Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen 2024: Nederlandse seinen door Chris
Vandaag om 17:06:38
Mijn webstek verdwijnt binnenkort door Fred Eikelboom
Vandaag om 17:00:48
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:58:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:54:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:54:23
Bouw Br 44 002 DRG. door Wim Vink
Vandaag om 16:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:51:01
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:15:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
Vandaag om 14:46:34
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 14:40:35
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
Vandaag om 13:06:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:52:09
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
Vandaag om 11:27:33
marklin 76372 en 76397 circuit boards, zijn die hetzelfde ? door frits959
Vandaag om 11:22:08
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Jelmer
Vandaag om 11:11:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 11:07:09
Nachlösewagen decals, waar te plakken? door Ronald69
Vandaag om 11:05:37
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
Vandaag om 10:58:20
Vandaag 50 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 10:57:33
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jeronimos
Vandaag om 10:22:25
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 10:02:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 09:49:56
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door bellejt
Vandaag om 09:38:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:45:01
bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door djharry
Vandaag om 07:24:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 00:14:09
  

Auteur Topic: Thornton USA 2024  (gelezen 3254 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22967
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #15 Gepost op: 13 June 2024, 15:48:36 »
Nee hoor, mijn diorama is véél groter  ;D

Mooie reportage Hans. Geniet van jullie trip en we gaan wel weer mooie updates zien  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2024, 15:51:56 »
Bekende plekjes.
Mijn zwager Marco woont al 21 jaar met zijn Amerikaanse Cyndi in Ft Collins CO. Bij hun thuis kun je het getoeter van de BNSF locs horen, als ze dwars door het centrum schuifelen en het verkeer ontregelen.

Met zulke hoge temperaturen is het goed toeven in Ft Collins, mits je een koele Fat Tyre van de New Belgium Brewery binnen handbereik hebt bij de bbq. Veel plezier daar!

See ya
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12359
    • sleutelspoor
De Colorado Central Railroad Thornton USA 2024
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2024, 15:52:42 »
t vakantie archief,




 Locomotief 71 als monument in Black Hawk CO

De Colorado Central Railroad was aan het einde van de 19e eeuw  actief in Colorado en het zuidoosten van Wyoming. De CCR is opgericht om tijdens de Colorado Gold Rush het goud uit de bergen van het Colorado-territorium naar de verhandelplaatsen te verschepen. Tegelijk probeerde CCR om de cruciale schakel te vormen die de Colorado-Denver spoorline verbond met de Transcontinentale en het nationale spoorwegnet. De geschiedenis van de spoorweg in de jaren 1870 werd gedreven door een felle strijd tussen de lokale belangen, geleid door W.A.H Loveland, en externe investeerders van de Union Pacific Railroad onder leiding  van Jay Gould. De vroege strijd van de UP om lijnen te bouwen was een belangrijk onderdeel van de vroege concurrentie tussen de steden Denver en Golden. Het ging hier om de suprematie als de belangrijkste metropool van Colorado.
De CRR bouwde als een van de eerste smalspoorlijnen in 3 ft (914 mm) die de historische mijngemeenschappen in Colorado met elkaar verbonden, zoals Black Hawk, Central City en Idaho Springs,. Door een reeks reorganisaties en overnames werd de CCR uiteindelijk onderdeel van de Colorado and Southern Railway. Hoewel de historische smalspoorlijnen tegen het midden van de 20e eeuw werden ontmanteld, overleeft een deel van de verbindingslijnen parallel aan de Front Range als actieve lijnen van BNSF Railways.

