Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima SITFA autotransporters verbeteren door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 11:42:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:32:56
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:29:23
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:24:17
Hoe slaan jullie materieel op? door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:03
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 11:16:16
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door bellejt
Vandaag om 11:08:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 09:41:06
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:34:44
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:33:37
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Peter van B
Vandaag om 08:43:24
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 08:22:57
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 07:01:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Martin Hornis
Vandaag om 03:39:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Spoor010
Vandaag om 00:22:09
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen door Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Les Billards du Vivarais door Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
07 September 2024, 21:22:03
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
US diorama in H0 door bigboynl
07 September 2024, 21:00:31
Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR) door Syb030
07 September 2024, 20:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling door hette
07 September 2024, 20:04:04
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren? door Roadtrain
07 September 2024, 19:31:38
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
07 September 2024, 18:45:17
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
07 September 2024, 18:12:15
  

Auteur Topic: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.  (gelezen 16075 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3761
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #195 Gepost op: 07 August 2024, 22:02:16 »
Klaas ,Nu wordt het spannend,
Ben je buiten aan het meten geweest ?
Gelukkig is het nog een paar dagen zeer geschikt weer om buiten te meten.
 Sukses.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #196 Gepost op: 07 August 2024, 22:04:39 »
Waarom zou ik buiten moeten meten? De draden lopen gewoon in een grote slinger over de zolder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3761
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #197 Gepost op: 07 August 2024, 22:15:46 »
Ik dacht aan een rechtuit gespannen draad van 10 meter,waar voor jij en ik in onze gewone huizen niet  de ruimte hebben.
  Loopt de retour   naar de booster ook over een grote  kronkel?

Ik ben  benieuwd of de spanningsvorm  hetzelfde blijft als je gaat rommelen met de bos draad... :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #198 Gepost op: 07 August 2024, 22:33:44 »
Peter, ik heb de twee draden om de 30 cm met tieraps aan elkaar gezet, zodat het quasi een tweelingsnoer wordt.
Dat heb ik gedaan omdat ik de proef met soepel draad wil doen met luidsprekersnoer, dat is ook een tweelingsnoer.
Een volgende stap is dan om de draden netjes naast elkaar te spannen op een onderlinge afstand van b.v. 2 cm. Dat zie ik vaak op foto's van mensen die hun ringleiding laten zien. Maar uit eerdere experimenten verwacht ik dat het geen verschil gaat maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3761
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #199 Gepost op: 07 August 2024, 22:42:28 »
OK ,klaas ,Zo zou ik het ook gaan doen ,ongeveer,een praktijk situatie na  maken en uittesten,
 :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #200 Gepost op: 07 August 2024, 23:47:59 »
Hallo Klaas,

Blij dat je aan het meten bent. Je had een spanningsval gemeten.
Wil je als test een gelijkspanning er op zetten met dezelfde voltage en dan de spanning aan het einde meten.
Is dan de spanningval hetzelfde?
Is de spanningsval hetzelfde, dan is er geen sprake van skin effect. Tenminste, de deskundigen stellen dat het skin effect optreed met (hogere) frequenties.

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #201 Gepost op: 08 August 2024, 08:59:24 »
Spock, vergelijken met gelijkspanning, dat is een goeie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik wel doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #202 Gepost op: 08 August 2024, 09:02:59 »
10 meter koperdraad?

Doet me denken aan de tijd dat ik een dergelijke draad gebruikte als een antenne.
En dan maar draaien aan de condensator, met een kop telefoon op, om een radiozender te zoeken.
Een paar dagen gewerkt aan een spoel van draad om een wc-rol.
Plankje, spijkers ......
En dan ontdekken dat het werkt.......

Om kippenvel van te krijgen.

Ronald Visser
(een soort van skin effect)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #203 Gepost op: 08 August 2024, 12:30:42 »
Even wat snelle tests gedaan.

1,5mm2 massief, 20 kHz onbelast
1,5mm2 massief, 20 kHz belast
1,5mm2 soepel, 20 kHz onbelast
1,5mm2 soepel, 20 kHz belast

Beide ook nog met gelijkspanning.

