn gewend. De chassis platen bestaan uit 3 lagen waardoor een stevig chassis ontstaat met vervolgens details zowel aan de buiten- als aan de binnenkant.

Dit zijn de belangrijkste onderdelen van het chassis:



Let even niet op de onderdelen rechtsboven. Je ziet in het midden het hoofdframe met de gaten voor de tandwielkast. Links daarvan ligt een etsdeel met dezelfde gaten, maar als je de onderelen haaks omzet passen deze in elkaar. Het linker deel wordt aan de achterkant 2 keer haaks omgezet (wordt een Z vorm) en deze vormt dan het frame waardoor de chassis platen keurig op de juiste afstand van elkaar en mooi haaks komen te zitten. De 3 vingers aan beide kanten achter de plek waar nog een moer moet worden gesoldeerd (later van belang voor de remstangen) schuiven in het hoofdframe rondom de geleiding van de lagers van de achterste as. Deze 2 delen moet je eerst netjes in elkaar zetten en bepalen in sterke mate de vorm van het chassis. Aan beide kanten soldeer je vervolgens de 2 platen met de imitatie zijkanten van de vuurkist. Aan de buitenkant komen vervolgens nog de afwerkplaten van de chassisbalken die eveneens de geleiding zijn van de lagers van de middelste en de voorste as. Tussen het hoofdframe ligy nog de afstandshouder voor de voorkant. ervoor liggen 2 etsdelen voor de kantelbalk voor de voorste as. Opgevouwen komt die tussen de chassisplaten boven de voorste as. Alleen pas op: de plaat die ik daar heb neergelegd is weliswaar een goede, maar er zit nog een andere in de etsplaat die je moet gebruiken met halfronde stukjes naast elkaar die delen van de cylinders voorstellen.

Dat is dit onderdeel:



Ik had eerst de verkeerde ertussen gesoldeerd en heb die later vervangen door de goede.

Wat helpt bij het positioneren van de onderdelen is om een of meer (volgens mij is een genoeg) assen door de gaten van de tandwielkast te zetten. Dan zit een en ander zeker goed. Met name de eerste 2 onderdelen is een beetje trekken en duwen, want hoewel in de eindtoestand het een prima verbinding is, is deze door de haakse hoeken niet vanzelfsprekend passend. Dat merk je wel bij de montage, maar schrik daar niet van. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.





Ik heb voor de juiste passing en de controle of alles haaks is ook de 2 voetplaten die later aan elkaar worden gesoldeerd er maar op gedaan. Op het moment van deze foto's is er nog niks gesoldeerd, maar zit een en ander al vrij stevig in elkaar.

Hier is er wel gesoldeerd:



Tot mijn verbazing heb ik de verticale geleiding van de middelste en aangedreven as niet op de etsplaat kunnen vinden, hoewel er dus wel 5 sleufjes zijn ingeëtst in het chassis. Maar als ik de as erin zet, zit deze redelijk klemvast en mooi haaks zodat de as volledig vrij loopt. Ik beschouw deze as maar als de vaste as in het chassis.

Wordt vervolgd  :).
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #39 Gepost op: 26 August 2024, 18:55:28 »
Nu alle bezitters van deze kit het chassis hebben gebouwd wordt het tijd voor het vervolg ;D.

De voetplaat is eenvoudig: de 2 platen netjes op elkaar solderen en het past keurig op het chassis. Vervolgens de hoofdlijnen van de lokopbouw. Eerst heb ik de rookkast in elkaar gezet. Deze bestaat in elk geval uit de volgende onderdelen:



Wat hier nog mist is de bekleding van de rookkast. Ook deze rookkast gaat in elkaar als bij eerdere Werps modellen:



Nog een beetje onscherp, maar je herkent de vonkenvanger en het frame aan de onderzijde.

Het frame aan de onderzijde met de 2 plekken voor een moertje past maar op een manier tussen de pijpenplaat en de voorkant. De korte vingers aan het etsdeel passen maar op een manier, dus dit kan niet fout gaan. Zorg wel dat je het frame goed haaks vouwt en dat het strak in beide platen steekt zodat het niet te groot wordt.

Daarna eens passen op het chassis:



De ketel en de vuurkist had ik al gerold en liggen er provisorisch bij. Zorg dat je voor het NL /SS model de brilplaat met de ronde ramen gebruikt. De vierkante ramen horen in de zweedse versie.