De spoorlijn werd op 9 februari 1865 door W.A.H. Loveland en enkele andere ondernemers in de stad Golden, toen nog de hoofdstad van het Colorado Territory, gecharterd als de Colorado and Clear Creek Railroad Company. Loveland en zijn partners wilden via een 4 ft 8 1⁄2 inch (1.435 mm) normaalspoorlijn door de Clear Creek Canyon een verbinding maken tussen Central City en de andere mijnbouwcentra met het nabijgelegen Denver en Boulder. In de drie jaar voordat de bouw van de lijn begon veranderde de zetel van de territoriale regering voor Colorado van Golden naar Denver, en onderging het bedrijf van Loveland div reorganisaties. Hierbij werd de naam van Colorado Central Railroad veranderd in die van Colorado Central & Pacific Railroad.
Op 1 januari 1868 werd begonnen met de bouw van de eerste spoorlijn tussen Denver en Golden. De aanleg van de eerste lijn verliep erg traag. Tegen het einde van het jaar was alleen het kleine gedeelte (minder dan 12 mijl) tussen Denver en Golden klaar. Op 19 november 1867 vormden voormalig territoriaal gouverneur John Evans (*****(mede-samenzweerder van het bloedbad van Sand Creek****) en andere kapitaalkrachtigen uit Denver City, waaronder David Moffat, William Byers (Rocky Mountain News), Joseph E. Bates, Bela Hughes, Walter Cheesman (Denver Water) en Luther Kountze (Colorado National Bank), de Denver Pacific Railways. Zij beoogden hiermee een spoorlijn aan te leggen van Denver naar Cheyenne. De oprichting van de Denver Pacific Railway and Telegraph Company veroorzaakte de komende twee jaar een intense strijd tussen de twee bedrijven om hun lijnen met Union Pacific te voltooien. Het jaar daarop maakte het succes van de investeerders in de Denver Pacific bij het overtuigen van het Congres van de VS om hen land toe te kennen waardoor ze een lijn door de  vallei van de South Platte River naar Cheyenne konden aanleggen, duidelijk dat Denver zou zegevieren over Golden. De Denver Pacific-lijn was voltooid in juni 1870 en de eerste trein arriveerde in Denver vanuit Cheyenne, waarbij Golden werd omzeild. Twee maanden later voltooide de Kansas Pacific zijn lijn naar Denver, sloot aan op de Denver Pacific en verstevigde de centrale rol van Denver in Colorado. Als gevolg hiervan richtte de Colorado Central zijn aandacht op het aansluiten op de Denver Pacific- en Kansas Pacific-lijnen. Op 24 september 1870 behaalde het bedrijf zijn eerste succes met de voltooiing van de normaalspoorlijn van Golden naar "Jersey Junction", de kruising van de lijnen Kansas Pacific en Denver Pacific, ongeveer 3 mijl ten noorden van Denver.
Het Bloedbad van Sand Creek(ook bekend als het Bloedbad van Chivington, de Slag bij Sand Creek of het Cheyenne bloedbad) was een bloedbad van Cheyenne en Arapaho door de US Army in de Amerikaanse-Indiaanse oorlogen, die plaats had op 29 november 1864, toen een 675 man sterke afdeling van de Third Colorado Cavalry, onder het bevel van US Volunteers kolonel John Chivington, een dorp van Cheyenne en Arapaho in zuidoostelijk Colorado Territory aanviel en vernietigde, waarbij volgens schattingen 69 tot boven de 600 Indianen werden vermoord en verminkt.De meeste bronnen schatten dat ca. 150 mensen werden vermoord, waarvan ⅔ vrouwen en kinderen.))