Voorlopige conclusie: ik zie bij 20 kHz geen verschil tussen massief en soepel.
Spanningsval bij 20 kHz iets groter dan bij gelijkstroom.

Komende tijd wat preciezer meten en rapporteren met getallen en scoopbeelden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #204 Gepost op: 08 August 2024, 12:41:03 »
 (y) (y) (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3761
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #205 Gepost op: 08 August 2024, 14:53:40 »
 :D :D :D :D :D :D :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #206 Gepost op: 08 August 2024, 21:18:34 »
De metingen zijn gedaan.
Om te beginnen het scoopbeeld van de massieve draad, zonder belasting.
Een nette blokvorm met een beetje overshoot.
Rond de nuldoorgang is een beetje ruis te zien.


Dan dezelfde draad, belast met een weerstand van 25 ohm, waardoor er ongeveer 0,5A gaat lopen.
De overshoot is veranderd in een afronding, de ruis rond de nuldoorgang is weg.


Nu de soepele draad. Ongeveer hetzelfde beeld. De overshoot is wat groter, maar ik vermoed dat dat komt doordat ik de scoop andersom heb aangesloten.


De soepele draad, nu belast. Het beeld is gelijk aan wat te zien was bij de massieve draad. Wie het verschil ziet mag het zeggen.


Dan de gemeten spanningen. In onbelaste toestand is de topwaarde 14,5V.
Bij belasting daalt de spanning naar 12,75V, maar aan het begin van de draad, dus aan de uitgang van de booster, daalt die naar 13,25V. Het grootste spanningsverlies zit dus in de booster, niet in de draad.
Spanningsverlies over de draad is 0,5V.
Let wel, al deze waarden zijn voor de massieve en de soepele draad gelijk. Ik kon geen verschil constateren.

De gelijkstroomweerstand: berekend kwam ik op een spanningsverlies van 0,13V (20 meter 1,5 mm2 bij een stroom van 560 mA. Gemeten kwam ik op 0,15V.

Voor de 20 kHz blok is het spanningsverlies dus ruim 3 keer zo groot als voor gelijkstroom. Dit kan verklaard worden door het skin-effect, maar is dus voor beide draadsoorten gelijk.

Conclusie: gebruik gerust massieve draad want het maakt geen verschil. Ik kon het tenminste niet aantonen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #207 Gepost op: 08 August 2024, 21:32:40 »
Veel dank voor het onderzoek.

In dit geval mag de conclusie zijn dat er geen verschil optreedt.
Als beantwoording op de vraag van het skineffect.

Wij kunnen ons dingetje doen zoals we wellicht altijd al gewend bent.

Of er wordt door anderen nog gemeten?

Mag ik vragen wat het beeld zou worden/zijn als je aan een baan gaat meten.
Hebben de blokken eenzelfde vorm of treedt er ook over/ondershoot op?

Of was dat al de bedoeling hierna?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #208 Gepost op: 08 August 2024, 21:42:39 »
Ik ga nog 1 meting doen met de draden parallel op 2 cm van elkaar om te zien of dat nog verschil maakt.
Aan mijn eigen baan meten heeft weinig zin. Ik rij analoog dus de motoren zitten rechtstreeks op de voeding en dat geeft een ontzettende berg rommel op de lijn.
Die 20kHz dient er alleen voor om constant spanning op de baan te hebben zodat de verlichting blijft branden als de treinen stil staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #209 Gepost op: 08 August 2024, 22:21:45 »
Het gaat inderdaad dan om een digitale baan lijkt me.  (y) (y)

Daar was de vraag ook mee verweven volgens mij?
Maar wellicht heb ik te veel fantasie in deze.

Kijken we naar een 10 kilometer lange persleiding dan is de druk bij de pomp het hoogste en neemt af naarmate de weerstand van de wand de energie opslurpt.
Om de druk over de hele persleiding zo veel mogelijk constant te houden(drinkwaternetwerk) worden er mazen/cirkels gemaakt.

Voor de treinbaan zou ik dan ook van het zelfde uit gaan (centrale voedingsleiding).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.