De bufferbalk voor en de sierplaat op de voorkant van de rookkast heb ik ook maar vast gemaakt.




mvg,
Ivo

*

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3100
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #40 Gepost op: 26 August 2024, 22:15:22 »
Prachtig met die open vlampijpenplaat. Nu nog de vlampijpen zelf  ;D
Groeten,
Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #41 Gepost op: 28 August 2024, 11:24:32 »
Die komen niet. Zitten in de weg voor de motor. Tenslotte moet deze lok ook nog kunnen rijden op de baan.

Volgende stap is om een en ander passend te krijgen. Het gaat om de combinatie chassis - voetplaat - opbouw. Ik ben gewend om messing sierdelen apart te houden en pas na het spuiten te solderen of lijmen. Voor de verbinding tussen ketel en vuurkist dit niet lukken. Het is onvermijdelijk dat je het messing gietdeel dat ketel en vuurkist verbind nu eerst vast te solderen. Daarvoor heeft het onderdeel ook keurige randen waarin het etswerk past.

Op deze foto gaat het om het gietdeel rechtsonder:



Deze soldeer je tussen de ketel en de vuurkist en als je de ketel en de vuurkist goed hebt gebogen past dat mooi in elkaar:



Er zitten aardig wat gietdelen bij de kit, die zeer precies zijn gemaakt. Af en toe heb je wel veel werk om de gietdelen goed van de gietboom te krijgen. Door mijn ervaring opgedaan met de 8400 wilde ik ook hier de rookkastdeur open kunnen maken. Daarvoor ontbreken in de scharnier delen van de rookkastdeur de gaten, maar er zijn wel putjes zichtbaar waar de gaten moeten komen. Die heb ik eerst met een 0,4mm boor opgeboord en vervolgens een hele avond vijlen om de gietrest achter op de deur aan het scharnier te verwijderen zonder de scharnieren af te breken:

Met een ruimer is te zien of alles keurig in lijn staat:



En na het solderen van de verschillende details op de rookkast en de rookkastbekleding is ook de deur erop gezet en het is nu te openen:

dicht:



En open:




mvg,
Ivo

*

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4083
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #42 Gepost op: 28 August 2024, 11:53:18 »
Met zoveel detail zou het zonde zijn als de deur niet open zou kunnen.
Avondje goed besteed  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #43 Gepost op: 09 September 2024, 16:58:11 »
Kleine update: er zijn op de voetplaat nog 2 nogal zichtbepalende wielkappen geplaatst voor het drijfwiel. Het bestaat uit 3 etsdelen en de buitenste plaat heeft stukjes eraan geëtst zitten die in de onderste plaat van de voetplaat passen. Ook de achterkant van de wielkap is aan de bovenkant dicht. Belangrijkste is dat je de bovenkant mooi rond buigt. Dat bepaalt in hoge mate het aanzicht:

wielkap voor de lok:



Hier heb ik ook al het dak aan de brilplaat gesoldeerd. Er zit een richel in de brilplaat aan de bovenkant waar het dak in past. Als het dak goed gebogen is past dat naadloos. Ook de zijwanden zijn geplaatst:



Dit zijn de onderdelen die je op de etsplaat vindt onder de halfronde platen voor de grote wielkasten. Daar zitten een aantal naden in geëtst. De bovenkant zet je haaks om en die vormt dat een soort leuning en de voorste kant zet je haaks om, waardoor deze keurig past aan de zijkant van de brilplaat en tegen de vuurkist zit.

Op deze zijwand komt vervolgens nog een afwerkplaat met een rij klinknagels boven en beneden:



Vervolgens heb ik nog een niet volledig opgelost probleem en dat is de naad boven de wielkasten met de ketel. Hier wreekt zich weer eens de zuivere modelschaal en het feit dat de wielen in model (behalve finescale) meestal te breed zijn. Dit is een vrij kleine lok in het echt met vervolgens in verhouding erg grote wielen. Doordat het model klein is komt de ketel op het breedste stuk tussen de bovenkant van de wielen. Kleinere diameter ketel of ovale ketel is natuurlijk geen oplossing, dus daarom zijn de wielkasten te breed en komen in de ketel te liggen. Dat levert in het modelontwerp een lastig 3D naar 2D vraagstuk op. De passing is inmiddels al beter dan op deze foto, maar bevallen doet het me nog niet.

Bij aandrukken is inmiddels dit het resultaat:



mvg,
Ivo

*

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5040
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2024, 18:55:55 »
Ik zag bij de HEMA dat ze blikken ‘Geduld-Extra Fijn’ in de aanbieding hebben. Jij bent waarschijnlijk al langs geweest zo te zien… ;)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)