In mei 1871 herwonnen lokale belangen de controle over de spoorlijn van de Union Pacific-investeerders. In september 1871 waren in de bergen ten westen van Golden ruim 150 mannen aan het werk om de lijn uit te breiden naar de mijngemeenschappen. Een hoogte punt was het voorjaar van 1872. Het bedrijf verwierf ten westen van Golden, het cruciaal recht van overpad langs de Clear Creek en kon zo zijn 3 ft (914 mm) smalspoorlijn uit breiden.. Eind augustus nam het bedrijf zijn eerste twee locomotieven, de General Sherman, No. 2, een week later gevolgd door General Sheridan, No. (beide 0-4-0T) in ontvangst. Op 13,3 mijl van Forks Creek werd op 1 september de baan voltooid en in gebruik genomen. Half december was de lijn 7,7 mijl verder verlengd tot Blak Hawk en op 24 februari 1873 was een tweede lijn van Forks Creek 3,3 mijl verlengd naar Floyd Hill. Op 11 mei 1874 nam het bedrijf een 18-tons Mogul-locomotief van Dawson & Baily in ontvangst. De nieuwe locomotief vervangt de "Sheridan" als de #1 locomotief.
De wedstrijd om de controle over het bedrijf tussen lokale en externe belangen ging door tijdens de uitbreiding van de linies naar de bergen. In het voorjaar van 1873  hadden Jay Gould en andere investeerders van Union Pacific een groot financieel belang in de spoorweg ingebracht, maar het bedrijf werd nog steeds gecontroleerd door Loveland. De financiële ineenstorting van het land en de wereld, die later dat jaar begon, stopte praktisch alle nieuwbouw van de nieuwe lijnen en ontwikkelingen. Dit was de tijd van de juridische strijd om de controle over de bijna failliete onderneming. In 1875, midden in de depressie, controleerde de Union Pacific driekwart van de aandelen van het bedrijf. In april, tijdens een vergadering van de raad van bestuur van het bedrijf, stemden de volmachten van Union Pacific om het bedrijf te verhuren aan de Kansas Pacific. De volgende maand verwierp de raad van bestuur van het bedrijf de overeenkomst door de stemmen van de volmachten van Union Pacific ongeldig te verklaren over een technisch detail. Het bestuur stelde Loveland opnieuw aan als president. Op 21 mei 1876 grepen de troepen van Loveland de fysieke controle over de activa van de Kansas Pacific. Als vergelding klaagde de Union Pacific het bedrijf aan en dwong het onder curatele te stellen, gedurende welke tijd Loveland vocht om de controle over het bedrijf te behouden door middel van tal van gerechtelijke procedures. In februari 1877 gaf de Union Pacific de controle opnieuw over aan Loveland.
In 1877, toen Loveland weer de touwtjes in handen had en de nationale depressie afnam, begon het bedrijf zijn lijnen opnieuw uit te breiden. Momenteel is er geen intercity passagiersdienst; de laatst overgebleven diensten die de steden in de Front Range met elkaar verbinden, stopten met de oprichting van Amtrek in 1971. Front Range Passengers Rail heeft een actueel voorstel gedaan om de steden van Pueblo in het zuiden van Colorado te verbinden met die van Fort Collins en mogelijk met Cheyenne, Wyoming.! Zoals eerder gemeld worden de vrachtdiensten verzorgd door de Union Pacific en de Burlington North Santa Fe BNSF.










« Laatst bewerkt op: 14 June 2024, 16:08:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2024, 16:06:25 »
Wat een familie! Mooi overzicht.
Is het nu nog zo dat iedereen in de USA een privaat spoortraject kan gaan bouwen? Uieraard na het aankopen van de gronden en het verkrijgen van (hinderwet) vergunningen.

Rian
« Laatst bewerkt op: 14 June 2024, 16:28:16 door RBlok »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12359
    • sleutelspoor
Rocky Mountain Arsenal National Wildlife Refuge Thornton USA 2024
« Reactie #19 Gepost op: 16 June 2024, 23:29:37 »
Het was vandaag de bedoeling om naar een kudde wilde bisons in het Rocky Mountain Arsenal National Wildlife Refuge te gaan kijken, je bent toch in Amerika,niet than!!, maar het bezoek aan het info-centre op het terrein van het Rocky Mountain Arsenal National Wildlife Refuge liet ons iets heel anders zien. Zo op het eerste oog ziet het park er heel gewoon vredig en toegankelijk uit. Schijn bedriegt,. Het Wildlife Refuge is nu een vrij toegankelijk nationaal natuurreservaat gelegen aan de noordoostelijke rand van Denver en word beheerd door de United States Fisch and Wildlive Service.
De eerste bewoners van het gebied waren Apaches, Ute en Comanches Indianen, die voornamelijk leefden van de jacht op bizons. Latere kolonisten, nadat zij het land van de indianen hadden “overgenomen”. Hebben het gebied ontwikkeld voor grootschalige landbouw en veeteelt.
Na de aanval op Pearl Harbor en de deelname van de Verenigde Staten aan de Tweede Wereldoorlog, ging het Amerikaanse leger op zoek naar land om een chemisch productiecentrum te creëren. In 1942 verwierf het Amerikaanse leger net ten noorden van Denver, in Commerce City en dicht bij de luchthaven van Stapleton,19.915 acres (80,59 km2) land om wapens te vervaardigen ter ondersteuning van hun militaire activiteiten. Bovendien werd een deel van dit land gebruikt voor er een POW kamp voor Duitse Krijgsgevangenen te bouwen. Deze POW zijn later overgebracht naar de stad Denver toen Stapleton Airport zich ging uitbreiden. Wapens die bij RMA werden vervaardigd, omvatten zowel conventionele als chemische munitie, waaronder witte fosfor (M34-granaat)), napalm, mosterdgas, lewisiet en chloorgas. RMA is ook een van de weinige sites die een voorraad Sarin-gas (ook bekend als zenuwgas GB) had, een organofosforverbinding. Raketbrandstof ter ondersteuning van luchtmachtoperaties werd ook vervaardigd en opgeslagen bij RMA. De productie van deze wapens ging door tot 1969
Na 42 jaar chemische productie begon het Amerikaanse leger in 1984 het besmettingsniveau in Rocky Mountain Arsenal (RMA) te inspecteren. De site werd op de National Priorities List (NPL) geplaatst, een lijst van de meest vervuilde gebieden in de Verenigde Staten.

