De metingen zijn gedaan. Om te beginnen het scoopbeeld van de massieve draad, zonder belasting.Een nette blokvorm met een beetje overshoot.Rond de nuldoorgang is een beetje ruis te zien.[foto's verwijderd door Priegelman voor de overzichtelijkheid, te vinden in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112145.msg3222486252#msg3222486252]Dan de gemeten spanningen. In onbelaste toestand is de topwaarde 14,5V.Bij belasting daalt de spanning naar 12,75V, maar aan het begin van de draad, dus aan de uitgang van de booster, daalt die naar 13,25V. Het grootste spanningsverlies zit dus in de booster, niet in de draad.Spanningsverlies over de draad is 0,5V. Let wel, al deze waarden zijn voor de massieve en de soepele draad gelijk. Ik kon geen verschil constateren.De gelijkstroomweerstand: berekend kwam ik op een spanningsverlies van 0,13V (20 meter 1,5 mm2 bij een stroom van 560 mA. Gemeten kwam ik op 0,15V.Voor de 20 kHz blok is het spanningsverlies dus ruim 3 keer zo groot als voor gelijkstroom. Dit kan verklaard worden door het skin-effect, maar is dus voor beide draadsoorten gelijk.Conclusie: gebruik gerust massieve draad want het maakt geen verschil. Ik kon het tenminste niet aantonen.
... helpdesk vol zit met problemen op modelbanen met traditionele ringleidingen, die verdwijnen zodra men een fatsoenlijke installatie aanlegt in ster met soepel draad...
Wat ik met Martin eens ben is dat snelle veranderingen van de belasting storende invloed hebben op het signaal. Martin, hoe moeten we dit zien, gaan treinen ineens op volle vaart weg? Dat zou goed van invloed kunnen zijn en in combinatie met skineffect (als daar sprake van zou zijn) een probleem kunnen worden. Echter, inductie van de bekabeling of weerstand van een booster evengoed natuurlijk.[/list][/list][/list]
Sowieso raad ik iedereen die nu begint aan om het gelijk goed te doen. Dus geen massieve ringleiding zoals overal beschreven, maar installatietechnische verantwoord.
Ik denk wel dat er bewezen is dat een ster met soepele aders beter is, simpeler aan te leggen, sneller en stabieler. Het succesratio hiermee, zeker bij starters is vele malen groter dan wanneer ze een ring aanleggen. Laten we daar eens goede voorlichting in gaan geven en dan verdwijnt die discussie vanzelf.
Een massieve ringleiding is dus niet installatietechnisch verantwoord? Die discussie verdwijnt niet zo lang jij je blijft vastbijten in: soepel is beter dan massief en ster is beter dan ring. In de loop van de tijd heb ik nu 3 keer metingen gedaan aan configuraties en steeds kwam ik tot de conclusie dat jouw aannames elke grond missen.
Hoi,Ik heb lang hier m'n mond gehouden en met steeds krommer wordende tenen de berichten hier gelezen.Maar aangezien ik in de laatste post nu 3 of 4 keer genoemd word, toch maar een reactie nav:Ik heb geen hypothese, noch heb ik onderzoek gedaan. Het "verschijnsel" dat hier in de openingspost beschreven wordt en mij gemeld is, heb ik destijds afgedaan als: "Dan zou het weleens het skin effect kunnen zijn". Gebaseerd op de conclusie dat het met Litze- wél en met Solid 2.5mm2 niet ging, heb ik toen wat berekeningen gemaakt hoe groot de skin-diepte zou kunnen zijn in 2.5 mm2 VD-Draad. En kwam dus op "Plausible".Da's ook het laatste wat ik inhoudelijk er over kwijt wil. Wel wordt ik misselijk van de manier waarop er in deze draad met elkaar wordt omgegaan: Dé reden waarom ik niet eerder heb gereageerd.Het zou wellicht een aantal personen sieren enigzins bescheidenheid te tonen, omdat ze overduidelijk geen idee hebben over wat ze schrijven en zeer zeker aantonen hun theorie aangaande electrotechniek niet op orde te hebben. Tips: 1) zoek eerst eens de theorie op die gaat over "Golfvormen" in combinatie met harmonische frequenties. 2) Zoek eens op YouTube naar Skin-Effect en luister en kijk goed wat de experts c.q. docenten daarvan zeggen. 3) sla eens een boek open over Fourier transformaties en de theorie van het Tijds- en Frequentiedomein.Als je het gehele verschijnsel goed wilt begrijpen heb je naar mijn mening een afgesloten opleiding HBO/WO Electrotechniek nodig. Velden-theorie, Natuurkunde en vooral heel veel Wiskunde...Groet,Karst, die idd zijn tijd liever anders besteed.
Zonder je aan te vallen, maar hoeveel grote modelbanen heb je digitaal met software de laatste jaren geautomatiseerd?
Het antwoord daarop is simpel: nul. Maar dat is helemaal niet relevant. Dat mijn spoorbaan analoog is, is ook niet relevant. Ik heb alleen componenten uit mijn spoorbaan gebruikt omdat die een signaal genereren wat gelijk is aan wat op een digitale baan gebeurt. Daarbij heb ik alleen gekeken naar de signaalpropagatie.Ik was dit experiment ingegaan met de gedachte dat het best plausibel kon zijn dat soepel snoer zich bij hoge frequenties anders gedraagt dan massieve draad. Maar uit mijn metingen bleek dat niet waar te zijn. Die bundel dunne draadjes staan kennelijk zo innig met elkaar in contact dat ze zich samen gedragen als één geheel. Wat het transport van de blokgolf betreft is er dus geen verschil tussen soepel en massief.
Dan vraag ik me af welk magisch fenomeen er voor zorgt dat er op een geautomatiseerde baan met wisselende belastingen ineens wel een verschil is.
Je legt verbanden die er niet zijn. De automatisering van de baan staat helemaal los van de signaaloverdracht van de digitale spanning.
Je negeert gewoon de uitkomst van mijn experiment. En die uitkomst is: er is geen verschil in gedrag tussen massief en soepel draad. Dus als je bij een klant een storing opheft door massief te vervangen door soepel, dan is er iets anders aan de hand. Wat dat is, dat kan ik op afstand niet zien. Maar zou b.v. kunnen zijn dat de klant ergens een brakke verbinding heeft, die verholpen wordt doordat jij de bedrading opnieuw aanlegt.
TDaarin verschillen we van mening, hoe weet je dat zo zeker? De bijkomende factoren van een geautomatiseerde baan, zijn die niet de missende schakel in dit verhaal?