In het park zijn meer dan 330 soorten zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieën en vissen geregistreerd. Het aantal soorten varieert sterk van seizoen tot seizoen. Een kleine kudde wilde bizons werd in maart 2007 in het toevluchtsoord geïntroduceerd als onderdeel van het USFWS Bison Project. De dieren werden overgebracht van de National Bison Range in Montana.


0058 (extra) Onderweg naar het RMA nog enkele foto’s (uit de rijdende auto) gemaakt voor een forum lid die daar enkele vragen over had!


0059 (extra) Je kwam deze silo, waarvan er diverse een eigen spoor aansluiting hadden!, voornamelijk in deze contreien tegen.


0060 (extra) Eindeloos waren de wegen door de straks volle velden met Mais.


0061 Het kaartje van het Nationale park


0062 De Appendix behorende bij het kaartje 0061


0063 In het Info-centre kwamen we deze borden met de nodige uitleg tegen. De jaren 40 van de vorige eeuw


0064 De jaren 1942—2010


0065 Ook de ons zo geliefde trein had in deze ontwikkelingen een belangrijke taak!


0066 Het waren toen andere tijden.


0067 1990


0068 Dit is een heel wat vriendelijker kaartje. Het valt wel op dat alles hier ook twee talig is Engels-Spaans


0069 Hier kwamen we dan voor.


0070 Het was warm, zeg maar gerust bloedheet!!! Mens en dier zochten hopeloos naar enige verkoeling.


0071 Zo warm en dan met sneeuw op de achtergrond. Groter kan het verschil niet zijn!!


0072 De stad (Denver) was altijd wel aanwezig


0073 Hier kwamen we dus voor!!!!!


0074 en dat zagen we dus van die grote kudden van 250 dieren.


0075 Met de telelens zag je er nog iets van!


0076 Een van de weinige niet afgebroken overblijfselen uit het verleden.


0077 Onze volgende bestemming !!!!!!

Dit is de tweede poging van vandaag! Die van vanmiddag is blijkbaar niet doorgekomen?
« Laatst bewerkt op: 20 June 2024, 12:27:08 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2024, 23:38:42 »
Als je in Denver bent, vergeet niet naar het museum in (de buurt van) Golden te gaan. Ligt ten westen van Denver aan de voet van de Rockies.
Even verderop is de Coors brewery met een eigen spooraansluiting. Het bier is niet te drinken maar de treinen zijn leuk.
Station Baarn HIJSM

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12359
    • sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 11:43:57 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2024, 09:20:49 »
Mooi Hans, ik ben benieuwd naar de rest van je verslag.

Maar als je bizons wilt zien heb je eind september / begin oktober meer kans in Yellowstone NP, de meeste toeristen zijn dan al weg en in de bergen wordt het kouder dus komen de bizons en andere dieren naar de dalen.

Foto van mijn reisje in 2005


Een paar minuten later kon ik ze bijna aanraken, mijn huurauto was omringd door de bizons.

Groeten van Teun.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2024, 13:00:33 »
En Nederland is nooit ver weg (afgezien van de plaats Nederland in Amerika). Deze zag ik op Youtube voorbij komen. Er is er ook een met "Lewedorp" (wagennummer 7020). Bron: zie afbeelding:


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2024, 09:09:04 »
"0058 Onderweg naar het RMA nog enkele foto’s (uit de rijdende auto) gemaakt voor een forum lid die daar enkele vragen over had!"

Bedankt voor de foto's Hans!

M.vr.groet,

Aad

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12359
    • sleutelspoor
Over de Interstate 25 en 15 naar Las Vegas USA 2024
« Reactie #25 Gepost op: 21 June 2024, 15:32:26 »
Over de Interstate 25 en 15 naar Las Vegas

Het zal je maar gebeuren, wordt er aan ons gevraagd of dat wij zin hadden om mee te gaan naar het Cirque du Soieil in het MGM Grand Hotel in Las Vegas. Voor de reis van ruim 1200 Km (769 mi) konden we kiezen uit de auto of met het snellere vliegtuig. Het vliegtuig is wel snel, 4 uur, nadeel is dat je maar erg weinig ziet van het landschap waar je overheen vlieg. De keus was snel gemaakt, het wordt de lange reis met de auto! De route naar “Vegas” gaat door drie staten die allemaal zo hun eigen bekoorlijkheden hebben. De kans om treinen te zien was met de auto natuurlijk veel groter als die met het vliegmachine. Nadeel was dat er vroeg vertrokken moest worden. Drie uur in de nacht opstaan om op een redelijke tijd in het MGM Grandhotel in Las Vegas in te checken. De site van Google en Tesla lieten weten dat de reis 11 uur en 6 minuten in beslag zou nemen. Hierin waren de stoptijden voor stroom en koffie lurken niet opgenomen.!!!.Om drie uur in de ochtend was het opstaan en een uurtje later zijn we dan ook daadwerkelijk vertrokken naar onze bestemming in Nevada. In het donker ging het via de E 136th Ave naar de lurk vlak bij de I-25 om nog even snel de batterijen vol te gooien. Na eerst de I-25 richting Denver gevolgd te hebben, gaat het via de I-76 corridor naar Golden om daar op de I-70 in te voegen. We blijven op de I 70 tot aan de invoeging, in Arizona, van de I 15.

Interstate 70 in Colorado

Interstate 70 (I-70) is een transcontinentale Interstate Highway die zich uitstrekt van Cove Fort, Utah, tot Baltimore, Maryland. In Colorado doorkruist de snelweg een oost-west route door het centrum van de staat. In het westen van Colorado verbindt de snelweg de grootstedelijke gebieden Grand Junction en Denver via een route door de Rocky Mountains. Fietsen en andere niet-gemotoriseerde voertuigen, die normaal gesproken verboden zijn op Interstate Highways, zijn toegestaan op die stukken van de I-70 in de Rockies waar geen andere doorgaande route bestaat.(en die kwamen wij inderdaad tegen)
Glenwood Canyon heeft gediend als de primaire transportader door de Rocky Mountains. Spoorwegen gebruiken de kloof sinds 1887. De eerste verharde weg werd aangelegd in 1936. Toen de Eisenhower-tunnel klaar was, was het laatst overgebleven obstakel voor de I-70, het tweebaans, niet-snelweggedeelte in Glenwood Canyon. De bouw van dit gedeelte was in de jaren 1960 begonnen en in 1966 werd een klein gedeelte opengesteld voor het verkeer. De rest werd stopgezet vanwege protesten van milieuactivisten. In 1975 werd het nieuwe ontwerp definitieve goedgekeurd. Het nieuwe ontwerp omvatte 40 bruggen en viaducten, drie extra tunnelboringen (twee werden voltooid voordat de bouw in de jaren 1960 werd stopgezet) en 15 mijl (24 km) keermuren voor een stuk snelweg van 12 mijl (19 km) lang. Het project werd verder bemoeilijkt door de noodzaak om de vierbaans snelweg aan te leggen zonder de werking van de Denver en Rio Grande Western Railroad, die de zuidelijke oever bezette, te verstoren. Ingenieurs ontwierpen twee afzonderlijke rijbanen voor de snelweg, de ene boven de andere, om de voetafdruk in de kloof te minimaliseren. Een deel van het project omvatte het stutten van de oevers van de Colorado-rivier om schade te herstellen en stroombeperkingen op te heffen die waren ontstaan bij de eerste bouw van US 6 in de jaren 1930. Een groot deel van de snelweg ligt boven de Colorado Rivier. De maximumsnelheid in dit gedeelte is 50 mph (80 km/h) vanwege de beperkte zichtafstand en scherpe bochten.



0078 Eindelijk op de Interstate 70 richting het Zuid-Westen. Rechts een onderdeel van de Denver en Rio Grande Western Railroad. Nu een onderdeel van de BNSF en Union Pacific.


0079 Na bij Idoho Spring de Clear Creek tunnels gepasseerd te zijn komen we wat verder op de I-70. Hier bij Silver Plum komen we de "Georgetown Loop Railroad" tegen. Rechts op de foto is de I-70 te zien waar wij ons op bevinden.


0080 Een van de dienstvaardige stoomlocomotieven van de toeristische Georgetown Loop Railroad. Ongeveer op dit punt begint ook de bijnaam van de oude US-6, de “Grand Army of the Republic Highway". Hier komen we ook het eerste MM 228 Chain Station tegen. (Sneeuwkettingen omleggen bij vrachtwagens als het oranje licht knippert)


0081 Een van de langste verkeerstunnesl die wij op onze reis passeren is de Eisenhouwertunnel. De Eisenhower-Edwin C. Johnson Memorial Tunnel, is een vierbaans autotunnel met dubbele doorgang, ongeveer 100 km ten westen van Denver. De beide tunnelbuizen zijn iets meer dan 2,7 km lang en hebben een helling van 1,64%. De tunnel leidt de  (I-70) onder de Continental Divide (waterscheiding) in de Southern Rockjy Mountains door. De buizen liggen op  een maximale hoogte van 3.401 meter boven zeeniveau. Het zijn de hoogste verkeerstunnels ter wereld. Voor de opening van de tunnel in 1973 was er enkel de langere en steilere klim en afdaling van de oude U.S.Route 6 over Loveland Pass. Deze Route 6 kruist de Continental Divide 254 m hoger dan de tunnelbuizen, nl op 3.655 m boven zeeniveau. Om de gevaren van een brand in de tunnel te beperken, is het vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren verboden om de tunnel te gebruiken. Tijdens bouw- of winterstormen waarvoor Loveland Pass moet worden gesloten, is er een procedure om vrachtwagens met gevaarlijke stoffen de tunnel te laten gebruiken. Eenmaal per uur worden de tunnelbuizen in beide richtingen afgesloten voor het regulier verkeer en worden de vrachtwagens in konvooi met escortes door de tunnel geleid.


0082  Silverthorn, voor ons tijd voor een bakkie bij de Drugstore en voor de Tesla de batterijen bij laden aan de Super Charger.


0083 Nog steeds in de State of Colorado! Die wazige streep midden door de voorruit is een z.g.n. Colorado litteken. (barst en scheuren, niets aan doen!)


0084 Met enige regelmaat zie je dit soort tenten, “Tippy” =Wigwam= in de berm (ruim zien) langs de weg tegen. Of ze ook echt door Indianen bewoond worden durf ik hier niet te zeggen.


0085 Het landschap zoals we dat nog urenlang tegen zullen komen.


0086 Sneeuw is op deze hoogte dan ook niet vreemd


0087 De eerste rijdende trein van vandaag (ook al staat hij stil voor het rode sein!)


0088 Uitvergroot zie je dat er 2 x Canadian Pacific en 1 x BNSF voor deze zware olietrein staan.


0089 Ik had een heel wat spectaculairder entree verwacht. We naderen de state border tussen Colorado en Utah. Welcom to Utah. De I-70 verlaat hier het grondgebied van



0090 Wat verder bij Cheynne Wells zien we bij de Cargill deze CWCX Engine staan.


0091 De Cargill fabriek in volbedrijf en met de nodige spoorwagens in de buurt.


0092 Een Caboose in de CWCX kleuren was ook van de partij


0093 Dit was eenmaal en zal niet meer wederkeren.


0094 We bevinden ons op een Blue Star Memorial Highway


0095 In ons geval op de Grand Army of the Republic Highway, de oude US 6/I-70


0096 In Colorado in de buurt van Green River en Book Cliffs kwamen we nog heel wat treinen tegen


0097


0098


0099 Langzaam gaat het landschap in Utah weer veranderen. We naderen het kleine Canyon gebied van de San Rafael Swell


0100 Haast alle uitkijk- en observatiepunten waren rijkelijk voorzien van de nodige informatie borden.


0101 De  Interstate 70 verdeelt “de Swell” in noordelijke en zuidelijke secties en biedt als enige interstate toegang tot de regio. “De Swell” ligt volledig in Emery County. Het water van de noordelijke Swell wordt voornamelijk afgevoerd door de San Rafael-rivier, terwijl de zuidelijke Swell wordt afgevoerd door de Muddy Creek, die uiteindelijk samenkomt met de Fremont-rivier om Dirty Devil River te worden ten noordoosten van Hanksville, Utah. De Dirty Devil River stroomt zuidwaarts in de Colorado River, terwijl de San Rafael River samenkomt met de Green River voordat deze ook in de Colorado uitmondt. Muddy Creek snijdt in de westelijke rand van de Swell, komt uit bij Muddy Creek Gorge en stroomt vervolgens over de Blue Hills Badlands in de buurt van Caineville naar de samenvloeiing met de Fremont River. in de buurt van Salina, steekt de I-70 de 7.923 voet (2.415 m) Salina-top over en steekt vervolgens een grote geologische formatie over die de San Rafael Swell genoemd. De Swell is door Hollywood-filmmakers gebruikt als locatie-setting voor buitenaardse planeten, waaronder de planeet Vulcan in de film Star Trek uit 2009 en de buitenaardse wereld in Galexy Quest.


0102  San Rafael Reef View Area Black Dragon View. Heel veel Canyons. Hier gaat de  I-70 over de Eagle Canyon.



0103 Tijd om de benen te strekken en te genieten van het uitzicht.


0104 en om de nodige informatie op te doen.

0105 Green river, mooie plek om te zijn


0106 Welkom in Arizona and Bai-Bai Utah. De waarschuwing op de borden staat er niet voor niets, ik heb hier meer sneeuw en ijs gezien als thuis in de koelkast!


0107 En het blijft maar doorgaan.


0108 De eerste snelheidsbeperkingen dienen zich al aan vwg de scherpe bochten en steile afdalingen. Veel traditionele afritten naar bewoonde gebieden zal je hier niet vinden. De meeste afritten zijn rustplaatsen, remcontrolegebieden en opritten voor op hol geslagen vrachtwagens die niet meer kunnen remmen!



0109 We zitten hier in een zeer ruig gebied waar we de  Old Hyw 10 Emigrant Pass met tunnel 10 en 9 van de voormalige D&RG Castle Vally RR passeren

[/url]
0110


0111


0112 Je moet wel alert blijven.


0113 Let op je snelheid, bekeuringen zijn hier niet misselijk! bij Sulpherdale West Terminus gaat de Interstate 70 over in de I-15 “Veterans Memoria Hyw”.


114  Welcom in Nevada NV


115 Na nogmaals de batterijen in Beaver vol te hebben gegooid ging het in gezwinde spoed naar de grens van Arizona/Nevada. Het kan niet missen, het eerste gokparadijs in Nevada, Mesguita Casablanca Resort NV


0116 Voor dat Las Vegas bereikt werd nog enkele goederentreinen gezien.


0117 Veel waren kolentreinen die hun lading bij de diverse kolencentrales, hoofdzakelijk in dienst van de Hotels en gokpaleizen, losten.


0118 Na 770 mijl kwam Las Vegas in zicht.


0119 De aanwijzing naar het MGM Grant Hotel

Morgen, dinsdag?, weer verder
« Laatst bewerkt op: 24 June 2024, 16:50:55 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12359
    • sleutelspoor
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #26 Gepost op: 24 June 2024, 14:39:33 »
Er staan weer nieuwe plaatjes !

Volgende items;
Las Vegas
Hooverdam
Durengo
naar huis
en dat alles met een veelvoud aan spoor gerelateerde zaken. :)
« Laatst bewerkt op: 24 June 2024, 16:05:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.